Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Megan
Skrevet

Lar folk seg virkelig lure av dette enda? Jeg syns det er kjempeflott at "kjendiser" her i Norge engasjerer seg i samfunnsaktuelle tema, men jeg trodde tema "redde negerbarn" var litt dødt.

De har sikkert hatt en fin tur ned da.

Jeg tenker på slik som Europa faller sammen nå, jeg skulle heller vært fadder for en engelsk pike på 17 år som ikke har noe fremtidshåp, men både energi, helse og evner til å oppnå noe.

De pengene kommer jo ikke frem likevel, Rwanda er så så korrupt land, og det finnes ikke håp for dem. Har sett diverse dokumentarer og det er virkelig virkelig ille der. Hvorfor ikke ha fokus på de i vesten som kanskje har en mulighet?

Jeg fatter ikke at folk fremdeles er så naive og godtroende at om de sender en hundrelapp ned til et fattig barn så vil de lette sin egen samvittighet og ta på seg skylappene igjen.

Hva sier dere, kommer dere til å "adoptere" et barn i kveld?

Med Hilsen

Megan :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får uendelig mye mer for 100kr i Rwanda enn i England på grunn av kostnadsnivået. Det har faktisk en effekt så fremst pengene faktisk når frem, det er der man bør være påpasselig ved å bare donere til land som har et noenlunde demokratisk styresett med relativt lite korrupsjon. Det å donere til land med korrupte regimer er nyttesløst og gjør ofte bare vondt verre, eneste som kan hjelpe der for videre utvikling at demokratiske krefter kupper makta, helst uten vold - men i ytterste konsekvens med.

Endret av meh
  • Liker 1
Skrevet

Sitter å ser på det nå, klart det er hjerteskjærende historier om mennesker som ikke har noe, er blitt gravid pga en voldtekt, barn som har det vondt osv.

De sier jo ingenting om hvordan det faktisk er i det landet.

Åsså har de invitert de her til Norge for å snakke om sine problemer da, ja det var jo lurt... Det mener jeg gjør disse folkene enda verre. Jeg har forlengst sluttet å støtte slike organisasjoner. Tyverr!!!

Men, jeg er veldig engasjert i politikken og gjør alt jeg kan for å bedre forholdene for våre egne. Noe jeg mener er mye viktigere!!!

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Alle må få lov å velge sin hjertesak, og selv om du ikke er enig med andres valg trenger du ikke fordømme dem. Jeg stoler heller ikke på Plan Fadder-ordningen, og velger å donere penger til lokale dyrevelferdsordninfer som FOD. Andre vil støtte Kreftforeningen osv osv. Men det betyr ikke at vi skal hyle om at "mitt er bedre enn ditt" og "du støtter feil organisasjon" osv.

Jeg synes at TS heller burde rette misnøyen sin mot dem det gjelder, nemlig selve Plan Fadder-organisasjonen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser de får ikke samme oppslutningen som før nei... men bare ca 7000 faddere.

Anonym poster: 3258f89026f67a1661c72d919a9d1b87

Skrevet

Men, jeg er veldig engasjert i politikken og gjør alt jeg kan for å bedre forholdene for våre egne. Noe jeg mener er mye viktigere!!!

Den der har jeg aldri skjønt, hvorfor blir et menneske mer verdt av å være født i det geografiske området vi har valgt å kalle Norge - i stedet for utenfor dette området?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

negerbarn? ...De er svarte, ikke negre.

Anonym poster: b55fcee21fb0cdad2e223ffa777d8276

• Liker 1
Skrevet

Den der har jeg aldri skjønt, hvorfor blir et menneske mer verdt av å være født i det geografiske området vi har valgt å kalle Norge - i stedet for utenfor dette området?

Fordi de har de rette forutsetningene for å utrette noe, for å bære både vitenskap og intelligens videre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

negerbarn? ...De er svarte, ikke negre.

Anonym poster: b55fcee21fb0cdad2e223ffa777d8276

De er da negre? De kaller tom hverandre negre.... Svarte, svartinger, sortinger... Jeg syns faktisk det er verre å kalle en gruppe svartinger enn negre da.

• Liker 2
Skrevet

Fordi de har de rette forutsetningene for å utrette noe, for å bære både vitenskap og intelligens videre.

Det er selvsagt et poeng, men jeg vil da personlig si at fordelene ved å sende pengene til lavkostland overveier dette så til de grader. Nå er det da også fullt mulig å kombinere begge ved å f.eks legge til rette for utdanning hos barn som allerede har de basale behovene tilfredstilt (mangelen på dette er hovedårsaken til lavere gjennomsnitts-IQ i u-land), mange genier som går tapt i u-land ved at de ikke får utfoldet seg.

Gjest Jimmy Westerheim
Skrevet

Mange grunner til å betvile hva som appellerer til oss seere her i landet. Det skal ikke skyldes på Plan eller Monster, for at deres undersøkelser viser at Kjendiser, magre barn, hjerteskjærende historier og tårer er det som trekker seere. Da får dere rette en pekefinger til den allmenne befolkning for å ville ha nettopp dette. Ser ingen som kjefter på at butikker lokker med tilbud, for å få kunden inn i butikken. De bruker det de mener trekker flest seere til noe de brenner for, nemlig bistandsarbeid for de mest uskyldige i verden - nemlig barn. Vi bor i ett fritt land og så vidt meg bekjent driver verken Plan eller andre med bistandsorganisasjoner med tvang.

Selv om det var kort stilte Plan også med en vanlig fadder på programmet i går som hadde opplevd dette på kroppen selv, nemlig meg. Første kriteriet for å kunne kritisere noen er å vite hva man snakker om.

Jeg har sett Plan og UNICEF sitt arbeid lokalt i flere land med egne kritiske øyne. Deres strukturering er forskjellig, men de jobber på samme måte mot samme mål. Det er nettopp organisasjoner som sysselsetter lokale ansatte for å forankre ideer, prosjekter og innsatsen lokalt, som øker sjansen for at det blir bærekraftig. De hjelper arbeidsledigheten, skaper kompetanse, har tyngden til å kjempe med myndigheten og øker sjansen om å nå målet om at de skal kunne trekke seg helt ut etterhvert. På denne måten minsker sjansen for korrupsjon, da myndigheten ikke er involvert og organisasjonene er ikke profittstyrt. Jeg har sett hvor mye godt de utretter i land som dessverre lider av mangel på muligheter, som helt riktig blir nevnt ovenfor, antageligvis gjør at ikke så mange der kan bidra enormt til verdens utvikling. Hvor mange i Norge bidrar virkelig til verdens utvikling? Det er så absolutt mennesker i fattige land som er født med samme potensialet som de mest innflytelsesrike her i landet. Alle kan ikke bidra på samme måte og der som her bidrar alle til sin egen familie, lokalsamfunn, noen nasjonalt og andre internasjonalt. Uansett i hvilken grad de bidrar, fortjener alle barn å ha de mest elementære muligheter og rettigheter som skole, helsetilbud, tilgang på rent vann, en volds-fri oppvekst og mat. Eller er dette noe som kun skal gjelde de som har vært heldige og blitt født i ett land med alle muligheter?

Når jeg var i Uganda og Ghana ifjor møtte jeg hundrevis som drømte om muligheten til å holde seg frisk, muligheten til å gå på skole og muligheten til å få seg jobb. Dette er noe vi og så mange andre i verden tar for gitt. Vi trenger ikke drømme om muligheter og de fleste av oss i Norge har muligheten til å både bidra nasjonalt og internasjonalt. Ingen av dere eller jeg valgte eller har oppnådd noe for å få lov å bli født her i landet. Clement ett av mine tre fadderbarn valgte ikke eller gjorde ikke noe galt for å bli født i fattigdom i Zambia.

La oss heller hjelpe de som ikke er like heldige som oss, hvor enn de er i verden, på den måten vi selv vil, som engasjerer oss! For det er det viktigste engasjement, som Heikki sa i går, penger løser ikke problemene alene, engasjement og innsats må til!

Hilsen en som faktisk har sett, opplevd og kan gå god for både Plan og UNICEF i alle de landene jeg har besøkt i verden.

Jimmy Westerheim - Engasjert i Plan, UNICEF OG andre lokale og internasjonale organisasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Mange grunner til å betvile hva som appellerer til oss seere her i landet. Det skal ikke skyldes på Plan eller Monster, for at deres undersøkelser viser at Kjendiser, magre barn, hjerteskjærende historier og tårer er det som trekker seere. Da får dere rette en pekefinger til den allmenne befolkning for å ville ha nettopp dette. Ser ingen som kjefter på at butikker lokker med tilbud, for å få kunden inn i butikken. De bruker det de mener trekker flest seere til noe de brenner for, nemlig bistandsarbeid for de mest uskyldige i verden - nemlig barn. Vi bor i ett fritt land og så vidt meg bekjent driver verken Plan eller andre med bistandsorganisasjoner med tvang.

Selv om det var kort stilte Plan også med en vanlig fadder på programmet i går som hadde opplevd dette på kroppen selv, nemlig meg. Første kriteriet for å kunne kritisere noen er å vite hva man snakker om.

Jeg har sett Plan og UNICEF sitt arbeid lokalt i flere land med egne kritiske øyne. Deres strukturering er forskjellig, men de jobber på samme måte mot samme mål. Det er nettopp organisasjoner som sysselsetter lokale ansatte for å forankre ideer, prosjekter og innsatsen lokalt, som øker sjansen for at det blir bærekraftig. De hjelper arbeidsledigheten, skaper kompetanse, har tyngden til å kjempe med myndigheten og øker sjansen om å nå målet om at de skal kunne trekke seg helt ut etterhvert. På denne måten minsker sjansen for korrupsjon, da myndigheten ikke er involvert og organisasjonene er ikke profittstyrt. Jeg har sett hvor mye godt de utretter i land som dessverre lider av mangel på muligheter, som helt riktig blir nevnt ovenfor, antageligvis gjør at ikke så mange der kan bidra enormt til verdens utvikling. Hvor mange i Norge bidrar virkelig til verdens utvikling? Det er så absolutt mennesker i fattige land som er født med samme potensialet som de mest innflytelsesrike her i landet. Alle kan ikke bidra på samme måte og der som her bidrar alle til sin egen familie, lokalsamfunn, noen nasjonalt og andre internasjonalt. Uansett i hvilken grad de bidrar, fortjener alle barn å ha de mest elementære muligheter og rettigheter som skole, helsetilbud, tilgang på rent vann, en volds-fri oppvekst og mat. Eller er dette noe som kun skal gjelde de som har vært heldige og blitt født i ett land med alle muligheter?

Når jeg var i Uganda og Ghana ifjor møtte jeg hundrevis som drømte om muligheten til å holde seg frisk, muligheten til å gå på skole og muligheten til å få seg jobb. Dette er noe vi og så mange andre i verden tar for gitt. Vi trenger ikke drømme om muligheter og de fleste av oss i Norge har muligheten til å både bidra nasjonalt og internasjonalt. Ingen av dere eller jeg valgte eller har oppnådd noe for å få lov å bli født her i landet. Clement ett av mine tre fadderbarn valgte ikke eller gjorde ikke noe galt for å bli født i fattigdom i Zambia.

La oss heller hjelpe de som ikke er like heldige som oss, hvor enn de er i verden, på den måten vi selv vil, som engasjerer oss! For det er det viktigste engasjement, som Heikki sa i går, penger løser ikke problemene alene, engasjement og innsats må til!

Hilsen en som faktisk har sett, opplevd og kan gå god for både Plan og UNICEF i alle de landene jeg har besøkt i verden.

Jimmy Westerheim - Engasjert i Plan, UNICEF OG andre lokale og internasjonale organisasjoner.

Takk for et så flott svar.

Ps, du er veldig kjekk.

Anonym poster: 531fb24e0ce30b0aad06c0469540d82b

Gjest Jimmy
Skrevet

Takk for et så flott svar.

Ps, du er veldig kjekk.

Anonym poster: 531fb24e0ce30b0aad06c0469540d82b

Mange takk, det var hyggelig å høre.

Bra med engasjement, men viktig at man holder seg til det som stemmer og ikke blind kritikk av noe bra.

Ha en flott dag!

Gjest Sunshine22
Skrevet

Jeg har selv vært engasjert i Plan, og dette er en organisasjon som har klare retningslinjer for sitt arbeid rundt omkring i verden. Plan har utrettet mye godt, og har bidratt til en bedre hverdag for mange barn og unge. Alle barn og unge fortjener de mest grunnleggene behov og muligheter dekket: som b.l.a utdanning, helsetilbud , mat osv.

Og som Jimmy Westerheim sier i sitt innlegg: det er ikke alle som er like heldige som oss i Vesten. Og hvorfor ikke bidra til en litt enklere og bedre hverdag for ett eller flere barn? Takket være organisasjoner som Plan og UNICEF, for å nevne noen, har mange fått bedre levekår!

Gjest Beano
Skrevet

De er da negre? De kaller tom hverandre negre.... Svarte, svartinger, sortinger... Jeg syns faktisk det er verre å kalle en gruppe svartinger enn negre da.

Ordet neger har en negativ assosiasjon til slavetiden så jeg syntes ikke det er passende å bruke det uttrykket. At svarte kaller hverandre for negre syntes jeg også er feil, spesielt når de skriker ''rasisme'' hvis en hvit person bruker uttrykket. Det finnes svarte, hvite og fargede personer. Ikke negre, hvitinger, gulinger eller bruninger.

Skrevet

Det er selvsagt et poeng, men jeg vil da personlig si at fordelene ved å sende pengene til lavkostland overveier dette så til de grader. Nå er det da også fullt mulig å kombinere begge ved å f.eks legge til rette for utdanning hos barn som allerede har de basale behovene tilfredstilt (mangelen på dette er hovedårsaken til lavere gjennomsnitts-IQ i u-land), mange genier som går tapt i u-land ved at de ikke får utfoldet seg.

Og det er jeg veldig enig i, at mye går tapt pga de lever slik de lever. Men jeg mener at å se til disse landene og gjøre "det beste ut av det" er flott. Veldig bra at 20 stk av 100.000 overlever pga vi sender de penger osv. Dessverre er det ikke godt nok, og det vil aldri bli godt nok, for disse menneskene har aldri fått så mye penger fra vesten som de gjør nå.

Derfor mener jeg at de som faktisk har potensialet bør bli bevilget mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...