Gå til innhold

Bakterieforbi,- ta hendene i do?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kompis av meg har bakterieforbi, jeg vet ikke helt hvorfor og slikt. Han går til psykolog.

Psykologen vil nå at han skal ta hendene sine i do hos psykologen, uten å vaske de etterpå!

Mener psykologen da at han skal gå hele dagen uten å vaske hendene sine? Ta på alt mulig og spise med de uvaskede hendene??

Det er jo å be om å gjøre han skikkelig syk vel!?

Han har ikke fått så mye info om dette, men det høres jo litt sykt ut?

Det sier seg jo selv at en blir syk om en spiser etter en har dypet hendene rundt i doskålen!

Noen som har vært borti lignende og vet hvordan det skal foregå?

Anonym poster: 9b173a9cd4af1f1079d5b7f39e9ed76b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker han kan vaske hendene etter han har vært hos psykologen. Det er vel i begynnelsen av timen han skal gjøre det?

Anonym poster: 746b57653da47bb99242ba72784a62e4

Skrevet

Han skal vaske hendene etter at angst-symptomene er ferdige.

Hensikten med denne type terapi er å konfrontere brukeren med de verste hendelsene, så skal brukeren oppleve hvordan angsten kommer og blir borte, så oppleve at det ikke var farlig.

  • Liker 1
Skrevet

Så et program om dette på youtube, hvor hun ene måtte spise kake på toalettringen med behandleren. Behandleren gjorde det også for å støtte og vise henne at det ikke er farlig. De dyppet til og med stykkene i do! Men greia er at når man gjør sånne ekstreme ting, og ikke blir syk av det, så vil de litt mindre tingene som å ta noen i hånda, dørhåndtak osv virke mindre farligere, og lettere å hanskes med :)

  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Psykologen vil ha han til å ta hendene i do, ta seg i ansiktet og ikke vaske hendene når han kommer hjem. Er dette virkelig normalt??
Jeg sliter selv med bakterieforbi, som i at jeg er redd for å bli syk. Det er ikke redsel for å bli syk som gjør at vennen min sliter med dette.
Selv hadde jeg nektet!!



Anonymous poster hash: 9b173...76b
Gjest Blondie65
Skrevet

Når man har skylt ned bæsj og holder toalettet normalt rent så skader det ikke å stikke hånden i vannet. Det er nok det psykologen vil ha frem.

Forøvrig tror jeg du er usunt selskap for han for tiden siden du motsrbeider behandleren hans.

AnonymBruker
Skrevet

Psykologen vil ha han til å ta hendene i do, ta seg i ansiktet og ikke vaske hendene når han kommer hjem. Er dette virkelig normalt??

Jeg sliter selv med bakterieforbi, som i at jeg er redd for å bli syk. Det er ikke redsel for å bli syk som gjør at vennen min sliter med dette.

Selv hadde jeg nektet!!

Anonymous poster hash: 9b173...76b

Dette er vel eksponeringsterapi, vet ikke mye, men synes det er en spennende metode å bruke. Det virker som det gir gode resultater fort.

Psykologen vil vel gjerne bare få frem at bakteriene ikke er farlige og en ikke blir syk..

Anonymous poster hash: 5b7ae...e19

AnonymBruker
Skrevet

Når man har skylt ned bæsj og holder toalettet normalt rent så skader det ikke å stikke hånden i vannet. Det er nok det psykologen vil ha frem.

Forøvrig tror jeg du er usunt selskap for han for tiden siden du motsrbeider behandleren hans.

Hvem har sagt at jeg motarbeider behandleren hans`? :) Det er han som kommer til meg med dette og sier at det er for mye for han..

Til opplysning så var det jeg som fikk han med til legen for å få henvisning til psykolog..

Anonymous poster hash: 9b173...76b

Skrevet

Poenget med denne typen behandling å få angstnivået til vedkommende opp på et veldig høyt nivå. Vedkommende skal ikke utføre handlinger for å redusere angsten,som for eksempel vasking, slik at h*n opplever at angsten etterhvert vil gi seg uten at tvangshandlingen ble utført.

Det er vanlig i denne typen behandling å bruke ekstreme metoder, som går utover det som er "normalt":

Dette med at man skal ta på/stikke hånda i/vaske toaletter uten å vaske seg etterpå, tror jeg er veldig normalt ved behandling mot bakteriefobi og vasketvang. Sannsynligvis fordi toaletter,spesielt offentlig, ofte er noe av det man frykter mest. Jeg snakker av erfaring :P

Dere bør sjekke ut programmet Psyk forandring, som gikk på tv3 i fjor. Det gir en god innsikt i behandlingsopplegget. Lå på nett tv før på hjemmesiden til tv3 hvertfall.

At vennen din synes dette virker "skummelt" er vel helt naturlig, i og med at det er for å angripe frykten hans. Dersom han føler at det går for fort fram og han ikke er klar, bør han ta dette opp med behandlere n sin. Men, utifra det jeg har oppfattet, så er denne typen behandling som hjelper, så jeg synes han bør vurdere å gå med på det og presse seg selv litt.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes det høres helt ekstremt sykt ut. Spise kake fra et toalettsete?! Putte hendene i do uten å vaske dem?! Jeg regner med at toalettet som blir benyttet er brukt av flere mennesker tidligere, og man vet aldri om de har sykdommer og mindre hyggelige bakterier. Det ER(kan være) farlig.

  • Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Han skal vaske hendene etter at angst-symptomene er ferdige.

Hensikten med denne type terapi er å konfrontere brukeren med de verste hendelsene, så skal brukeren oppleve hvordan angsten kommer og blir borte, så oppleve at det ikke var farlig.

men selv folk som ikke har bakteriefobi syns vel det er ekkelt å ta nedi doskåla med hendene?

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det er ikke farlig å dyppe hendene i do en gang, og spise etterpå. Man KAN bli syk av det, men det er ikke verdens under gang. Tenker selv tilbake på festivaldoer uten ordentlig håndvask etterpå, gikk helt fint det.

¨

Mange er mer redd for baterier enn nødvendig, det er greit å ha en ok hygiene, men det er sjeldent farlig å ta på skitne steder noen ganger, og vi får i oss langt flere bakterier enn vi er klar over daglig.



Anonymous poster hash: c21b6...9eb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

men selv folk som ikke har bakteriefobi syns vel det er ekkelt å ta nedi doskåla med hendene?

dette er fordi at pasienten skal gjøre noe som er "værre" en den typen utfordinger han blir utsatt for daglig. du kan jo tenke deg at det blir lettere for denne personen å ta på en dørhåndtak når han har blitt vandt med å ta i et toalett.

Anonymous poster hash: c21b6...9eb

  • Liker 1
Gjest sweetsugar
Skrevet

En do er ikke så grusomt ekkelt som folk skal ha det til. Hadde nokk fått litt angst om jeg ikke fikk vaske hendene mine rett etterpå, men så grusomt er det ikke. Man kan bli syk, men det går nokk bra. Andre ting er værre, men er vel noe med at alle frykter toaletter som noen her oppe sa. Er jo for at han skal bli kvitt angsten.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er vel for å vise at det ikke er farlig allikevel. Minner meg om en episode av Malcolm i Midten da den yngste sønnen ble fortalt av moren at han kom til å dø av bakterier om han ikke vasket rommet sitt. Han ble helt hysterisk og var livredd for å ta på ting, men ble fri for tvangstankene da moren spiste et innsekt foran han for å demonstrere at det ikke var dødelig.

Det er også vanlig å bringe hester gjennom en hinderløype av blafrende plastikkposer om de er redd for høye lyder, dette gjør at de ikke lenger forbinder det med noe skummelt.

Psykologen er sikkert inne på noe, men synes han bør få vaske hendene sine på et punkt av hygieniske årsaker... usj.

AnonymBruker
Skrevet

Han får vaske hendene når angstnivået synker. Så det er ikke som om han skal gå lenge med dovann på hendene. Jeg måtte også ta i do, og ta bak doen, håndhilse på mennesker uten å antibace meg før angsttoppen er over. Sånne ting.

Man blir ikke frisk av å holde seg innen komfortsonen.

En kjøkkenbenk har mere bakterier enn en dassring uansett, så sjansen er større for at du blir syk av å tafse på en kjøkkenbenk, enn av å ha et kakestykke liggende på doringen.



Anonymous poster hash: 6fb79...c33
  • Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

dette er fordi at pasienten skal gjøre noe som er "værre" en den typen utfordinger han blir utsatt for daglig. du kan jo tenke deg at det blir lettere for denne personen å ta på en dørhåndtak når han har blitt vandt med å ta i et toalett.

Anonymous poster hash: c21b6...9eb

å. sånn ja.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Psykologen vil ha han til å ta hendene i do, ta seg i ansiktet og ikke vaske hendene når han kommer hjem. Er dette virkelig normalt??

Jeg sliter selv med bakterieforbi, som i at jeg er redd for å bli syk. Det er ikke redsel for å bli syk som gjør at vennen min sliter med dette.

Selv hadde jeg nektet!!

Anonymous poster hash: 9b173...76b

Jeg tror bestemt du skal ta det du her gjenforteller (?) med minst 10 kilo salt.

  • Liker 1
Skrevet

Folk med tvangstanker/handlinger i forhold til bakterier og smitte, har en irrasjonell frykt for bakterier og det er ikke nødvendigvis omgangssyken en person med denne lidelsen er mest redd for når h*n kommer nær et toalett. Samt at selv om omgangssyken er kjipt, er det ikke verdens undergang å få det. Det er nok derfor man går til det ekstreme, for å vise at de tankene man har, er irrasjonelle.

Skrevet

Jeg har forresten ekstremt problemer med angst for smitte og overdreven vasking og ville per dags dato ha ekstreme problemer med å stikke hånden min ned i en toalettskål. Likevel er jeg egentlig klar over at det ikke utgjør noen stor risiko for meg å gjøre dette, og inneforstått med at jeg mest sannsynlig må gjennom noe liknende før jeg kan bli bedre. Det er absolutt ingen som vil påstå at behandling for dette er lett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...