AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #1 Skrevet 12. mai 2013 En venninne ringte meg i stad og fortalte at hun har funnet "en driiit billig og fin Telemarksbunad på finn" og kjøpt den! Hun har ingen tilknyttning til stedet og kjøpte den kun fordi den var billig og fin. Jeg syntes dette er helt sykt! Bunaden min er sydd og brodert av mormor og representerer hjembygda til familien min. Å bare kjøpe en random er flaut og respektløst. Enig? Uenig? Anonym poster: 73bc141b6d37b6cb045543656ebf2738 12
Karenina Skrevet 12. mai 2013 #2 Skrevet 12. mai 2013 Her vil du få mange delte meninger. Noen mener at bunaden skal være fra ditt hjemsted, andre fra der du har røtter, og så har du de som ikke synes det er så nøye uansett. Jeg personlig kunne aldri kjøpt en bunad uten noen form for tilhørlighet, men jeg skal ikke peke fingre mot de som gjør det. 4
Brimi Skrevet 12. mai 2013 #3 Skrevet 12. mai 2013 Ganske enig med deg. Bunaden skal jo representere hvor du er fra. Kunne hun ikke kjøpt seg en festbunad da? 1
KaDust Skrevet 12. mai 2013 #4 Skrevet 12. mai 2013 Jeg synes bunaden skal komme fra et sted man har røtter, har hun ikke røtter i Telemark synes jeg det er teit. 2
Gjest Wilhelmine Skrevet 12. mai 2013 #5 Skrevet 12. mai 2013 Hun kan vel gjøre som hun vil, og jeg synes ikke det er respektløst Hennes penger og hennes valg, mange som synes det er greit å kjøpe den de synes er penest, hun er ikke den første som gjør det. Personlig har jeg bunad fra hjemstedet (som jeg også har røtter fra), og kunne aldri tenke meg noe annet! Men så tenker jeg at andre kan gjøre som de vil!
Sugar&Spice Skrevet 12. mai 2013 #6 Skrevet 12. mai 2013 Jeg syns det er utrolig teit og kjøpe en bunad fordi den er fin, uten tilhørighet. Men det er MANGE som gjør det, dessverre. Du får bare gi henne et litt stygt blikk når hun svarer "nei" på om hun har røtter fra Telemark. Det hadde jeg gjort 1
PecanPie Skrevet 12. mai 2013 #7 Skrevet 12. mai 2013 Hun gjør som hun vil, men jeg syns det er rart å gjøre det på den måten. En "dritbillig" bunad er muligens også fra en distributør som får bunadene brodert og sydd i Asia, som er en business jeg selv ikke ønsker å støtte. Selv har jeg røtter fra Telemark, og har en Telemarksbunad som er brodert av min bestemor og montert på Almankås i Bø i Telemark. Der er det flotteste plagget jeg eier, og jeg vet det ligger masse kjærlighet i drakten. Jeg tviler på at jeg ville hatt den samme følelsen for en Asia-bunad. Eller en bunad som er fra et område som jeg ikke har noen tilhørlighet til. 4
Cata Skrevet 12. mai 2013 #8 Skrevet 12. mai 2013 Jeg synes også det er rart å gjøre det slik, men folk får gjøre som de vil for min del. Selv har jeg bunad fra stedet jeg er født og oppvokst på (fikk den til konfirmasjonen). Skulle jeg hatt en annen bunad måtte det i så fall vært fra stedet jeg bor på nå, siden jeg tross alt har bodd her en del år. Bunad fra et sted jeg ikke har tilknytning til på noen som helst måte ville føltes rart. Da tror jeg faktisk heller jeg ville valgt en nøytral festdrakt. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #9 Skrevet 12. mai 2013 Ts her. Jeg syntes det er helt greit å ha bunad fra steder man har tillknytning til. Man trenger ikke å ha selv bodd på stedet men eventuelt har en mormor som vokste opp der. Hva skal venninnen min si når hun blir spurt om bunaden? "Kjøpt'n på finn.no jeg! Selv er jeg fra Bærum" Anonym poster: 75231a21ef0acc0bc5838bc69297079e 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #10 Skrevet 12. mai 2013 Jeg hadde nok sagt at hun da like greit kan ta på seg en svensk folkedrakt, eller hvilket som helst annet land. Slik ser jeg på det med tilhørighet. Telemark blir som Kina hvis hun og hele familien bor og er fra nordland. Anonym poster: 0267efe5870ddca13169a745e753f1aa 3
Sugar&Spice Skrevet 12. mai 2013 #11 Skrevet 12. mai 2013 Ts her. Jeg syntes det er helt greit å ha bunad fra steder man har tillknytning til. Man trenger ikke å ha selv bodd på stedet men eventuelt har en mormor som vokste opp der. Hva skal venninnen min si når hun blir spurt om bunaden? "Kjøpt'n på finn.no jeg! Selv er jeg fra Bærum" Anonym poster: 75231a21ef0acc0bc5838bc69297079e Blir jo mest sannsynlig det. Ingen skjønner hvorfor jeg har Vestfold-bunad. Alle tror jeg er født og oppvokst i Oslo, men bodde tre år i Sandefjord i mine første leveår. Så alltid noen i vennekretsen som lærer noe om meg hver gang bunaden taes på. Selv hadde jeg skammet meg om jeg hadde en bunad jeg ikke har tilknytning til. Rett og slett. 1
Gjest Puravida Skrevet 12. mai 2013 #12 Skrevet 12. mai 2013 Hvis bunaden absolutt må komme fra stedet man har røtter må jeg dra til Afrika for å sy min. Jeg kjøpte en nydelig telemarksbunad, den ble sydd spesielt for en nonne jeg kjenner for 30 år siden. Hun ville at jeg skulle ha den (vi bor nærme). Jeg bor lang unna Telemark og har egentlig ikke noe tilknytting til stedet, men elsker bunaden min og syntes den er nydelig. Har aldri fått noen kommentarer på bunaden, det eneste de sier er at den er fin. Har faktisk aldri tenk over det TS nevner her. Jaja, jeg hadde aldri byttet den vekk da den betyr mye for meg. 14
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #14 Skrevet 12. mai 2013 Hvis bunaden absolutt må komme fra stedet man har røtter må jeg dra til Afrika for å sy min. Jeg kjøpte en nydelig telemarksbunad, den ble sydd spesielt for en nonne jeg kjenner for 30 år siden. Hun ville at jeg skulle ha den (vi bor nærme). Jeg bor lang unna Telemark og har egentlig ikke noe tilknytting til stedet, men elsker bunaden min og syntes den er nydelig. Har aldri fått noen kommentarer på bunaden, det eneste de sier er at den er fin. Har faktisk aldri tenk over det TS nevner her. Jaja, jeg hadde aldri byttet den vekk da den betyr mye for meg. Det blir ganske annerledes da du har en historie bak det hele og den faktisk betyr noe for deg. Det samme kan neppe sies om ts sin venninne. Og ja so whaaat om det er 1 world problems.. Uten flisespikkeri kan vi alle bare go to shits. *får rykninger av å bruke engelsk* Anonym poster: 0267efe5870ddca13169a745e753f1aa 9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #15 Skrevet 12. mai 2013 Dette kan TS' venninne gjøre akkurat som hun vil med. Men det aner meg at denne tråden kan bli fryktelig lang.... vi får se Anonym poster: 21bd99481842a3b8e3a9804dcc6ebbb5 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #16 Skrevet 12. mai 2013 Men hva slags tilknytning/røtter er akseptabelt for bunadspolisen da? Selv har jeg en bunad fra helt andre kanten av landet fra der jeg har bodd/vokst opp, men den har gått i arv i familien i fire generasjoner og den delen av familien kommer fra der bunaden er fra. Anonym poster: 2ce5ef9fa68239294a66a8fa037a7120 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #17 Skrevet 12. mai 2013 Jeg synes man bør ha en tilhørighet til den bunaden man bærer. Puravida har det. Ikke til sted, men til person. Når venninnen kanskje ikke har tilhørighet tilbake i slekt til steder hvor det tilhører en bunad så valgte hun den hun syntes var finest. Anonym poster: 7208518dd058e420d297ea1033542df5
Gjest Funky Punk Skrevet 12. mai 2013 #18 Skrevet 12. mai 2013 Sånn egentlig så syns jeg at tradisjonen viskes ut ved at folk bare velger en bunad de syns er fin fremfor å ta den bunaden de "skal" ha. Mennesker som ikke er født i Norge, men likevel vil ha en bunad, er jo et unntak, men de burde kanskje velge noe de har tilknytning til likevel ved å velge en bunad fra det stedet de bor på. Men så er jeg litt opptatt av de gode, gamle tradisjonene da. Det er ikke slik at jeg reagerer voldsomt på at noen velger etter utseendet og lar det oppta meg noe voldsomt 3
Testosteron Skrevet 12. mai 2013 #19 Skrevet 12. mai 2013 Folk får gjøre som de selv vil, men jeg syns det er et poeng å ha bunad fra der man kommer fra/har slektsmessig tilknytning til.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #20 Skrevet 12. mai 2013 Har selv vurdert å kjøpe bunad fra et annet sted fordi jeg ikke føler noen som helst tilknytning til stedet jeg vokste opp på. Det er kjent for å være en ganske kald by, og foruten foreldre og familie, er det veldig lite som fører meg tilbake dit. Jeg er der kanskje to ganger i året, og etter en del år i en annen by har heldigvis dialekten min blitt vannet ut en del også (jeg gjør ingenting spesielt for å bevare den). Synes det er naivt å mene at alle skal ha et forhold til stedet de kommer fra. Anonym poster: a83673280cabe05b105b563fe5332257 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå