Gå til innhold

Bybroen vgs


amonyn

Anbefalte innlegg

Noen som har gått der? Nettsiden deres er nede og jeg var nødt til å sende søknad på Facebook.

Vet ikke når frister er, hva de trenger av dokumentasjon eller når man får svar på søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nejve

Jeg skal gå der neste år for å ta opp noen fag. Har sett at siden er nede, men jeg regner med det blir fikset snart! Har ikke sendt inn søknad ennå selv, tror vi har god tid på oss. Vil tro at fristen er i sommer en gang! De trenger dokumentasjon på det du har av skolegang fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :) Det var bra. Da er det kanskje håp. La ved kompetansebevis, håper det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått der i to år.

Er det fristene du lurer på?

Husker ikke dem i hodet, men da jeg sluttet var det enorm pågang, så ville søkt så raskt som mulig.

Anonym poster: 862d7608018c3b3aa40308f6927c9e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: når man skal sende dokumentasjon på skolegang, så send vitnemål fra ungdomsskolen. De tar ikke inn elever som har tatt fag fra vgs fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: når man skal sende dokumentasjon på skolegang, så send vitnemål fra ungdomsskolen. De tar ikke inn elever som har tatt fag fra vgs fra før.

Joda, de gjør det. Jeg har gått der i tre år, for tre år siden. Da hadde jeg gått første klasse vgs, og begynte på nytt på bybroen. De hadde da også en egen voksenklasse for folk over 30 som ikke hadde studiekompetanse, egne realfagsklasser, og selvfølgelig studiespesialisering 1, 2 og 3 klasse.

Anonym poster: cedacfa31aa7f029caaa4b7914311bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, de gjør det. Jeg har gått der i tre år, for tre år siden. Da hadde jeg gått første klasse vgs, og begynte på nytt på bybroen. De hadde da også en egen voksenklasse for folk over 30 som ikke hadde studiekompetanse, egne realfagsklasser, og selvfølgelig studiespesialisering 1, 2 og 3 klasse.

Anonym poster: cedacfa31aa7f029caaa4b7914311bbf

Da synes jeg det er veldig rart at jeg fikk en avslagsmail med beskjed om at de ikke tar inn noen som har tatt fag fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte Bybroen for noen dager siden, og fikk beskjed om at de har blitt pålagt å ikke ta inn folk som skal forbedre karakterer. Det var alt hun visste inntil videre, men det var mulig at det ble endret på i løpet av sommeren.

Anonym poster: 0b33a2b8edaa4d803d9ced14388b5748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nejve

Da synes jeg det er veldig rart at jeg fikk en avslagsmail med beskjed om at de ikke tar inn noen som har tatt fag fra før...

Fikk beskjed om det samme. Dette er nytt i år, mulig utgiftene ble for store. Da blir det sonans i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som vet om man kan bli trukket opp i eksamen dersom man tar ett (eller to) fag der? Vurderer å søke selv, men har ikke råd til flere karakterer på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om man kan bli trukket opp i eksamen dersom man tar ett (eller to) fag der? Vurderer å søke selv, men har ikke råd til flere karakterer på vitnemålet.

Ja, så vidt meg bekjent kan man bli trukket opp i eksamen når man går på Bybroen. På Sonans derimot, må du opp i eksamen, for der blir du privatist (i hvert fall i Trondheim, i Oslo kan man visst gå VGS på Sonans på "vanlig" måte, og bare bli trukket opp i enkelte fag).

Anonym poster: cedacfa31aa7f029caaa4b7914311bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så vidt meg bekjent kan man bli trukket opp i eksamen når man går på Bybroen. På Sonans derimot, må du opp i eksamen, for der blir du privatist (i hvert fall i Trondheim, i Oslo kan man visst gå VGS på Sonans på "vanlig" måte, og bare bli trukket opp i enkelte fag).

Anonym poster: cedacfa31aa7f029caaa4b7914311bbf

Jeg vet det. Jeg bare lurer på om det også gjelder når du bare tar ett fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det. Jeg bare lurer på om det også gjelder når du bare tar ett fag.

Om du er tatt opp som elev, så ja. Du KAN bli trukket ut, selv om du bare tar ETT fag.

Anonym poster: cedacfa31aa7f029caaa4b7914311bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er tatt opp som elev, så ja. Du KAN bli trukket ut, selv om du bare tar ETT fag.

Anonym poster: cedacfa31aa7f029caaa4b7914311bbf

Blæ. Ikkje bra!

Skal ta et fag jeg ikke kan få 6 i og har ikke råd til to femmere på vitnemålet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæ. Ikkje bra!

Skal ta et fag jeg ikke kan få 6 i og har ikke råd til to femmere på vitnemålet :(

Hvilket fag er det? Alternativet er jo Sonans e.l., hvor du må opp i eksamen, men det er jo også en veldig eksamensrettet skole - de er der for å lære deg det du skal kunne til eksamen. Et annet alternativ er å melde deg opp som privatist kun gjennom STFK, og betale ca 500 for å ta eksamen, men da er det opp til deg selv å lære deg alt som er innenfor læringskravene. Hvis du tror du kan klare det er jo det helt klart den rimeligste måten å gjøre det på, men dersom du tror du kommer til å benytte deg av undervisningen Sonans tilbyr, så betaler du i alle fall for god hjelp.

Anonym poster: cedacfa31aa7f029caaa4b7914311bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fag er det? Alternativet er jo Sonans e.l., hvor du må opp i eksamen, men det er jo også en veldig eksamensrettet skole - de er der for å lære deg det du skal kunne til eksamen. Et annet alternativ er å melde deg opp som privatist kun gjennom STFK, og betale ca 500 for å ta eksamen, men da er det opp til deg selv å lære deg alt som er innenfor læringskravene. Hvis du tror du kan klare det er jo det helt klart den rimeligste måten å gjøre det på, men dersom du tror du kommer til å benytte deg av undervisningen Sonans tilbyr, så betaler du i alle fall for god hjelp.

Anonym poster: cedacfa31aa7f029caaa4b7914311bbf

R2 og/eller fysikk 2. Sonans er fryktelig dyrt da. Har også hørt mange historier som bekrefter at man ikke får bedre hjelp enn på vanlig skole. Privatist er greit det, pleier å gå bra, men kunne tenke med trinnvis vurdering i dette/disse fagene.

Hva skjer om jeg ikke møter på eksamen? Møtte ikke til trekkfag muntlig i 3. kl og det ser ikke ut til å ha gjort noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok tre fag første året på bybroen ( T1, Kj1 og FY1). Ble ikke trekt opp.

Tok fem fag andre året ( KJ2, BI1, BI2, R1 og R2) og kom opp i R2.

Jeg følte jeg fikk signaler fra de ansatte om at det hadde blitt strengere mellom de to årene.

Da jeg begynte var det litt sånn ja du KAN teknisk sett komme opp men vi ser ikke noe poeng i å ta opp folk som ikke trenger (altså har alle kravene for eksamener på vitnemålet oppfylt). Siste året tror jeg de hadde fått krav om at flere måtte opp eller noe... - Men jeg vet ikke.

Det stemmer i alle fall at du kan komme opp til eksamen på bybroen.

Uansett ville jeg ikke latt være å møte og tatt sjansen på at det går bra...

Anonym poster: 862d7608018c3b3aa40308f6927c9e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok forresten bare fag jeg ikke hadde på vitnemålet fra før.

Anonym poster: 862d7608018c3b3aa40308f6927c9e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok forresten bare fag jeg ikke hadde på vitnemålet fra før.

Anonym poster: 862d7608018c3b3aa40308f6927c9e61

Har dem ikke fra før jeg heller. Så de kan ikke ta fra meg vitnemålet om jeg ikkw møter, akkurat. Skulle egentlig bare søke for et par andre, men så tenkte jeg det var en god idé for meg selv også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R2 og/eller fysikk 2. Sonans er fryktelig dyrt da. Har også hørt mange historier som bekrefter at man ikke får bedre hjelp enn på vanlig skole. Privatist er greit det, pleier å gå bra, men kunne tenke med trinnvis vurdering i dette/disse fagene.

Hva skjer om jeg ikke møter på eksamen? Møtte ikke til trekkfag muntlig i 3. kl og det ser ikke ut til å ha gjort noe ;)

Tja, er du avhengig av stipend og lån? Hvis ikke er det kanskje en mulighet å ta fagene som privatist og skaffe deg en privatlærer f eks? Jeg vet det er mange realfagsstudenter som underviser ved siden av studiene. Jeg har benyttet meg av det under studiet mitt, og da skrev jeg oppgaver som femteårsstudenten rettet og ga meg tilbakemelding på.

Tror ikke det skjer noe om du ikke møter på eksamen. Hvis du har elevstatus og blir trukket opp til eksamen og ikke møter, vil du naturlig nok ikke få eksamenskarakteren på vitnemålet/kompetansebeviset. Jeg tror dette vil gjøre vitnemålet ditt ufullstendig, uten at jeg kan si noe helt sikkert. Jeg ble trukket opp til en muntlig eksamen på bybroen mens det var streik. Læreren vår var på skolen, men sensor var i streik, så det ble ingen eksamen. Har derfor et vedlegg til vitnemålet mitt som forklarer hvorfor jeg ikke har eksamenskarakter i det faget.

Er du privatist og ikke møter på eksamen skjer det ingenting. Annet enn at du har kastet bort litt penger da. Jeg ville aldri latt vær å møte med mindre jeg var syk, for det kan jo faktisk gå bra (du kan få enkle oppgaver, ikke så alt for strenge sensorer o.l.). Jeg tror du har så mange sjanser du bare ønsker som privatist, i tillegg til at du kan velge hvilken karakter du vil ha dersom det er flere å ta av. Hvis du melder deg opp som privatist til høsten og får 5, men tenker at du vil ta sjansen på å få en bedre karakter og melder deg opp igjen til våren og får 6, kan du "velge" å ta 6ern. Dvs, du får to kompetansebevis i det samme faget, og når du skal søke høyskole/uni legger du ved det med den karakteren du ønsker skal tas med i poengberegningen.

Anonym poster: cedacfa31aa7f029caaa4b7914311bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...