Gå til innhold

gravid og i lærerutdanning..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest student

Hei!

Jeg bare lurte på om noen hadde erfaring når det gjelder å vere gravid og få barn mens man holder på med lærerutdanning?

Samboeren min og jeg vil prøve nå for å få et barn til neste år, men lurer på om det er best å prøve å "time det" før eller etter praksis...

Viss vi prøver nå og det klaffer, vil jeg få barn ca 1 mnd før siste praksis, og kan dermed fullføre viss samboer er hjemme med barnet..

Klaffer det ikke før om noen mnd, vil jeg kanskje gå høygravid under praksis..

Er det vanskelig å studere og få barn samtidig.. Lurer fælt på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Xavia

Jeg har hørt om mange som fint takler det å gå gravid + ha barn under lærerutdanning, men jeg tror ikke det har vært planlagt akkurat. (De har i alle fall troppet opp på forelesninger med sine søte små i barnevogn. Praksis blir jo litt verre da. Du kan jo ikke ha den lille med deg der. Men du kan sikkert få utsatt praksisperioden din.)

Synes det er så rart at du ønsker barn midt i utdanningen din, når du er redd det kan bli vanskelig. Hvorfor venter du ikke heller til du er ferdig utdannet, så slepper du bekymre deg for dette!?? :o Har du så mange år igjen at det spiller noen voldsom rolle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at gå i skole og få barn skulle ikke være nogen hindring, min veninde var enligmor og rejste til usa og to master i økonomi og hun klarede sig fint, tror lidt på hvad man selv forventer og gør med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at praksis er veldig slitsomt da! Og hvordan vil formen din være den første måneden? Skal du ikke amme? Og hva med søvnen som er sårt trengt før lange dager på praksisskolen?

Jeg ville prøvd å bli ferdig med praksis først - selv om det sikkert også er slitsomt som gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest student

ja, jeg har tenkt akkurat det samme! Jeg vet at det går an å ta igjen praksisen senere, men det hadde liksom vert flott å blitt ferdig med den også! Så viss det ikke klaffer denne måneden, vil vi vente til juni med å prøve.. Da får jeg iallefall gjort unna det meste på skolen..

Er desverre ikke lett å vente, skjønner dere! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter selv barn nummer to i Juni, og går nå andre klasse på Førskolelærer. Skal studere fulltid til høsten fordi min mann kan være hjemme med den lille. Det vi tenkte på da vi planla dette svangerskapet var at babyen skulle bli født i sommerferien min slik at jeg ikke mistet noe undervisning pga fødsel ol. Det er noe jeg vil råde deg til også, iallefall hvis det er den første. Med førstemann er en ofte mer sliten og trøtt enn det en er som flergangsfødende, omstillingen er nemlig mye større etter førstemann siden en da ikke vet hva en går til.

Men det går fint ant å studere med små barn selv om det til tider kan bli slitsomt. Det merker en spesielt under eksamensperioder. :)

Jeg har akkurat gjort ferdig 7 ukers praksis i barnehage, og det har gått veldig fint selv om jeg merket at det ikke var alt jeg klarte like godt, som f.eks. å løfte på disse små. Jeg var på 1-3års avdeling, så det ble mye bæring og løfting. Men jeg vil heller anbefale å gå gravid under praksis enn å ha en liten nyfødt baby. Dette pga det jeg har skrevet over med tanke på omstilling og trøtthet.

En i klassen min var tilbake på skolen 4 dager etter at ho fødte nummer 2, men det er ikke mange som hadde klart det, iallefall ikke av førstegangsfødende.

Så hvis jeg skal komme med en råd må det være å vente til september med å prøve slik at babyen blir født iløpet av sommerferien din. Da får du nemlig den til å hente deg inn igjen på, og et par måneder kan være godt det før alvoret begynner igjen på skolen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Mitt råd er å fullføre utdanningen og jobbe i ca 1 år før du blir gravid. Jeg ble selv gravid da jeg gikk på sykepleierhøyskolen. Måtte ta et halvt år permisjon. Jeg fullførte med med gode karakterer, men klart det var en slitsom periode. Fikk heller ikke tid til følge opp datteren min så mye som jeg ønsket det første viktige året som det skjer så utrolig mye på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...