melly666 Skrevet 13. mai 2013 #21 Skrevet 13. mai 2013 Jeg fikk i grunn gjøre litt som jeg ville da jeg var 15 år, er noen år siden nå. Men kom vel inn rundt 23, la meg aldri før rundt 1 tiden og stod opp rundt 7-7:30. Så jeg tenker kl 23 er en passe tid å komme inn på. Går utifra at den tiden er veldig vanlig. Dette 1
Gjest Ciegus Skrevet 13. mai 2013 #22 Skrevet 13. mai 2013 Synes ikke du er urimelig i det hele tatt. Det er da ganske naturlig, og fornuftig, at du ønsker at han er hjemme før du legger deg. Og hvis du legger deg 22, må han sørge for å være hjemme innen den tid, du skal ikke måtte legge deg senere for at han skal få lov å være ute. Jeg hadde ingen innetider da jeg var 15, men det var nok fordi jeg alltid kom hjem innen 2130. I helgene bestemte jeg selv, men mamma la seg aldri før jeg var trygt hjemme.
Snuppa97 Skrevet 13. mai 2013 #23 Skrevet 13. mai 2013 (endret) Heei jeg snakker fra erfaring når jeg sier dette xD (er bare 1 år siden jeg var 15) Jeg måtte være inne i 21:00 - 22:00 tiå fordi det var tidlig opp på skolen dagen etter, i helgene fikk jeg lovt til å være til 23:00. så alle får ikke være ute så sent Endret 13. mai 2013 av Snuppa97
Gjest Reza08 Skrevet 13. mai 2013 #25 Skrevet 13. mai 2013 Positivt at man har regler. Er behagelig å noe å gå etter. Men om 15-åringen viser at h*n kommer innen rimelig tid, trenger man ikke slike regler. I ukedagene er det vel greit at de er inne mellom 21:00 og 22:30. I helgne er kan de vel gjøre litt som de vil, så fremt de holder meg oppdatert på hvor de er, og at de ikke havner oppi noe kødd. Vil heller reise for å hente de, enn at de skal bli utsatt for noe. Så lenge man oppdrar ungene til å være pliktoppfyllende og ansvarsbevisste, pleier ikke dette å være noe problem.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #26 Skrevet 13. mai 2013 Positivt at man har regler. Er behagelig å noe å gå etter. Men om 15-åringen viser at h*n kommer innen rimelig tid, trenger man ikke slike regler. I ukedagene er det vel greit at de er inne mellom 21:00 og 22:30. I helgne er kan de vel gjøre litt som de vil, så fremt de holder meg oppdatert på hvor de er, og at de ikke havner oppi noe kødd. Vil heller reise for å hente de, enn at de skal bli utsatt for noe. Så lenge man oppdrar ungene til å være pliktoppfyllende og ansvarsbevisste, pleier ikke dette å være noe problem. TS her. Er veldig enig med deg. Problemet her er at denne gutten ikke tar noe ansvar selv, han tester grenser veldig og gjør helst som han vil. Han har holdt på med litt en 15-åring ikke skal, for å si det slik. Han har "fått lov" til dette i større og større grad hjemme fordi ingen har orket å krangle med han når han alltid har protester vilt, men nå som han skal bo hos meg vil jeg ha noen klare regler for oss begge fra dag èn. Anonym poster: 7ebf95283e10159d2daec5a380c3b85d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #27 Skrevet 13. mai 2013 TS Tusen takk for alle svar! Anonym poster: 7ebf95283e10159d2daec5a380c3b85d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #28 Skrevet 13. mai 2013 Hos oss er det innetid kl 22.00 i ukedagene, og 01.00 i helgene (vi har god kommunikasjon og bor i et relativt trygt område). Anonym poster: 6863a1d6425e467530a4674a11ca2ed2 1
Gjest Reza08 Skrevet 13. mai 2013 #29 Skrevet 13. mai 2013 TS her. Er veldig enig med deg. Problemet her er at denne gutten ikke tar noe ansvar selv, han tester grenser veldig og gjør helst som han vil. Han har holdt på med litt en 15-åring ikke skal, for å si det slik. Han har "fått lov" til dette i større og større grad hjemme fordi ingen har orket å krangle med han når han alltid har protester vilt, men nå som han skal bo hos meg vil jeg ha noen klare regler for oss begge fra dag èn. Anonym poster: 7ebf95283e10159d2daec5a380c3b85d Hvis han ikke tar noe ansvar selv, forstår jeg at situasjonen blir vanskelig. Relativt vanlig at 15-åringer tester grenser, de er i ferd med å bli voksne. Men det er klart at man må ha noen enkle regler for hvordan man skal forholde seg til hverandre. De tingene som har skjedd, de har skjedd. Dette tas selvfølgelig til etterretning, men gi han en sjanse til å vise på nytt at han kan ta ansvar. Gi tydelig beskjed om hva du ikke vil at han skal gjøre, og hva som er greit. Bare ikke bli for regel-nazi. Hvis du er for streng, kan det gi feil utslag og en dårlig signaleffekt. Fortell han at disse retningslinjene helst skal følges med mindre andre avtaler er gitt, og at overtredelse vil medføre en reaksjon i en eller annen form. Hvis han slår seg helt vrang, må du bare prøve å gjøre situasjonen så god som mulig for begge parter. Prøv å ta en avgjørelse som kan passe for begge. I et forhold, uansett hva slags relasjon man har til hverandre, må man gi og ta. Ikke kverulere for mye, men samtidig ikke slippe seg etter for lett. Bra at du bryr deg og vil ta ansvar. Du skal leve sammen med han, og da er det ekstremt essensielt med forholdsregler. Akkumuler alle de positive tingene han gjør, og gi han ros for dette. Da vil du kanskje lede han litt på vei. Samtidig vil han føle at han har tatt gode avgjørelser, og forholdet mellom dere vil kanksje styrkes. Håper dere får et trivelig samboerskap. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #30 Skrevet 13. mai 2013 Hvis han ikke tar noe ansvar selv, forstår jeg at situasjonen blir vanskelig. Relativt vanlig at 15-åringer tester grenser, de er i ferd med å bli voksne. Men det er klart at man må ha noen enkle regler for hvordan man skal forholde seg til hverandre. De tingene som har skjedd, de har skjedd. Dette tas selvfølgelig til etterretning, men gi han en sjanse til å vise på nytt at han kan ta ansvar. Gi tydelig beskjed om hva du ikke vil at han skal gjøre, og hva som er greit. Bare ikke bli for regel-nazi. Hvis du er for streng, kan det gi feil utslag og en dårlig signaleffekt. Fortell han at disse retningslinjene helst skal følges med mindre andre avtaler er gitt, og at overtredelse vil medføre en reaksjon i en eller annen form. Hvis han slår seg helt vrang, må du bare prøve å gjøre situasjonen så god som mulig for begge parter. Prøv å ta en avgjørelse som kan passe for begge. I et forhold, uansett hva slags relasjon man har til hverandre, må man gi og ta. Ikke kverulere for mye, men samtidig ikke slippe seg etter for lett. Bra at du bryr deg og vil ta ansvar. Du skal leve sammen med han, og da er det ekstremt essensielt med forholdsregler. Akkumuler alle de positive tingene han gjør, og gi han ros for dette. Da vil du kanskje lede han litt på vei. Samtidig vil han føle at han har tatt gode avgjørelser, og forholdet mellom dere vil kanksje styrkes. Håper dere får et trivelig samboerskap. Lykke til. TS her. Tusen takk for mange gode råd, jeg skal forsøke så godt jeg kan! Anonym poster: 7ebf95283e10159d2daec5a380c3b85d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå