AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #1 Skrevet 10. mai 2013 Det er noen minusgrader ute, jeg sover i telt på tre liggeunderlag. Posen har en comfort på -17, men likevel fryser jeg skikkelig hele natta selv om jeg sover i ullundertøy. Hva gjør jeg feil? Har det noe sammenheng med at posen er ekstra lang, mens jeg er litt over 1,60? Det blir jo en del tomrom i posen da. Alle tips mottas med takk Anonym poster: 27bc8fb26895ceaa2da14ad27710db5f
Mynona Skrevet 10. mai 2013 #2 Skrevet 10. mai 2013 Siden du er ganske kort blir det mye tomrom nederst i soveposen som du må varme opp. Beste tipset mitt er å ta et belte eller et tau og snøre sammen soveposen nederst så den ikke blir for lang for deg. Da slipper du å varme opp det ekstra. Eller du kan fylle den med klær/tøy. kan også være lurt å bruke en lakenpose inni. F.eks en av fleece er ganske deilig. Pass også på at du stapper soveposen når du skal ha den i trekket, ikke ruller den. Du ødelegger posen hvis du ruller den
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #3 Skrevet 10. mai 2013 Takk for svar! Da vet jeg hva jeg skal prøve neste gang Posen blir stappa i trekket ja og oppbevart i en større pose hjemme, så posen er i god stand. Fleecepose inni høres godt ut! Anonym poster: 27bc8fb26895ceaa2da14ad27710db5f
Gjest Skogkar Skrevet 11. mai 2013 #4 Skrevet 11. mai 2013 (endret) Takk for svar! Da vet jeg hva jeg skal prøve neste gang Posen blir stappa i trekket ja og oppbevart i en større pose hjemme, så posen er i god stand. Fleecepose inni høres godt ut! Anonym poster: 27bc8fb26895ceaa2da14ad27710db5f Nja..det er ikke helt riktig logikk. Kroppen din varmer opp luften, men er den FOR vid blir det for mye luft å varme opp. Blir den FOR trang igjen så mister den mye av isolasjonsevnen sin. Det skal mao. være plass til deg inni der. Du skal kunne snu deg. Det viktigste når du sover ute om vintern er imidlertid isolasjonen mot bakken! Bakken er kald, og teltduken har liten isolasjonsevne. Et godt liggeunderlag er alfaomega (bamse-liggeunderlag). En annen viktig ting er granbar under teltduken. Plukk granbar slik at du ligger på et 15-20cm høyt lag av gran. Kvistene på treet vokset ut igjen, så det tar ingen skade av det. Ta litt fra mange trær fremfor masse fra ett. Fleece eller ullteppe inni soveposen fungerer også bra, men igjen, pass på at det ikke blir FOR trangt. Nok mat og drikke en times tid før leggetid er også flott, for da øker termogenesen i kroppen. At man er mett og fin kan utgjøre all verdens forskjell kontra å være sulten. Sørg imidlertid for at du ikke spiser RETT før du legger deg, for da har man en kald periode hvor blodet i stor grad strømmer til magen for å ta opp næring. Du kan også varme en medium stor stein på bålet og legge den i teltet. Pass på at du legger den på noe som tåler varme. En varm stein gir utrolig mye varme i et lite telt. Og er det fortsatt kaldt da, så ta på deg ekstra klær. Jeg har mang en gang sovet i to ull-stilongser, to par ullsokker, to ullgensere, dunjakke, lue og skjerf. Dog i minus 35 og dårlig sovepose..og holdt på å fryse i hjel. Hadde nok sannsynligvis gjort det også, om det ikke var for alle klærne. Skifte klær til noe som er helt tørt er også greit. Så legger du evnt litt våte og rå sokker og sko nederst i soveposen om det er plass slik at de er tørre om mårran. Om du fortsatt skulle fryse etter alt dette, så kjøp deg en bedre sovepose. Komfor -17 betyr som regel komfor på maks -5. Skal du ha ekte komfor på minus 15-20 grader må du opp i komfor -30. Husk at disse tallene bare er skryt fra produsenten. Endret 11. mai 2013 av Skogkar
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #5 Skrevet 11. mai 2013 jeg tar alltid med meg varmeflaske jeg. Den tar knapt med plass i sekken og det er enkelt å koke en termos med vann/snø og helle oppi rett før du skal legge deg. Anonym poster: 81bf6e3d06f2fd2c615f7e0d3ea82195
Gjest Skogkar Skrevet 11. mai 2013 #6 Skrevet 11. mai 2013 jeg tar alltid med meg varmeflaske jeg. Den tar knapt med plass i sekken og det er enkelt å koke en termos med vann/snø og helle oppi rett før du skal legge deg. Anonym poster: 81bf6e3d06f2fd2c615f7e0d3ea82195 Det hadde tatt opp unødvendig plass i min sekk i hvert fall. Sekken skal fylles med mat, fiskeutstyr og klær. Man kan ved hjelp av helt naturlige teknikker, som jeg har nevnt ha en behagelig natt i mangfoldige minusgrader uten fusk
Mynona Skrevet 11. mai 2013 #7 Skrevet 11. mai 2013 Juks å ha med varmeflaske ja... Det viktigste er å holde varmen. Samme hvilken metode man bruker.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. mai 2013 #8 Skrevet 11. mai 2013 Jeg skaffet meg en sovepose for oss "småfolk" og det var helt gull. Jeg er 163 cm, så ikke pytteliten, men tidligere bare hatt standardsoveposestørrelse, og fikk et helt annet liv når jeg byttet til sovepose som passet meg bedre i størrelse. Og jeg legger gjerne ullgensere ol under meg, og jakker ol oppå soveposen. Og så sover jeg med lue om det er kuldegrader ute. Da mister jeg ikke så mye varme. Har aldri noe mer på meg enn et sett med ullundertøy i posen. De gangene jeg har sluppet å pakke lett, har jeg vært heldig å ha hatt flere reinsdyrfeller som underlag: Da har man det godt og varmt.
Frøken Smilla Skrevet 11. mai 2013 #9 Skrevet 11. mai 2013 Jeg har en sovepose som skal holde ned til -25, men selv om høsten (i rundt 0) kan den bli for kald for meg hvis jeg bare sover med et lag ull på meg. Da har jeg fleeceinnertrekk i, som luner veldig godt. Hvis det var kuldegrader ville jeg nok måttet ha mer klær på meg i tillegg. Ellers støtter jeg det noen over her sier: du må ha tilstrekkelig isolasjon mellom deg selv og bakken. Et tynt liggeunderlag er sjelden nok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå