Gjest JakeGreen Skrevet 12. mai 2013 #1 Skrevet 12. mai 2013 Har noen her sett den NRK-produserte dokumentaren, Dalen vår? Jeg hørte først om dokumentaren i artikkelen "Norske gutter i det nye Norge" i Finansavisen. Les den her. Her er en meningsytring fra Marius Søvik som var en av de som var intervjuet av Finansavisen: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread270615/#post_270615 Jeg ble selv intervjuet i forarbeidet til serien. Jeg forklarte tydelig mine meninger, hva jeg stod for, hvorfor jeg opplever Groruddalen som noe annet enn euforia, og hva politikerne gjør galt. Jeg ble dratt inn to ganger til intervju, og endte opp med telefonen «dine synspunkter passer ikke inn i regikonseptet vårt». For det første; et regikonsept på en dokumentarserie er som å si at; Vi lager en halvmockumentary med en story outline-manus per episode, slik at vi har full kontroll på hva som blir sagt og hvordan Groruddalen fremstilles. Betyr dette at NRK driver med propaganda? 4
Gjest Skogkar Skrevet 12. mai 2013 #2 Skrevet 12. mai 2013 Det betyr det. Anbefaler deg å kvitte deg med TV`en. Nyheter, filmer og dokumentarer får du fra internett. 6
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2013 #3 Skrevet 12. mai 2013 Nrk har en politisk venstresidig slagside. Litt problematisk med hensyn på at det er finansiert med lisenspenger.
Gjest Rumpenisse Skrevet 12. mai 2013 #4 Skrevet 12. mai 2013 Nrk har en politisk venstresidig slagside. Litt problematisk med hensyn på at det er finansiert med lisenspenger. Dette er grunnen til at jeg ikke betaler lisens. Det er faktisk veldig lett å slippe unna, så vil anbefale alle som ikke stemmer Arbeiderpartiet å google det opp.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #5 Skrevet 12. mai 2013 Til og med folk jeg kjenner som bor i Groruddalen og som trives godt der, syns denne serien er ren propaganda, og etterlyser mer nyanser. Synd, men serien virker mot sin hensikt. Anonym poster: c1a4b48d6759a473747ebeb8dc9d5076 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #6 Skrevet 12. mai 2013 Alle dokumentarer har en vinkling. Anonym poster: ebc66c1299dc682193853c82277413ec 4
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2013 #7 Skrevet 12. mai 2013 Måtte le da jeg leste kommentar nr 6 på Dagsavisen. ""Hvem er det som ønsker å gjøre nordmenn til en minoritet i eget land?".., spør Sveinung Holien, og svaret er kapitalistene, de egentlige kapitalistene, bakmennene du aldri hører om." Det er alltid gruppen man har lagt for hat som har skylden. Hos Dagsavisens lesere er det kapitalistene, akkurat som det er sosialistene de fleste andre steder. Er det rart de få av oss som er realister blir deprimert av fremtidsutsiktene? Samfunnet vil bli kjørt i grøfta, uansett hva man stemmer.
Gjest Kaxxy Skrevet 12. mai 2013 #8 Skrevet 12. mai 2013 Selvsagt. Har du sett brennpunkt, eller...... 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #9 Skrevet 12. mai 2013 Har noen her sett den NRK-produserte dokumentaren, Dalen vår? Jeg hørte først om dokumentaren i artikkelen "Norske gutter i det nye Norge" i Finansavisen. Les den her. Her er en meningsytring fra Marius Søvik som var en av de som var intervjuet av Finansavisen: http://www.dagsavise...15/#post_270615 Betyr dette at NRK driver med propaganda? Jeg har ikke bare sett serien, jeg kjenner også til de som har laget den og jeg kjenner godt til Marius. Serien er dårlig. Den er kjedelig, men den er ikke noe propaganda. Problemet er vel heller at den viser vel for godt at Groruddalen er nå bare et kjedelig hverdagsliv for oss som bor her og ikke så mye action vi av og til får inntrykk av. Så var det Marius og Finansavisens oppslag som strengt talt burde være en sak for PFU. Det er tydelig at han har hatt en tøff oppvekst, slik mange som blir mobbet har. Han bor nå tilfeldigvis i Groruddalen, men det betyr ikke at Groruddalen er helvete på jord av den grunn. Det er det for han, men det ville vel alle steder hvor man blir ordentlig mobbet være for et mobbeoffer. Jeg har møtt han, og han er helt ærlig en utrivelig type. Han lever i sin egen verder og ser fiender og motstandere over alt og tolker andre mennesker i verste mening, selv uten at de har gjort noe annet enn å tilfeldigvis vente på han når han tar melk i kjøleskapet først. Han henger med en gjeng ungdommer som ypper til vold, og som ender opp i situasjoner andre ikke havner i. Om alt dette kommer på grunn av at han har blitt mobbet eller om mobbingen kom først vet jeg ikke. Det jeg derimot vet er at dette er et menneske som få kommer overens med, og som lager bråk hvor enn han går. Han er i krig med hverden, og han bor tilfeldigvis i Groruddalen. Det er derfor litt merkelig at han og hans gjeng har fått stå som sannhetsvitne på at Groruddalen er noe annet enn nettopp det Dalen Vår serien gir inntrykk av: Et kjedelig og vanlig sted hvor det ikke skjer så himla mye. Om NRK ville drevet en annen type dokumentar burde de jo heller tatt et litt mer kritisk blikk på for.eks skolene og den slags, men dette var en hverdagsliv dokumentar og den viste helt klart hvor kjedelig hverdagslivet er her på Groruddalen. Jeg bor på Stovner, og jeg må vel innrømme at serien var kjedelig men det passet vel litt mer hvordan det er her: kjedelig. At mange er misfornøyd med den har jeg også fått med meg. Men alle ville ha noe annet. Noen naboer ville ha en historisk serie. Andre ville ha en konfliktserie. Noen ville ha en samfunnsdokumentar osv. Folk hadde nok litt forventninger som ikke ble helt innfridd. Anonym poster: 0ef789498a7a18be8e4ed526b35fb91c 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #10 Skrevet 12. mai 2013 Betyr dette at NRK driver med propaganda? Neeida, de er alltid saklige og 100% nøytrale, spesielt i forbindelse med innvandrerproblematikk. Anonym poster: df3dfe9533125ea574146efacc4ce03e 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #11 Skrevet 13. mai 2013 Det var bare et spørsmål. For jeg spøker ikke, det skjedde. Det vet jeg godt for jeg gikk nemlig der den gang da. Det var året som fedrelandspartiets representant ble kastet ut av gymsalen hvor partidebatten ble holdt - av RVs representant. Fysisk. Og hele skolen jublet. Jeg tror flp fikk så mange som hele tre stemmer. Ap og RV fikk flest. Hvis jeg husker riktig. Du skjønner, jeg er godt kjent i det området der. Så når du tror du kan slenge dritt og fordommer om Groruddalen fordi ingen andre kjenner til området så tar du feil. Det er flere av oss her på KG som er lommekjent der. Anonym poster: b9674c3410f257a7c312ded99ec572cd
Sophie-Ann Skrevet 13. mai 2013 #12 Skrevet 13. mai 2013 Tråden er ryddet for avsporinger samt siteringer av disse Sophie-Ann, mod
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2013 #13 Skrevet 13. mai 2013 http://www.osloby.no...ml#.UZCy9sr56R8 18000 har flyttet fra Groruddalen. Jeg synes serien går alt for lite på problematikken hvorfor dette skjer.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2013 #14 Skrevet 13. mai 2013 18000 har flyttet fra Groruddalen. Jeg synes serien går alt for lite på problematikken hvorfor dette skjer. Det er akkurat det samme som Rom-saken. NRK har bestemt seg for hvilket inntrykk de vil gi av saken, og alle fakta som ikke er i samsvar med det blir feid under teppet. Anonym poster: f0f1847c39124216d6fb1b96d21910bc
Gjest Ali Skrevet 13. mai 2013 #15 Skrevet 13. mai 2013 Grunen til at en del flytter fra Groruddalen er enkel. Det er altfor mange nyankomne innvandrere, med altfor mange barn. De klarer ikke å gi dem alle god oppdragelse eller riktige og sunne verdier. Ender med at disse ungene har dårlig innflytelse på andres unger, og derfor velger folk å flytte. Jeg har bodd i Groruddalen i 30 år, og aldri vært involvert i så mye som en slåsskamp. Om folk tror at det er gjenger som løper rundt, knivstikker og raner folk til alle døgnets tider her i dalen, så tar de feil. Pleier å gå lange turer, fra Grorud til Stovner til Furuseth til Trosterud til you name it. Har ikke hendt en eneste gang at jeg har følte meg truet eller blitt truet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå