Gå til innhold

rjukan behandlingssenter

Fremhevede innlegg

Gjest Funky Punk
Skrevet

Legen min og jeg snakker litt om å søke meg inn på et behandlingssenter på Rjukan.

Er det noen som har kjæledyr og som har vært der? Er det f.eks mulig å få lov til å ha med seg kjæledyrene?

Jeg har to dyr som kan bo i bur mesteparten av dagen, men som trenger tilsyn og mulighet til å komme seg ut og bevege på seg.

Orker ikke forklare hele greia, men det er ekstremt vanskelig å få noen til å passe slike dyr. Og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med dem om jeg ikke får tatt de med meg. Må jo være der i minst 4 uker.

Evnt noen som vet hvordan jeg kommer i kontakt med dem så jeg får hørt med dem? Legen min vet sikkert dette, men hun er vanskelig å få tak i utenom timeavtale og jeg har ikke time før om noen uker.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det ikke en kennel, kattepensjonat eller liknende? En hyggelig bonde?

Anonym poster: 550c4113d3065220c6183492d86a37da

Gjest Funky Punk
Skrevet

Finnes det ikke en kennel, kattepensjonat eller liknende? En hyggelig bonde?

Dette er ikke en hund eller en katt, og jeg ser ikke helt hva en bonde skal hjelpe meg med.

Gjest Sitrondrops
Skrevet

Kan du ikke bare ringe dem å høre.

Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Kan du ikke bare ringe dem å høre.

Det var et av mine spørsmål. Legen min og jeg har bare pratet løst om det så jeg aner ikke hvem jeg kan kontakte

Prøvd å søke litt på nettet, men får opp noe Rauland istedenfor. Ligger det i nærheten av Rjukan?

Også får jeg opp mange forskjellige steder, så jeg vet ikke helt hvilket av dem jeg isåfall skal kontakte.

Vi skal søke plass der fordi jeg har fibromyalgi, så om noen har vært til behandling for noe lignende så kanskje de vet :)

Endret av Funky Punk
AnonymBruker
Skrevet

En hyggelig bonde som ville passe på minigrisen, geita, shetlandsponnien, hamsteren, høna, oteren eller hva det er du har som kjeledyr. Bonden har sikkert en tom bås eller et fint sted dyret kan bo en måned mot noen kroner.

Gjest Funky Punk
Skrevet

En hyggelig bonde som ville passe på minigrisen, geita, shetlandsponnien, hamsteren, høna, oteren eller hva det er du har som kjeledyr. Bonden har sikkert en tom bås eller et fint sted dyret kan bo en måned mot noen kroner.

Beklager, men mine dyr ville ikke hatt det så greit i en bås :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

hva med å fortelle om type dyr da? Er det en ilder f.eks.?

Anonym poster: 5d004a0a2250ff7d3c6b0f64de0b0a6d

Gjest Funky Punk
Skrevet

hva med å fortelle om type dyr da? Er det en ilder f.eks.?

Det ene dyret er en ilder ja.

Det andre dyret jeg har her er et ganske eksotisk dyr, men trenger likevel daglig stell og det er få som kjenner til hvordan man skal håndtere det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper at du ikke får ha med deg disse dyrene. Et behandlingssenter har personer med ulike typer allergier. Allergener kan sitte i et rom lenge etter at dyret har flyttet. Om det andre dyret f.eks. er en edderkopp så vil du møte fordommer og redsel.

Mitt beste råd til deg er å få folk i vennekretsen til å passe dyrene dine. Alternativt legge ut en forespørsel i et forum rettet mot akkurat dette dyreholdet.

Jeg har passet mange forskjellige dyr fordi at jeg ville stille opp for venner, men jeg må innrømme at en ilder hadde jeg sagt nei takk til. Heller en edderkopp.

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg liker ikke tanken på at noen jeg ikke kjenner skal passe dyrene mine :(

Og de jeg kjenner kan ikke passe dem siden de har null peil på hva disse dyrene trenger og hvordan de skal håndtere dem.

Men samtidig så har jeg fått beskjed av legen om å enten finne en løsning eller aldri få uføretrygd...altså indirekte så sa hun mer eller mindre at om jeg ikke finner en løsning så må jeg kvitte meg med dyrene ellers så vil hun ikke skrive en ny anbefaling til uføresøknaden :(

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som den du er i, men da var det ikke et alternativ å ikke legges inn da jeg var for syk til å ta meg av hunden min på en tilfredstillende måte. Loppeskinnet mitt var midlertidig omplassert hele året jeg var innlagt, og omplasseringen ville blitt permanent om det viste seg at det ville vært det beste for hennes del (hun er veldig myk og sensitv mentalt, og er sårbar for det som påvirker stabiliteten og tryggheten hun trenger) dersom hun skulle gi uttrykk for stress ved tilbakeføringen. Heldigvis har det gått knirkefritt, og det virker ikke som om hun fikk med seg at hun ble passet noget lengre enn de få gangene jeg har trengt pass en helg. Jeg tror mye var ren flaks, men hadde det ikke vært for at jeg hadde et nettverk bestående av flere mennesker med samme syn på dyrehold og treningsmetodikk som det jeg har hadde det aldri fungert. Jeg var trygg på at loppeskinnet mitt hadde alle forutsetninger for å trives, og hadde omplasseringen blitt permanent ville hun fått samme trening og stimulanse som jeg ville gitt, og kunnskapsrike mennesker til å ta vare på seg. Jeg kunne omplassert henne til mennesker med en annen type hundehold enn det jeg har, så lenge det ikke er skadelig selvsagt. Men da hadde jeg nok ikke villet forsøkt tilbakeføring nettopp fordi forandringen kunne blitt en påkjenning hun ikke fortjener å oppleve for ofte.

Jeg kunne lagt ut i det vide og brede om hvilke muligheter du kan tenkes å ville prøve før du eventuelt må velge mellom egen helse og dyrehold. Du må gjerne spørre om du ønsker at jeg utdyper noe, men det jeg uansett anbefaler deg å begynne med så fort som mulig, er å oppsøke nettsteder og forum for nettopp eiere av dyr som det du har. Så lenge du ikke kjenner noen du anser som kompetente til pass eller overtakelse må du prioritere å finne noen du kan kontakte i verste fall. Selv om du velger bort behandling nå vil det likevel kunne oppstå situasjoner der du ikke kan ta deg av dyrene selv for en kortere eller lengre periode i fremtiden. Hva om du plutselig trenger en blindtarmsoperasjon og noen dager på sykehus i etterkant , eller havner i en bilulykke og får skader som er for store til at du kan dra hjem til dyrene for stell og foring? I første omgang er det smart å saumfare forum og lese andres diskusjoner og erfaringer med samme dyreart, da vil du fort legge merke til enkeltpersoner som matcher dine holdninger og ditt dyrehold, og da har du iallefall en begynnelse på et nettverk:) jeg har mye større tro på at inntrykket folk gir stemmer med virkeligheten så lenge de diskuterer erfaringer, kunnskap og liknende fordi de liker det, og ikke formulerer seg bevisst fordi de håper å få overta dyret ditt:)

Jeg beklager dersom innlegget mitt er rotete, langt eller unyttig, jeg er ikke helt stødig på sosial samhandling, og blir ikke fornærmet om jeg får påpekt eventuelle feil. Jeg tar sjansen på å fremstå som tullerusk i håp om at jeg kanskje bidrar med noe ihvertfall. Håper du finner ut av problemet og får helsehjelpen du trenger uten å måtte kvitte deg med dyrene!:)

Skrevet (endret)

Quote slettet i samråd med rydding. Daenerys, mod.

Eller folk her kan komme med kontruktive tips hvis man har. Hun kan ikke vare kaste ifra seg dyrene sine. Det kan vel til og med du forstå.

Først og fremst må du ringe og høre ts. Der har du ikke noe valg. Desverre tror jeg ikke at du får det. Da må du se rundt deg etter noen som kan passe, som andre her har foreslått. Hvis det er er at de krever spesialstell, så let etter noen med samme kunnskaper om dyrene og hør om det er noen som kunne tenke seg å ta seg av dem for litt betaling eller bare kost.

Endret av Daenerys
  • Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Oida, det var da voldsomt :fnise:

Gidder ikke engang svare på enkelte innlegg her, men vil gjerne ha sagt det at jeg kommer ikke til å bli noe som helst friskere av dette oppholdet. Det er kun for at jeg må pröve alt.

Jeg skal ringe dem og höre. Hvem vet, kanskje de har egne rom hvor dyr er tillatt.

Skal også gjöre som nevnt her, ta kontakt med mennesker som kan disse dyrene og opprette en relasjon nå slik at jeg rekker å bli såpass kjent med dem at jeg er trygg på at dyrene mine har det bra.

Som det blir nevnt, hva om jeg blir akutt syk og trenger en operasjon..

Skrevet

Det var et av mine spørsmål. Legen min og jeg har bare pratet løst om det så jeg aner ikke hvem jeg kan kontakte

Prøvd å søke litt på nettet, men får opp noe Rauland istedenfor. Ligger det i nærheten av Rjukan?

Også får jeg opp mange forskjellige steder, så jeg vet ikke helt hvilket av dem jeg isåfall skal kontakte.

Vi skal søke plass der fordi jeg har fibromyalgi, så om noen har vært til behandling for noe lignende så kanskje de vet :)

Rauland er et stykke unna fra Rjukan. Nærmest Rjukan er Notodden :-) Sikker på st dere ikke snakket om Rauland AiR?

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det er det jeg også lurer på. Om legen min kanskje mente det stedet. Jeg sa jeg hadde hört om flere som hadde värt på Rjukan og hun nikket bare, men det kan väre som så at mange av de jeg har pratet med sier Rjukan istedenfor Rauland eller noe.

Når jeg kikket på AiR sine sider så virket det som at det er et slikt sted jeg evnt skal inn på iallefall.

Skal uansett sette meg ned og ta en ringerunde for å bare höre hvordan det er med dyr osv. Må bare samle mot og energi til det

Skrevet

Det er det jeg også lurer på. Om legen min kanskje mente det stedet. Jeg sa jeg hadde hört om flere som hadde värt på Rjukan og hun nikket bare, men det kan väre som så at mange av de jeg har pratet med sier Rjukan istedenfor Rauland eller noe.

Når jeg kikket på AiR sine sider så virket det som at det er et slikt sted jeg evnt skal inn på iallefall.

Skal uansett sette meg ned og ta en ringerunde for å bare höre hvordan det er med dyr osv. Må bare samle mot og energi til det

Lykke til :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Tråd er ryddet for anklager om trolling og avsporinger. Spørsmål tas på pm.

Daenerys, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...