AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #141 Skrevet 12. mai 2013 Ja, jeg mener ikke at det handler ene og alene om formering, så det var dumt formulert av meg. Vi har jo beskyttelse, det sosiale og lignende ting. Men jeg holder ved min oppfatning at instinktene våre i en slik situasjon vil spille STERKT på å redde et medmenneske, selv om vi har brukt mange år på "å lære" å bli glad i dyrene våre. Jeg ser det ikke på samme måte. Det er lettere for meg å bli glad i dyr enn mennesker, og et dyr blir et naturlig medlem av familien. Jeg har aldri lært å bli glad i et dyr, like lite som jeg har lært å bli glad i et menneske. Og jeg kan ærlig innrømme at jeg som barn sørget lenger over hunden når den døde, enn når besteforeldrene mine døde. Anonym poster: c3216be95674eaea5353e3d07215d61b 2
Tabris Skrevet 12. mai 2013 #142 Skrevet 12. mai 2013 Da er man liksom mindre verdt om man ikke har familie også da. Dårlig argument. Nettopp. (Selv om jeg mistenker at du ikke fikk med deg poenget til å begynne med her). 3
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 12. mai 2013 #143 Skrevet 12. mai 2013 Jeg tror ikke et sekund på at så mange hadde syntes det var greit hvis en fremmed prioriterte å redde undulaten sin foran kjæresten eller mor/far eller (gud forby) babyen. Beklaget, men jeg kjøper det ikke. Anonym poster: e6d9ea3257a3f6dae6d290598cbc4b68 Ikke jeg heller. 2
Gjest Snoken- Skrevet 12. mai 2013 #144 Skrevet 12. mai 2013 Helt klart et menneske. Det er mange som er glad i et mennesket, og mennesket er det mest bevisste dyret her på jorden. Det vil være mange som vil vær lei seg om de mister barne sitt, venner, familie vil være lei seg. Om dyret går tapt vil bare du selv sørge. Så sånn sett har mennesket større verdi, da flere setter pris på en person. 11
la Flaca Skrevet 12. mai 2013 #145 Skrevet 12. mai 2013 Tråden er ryddet for personhets. Daenerys, mod. Personhets? Tabris sin kommentar til innlegget mitt var da ikke "personhets". Må nesten være et minimum av takhøyde for at det skal være noe poeng i å ha et diskusjonsforum. 2
Leonoraa Skrevet 12. mai 2013 #146 Skrevet 12. mai 2013 Ok, dere som ville reddet et dyr fremfor et annet menneske: Ville dere selv dødd i stedet for et annet dyr? Virkelig absurd diskusjon forresten 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #147 Skrevet 12. mai 2013 Hvis man tenker at situasjonen er reell, at man faktisk har reddet sin katt eller hund fremfor et menneske(uansett alder tydeligvis) så skjønner jeg ikke hvordan man kan forsvare dette i etterkant. Hva sier dere til familien til den personen dere valgte å ikke redde? Kan dere virkelig leve med at foreldre har mistet sitt barn fordi dere valgte kjæledyret deres? Eller at et barn blir foreldreløst? Tenker på det samme jeg også. Eller for å ta det verste eksempelet, tenk om man måtte velge mellom å redde sin egen hund og en vilt fremmed baby. Og så hadde man valgt hunden. Ikke kom å si at det hadde føltes helt greit. Anonym poster: e6d9ea3257a3f6dae6d290598cbc4b68 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #148 Skrevet 12. mai 2013 Helt merkelig problemstilling som er umulig å svare på egentlig. Men jeg kan jo si det sånn da: Hvis ABB og hunden min holdt på å drukne, hadde jeg valgt å redde bikkja. Hvis moren min og hunden min holdt på å drukne, hadde jeg valgt å redde moren min. Signerer den, jeg Uansett, ville jeg reddet den som står meg nærmest først, dvs familie (og hunden er et familiemedlem). Folknkan gjerne irritere seg over at mange velger hunden først, men hunder er trofaste og ærlige skapninger. Jeg setter hunden min langt høyere enn mange mennesker, det finnes gode mennesker, onde mennesker, det finnes greie barn og det finnes drittunger. Jeg ville ikke reddet en bortskjemt drittunge eller Stalin. Anonym poster: 75d9a427031add957456bab8df885a6b 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #149 Skrevet 12. mai 2013 Helt klart et menneske. Det er mange som er glad i et mennesket, og mennesket er det mest bevisste dyret her på jorden. Det vil være mange som vil vær lei seg om de mister barne sitt, venner, familie vil være lei seg. Om dyret går tapt vil bare du selv sørge. Så sånn sett har mennesket større verdi, da flere setter pris på en person. Hele familien sørger når hunden dør. Også andre rundt som har passet på hunden og hatt med hunden å gjøre. Det er i mange situasjoner en hund har flere som er glad i den enn et menneske, blir situasjonen da omvendt? Anonym poster: c3216be95674eaea5353e3d07215d61b 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #150 Skrevet 12. mai 2013 Ok, dere som ville reddet et dyr fremfor et annet menneske: Ville dere selv dødd i stedet for et annet dyr? Virkelig absurd diskusjon forresten Hva er egentlig det med saken å gjøre? Ville du ha dødd for et random menneske? Anonym poster: 7836c05dba157b6c2f8430ade6e13ff9 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #151 Skrevet 12. mai 2013 Ok, dere som ville reddet et dyr fremfor et annet menneske: Ville dere selv dødd i stedet for et annet dyr? Virkelig absurd diskusjon forresten Det handler om ditt eget kjæledyr, som er en del av familien. Ikke et hvilket som helst dyr. Anonym poster: c3216be95674eaea5353e3d07215d61b 4
HedvigR Skrevet 12. mai 2013 #152 Skrevet 12. mai 2013 Jeg ser det ikke på samme måte. Det er lettere for meg å bli glad i dyr enn mennesker, og et dyr blir et naturlig medlem av familien. Jeg har aldri lært å bli glad i et dyr, like lite som jeg har lært å bli glad i et menneske. Og jeg kan ærlig innrømme at jeg som barn sørget lenger over hunden når den døde, enn når besteforeldrene mine døde. Anonym poster: c3216be95674eaea5353e3d07215d61b Det mistror jeg ikke, og jeg baserer heller ikke det jeg sier på hvor glad man er i dyret eller menneskeheten generelt. Jeg kan fint skjønne at enkelte er mer glad i dyr enn i mennesker. Men jeg må fortsette å si meg uenig i det med "tillært" (i mangel på bedre ord) kjærlighet til dyr, min mening er at det er mulig i dag pga. verdenen vi lever i. Hvis vi levde i en tid og et sted som var mye røffere enn det vi gjør, der alle dyrene rundt oss bare kunne bli brukt som ressurser for å overleve (mat, klær, osv), så ville vi ikke sett på dem som vi gjør i dag. Nå har vi det heldigvis ikke slik, så vi har råd til å tenke på dyr som kjæledyr, venner og familie. Tenk Maslows Behovspyramide. 2
Snakkis Skrevet 12. mai 2013 #153 Skrevet 12. mai 2013 (endret) Nettopp. (Selv om jeg mistenker at du ikke fikk med deg poenget til å begynne med her). Selvfølgelig gjorde jeg det, jeg har også vært engasjert i den første tråden og jeg mener: MENNESKET, GAMMEL, UNG, UFØDT, SYK, SNILL ELLER OND ER ET MENNESKELIV MER VERDT ENN ETT DYRELIV. Endret 12. mai 2013 av melonen 4
Gjest Spirula Skrevet 12. mai 2013 #154 Skrevet 12. mai 2013 Ok, dere som ville reddet et dyr fremfor et annet menneske: Ville dere selv dødd i stedet for et annet dyr? Virkelig absurd diskusjon forresten Jeg stilte et tilsvarende spørsmål i den andre tråden, men merkelig nok er det veldig få som har svart på spørsmålet. Og en av de som svarte viste en bemerkelsesverdig dobbeltmoral. Jeg snur litt på situasjonen: Hvis du og en fremmed hund hadde vært i livsfare, ville du da stilltiende akseptert/vist forståelse for at jeg reddet hunden i stedet for deg, eller ville du ønsket at jeg reddet deg foran hunden? Om den var fremmed for deg også, ville jeg ikke vist forståelse nei. Anonym poster: cc9900feb1aae212213c41e0674b6526 Så andres kjæledyr har mindre verdi enn ditt kjæledyr? Og ditt liv er mer verdt enn naboens kjæledyr, men naboens liv er ikke mer verdt enn ditt kjæledyr? Dette er dobbeltmoral på høyt nivå! 5
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 12. mai 2013 #156 Skrevet 12. mai 2013 Det handler om ditt eget kjæledyr, som er en del av familien. Ikke et hvilket som helst dyr. Anonym poster: c3216be95674eaea5353e3d07215d61b Men argumentet er jo at dyr er like mye verdt som mennesker. Da må jo det bety at alle dyr er like mye verdt som alle mennesker? Eller gjelder det bare ditt dyr det da? 9
Tabris Skrevet 12. mai 2013 #157 Skrevet 12. mai 2013 Selvfølgelig gjorde jeg det, jeg har også vært engasjert i den første tråden og jeg mener: MENNESKET, GAMMEL, UNG, UFØDT, SYK, SNILL ELLER OND ER ET MENNESKELIV MER VERDT ENN ETT DYRELIV. Hvorfor? 9
lancome. Skrevet 12. mai 2013 #158 Skrevet 12. mai 2013 Men argumentet er jo at dyr er like mye verdt som mennesker. Da må jo det bety at alle dyr er like mye verdt som alle mennesker? Eller gjelder det bare ditt dyr det da? Ville du ha reddet en person du ikke kjenner fremfor et familiemedlem som du har et sterkt bånd til ? Bare lurer .. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #159 Skrevet 12. mai 2013 Nå må jeg tenke litt her. Å miste hunden min er å miste min beste venn, så min første tanke er å redde den. Men hvis jeg da lar et menneske dø for å redde hunden min hadde jeg kommet til å ha så utrolig dårlig sammvittighet at jeg ikke hadde klart å leve et fullverdig liv... Vannskelig spørsmål Anonym poster: 403df02e234fcba8a582d006ec6ff5da 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #160 Skrevet 12. mai 2013 Det mistror jeg ikke, og jeg baserer heller ikke det jeg sier på hvor glad man er i dyret eller menneskeheten generelt. Jeg kan fint skjønne at enkelte er mer glad i dyr enn i mennesker. Men jeg må fortsette å si meg uenig i det med "tillært" (i mangel på bedre ord) kjærlighet til dyr, min mening er at det er mulig i dag pga. verdenen vi lever i. Hvis vi levde i en tid og et sted som var mye røffere enn det vi gjør, der alle dyrene rundt oss bare kunne bli brukt som ressurser for å overleve (mat, klær, osv), så ville vi ikke sett på dem som vi gjør i dag. Nå har vi det heldigvis ikke slik, så vi har råd til å tenke på dyr som kjæledyr, venner og familie. Tenk Maslows Behovspyramide. Det er nok av argumenter man kan ta frem fra slike tider. Mennesker som ofrer seg selv og barna sine til guder, som tilber dyr osv. Livet til oss, og andre dyr, har alltid handlet om mer enn å kun overleve. Vi kan se de aller fleste pattedyr leke seg, og ha sosialt samspill som ikke har med overlevelse eller formering å gjøre. Anonym poster: c3216be95674eaea5353e3d07215d61b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå