AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #1 Skrevet 8. mai 2013 Føler bare for å få det ut på et vis. Jeg bor 4 timers kjøring fra min hjemplass. Og her jeg bor, så føler jeg meg ikke helt hjemme. Har venner andre plasser i samme kommune, men flyttet til denne delen av kommuna for noen år tilbake, og trivest overhodet ikke. Nå har de begynt med 17.mai cafe til inntekt for skolen. Vel og bra, og jeg stiller gjerne opp NÅR jeg er her. Men dette året hadde jeg bestemt meg for å reise til hjemplassen min å feire med familie der. Siden samboern min er vekke på jobb. (han er ikke far til mine skolebarn)Og søstra mi for engang skyld har fri 17.mai. Nå har jeg blitt bedt om ei oppgave da til denne 17.mai dagen. Smørbrød som skal leveres ferskt samme dag( da har jeg sagt ifra jeg ikke er her på 17.mai) Men hun forventer at jeg skal få andre til å gjøre det for meg siden jeg da ikke er her selv. Hadde jeg hatt familie så kunne jeg kanskje fått de til å stille opp, men det har jeg ikke. Venner har jeg ikke her, men på andre plasser i kommuna. Så de har sikkert nok med sitt de også. Barnefaren tviler jeg får til å lage smørbrød, og han bor også en helt annen del av kommuna. Så hva gjør jeg da? Dropper turen? Neppe.. Må da gå an at man reiser vekk på 17.mai og får et fritak. Det gjelder jo ikke hver 17.mai heller da. Er jo fordi den havnet på helg, og i tilegg så er samboern min vekke, jeg har lyst å dra til familien min, så jeg ikke føler meg så alene her.Og et annet år så er det kanskje noen andre som ikke er her 17. mai. Jeg hadde ikke blitt sur vist den personen "slapp unna" fordi han/hun ikke skulle være her på 17.mai. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men følte bare å få det ut på et vis. Anonym poster: ee1cca78b91fefd32016aeeb2bd982c7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #2 Skrevet 8. mai 2013 TS her. Og må bare tilføye at jeg har ikke mulighet å reise å feire 17.mai de gangene det ikke havner på ei helg. Og i år gjorde det det. Så ikke ofte jeg kan reise hjem til familien min på 17.mai. Anonym poster: ee1cca78b91fefd32016aeeb2bd982c7
LukaFrost Skrevet 9. mai 2013 #3 Skrevet 9. mai 2013 Er du pliktig til å hjelpe til 17 mai? Jeg mener av typen at det er foreldrene til 4. klassingene som har ansvaret og ditt barn går i 4. Kl?
Trollmortil3 Skrevet 9. mai 2013 #4 Skrevet 9. mai 2013 Nei, de har begynt i år og alle klassetrinn har hver sin oppgave fra 1.kl til 10. Kl. Så dette blir hvert år helt til alle mine barn har gått ut fra ungdomsskolen. Har også et barnehagebarn så blir en del år til jeg kan stikke til hjemmekommuna vist jeg må være pliktig i 12 år til
Trollmortil3 Skrevet 9. mai 2013 #5 Skrevet 9. mai 2013 Glemte jeg anonym knappen av hele greia her.. Ikke så farlig
Løvetanten Skrevet 9. mai 2013 #6 Skrevet 9. mai 2013 Jeg har vært borti lignende, men da i forbindelse med jul. Det ble forventet noe av meg som var umulig for meg å oppfylle siden jeg fysisk ikke var der på den tiden. Jeg sa det som det var; at oppgaven var umulig for meg å utføre fordi jeg var bortreist, men at jeg gjerne stilte opp på noe annet eller ved en senere anledning. Det var litt ubehagelig, men det var null sjans at jeg skulle avlyse en reise for å stille opp på noe helt trivielt. 4
KatteLatte Skrevet 9. mai 2013 #7 Skrevet 9. mai 2013 Kan du ikke spørre om å få bake en kake i stedet, så lager du en som holder seg et par dager og leverer den i forkant?
Løvefrøken Skrevet 9. mai 2013 #8 Skrevet 9. mai 2013 Hvis du har fått en oversikt over alle oppgavene, kanskje du kan prøve å bytte med noen som har oppgaver som passer bedre med å reise bort? Jobbe dagen før eller noe? 2
Frøken S Skrevet 9. mai 2013 #9 Skrevet 9. mai 2013 Du kan ta en telefon til en av de andre foreldrene å spørre pent om hun kan hjelpe deg i år, så hjelper du henne til neste år? Det at foreldrene må stille opp er ikke noe nytt, det er heller ikke noe nytt at noen reiser bort. Det som et problemet er at disse som reiser tror de bare kan slippe, det betyr at det blir mer arbeid på andre. Det å gjøre en avtale med andre foreldre skulle ikke by på problemer, de fleste stiller opp for en i en vanskelig situasjon. Men synes man burde by på en gjentjeneste. 2
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2013 #10 Skrevet 9. mai 2013 Dette er ikke en problemstilling for meg engang. Jeg hadde gitt beskjed at beklager jeg er ikke tilgjengelig den aktuelle dagen og har ikke anledning til å hjelpe. Så dere må ordne det selv. Og den som surmuler eller kakler bak ryggen på deg etterpå har igrunnen vist sitt sanne jeg... Sånn type dugnadsterror har jeg null til overs for. De samme folkene lar glatt DEG sitte og ha det jævlig på årets hyggeligste dag uten å blunke eller lee en finger for din skyld. Så gi beng i hele opplegget og gjør som du vil.
*Mocca* Skrevet 9. mai 2013 #11 Skrevet 9. mai 2013 Bare å si ifra at du er bortreist 17. mai helgen med barna. Dere skal feire med din familie på din hjemplass. Det at de skal få deg til å bruke venner, familie til å ta over dine oppgaver synes jeg er en uting. Du kan ikke hjelpe til iår, derfor må de selv finne noen andre som tar den jobben. Sånn er det bare.
Frøken S Skrevet 9. mai 2013 #12 Skrevet 9. mai 2013 Bare å si ifra at du er bortreist 17. mai helgen med barna. Dere skal feire med din familie på din hjemplass. Det at de skal få deg til å bruke venner, familie til å ta over dine oppgaver synes jeg er en uting. Du kan ikke hjelpe til iår, derfor må de selv finne noen andre som tar den jobben. Sånn er det bare. Hvem er de? De som stilte opp som klassekontakter? Du vet at det er en felles innsats som danner arrangementene, det er ingen "dem" i denne sammenhengen. Man kan fint ta en telefon for å høre om man kan stille opp på andre måter, det er som regel noen jobber som må utføres i forkant. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #13 Skrevet 9. mai 2013 Er det ingen som reagerer på opplegget som er lagt slik at ALLE må stille hvert år i 10 skoleår? Det måtte vært bedre om det var en eller to klasser om hadde ansvaret og at dette er avklart slik at alle vet at f.eks i 4. og 6. klasse må vi stille. Ut over det er vi fri til å gjøre som vi vil. Anonym poster: d538c0f67e7f962f28decabec77339a8 3
Løvetanten Skrevet 9. mai 2013 #14 Skrevet 9. mai 2013 Er det ingen som reagerer på opplegget som er lagt slik at ALLE må stille hvert år i 10 skoleår? Anonym poster: d538c0f67e7f962f28decabec77339a8 Jo, jeg gjør det. Det er ikke holdbart, for man kan ikke pålegge foreldre å holde seg hjemme på merkedager og høytider. 4
Trollmortil3 Skrevet 9. mai 2013 #15 Skrevet 9. mai 2013 Jeg er også satt opp for å stå i kaffen, men nå har jeg bare nr til ene forledrekontakten til ene ungen min, og sagt ifra der jeg ikke kan. Hun som sa jeg måtte finne noen andre. To oppgaver synes jeg også er drøyt. Burde være kun ne fordi man har to barn. Tenk på de som har 3 unger i grunnskolen. Jeg har sagt ifra vi reiser til min hjemmeplass. Og jeg reiser rett etter jobb dagen før 17. mai. Jeg kjenner ikke så godt forldrene til ungene i klassen til ungene mine. Som sagt har jeg omgangskretsen min andre plasser i kommuna, og ingen her. Så da greier ikke jeg å spørre om de vil ta på seg en oppgave til, for alle har jo fått ei oppgave. Ene klassen har fått å stå i kaffen, og den andre klassa var å lage kaker og lage smørbrød, og da satte hun meg opp på smørbrød som skulle være ferske, når jeg hadde sagt ifra jeg ikke var der 17.mai. Ellers var det 3 stk som skulle ha skuffkake, og resten var fylte kaker. Synes hele greia blir håpløst. Sjeldent jeg kommer meg til hjemplassen 17.mai, så jeg stiller jo gjerne opp de andre åra jeg ikke kan resie dit. Reise gjør jeg uansett. Før kafe`n ble gitt til skolen, så var jeg med på dette 2 år (da ene barnet mitt var med på noe, og de hadde kafe`n da) og da stilte jeg opp med kaker, smørbrød og stå i kafèn. Så jeg har jo vært med på det før. Men da var inntekta til noen andre. Så jeg prøver jo ikke å sluntre unna, hadde valgt å reise til hjemplassen siden jeg fant ut det var ei langhelg. Og vi bruker 4 timer å kjøre dit, så er det ekstra kjekt å reise på ei langhelg. Og dette skal ikke ødelegge min langhelg og 17.mai feiring der. Og ungene gleder seg til å få feiret sammen med søskenbarna sine også.
*Mocca* Skrevet 9. mai 2013 #16 Skrevet 9. mai 2013 Hvem er de? De som stilte opp som klassekontakter? Du vet at det er en felles innsats som danner arrangementene, det er ingen "dem" i denne sammenhengen. Man kan fint ta en telefon for å høre om man kan stille opp på andre måter, det er som regel noen jobber som må utføres i forkant. De er dem som setter krav om at hun må få evt. venner eller familie til å stille opp istedenfor. Jeg vet utmerket at det er en felles innsats som danner arrangementene, men det må også være en forståelse for at det er faktisk ikke alle som har muligheten til å stille opp på samme måte. Og som Løvetanten skriver. Man kan ikke pålegge foreldre å holde seg hjemme på merkedager og høytider. Heldigvis har vi 4. og 6. som har ansvaret for 17 mai. Slik at ikke det er samme hvert eneste år. Men for vår egen del har vi inngått avtale med skolen; grunnet sykdom hos meg, samt at min mann kjører taxi på natt(natt til 17. kan man rett og slett ikke si ifra seg pga inntektsmuligheten som ligger der) så har vi ikke mulighet til å bidra. Det er MER enn nok å faktisk være tilstede på skolen den dagen. 4
Trollmortil3 Skrevet 9. mai 2013 #17 Skrevet 9. mai 2013 Fått byttet til meg ei kake istedet, så da ordnet det seg (håper jeg) 6
Frøken S Skrevet 9. mai 2013 #18 Skrevet 9. mai 2013 Fått byttet til meg ei kake istedet, så da ordnet det seg (håper jeg) Så bra Tror de fleste stiller opp om man legger fram problemstillingen. Men tenker du kanskje burde ta det opp med klassekontaktene,slik at ordningen med at alle må bidra hvert år kanskje opphører. Eller stille som klassekontakt selv å ta det via FAU. Om ikke, så vær tidlig ute å informer om fravær neste gang, kanskje du kan bidra med andre ting.
Trollmortil3 Skrevet 9. mai 2013 #19 Skrevet 9. mai 2013 (endret) Så bra Tror de fleste stiller opp om man legger fram problemstillingen. Men tenker du kanskje burde ta det opp med klassekontaktene,slik at ordningen med at alle må bidra hvert år kanskje opphører. Eller stille som klassekontakt selv å ta det via FAU. Om ikke, så vær tidlig ute å informer om fravær neste gang, kanskje du kan bidra med andre ting. Ho viste om dette med det samme jeg fikk beskjed om at skolen skulle ta over 17. mai kafe`n. Og noen uker senere kom hun med denne lista med fordeling. Og jeg da smørbrød som skal leveres samme dag. Jeg kan ikke hjelpe til dagen før heller for jeg må reise rett etter jobb 16.mai for jeg har lang reisetid. Så oppgavene er jo kake,smørbrød, stå i kafe, pyntekomite(som er da dagen før) og ryddekomite. Og jeg er jo ikke her på noen av de uansett. men sånn er det bare. Men de får jo ei kake nå iallfall, så håper det har løst seg. Endret 9. mai 2013 av Trollmortil3 1
Løvetanten Skrevet 9. mai 2013 #20 Skrevet 9. mai 2013 (endret) Jeg synes det blir helt feil at man må forklare seg for skolen når man reiser bort i forbindelse med ferier og høytider. Man kan ikke innføre meldeplikt eller tvungen dugnad hvert eneste år- det er ikke greit. Og jeg vet jo at de som er mest ivrig på dugnader; de som det *alltid* passer for- de baktaler gjerne de som ikke stiller opp for ofte. Har hørt det selv mange ganger. Det er liksom den harde dugnadkjernen. Jeg har sagt nei like mange ganger som jeg har sagt ja, og det er med visshet om at folk absolutt legger merke til at jeg aldri er med på å feie skolegården til 17.mai. Men jeg sier ja til andre dugnader som ofte er i samme tidsrom, men for et annet formål. Ikke alle har mulighet eller helse eller tid til å stille på dugnad, og ihvertfall ikke når de faller på dager man naturlig reiser bort eller er opptatt. Å feire 17.mai kvalifiserer absolutt til å være opptatt. Gud, jeg hater dugnader. Virkelig. Men biter tennene sammen noen ganger i året bare for ha gjort det liksom Endret 9. mai 2013 av Løvetanten 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå