Gå til innhold

Regler for gutt på 15

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge får 15-åringen deres være ute i ukedager og i helger? Min bror har flyttet til meg for en periode, og jeg lurer veldig på hva som er "vanlig". Han påstår at ALLE på samme alder får være ute til 23.00 i ukedager, og det har jeg litt vanskelig for å tro.. (håper i hvert fall ikke det er sånn)

Anonym poster: 7ebf95283e10159d2daec5a380c3b85d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk være ute så lenge jeg ville som 15 åring. Ble oppdratt til å være fornuftig så kom sjeldent senere hjem enn 22.00 - 22.30.

• Liker 6
Skrevet

Fikk også være ute så lenge jeg ville som 15 åring. Men jeg kom hjem litt før 11, med tanke på skole neste dag

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

22.30 i skoledagene og 00.00 ved helgene. Vi er 5 søsken der den eldste er 22 og den minste 13. Regelen gjeller fortsatt. Har hent at døren har blit låst , da sove du i tarasen/hagen og forbereder deg for kjeft. Dette kjedde ofte med meg da jeg var russ. Vi har heldigvis sovepose i garasjen haha, gode tider.

Anonym poster: 4b09e6bca431cbe8edcde8f793412ecb

• Liker 3
Gjest Herr Heftig
Skrevet

23:00 på en ukedag høres ikke urimelig ut.

AnonymBruker
Skrevet

23:00 på en ukedag høres ikke urimelig ut.

TS her.

Føler meg skikkelig sær nå, men synes kanskje 23.00 blir i seneste laget når han gjerne skal spise litt + diverse før han legger seg, så han da ikke legger seg før nærmere 00.00 når han skal opp 07.00 for å rekke skolen dagen etter. Kan jo nevnes at litt av problemet er at han kommer en del for sent på skolen fordi han ikke står opp, og han er nødt til å ta seg sammen litt de siste ukene før sommerferien med tanke på karakterkortet sitt og inntak på VGS.

• Liker 2
Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg skulle til å svare at 23:00 virker som en grei tid. Men om han sliter såpass med å komme seg opp om morgenen, så ville jeg heller sagt til han at det ble strengere regler, men om han forbedrer seg så kan du heller utvide tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle til å svare at 23:00 virker som en grei tid. Men om han sliter såpass med å komme seg opp om morgenen, så ville jeg heller sagt til han at det ble strengere regler, men om han forbedrer seg så kan du heller utvide tiden.

Han har fått mange muligheter til å forbedre seg hjemme, men det skjer dessverre ikke. Jeg hadde derfor tenkt til å si at 22.00 fikk bli det seneste i ukedagene nå når han skal bo hos meg, men vil ikke være urimelig heller..

Skrevet

16-åringen min skal være hjemme kl 22 i ukedagene. Har aldri kverulert på det. :-)

• Liker 7
Gjest Novacane
Skrevet

Da jeg var femten/seksten var det 22.30 som var absolutt senest i ukedager, i helgene hadde jeg ikke noe hjemmetid, og det var egentlig aldri noe problem :)

Skrevet

Datteren min måtte inn senest kl 22.00, 21.00 hvis hun ikke hadde gjort leksene. 00.00 i helgene. Det samme vil gjelde min sønn når han blir så gammel.

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene om å være litt sær, TS. Jeg synes 23:00 i ukedagene er sent, i hvert fall hvis det dreier seg om de fleste dagene. Stort sett går jo vi voksne til sengs i den tiden, og det med god grunn med tanke på å stå tidlig opp dagen etter. Tenåringer trenger mye søvn.

Min fjortenåring må være hjemme senest 21 hvis det ikke er noe spesielt som skjer, og hun har aldri klaget på det. Klart hun kan få være lenger ute en dag hvis de for eksempel skal på en kino som slutter senere el., men som en hovedregel er hun hjemme i 21-tiden. Tenker å utvide med en halvtime nå snart, men å være ute til 23 midt i uka ser jeg ikke på som så veldig sannsynlig, og det virker heller ikke som om hennes venninner har lov til å være ute så lenge heller.

Anonym poster: b5a1b375811be9804213137640eb1d32

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Vår 15 åring må være hjemme kl 2100 og i seng kl 2200

(Han sier også at "alle andre" får være ute lengre. Men når vi prater med foreldrene med barn i samme alder, har de fleste samme regler her. Men en del som skryter på seg hvor lenge de får være ute og hvor lenge de får være oppe på kvelden til vennene, men egentlig er virkeligheten noe annet ;-) )

Når han blir 16-17 år skyver vi tiden til 2200 inn på kvelden og i seng før kl 2300.

Vi voksne (også vår sønn på 19, som styrer tiden selv) pleier legge oss 23-24 tia i ukedagene, skal opp mellom kl 6.00 og 7.00.

(Er jo svært så upraktisk at 15åringen er ute etter at vi andre voksne har lagt oss)

I helgene varierer det noe, kommer an på hva som skjer.

Skrevet

Jeg fikk i grunn gjøre litt som jeg ville da jeg var 15 år, er noen år siden nå. Men kom vel inn rundt 23, la meg aldri før rundt 1 tiden og stod opp rundt 7-7:30. Så jeg tenker kl 23 er en passe tid å komme inn på. Går utifra at den tiden er veldig vanlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene om å være litt sær, TS. Jeg synes 23:00 i ukedagene er sent, i hvert fall hvis det dreier seg om de fleste dagene. Stort sett går jo vi voksne til sengs i den tiden, og det med god grunn med tanke på å stå tidlig opp dagen etter. Tenåringer trenger mye søvn.

Min fjortenåring må være hjemme senest 21 hvis det ikke er noe spesielt som skjer, og hun har aldri klaget på det. Klart hun kan få være lenger ute en dag hvis de for eksempel skal på en kino som slutter senere el., men som en hovedregel er hun hjemme i 21-tiden. Tenker å utvide med en halvtime nå snart, men å være ute til 23 midt i uka ser jeg ikke på som så veldig sannsynlig, og det virker heller ikke som om hennes venninner har lov til å være ute så lenge heller.

Anonym poster: b5a1b375811be9804213137640eb1d32

TS her.

Er veldig enig meg deg. Jeg vil gjerne legge meg selv i 22.00 tiden de dagene jeg skal opp 05.30 dagen etter, og det er ikke særlig aktuelt å legge seg før han er inne. Er ikke så veldig mange år siden jeg var 15 selv, og jeg hadde betydelig strengere innetider i forhold til mange som svarer her, til tross for at jeg var veldig ansvarsfull, fikk gode karakterer og aldri kom for sent. Så for meg høres 23.00 litt i seneste laget ut.. Han skal jo tross alt opp om morgenen og klare å følge med på skolen, og det har han hittil ikke klart hjemme med tidene han selv vil..

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke gjøre et kompromiss og si halv elleve, da? Evnt. at han ikke har noe være-hjemme-tid men at han må være i seng 11. Kanskje det høres bedre ut for ham selv om det i praksis er det samme som å skulle være inne halv 11.

Jeg la meg forøvrig halv 11 på ukedager helt til jeg var ferdig med skolen, men jeg trenger generelt mye søvn.

AnonymBruker
Skrevet

Vår 15 åring må være hjemme kl 2100 og i seng kl 2200

(Han sier også at "alle andre" får være ute lengre. Men når vi prater med foreldrene med barn i samme alder, har de fleste samme regler her. Men en del som skryter på seg hvor lenge de får være ute og hvor lenge de får være oppe på kvelden til vennene, men egentlig er virkeligheten noe annet ;-) )

Når han blir 16-17 år skyver vi tiden til 2200 inn på kvelden og i seng før kl 2300.

Vi voksne (også vår sønn på 19, som styrer tiden selv) pleier legge oss 23-24 tia i ukedagene, skal opp mellom kl 6.00 og 7.00.

(Er jo svært så upraktisk at 15åringen er ute etter at vi andre voksne har lagt oss)

I helgene varierer det noe, kommer an på hva som skjer.

TS her.

Slik du beskriver det har jeg og min søster alltid hatt det, men det har dessverre sklidd veldig ut med broren min etter at foreldrene våre gikk fra hverandre og de sliter veldig på hver sin kant. Jeg har i dag snakket med noen bekjente som har barn i samme klasse som min bror, og barna deres må være inne mellom 21.00-22.00 i ukedager og 23.00-23.30 i helger. Så da tenker jeg at jeg ikke er helt på bærtur når jeg nå har sagt til han at han skal være inne til 22.00(avhengig om han har gjort leksene sine) i ukedagene og 23.30 i helgene..

Gjest celine
Skrevet

Jeg har en som blir 15 til høsten, og han kommer hjem kl 21 - senest. Han trenger en god del søvn, og orker ikke strekke grensen utover kvelden uansett, så vi er enige om innetiden (foreløpig) :) Han står opp halv sju, og ungdom trenger jo endel søvn..

I helgene spørs det hva han gjør og hvem han er sammen med. Han har noen gode venner som pleier å samles hjemme hos en av dem, og da er fast hentetid kl 24. Ungene blir da hentet og kjørt hjem av en av oss voksne, og alt er avtalt på forhånd. Er han "ute", og ikke noe spesielt sted, er han stort sett hjemme til samme tid som i uka. Kino som slutter senere er greit, men også da blir de hentet av en av foreldrene.

Jeg ser at jeg nok er streng i forhold til hva som er vanlig i denne tråden. Kommer sikkert til å fire på tidene noe når han blir et år eldre, men forutsetningen er at han presterer like godt på skolen, samt at han ikke blir helt håpløs å få opp om morgenen ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en som blir 15 til høsten, og han kommer hjem kl 21 - senest. Han trenger en god del søvn, og orker ikke strekke grensen utover kvelden uansett, så vi er enige om innetiden (foreløpig) :) Han står opp halv sju, og ungdom trenger jo endel søvn..

I helgene spørs det hva han gjør og hvem han er sammen med. Han har noen gode venner som pleier å samles hjemme hos en av dem, og da er fast hentetid kl 24. Ungene blir da hentet og kjørt hjem av en av oss voksne, og alt er avtalt på forhånd. Er han "ute", og ikke noe spesielt sted, er han stort sett hjemme til samme tid som i uka. Kino som slutter senere er greit, men også da blir de hentet av en av foreldrene.

Jeg ser at jeg nok er streng i forhold til hva som er vanlig i denne tråden. Kommer sikkert til å fire på tidene noe når han blir et år eldre, men forutsetningen er at han presterer like godt på skolen, samt at han ikke blir helt håpløs å få opp om morgenen ;)

TS her.

Syns dere har greie regler, er slik jeg er vandt til å ha det også :) Er veldig enig i at prestasjon på skolen og det å stå opp om morgenen skal være en forutsetning for å få være ute lenger. Er litt sånn jeg tenker nå, at siden han både sliter litt på skolen og med det å stå opp, så trenger han litt strengere grenser en periode til det tar seg opp.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke gjøre et kompromiss og si halv elleve, da? Evnt. at han ikke har noe være-hjemme-tid men at han må være i seng 11. Kanskje det høres bedre ut for ham selv om det i praksis er det samme som å skulle være inne halv 11.

Jeg la meg forøvrig halv 11 på ukedager helt til jeg var ferdig med skolen, men jeg trenger generelt mye søvn.

TS her.

Jeg har sagt 22.00 i ukedager og 23.30 i helger nå etter at jeg har pratet med flere foreldre i klassen hans, og føler meg ganske sikker nå på at dette er en OK tid :) Takk for råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...