Gå til innhold

Kadust sin sunne oppskriftsbok.


KaDust

Anbefalte innlegg

Ble så rotete med litt oppskrifter her og der i treningsdagboken min og den generelle, så jeg legger ut alt samlet her i stedet. Så kan dere etterlyse det dere vil. :nigo:

Vil skrive inn alle oppskriftene her med link(du kommer direkte til oppskriften hvis du klikker på linken) og sidenr så det er lettere å finne frem.

Innhold:

- Ostebruger med mandelbrød, side 1

- Mandel-polarbrød, side 1

- Vanilla Protein Mugcake, side 1

- Jordbær-kesam, side 1

- Sjokolade proteinmuffins, side 1

- Choco Protein Waffles, side 1

- Choc Protein Berry Pancakes, side 1

- Choco-protein mandelkjeks, side 1

- Choco Protein Mugcake med en myk kjerne av sjokolade pb, side 1

- Mandelbunn-pizza, side 1

- Choco Coconut Chips, side 1

- Banan-pannekaker, side 1

- Tunfiskfylt Avocado, side 1

- Arme Riddere, side 1

- Mandelmelk og mandelmel, side 1

- Sjokolade PB havregrøt, side 1

- Sjokolade-bananis, side 1

- Mikrobakt havregryn med bær og kokos, side 2

- "Scrambled" sjokolade-pannekaker, side 2

Si ifra hvis dere lurer på noe, og si ifra hvis det er mer oversiktelig å dele oppskriftene opp i grupper (frokost/lunsj, middag, snacks osv).

Ingredienser jeg bruker som man ikke får kjøpt i dagligvarebutikk:

- Sjokolade peanøttsmør

- Sjokolade proteinpulver

- Vanilje proteinpulver

- Sjokolade stevia-dråper

- Vanilje stevia-dråper

- Kokosmel, jeg kjøper dette på helsekost

- Sukrinmelis, jeg kjøper dette på helsekost

- Sukrin +, kjøper dette på helsekost

Det er godt mulig at mange av oppskriftene ikke er søte nok for deg. Jeg bruker kun naturlige ingredienser og har selv ikke spist sukkerholdig på lenge så jeg liker mindre søtt nå. Du kan selv legge til mer søtning hvis du vil det.

Endret av KaDust
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Osteburger med mandelbrød:

Brødet:

- 2 egg

- 4 ss mandelmel

- 1-2 ts fiberhusk (kan sløyfes)

- 2-4 ss vann

- 2 eggehviter

Bland mel, xamthan gum og 2 egg til en røre i bollen. Tilsett vann til konsistensen er litt seig.

Stivpisk eggehviter i en annen bolle, vend det deretter forsiktig inn i den andre røren. Når røren er litt mousse aktig kan du legge to "klatter" på et bakepapir og steke i ovnen i 20 minutter på 160 grader.

Burgeren:

- 200g karbonadedeig

- Cayennepepper, chilipulver, hvitløkssalt og pepper

- 1 egg (eller 4 ss vann)

Bland karbonadedeigen med egget eller vannet, tilsett deretter krydder. Smak deg frem (stek en liten plett av gangen for å smake). Bruk en spiseskje for å få deigen i hånden og lag en stor burger (eller to små). Stek i litt olje på middels-høy varme. Legg på ost (jeg bruker cheddar) mot slutten av steketiden.

Så bare har dere på hva dere vil av salat osv!

Hamburgerdressing:

- 3 ss kesam

- Paprikapulver, chili, tomatpuré, dill og litt cayennepepper

Smak deg til! :)

0c88b3daa9ea11e2896922000a1fbe1a_7.jpg

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandel-polarbrød:

- 2 egg

- 4-6 ss mandelmel

- 3-5 ss vann

- 1 ts xanthan gum eller fiberhusk

- 2 eggehviter

- 1 ts sukrinmelis

Bland sammen egg, mandelmel og xanthan gum/fiberhusk i en bolle. det skal være litt røre-aktig. Bland i vann til det blir litt seigt.

Pisk eggehvitene i en annen bolle til de er stivpiska. Vend de så forsiktig inn med den andre røren. Når røra er mousse-aktig smører du den utover på et bakepapir og setter i ovnen på 160 grader i ca 20 minutter.

:)

e36b385eacb111e289dc22000aa805fd_7.jpg

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanilla Protein Mugcake:

- 1 scoop vaniljeprotein (evt vaniljepulver fra helsekost hvis du ikke har proteinpulver)

- 1/2 ts bakepulver

- 2 ss kokosmel

- Noen dråper vaniljeessens

- 1 eggehvite

- 1 ss gresk yoghurt (eller evt kesam, går sikkert like fint det)

- 3 ss vann (eller valgfri melk, jeg ville nok brukt mandelmelk hvis jeg hadde hatt mer igjen av det).

Bland alt sammen med en skje elns, hell det i en kaffekopp og sett det i mikroen på høyest styrke i ca 1 minutt (alt fra 45 sek til 1 1/2 min kan fungere fint, kommer an på mikroen din)

412e8c3eb96e11e2bbaa22000a1fb198_7.jpg

Pass på å ikke ha den i mikroen for lenge, hvis den er litt bløt i midten så bare ha den i noen sekunder til. Det er ikke så mye som skal til før den er "overcooked" og da er den ikke like god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbær-kesam:

- 2 toppa ss kesam

- 2 never jordbær (jeg bruker frosne)

- 1 ts sukrinmelis (kan sløyfes)

Mix med stavmikser and you're done! Spis som du vil, eneste bildet jeg har for øyeblikket er med banan.

cc5b0e04b7d411e2b62422000a1fcd8b_7.jpg

Har du i flere bær blir det som sorbet-is :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinmuffins, sjokolade:

- 80g mykt smør (smør uten salt)

- 3dl byggmel (eller speltmel eller mandelmel)

- 1dl sukrin+ (eller 7-14 dråper stevia evt. annen søtning)

- 4 ss usøtet kakao / bakekakao

- 1 ss bakepulver

- 1 ts fiberhusk (kan sløyfes)

- 1 krm salt

- 50g proteinpulver

- 2 egg

- 2.4dl melk (jeg bruker plantemelk, mandelmelk eller rismelk)

- 1 ss kesam

Bland alt det tørre sammen i en bolle. Bland in smøret slik at det smuler seg opp i tørrblandingen. Bland egg, (stevia dråper hvis du bruker dette som søtning) og melk i en annen bolle. Når det er blandet godt kan du blande det sammen med det tørre.

Sett midt i ovnen 15-18 min på 190 grader.

0fcd07308cb711e2872722000a1fd26f_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Choco Protein Waffles:

- 250g havregryn

- 2 egg

- 4dl vann

- 4 ss kokosmel (kan sløyfes)

- 1 scoop sjokolade proteinpulver

- 2 ts usøtet kakao

- raw cacao nibs

- 7 dråper stevia vanilje (evt 2 ts sukrin og noen dråper vaniljeessens)

Bland alt bortsett fra kakao nibsene i en blender, rør inn nibsene til slutt. Stek i et smurt vaffeljern. :D nam!

f7d9d73eb49811e2875a22000aaa0594_7.jpg

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Choc Protein Berry Pancakes:

- 1 scoop sjokolade proteinpulver

- 1 ts usøtet kakaopulver (eller en scoop med proteinpulver til)

- 2 eggehviter

- En håndfull havregryn (gjerne økologisk)

- 1 ts stevia-sukker/4 dråper stevia flytende/2 ts sukrin (jeg bruker stevia dråper)

- 30g bærmix; jeg har brukt bjørnebær og blåbær

Bland alt i en mikser og stek på lav varme :D

80882e92b32b11e2868f22000a1f97ea_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Choco - Protein Mandelkjeks:

- 50 g mandelmel

- 25 g soyamel (kan byttes ut i annen tørrvare, gjerne noe med fiber)

- 25 g sjokolade proteinpulver

- 1 1/2 tbsp rå kakao (øk eller minsk etter hvor mye sjokoladesmak du vil ha)

- 3 eggehviter

- Noen dråper stevia, evt vaniljeessens (eller annen søtning)

- 1 krm salt

- Hakkede mandler og andre nøtter

Bland alt i en bolle, legg bakepapir på langpanne og dann små sirkles på bakepapiret. Sett midt i ovnen i 15-20 min på 180-190 grader.

3572f1f6b8d711e29ecd22000aaa08de_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Choco Protein Mugcake med en myk kjerne av sjokolade peanøttsmør:

- 1 scoop sjokoladeprotein

- 1/2 ts bakepulver

- 2 ts kokosmel

- 2 ts rå kakao

- 1 eggehvite

- 1 ss gresk yoghurt naturell

- 3 ss vann

- søtning hvis du vil

Bland alt i en bolle og hell halve røra i en kaffekopp. Legg så en klatt med sjokolade peanøttsmør i koppen og hell deretter resten av røra over. Sett i mikroen på max styrke i 1 - 1 1/2 min. Pass på at du ikke har den i for lenge, for de er ikke noe gode hvis du over"koker" de. Så følg med :)

a72f83a2ba1411e2b4e822000a9f130c_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelbunn-pizza:

- 2 egg

- 4-6 ss mandelmel

- 3-5 ss vann

- 1 ts xanthan gum eller fiberhusk

- 2 eggehviter

- salt

- pepper

- cayennepepper

- annen valgfri krydder

- pizzafyll

Bland sammen egg, mandelmel, krydder og xanthan gum/fiberhusk i en bolle. det skal være litt røre-aktig. Bland i vann til det blir litt seigt. Dette er pizzabunnen.

Pisk eggehvitene i en annen bolle til de er stivpiska. Vend de så forsiktig inn med den andre røren. Når røra er mousse-aktig smører du den utover på et bakepapir og setter i ovnen på 160 grader i ca 10 minutter.

Ta bunnen ut, legg på ønsket fyll (jeg brukte chili-krydret kesam som pizzasaus) og stek i 10 minutter til. Viktig at eventuelt kjøtt er stekt/kokt på forhånd.

10252d40b02d11e2af4522000a1f8f13_7.jpg

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Choco Coconut Chips:

- 2 eggehviter

- 3 ts sukrinmelis (eller annen melis-erstatter)

- 2 ss rå kakao

- 4-5 dråper stevia vanilla (eller vaniljeessens :) )

- 125g kokosmasse

Du kan evt legge til litt proteinpulver hvis du vil ha de rikere på protein.

Pisk eggehvitene med stevia eller vaniljeessens mens du tilsetter sukrinmelis og kakao (og evt proteinpulver). Vend inn kokosmassen forsiktig med den piska røren og form små kaker på et bakepapir. Sett i ovnen i ca 10 minutter på 160 grader.

cf5a5a52aa7211e28e5d22000a1f979a_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan-pannekaker:

- 2 egg

- 1 banan

Kutt opp bananen og legg det i en blender sammen med eggene. Stek på lav varme :D

eeba644aa8d411e2bbe622000a9f1270_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tunfiskfylt avocado:

- 1 ss kesam

- 1 ss aioli

- 1 ss oppkuttet gul paprika

- 1 avocado

- 1 boks tunfisk

Kutt avocadoen i do og ta ut innmaten og legg i en bolle (ta vare på skallene). Bland i tunfisk og resten av ingrediensene til det blir en fin røre og fyll opp skallene med miksen. Spis! :) Meget god lunsj!

aa71cb30a69e11e2b6fe22000a9f12db_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arme riddere:

- 1 egg

- 2 dl melk (jeg bruker plantemelk)

- 1 ts kanel

- 3-4 ts sukrin (evt stevia)

- 1 ts kardemomme

- grovt brød

Bland alle ingrediensene (bortsett fra brødet) i en bolle, legg så en til to skiver med brød i røren. La de trekke litt før du steker de(jeg bruker ikke stekeolje på disse, bruker teflonpanne så jeg ikke trenger smøring). Kjempegodt med syltetøy eller bare bær :)

6ef054ac7b4011e2b6fe22000a9f12db_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelmelk og mandelmel:

- 1 dl mandler

- 3 dl vann

Bløtlegg mandlene i vann i 12-24 timer. Dette er for å fjerne enzymer som ødelegger næringsstoffene til mandlene. Mandlene frigjør disse enzymene i beskyttelse mot å bli spist. Ha gjerne mandlene i kjøleskapet mens de bløtlegges.

Hell ut vannet og skyll mandlene grundig (jeg pleier å helle de over i en sil og ha de under rennende kaldt vann en stund). Legg så mandlene i blenderen sammen med 3 dl vann og miks! Sett klar en bolle og hell blandingen i en finmasket sil, nøttepose, kaffefilter e.l. og la melken denne ned i bollen. Klem ut så mye melk du klarer fra mandelmassen. Voila! Du har mandelmelk!

Hvis du vil ha mer mandelsmak på melken tar du mindre vann ift mandler. Denne blandingen gir 3 dl melk (jeg lager vanligvis 9 dl av gangen).

Nå skal du gjøre mandelmassen du har igjen etter å ha lagd melka om til mandelmel. Det er veldig enkelt! Bare legg det utover et bakepapir og tørk det i ovnen med varmluft på omkring 80 grader. Hos meg tar det nesten 2 timer før massen er tørr og klar til å brukes som mel :) Men det kan ta kortere tid avhengig av ovn.

1bb93246ba3711e2a2ce22000a1fa411_7.jpg

daac8850ba3811e2b74e22000a9e07d7_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjokolade PB havregrøt:

- 237 ml (1 cup) havregryn

- 2 cups vann

- 1 krm salt

- 1/2 ts vaniljeessens

- 4-5 ss rå kakao

- 1 ss sukrin+ (eller annen søtning)

- 2 eggehviter

- en dæsj kanel

Kok opp havregrynen med vannet og salt, tilsett mer vann hvis det trengs når det tykner.

I en liten bolle blander du ut kakaoen med 4-5 ss mandelmelk (evt annen plantemelk eller vann) så det blir en litt tykk saus. Tilsett kakaosausen og vaniljeessensen i havregrøten og bland det godt. Senk temperaturen på platen til lav. Tilsett eggehvitene og pisk MED EN GANG og pisk hardt. Hvis du ikke pisker med en gang eller pisker litt sakte kan du risikere å få klumper med eggehvite i havregrøten. La det stå 1 min før du tilsetter sukrin og kanel.

Server hvordan du vil :)

d68b794cbae811e2a4b822000aaa04bd_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

mmmmmm så flotte oppskrifter og bilder!!! fikk akutt lyst på jordbærkesam nå, genialt!! og sjokladehavregrøt da, den var ny! ;)

ps: du vil kanskje ikke ha kommentarer her, men kun samlede oppskrifter? gi beskjed så sletter jeg..

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmmmmm så flotte oppskrifter og bilder!!! fikk akutt lyst på jordbærkesam nå, genialt!! og sjokladehavregrøt da, den var ny! ;)

Koselig :nigo: Bildene er vel så som så, men er minimalt man får gjort med telefon som kamera. Gidder ikke dra frem speilrefleksen for å knipse bilde av mat, er ikke SÅ fanatisk enda. :P

Skal legge ut litt flere oppskrifter i kveld tror jeg. Hvis jeg får somla meg til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade-bananis:

- 2 bananer

- Ispinner eller cakepop-pinner

- 1/4 cup gresk yoghurt

- 1 scoop sjokolade proteinpulver

- 1 ss usøtet kakao

- Noen dråper vanilje essens

- Knuste mandler

Del bananene i to, bland sjokolade"kremen" av gresk yoghurt, sjokolade proteinpulver, kakao og vanilje essens. Sett bananbitene på hver sin pinne og smør de inn med sjokoladekremen. Dryss mandlene over de og legg i fryseren til de er fryst. God og sunn is :)

d3999e76bed511e2ba9922000a1f9c9a_7.jpg

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...