Myrsnipa Skrevet 8. mai 2013 #1 Skrevet 8. mai 2013 I det siste har jeg vært så plaget med rødming! Åhh så plagsomt. Har aldri vært plaget av det før. Dette har kommet iløpet av det siste halve året. Nå hvis noen sier noe uventet eller at jeg må være litt bestemt på jobben, eller at noen ler av noe jeg sier,ja hvis jeg skal prøve å være tøff og si kommentarer tilbake til noen, ja så kjenner jeg at jeg blir kokheit i ansiktet. Det varer ca. 1 minutt. Det værste er at jeg kjenner at jeg rødmer og så tenker jeg: åh nei ikke rødme nå! og så blir det bare verre. Vet at jeg rødmer fordi folk sier: haha se hvor rød hun blir nå! (jeg er 30 år) Noen tips til å kontrollere dette? Noen voksne som plages med dette?
Gjest Lillian Skrevet 8. mai 2013 #2 Skrevet 8. mai 2013 Har det akkurat likt og hater det! Er 32. Dessverre ingen råd. ..
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #3 Skrevet 9. mai 2013 I det siste har jeg vært så plaget med rødming! Åhh så plagsomt. Har aldri vært plaget av det før. Dette har kommet iløpet av det siste halve året. Nå hvis noen sier noe uventet eller at jeg må være litt bestemt på jobben, eller at noen ler av noe jeg sier,ja hvis jeg skal prøve å være tøff og si kommentarer tilbake til noen, ja så kjenner jeg at jeg blir kokheit i ansiktet. Det varer ca. 1 minutt. Det værste er at jeg kjenner at jeg rødmer og så tenker jeg: åh nei ikke rødme nå! og så blir det bare verre. Vet at jeg rødmer fordi folk sier: haha se hvor rød hun blir nå! (jeg er 30 år) Noen tips til å kontrollere dette? Noen voksne som plages med dette? Først må jeg si at når man rødmer så lett så skyldes det ofte at man har et overaktivt nervesystem. De som kun rødmer når man f.eks dummer seg ut eller bli flau har ikke dette. I tillegg kan hudtype(sensitiv, tynn, lys) spille inn. Jeg vet så godt hvordan det føles! Jeg har hatt problemer med rødming siden ungdomsskolen, men det er de siste årene(er 25) at det har blitt ekstremt. Det er så ydmykende og også ødeleggende for meg med tanke på det sosiale og utdannelse/jobb. Det gjør at jeg ikke får vært meg selv og folk tror at du er sjenert/blir lett flau, stille og ja... rar. Det at jeg rødmer så lett gjør at jeg også har utviklet en angst for å rødme og den styrer livet mitt rett og slett. Det er nok ikke noen mirakelkurer mot dette. Personlig har jeg ingen tro på psykolog/terapi fordi dette er en fysisk reaksjon for meg som ikke skylder noe psykisk i utgangspunktet. Jeg er ikke sjenert og blir heller ikke flau i de situasjonene rødmingen oppstår. Det finnes også en operasjon for dette, ETS, som uføres på ahus. Jeg har hatt henvisning to ganger, men avlyst begge gangene. Det er en omdiskutert operasjon der bivirkningene kan være ganske store. En annen mulighet er å forsøke betablokkere, dvs blodtrykkssenkende medisiner. Disse har hjulpet for en del. Jeg fikk positiv effekt av disse den første uken, men så ble nok kroppen min vant til de og de sluttet å fungere. Av slike medisiner er det vanlig å bli ganske trøtt og ufokusert, spesielt den første tiden. Til sist kan man prøve medisiner mot angst. Jeg har lyst til å høre med legen min om dette neste gang. Du bør google litt rundt alle dette. Finnes mange innlegg på amerikanske/britiske forum om dette. Du kan også ta en titt på vivisandengen.com Anonym poster: 6fef9f48e7ac23848ae74a488b3e5bb4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #4 Skrevet 9. mai 2013 Jeg har vært plaget av rødming siden barneskolen. Jeg er nå 29 år, så det har vart en god stund. Det er helt grusomt. Spesielt siden jeg jobber i et service-yrke og stadig vekk møter mennesker eller situasjoner som gjør at jeg rødmer. Det er sjelden jeg rødmer fordi jeg er flau, men det kan være i situasjoner hvor jeg er usikker. (F eks møter folk jeg kjenner fra gammelt av, har en ekstremt sinna kunde, en kunde som gir ros, prating om meg, når jeg er sammen med folk jeg ikke kjenner så godt, men som jeg liker (?) ).. Ja.. Alle mulige sammenhenger. Skulle gitt mye for å slippe det, for jeg er egentlig en veldig morsom og sosial person, men det hemmer meg så veldig. Men jeg er skeptisk til en operasjon og dens bivirkninger. Man skal ikke tukle for mye med kroppen tenker jeg - og medisiner skremmer meg enda mer. Anonym poster: 6ae863cf0914a5b090e2459e77641444
Gjest Vevila Skrevet 10. mai 2013 #5 Skrevet 10. mai 2013 Hos meg hjalp det veldig med homeopatmedisin. Rødmer fortsatt lett, men nå er det absolutt levelig.
Lilac Skrevet 10. mai 2013 #6 Skrevet 10. mai 2013 Viste ikke at rødming var et så stort problem for mange! :o
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #8 Skrevet 10. mai 2013 Jeg pleier å kalle det at jeg 'blir rød', siden jeg har det som hun andre her oppe - jeg rødmer ikke fordi jeg blir flau. Jeg har overaktiv hud som reagerer på kulde og varme på ved å bli rød innen sånn tre sekunder, i tillegg hvis jeg blir stresset, hvis jeg ler mye eller er i ubehagelige situasjoner, men det er ikke så ille at jeg vil synke ned i jorden, huden min reagerer bare mye før selve hjernen min reagerer. Det er forferdelig hindrende, fordi jeg er faktisk ikke sjenert og jeg blir ikke så lett flau av ting. Men kinnene mine lever sitt eget liv. Jeg har kastet meg uti så mange ubehagelig ting de siste årene at jeg er immun mot det meste, men det hjelper ikke på rødfargen. Derfor blir jeg sur på alle som mener psykolog kan hjelpe, fordi det ikke er et psykologisk problem, men et hudproblem. Anonym poster: 7c48b2203583b7edc344c2b0a3283959
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #9 Skrevet 10. mai 2013 Tror operasjon er det eneste effektive. Rødmingen kommer av et overaktivt sympatisk nervesystem. Det vil ikke bli bedre før du eventuelt blir urgammel (90 år m.m.). Det er kun Ahus som utfører operasjon mot dette i dag. Der er de veldig flinke på det. Jeg tok selv thorakal sympatectomi pga håndsvette og armhulesvette for noen år siden Den virket veldig bra, og fungerer også mot rødming. Tror ca 30% svetter mindre under armene etter operasjonen også. Men du kan få litt økt svetting andre steder på kroppen. 5% får atore bivirkninger. Over 90 % er fornøyd med inngrepet. Jeg fikk ganske mye bivirkninger, med økt svette på mage, rygg og lysk. Likevel var jeg sterkt plaget før operasjonen, og vil heller ha bivirkningene enn de opprinnelige plagene. Enten må man lære seg å ikke bry seg om rødmingen, eller man må søke hjelp. Selv tenker jeg ikke på om folk er litt røde innimellom, men ser på ulike forum at de som rødmer er veldig flaue over dette, og at det er et like stort sosialt, psykisk og fysisk problem som svette var for meg. Men andre legger ikke merke til det så mye som en som rødmer kanskje tror. Vet at det trolig ikke hjelper å lese det, men sier det likevel Anonym poster: da70d81fd85fe33531342abd6daaa8c3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #10 Skrevet 10. mai 2013 Folk som ikke rødmer på denne måten, tror at det dreier seg om røde roser i kinnene eller noe i den duren. Da kunne jeg vært enig i at det er levelig og sjarmerende. Beklageligvis er det heller sånn at man sitter der som et trafikklys, mørk rød i ansiktet og svett og varm! Anonym poster: 6fef9f48e7ac23848ae74a488b3e5bb4
Gjest Helsedama Skrevet 10. mai 2013 #11 Skrevet 10. mai 2013 Kan det være rosacea? Det er en hudsykdom. Les om det!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #12 Skrevet 11. mai 2013 Kan det være rosacea? Det er en hudsykdom. Les om det! Da er man i så fall rød hele tiden med et kviseliknende utslett, ofte på nese og kinn. Antibiotika er behandlingen, ofte over lang tid. Men det er noe annet å slite med rødming og svetting. Da merker man at det er situasjonsbetinget,at hele ansiktet blir kjempevarmt og rødt i ulike settinger, og ofte verre når man blir bevisst på det. Anonym poster: da70d81fd85fe33531342abd6daaa8c3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå