Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til Tyskland i sommer, og planlegger å reise innom Berlin også for et par dager! Lurer derfor på hva jeg bør få med meg? Er ikke spesielt interessert i museum, men er veldig interessert i "viktige bygninger", arkitektur, generelt fine steder m.m. Og shopping, hvor bør man gå? :) Og evt. anbefalinger til gode spisesteder(bør være sentralt) som er verdt et besøk?

Har vært i Berlin en gang før, men kun for noen timer i forbindelse med skoletur, og da var vi innom Checkpoint Charlie, og fikk veldig lite tid ellers i byen!

På forhånd takk! :)

Anonym poster: 782a354f02ae06059b317dada7b2a399

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal til Tyskland i sommer, og planlegger å reise innom Berlin også for et par dager! Lurer derfor på hva jeg bør få med meg? Er ikke spesielt interessert i museum, men er veldig interessert i "viktige bygninger", arkitektur, generelt fine steder m.m. Og shopping, hvor bør man gå? :) Og evt. anbefalinger til gode spisesteder(bør være sentralt) som er verdt et besøk?

Har vært i Berlin en gang før, men kun for noen timer i forbindelse med skoletur, og da var vi innom Checkpoint Charlie, og fikk veldig lite tid ellers i byen!

På forhånd takk! :)

Anonym poster: 782a354f02ae06059b317dada7b2a399

Synd du liker arkitektur bedre enn museer, jeg synes nemlig museene i Berlin er mye finere enn arkitekturen. :fnise: Ville spesielt anbefalt Museumsinsel, og filmmuseet på Potsdamer Platz. Det siste skiller seg ganske mye fra tradisjonelle museer, synes jeg. Og kan kanskje være spennende også for de som ikke er så ivrige museumsgjengere.

Det er mye stygg østblokk-arkitektur i Berlin, men selvsagt også mye flott. Og byen er stappfull av historie. Spennende å gå rundt på leting etter de ulike delene som er igjen av Berlinmuren.

Anonym poster: d7cf593f20a19aa51a9a98351529c7b2

Skrevet

Vi var i Berlin for 3 år siden om sommeren. Fantastisk by! Shopping gjør du på Kurfürstendam som er hovedhandlegaten, og så ligger det noe senter og butikker også på Alexander Platz. Her er det også det høye tv-tårnet som gir deg utsikt over hele Berlin.

Berlin har også dyrepark som er et fint område å rusle i, og ikke dyrt å komme inn sånn som i Norge. Litt anderledes dyrepark da med fokus på bare dyr :)

God tur!

Skrevet

Mine innlegg.

Skal også til Berlin i sommer

AnonymBruker
Skrevet

Berlin har også dyrepark som er et fint område å rusle i, og ikke dyrt å komme inn sånn som i Norge. Litt anderledes dyrepark da med fokus på bare dyr :)

Mulig jeg mistforstår den siste setningen, men hva har vanlige dyreparker fokus på? :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

"Stygg" østblokkarkitektur kan være veldig interessant for folk som er interessert i arkitektur, AB #2, men jeg er helt enig i at Berlin er et oppkomme av bra museer.

Alexanderplatz later til å være den ene biten av Berlin nordmenn har fått med seg, og der er det ikke spesielt trivelig eller interessant (bortsett fra historien bak TV-tårnet). Prenzlauer Berg, Kreuzberg, Hackescher markt, KaDeWe (shoppingsenter på Kurfürstendamm) og Museumsinsel anbefales.

Skrevet

Mulig jeg mistforstår den siste setningen, men hva har vanlige dyreparker fokus på? :sjenert:

Sjørøvere, badeland, hoppeputer og karuseller?

Skrevet

Dyreparken i Kristiansand har vel mer og mer fokus på Kaptein Sabeltann, Kardemommeby, badeland osv. Det er vel blitt mer fornøyelsespark enn bare dyrepark. Den i Berlin er bare dyr, og ikke noe annet :-)

Skrevet

Siden Berlin-oppholdet er en del av Tysklands-ferien, anbefaler jeg deg en tur innom Postdam når du først er i området. Postdam ligger så vidt jeg husker ca 1 time fra Berlin. Er en del slott der. Me fine bygg å se på.

Av bygg i Berlin må jeg trekke Riksdagen med sin kuppel, Berlinerdom (domkirken) og TV-tårnet på Alexanderplass.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Besøk området Friedrichshain for shopping i småbutikker samt restauranter og cafeer. Litt samme atmosfære som Grunerløkka. Matmarked på lørdager er det der også.

Shopping ellers rundt Alexanderplatz og Potsdamerplatz Passage samt Rosenthalerstrasse.

Anonymous poster hash: 50020...373

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...