AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #1 Skrevet 9. mai 2013 Jeg finner denne beskrivelsen på nett: Mental Helse Dekker mer enn 300 kommuner i Norge der det tilbys en mengde ulike tilbud og aktiviteter i forhold til psykisk helse. Både de syke og pårørende blir satt i sentrum. Utgir magasinet Sinn & Samfunn. Hvordan er det mulig å sette begge grupper i sentrum? Er det noen som er pårørende til en med psykisk sykdom, og som har erfaring med denne organisasjonen? Anonym poster: 3d939bcb0ef770047776b41e19fe14fe
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #2 Skrevet 9. mai 2013 Jeg finner denne beskrivelsen på nett: Hvordan er det mulig å sette begge grupper i sentrum? Er det noen som er pårørende til en med psykisk sykdom, og som har erfaring med denne organisasjonen? Anonym poster: 3d939bcb0ef770047776b41e19fe14fe Fordi man egentlig ikke kan fokusere på kun det ene, man må fokusere på begge ting samtidig. De er såpass knyttet sammen. Anonym poster: eca2ba8062f7f6ac22915d19a67bf871
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #3 Skrevet 9. mai 2013 Ja det er knyttet sammen,men de som er pårørende trenger også hjelp for sin egen del. De blir ofte usynlige. Anonym poster: 3d939bcb0ef770047776b41e19fe14fe
Anglofil Skrevet 9. mai 2013 #4 Skrevet 9. mai 2013 (endret) Tanken er vel at begge grupper henger sammen, noe de gjerne også gjør. Problemet slik jeg ser det er at Mental helse dessverre fokuserer mer på de syke framfor de pårørende, det er min erfaring. Jeg mener ikke at det er uriktig å fokusere på de syke, men mange savner nok et større fokus på påørende. Det er derfor det er opprettet en ren pårørendeorganisasjon, LPP (Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse), for at man skal kun konsentrere seg om de pårørende. Det betyr ikke at man ikke bryr seg om de syke, men pårørende blir såpass ofte satt til side at mange føler at det er på tide å også rette et fokus på dem. Jeg er medlem av LPP og fornøyd med valget. Jeg er ikke medlem av Mental helse siden jeg føler fokuset blir for lite på de pårørende. Det viktigste er dog at man kan møte andre pårørende og dele sine erfaringer og tanker. Det er godt å ha et sted hvor man slipper å kun tenke på den som er syk, men faktisk også oss som er pårørende. Jeg har vært pårørende hele livet (fra jeg var et lite barn), og det er godt å møte noen i samme situasjon. LPP samarbeider forøvrig en god del med Mental helse, og mange er medlem av begge organisasjoner. Mvh Yvonne Endret 9. mai 2013 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #5 Skrevet 9. mai 2013 Takk for det svaret Yvonne, det er akkurat det jeg også tenker. Vi pårørende blir ofte usynlige, så jeg orker ikke delta på arrangementer hvor det dukker opp både psykisk syke og pårørende, for da glir jeg nok tilbake til den trauste, usynlige "jeg er usynlig og jeg er ikke viktig" rollen. Jeg trenger en organisasjon som er 100% for pårørende, og det later ikke til at lpp her jeg bor vil være det rette for meg ettersom de samarbeider med så mange andre organisasjoner. Målgruppen til arrangementene deres er ei salig suppe av psykisk syke, rusmisbrukere, sykepleierstudenter, elever fra VGS, fagfolk og pårørende. Ikke så mye fokus på pårørende med andre ord, unntatt som studieobjekter for studentene/elevene kanskje. Har du (eller noen andre) noe erfaring med pårørendesenteret? http://www.parorendesenteret.no/web/index.php Anonym poster: 3d939bcb0ef770047776b41e19fe14fe
Anglofil Skrevet 9. mai 2013 #6 Skrevet 9. mai 2013 Takk for det svaret Yvonne, det er akkurat det jeg også tenker. Vi pårørende blir ofte usynlige, så jeg orker ikke delta på arrangementer hvor det dukker opp både psykisk syke og pårørende, for da glir jeg nok tilbake til den trauste, usynlige "jeg er usynlig og jeg er ikke viktig" rollen. Jeg trenger en organisasjon som er 100% for pårørende, og det later ikke til at lpp her jeg bor vil være det rette for meg ettersom de samarbeider med så mange andre organisasjoner. Målgruppen til arrangementene deres er ei salig suppe av psykisk syke, rusmisbrukere, sykepleierstudenter, elever fra VGS, fagfolk og pårørende. Ikke så mye fokus på pårørende med andre ord, unntatt som studieobjekter for studentene/elevene kanskje. Har du (eller noen andre) noe erfaring med pårørendesenteret? http://www.parorende...o/web/index.php Anonym poster: 3d939bcb0ef770047776b41e19fe14fe Hvor i landet er dette? For LPP skal jo primært kun være for pårørende, så det høres merkelig ut. Har dessverre ingen erfaringer med pårørendesenteret. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #7 Skrevet 9. mai 2013 Vest-Agder. Antistigmatur våren 2012 til Oggevatn var igjen en stor suksess. Her har vi med skoleklasse fra Katta Gimle som går helse - og sosialfag, Mental Helse, brukere, Kr.Sand kommune, fagfolk og pårørende. Frivillighetens Hus er nå blitt ett værested hvor mennesker kan komme før/etter behandling, psyk./rus, dropouts fra skolen og andre som er ensomme i sin sykdom eller pårørenderolle. Pårørende-kafe kan jo høres bra ut, men jeg er ikke overbevist om at lpp har noe å tilby meg med tanke på målgruppen for de andre aktivitetene deres. Anonym poster: 3d939bcb0ef770047776b41e19fe14fe
Anglofil Skrevet 9. mai 2013 #8 Skrevet 9. mai 2013 (endret) Vest-Agder. Pårørende-kafe kan jo høres bra ut, men jeg er ikke overbevist om at lpp har noe å tilby meg med tanke på målgruppen for de andre aktivitetene deres. Anonym poster: 3d939bcb0ef770047776b41e19fe14fe Kan du ikke sende meg en pm? Jeg kan gi mer info der. Så er det også slik at LPP gjør om sine nettsider, ergo er det mange nettsider som ikke er oppdaterte. Men jeg kjenner Vest-Agder godt og vet at de gjør mye bra for pårørende. Mvh Yvonne Endret 9. mai 2013 av Yvonne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå