AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #1 Skrevet 7. mai 2013 Tenker da på de store hamsterne, liker ikke dverghamstere eller roborovskier. Anonym poster: 8ffb10f832dbbe85bf0839788bf32692
YoyoMa Skrevet 7. mai 2013 #3 Skrevet 7. mai 2013 Ja har litt erfaring, hva lurer du på? Hvordan takler de å bli håndtert? Kan jeg ha den i senga mi mens jeg sitter og leser eller surfer på mobilen uten at den prøver å bite meg eller stikke av? Har sett flere videoer av folk som masserer /koser med hamsteren sin. Er dette vanlig å kunne gjøre med hamstere? For flere steder har jeg lest at de ikke takler å bli tatt på eller håndtert i særlig grad....
Blod Skrevet 7. mai 2013 #4 Skrevet 7. mai 2013 Hvordan takler de å bli håndtert? Kan jeg ha den i senga mi mens jeg sitter og leser eller surfer på mobilen uten at den prøver å bite meg eller stikke av? Har sett flere videoer av folk som masserer /koser med hamsteren sin. Er dette vanlig å kunne gjøre med hamstere? For flere steder har jeg lest at de ikke takler å bli tatt på eller håndtert i særlig grad.... I begynnelsen må de fleste tvinge hamsteren til å bli klappet og kost med, og etterhvert kan det hende den godtar det. Men det er ikke dyr som ligger stille ved siden av deg og slapper av, de skal alltid gå og utforske og du må alltid ha et øye på den. De er også nattdyr. 2
langbein86 Skrevet 7. mai 2013 #5 Skrevet 7. mai 2013 Mine hamstre ble temmelig tamme, men det tok litt tid. Hadde de mye ute (pass på at det ikke er noe hull de kan stikke av i). Med tamme mener jeg at de ikke beit og jeg kunne kose litt med dem i hånda. Helt tamme ble de ikke altså, de kunne lett stikke avgårde, så jeg måtte alltid passe på Men jeg har ogå hatt marsvin, og de er mye lettere å få tamme og kosete. Hamstre er morsomt og søte, men er mer selskap i ett marsvin
YoyoMa Skrevet 7. mai 2013 #6 Skrevet 7. mai 2013 Men jeg har ogå hatt marsvin, og de er mye lettere å få tamme og kosete. Hamstre er morsomt og søte, men er mer selskap i ett marsvin Jeg har faktisk kjempelyst på marsvin! Men alle sier man må ha to eller flere. Og det jeg frykter er at de vil ta opp for mye plass. Hva tror du om det? Krever de mye plass?
langbein86 Skrevet 7. mai 2013 #7 Skrevet 7. mai 2013 Jeg har faktisk kjempelyst på marsvin! Men alle sier man må ha to eller flere. Og det jeg frykter er at de vil ta opp for mye plass. Hva tror du om det? Krever de mye plass? De krever nok litt plass ja, de skal helst ha ett ganske stort bur. De kan nok fint bo alene, selv om det er anbefalt at de er to. Særlig hvis man jobber mye, er lenge borte på dagen. De er veldig selskapssyke
Blod Skrevet 7. mai 2013 #8 Skrevet 7. mai 2013 Jeg har faktisk kjempelyst på marsvin! Men alle sier man må ha to eller flere. Og det jeg frykter er at de vil ta opp for mye plass. Hva tror du om det? Krever de mye plass? Ja. Mange tenker på marsvin som et lite dyr som ikke gjør så mye ut av seg. Ja de er små, men de har store personligheter. De er veldig sosiale dyr, så om du kan sette av flere timer hver dag til bare den går det nok greit med en, men hvis du ikke har all verdens tid burde du ha to så de ikke blir så ensomme. Jeg har hatt flere marsvin i flere omganger, og de er fantastiske dyr. Jeg skulle gjerne hatt en(eller to) igjen, men jeg kan dessverre ikke akkuratt nå ettersom de krever så mye tid og omsorg. Og det er lurt å vite at det kan bli veldig grisete, du må bytte på buret ganske ofte og da blir det bøssete. i tillegg skal de alltid ha tilgang på høy.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #9 Skrevet 7. mai 2013 Hva med rotter da? De trenger man ikke å temme. De vil være med deg. Men her skal du også ha flere sammen. De skal også ha mye utetid og aktivisering. Men om du bruker mesteparten av dagen i senga mens du surfer, så vil de stortrives. Anonym poster: 0172c1c2601eb34e61d02e49cc106e42
Gjest Lolita8 Skrevet 7. mai 2013 #10 Skrevet 7. mai 2013 (endret) Jeg elsker hamsteren min! Han er veldig stor, og begynner å dra litt på årene, men kvikk og vennlig! Koser med både katta og hunden i huset, og elsker å være sammen med oss tobeinte Han har et stort behov for å løpe, og har jeg han løs så søker han gjerne mot mørke steder(under sofaer, bord osv), så er viktig å passe på. Men han er titt og ofte i sofaen lamme meg, bare å passe på at de ikke detter av, da de har dårlig syn :-) Høye lyder eller skarpe lys er heller ikke særlig bra for en liten hamster. Slenger med et bilde av lille Fivel og pus! EDIT: Han har aldri bitt, men en burde være forsiktig, de har det med å "smake" på fingrene om du har håndtert noe som lukter godt :-) Endret 7. mai 2013 av Lolita8 1
YoyoMa Skrevet 7. mai 2013 #11 Skrevet 7. mai 2013 Hva med rotter da? De trenger man ikke å temme. De vil være med deg. Men her skal du også ha flere sammen. De skal også ha mye utetid og aktivisering. Men om du bruker mesteparten av dagen i senga mens du surfer, så vil de stortrives. Anonym poster: 0172c1c2601eb34e61d02e49cc106e42 Er ganske begeistret for rotter, men har skjønt det slik at de blir ofte syke. Hamstere og marsvin er gjerne sunnere slik jeg har forstått det. Og det er lurt å vite at det kan bli veldig grisete, du må bytte på buret ganske ofte og da blir det bøssete. i tillegg skal de alltid ha tilgang på høy. Bæsjer de veldig mye? Om jeg slipper to marsvin ut i stua i en time eller to, vil jeg da måtte rense opp mye bæsj og urin? Pleier det å være mye rot rundt buret til marsvin? Tenker da på høy osv.
Blod Skrevet 7. mai 2013 #12 Skrevet 7. mai 2013 Bæsjer de veldig mye? Om jeg slipper to marsvin ut i stua i en time eller to, vil jeg da måtte rense opp mye bæsj og urin? Pleier det å være mye rot rundt buret til marsvin? Tenker da på høy osv. Som jeg husker det, så er marsvin veldig flinke til å holde seg når de er ute av buret, men de har jo en grense. Må de tisse så tisser de på deg, men de fleste viser som regel tegn til at de må tisse, ved å bli urolig eller lignende. Men har du marsvin fra de er små kan du lære dem å bli ganske renslige, men jeg vet ikke hvordan da. Hehe. Og når det gjelder høy, så ja det blir en del høy rundt buret men mest når du tar oppi fra høyposen. Det finnes mange løsninger, for eksempel hvis man har det inni buret og ikke utenpå, blir det ikke like mye gris...
Gjest Gaea Skrevet 7. mai 2013 #13 Skrevet 7. mai 2013 De kan nok fint bo alene Det synes jeg ikke noe om, det finnes ikke et menneske som kan erstatte en venn av samme art. Ha to marsvin, eller ingen. Det gjelder for så vidt alle flokkdyr, men det finnes vel i hvert fall en type hamster som trives best alene? Har ikke helt peiling på hamstre, men det var en litt sånn stor type (gullhamster tror jeg) som jeg bare har sett alene.
langbein86 Skrevet 7. mai 2013 #14 Skrevet 7. mai 2013 Det synes jeg ikke noe om, det finnes ikke et menneske som kan erstatte en venn av samme art. Ha to marsvin, eller ingen. Det gjelder for så vidt alle flokkdyr, men det finnes vel i hvert fall en type hamster som trives best alene? Har ikke helt peiling på hamstre, men det var en litt sånn stor type (gullhamster tror jeg) som jeg bare har sett alene. Oki
Gjest Lolita8 Skrevet 7. mai 2013 #15 Skrevet 7. mai 2013 Gullhamster eller syrisk hamster skal være alene, da de ikke trives sammen. Unntaket er når det er paringstid, men til og med da kan de sloss til det blir et dødsfall.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #16 Skrevet 7. mai 2013 Er ganske begeistret for rotter, men har skjønt det slik at de blir ofte syke. Hamstere og marsvin er gjerne sunnere slik jeg har forstått det. Dessverre er det noe sykdom på rotter. De har lett for å få mykoplasma i lungene, men en AB-kur fikser gjerne dette. Jeg har hatt mange rotter, og de fleste har levd til de har blitt gamle. Anonym poster: 0172c1c2601eb34e61d02e49cc106e42
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #17 Skrevet 7. mai 2013 (endret) Ryddet for slettet quote og svar til dette. Daenerys, mod. Det synes jeg ikke noe om, det finnes ikke et menneske som kan erstatte en venn av samme art. Ha to marsvin, eller ingen. Det gjelder for så vidt alle flokkdyr, men det finnes vel i hvert fall en type hamster som trives best alene? Har ikke helt peiling på hamstre, men det var en litt sånn stor type (gullhamster tror jeg) som jeg bare har sett alene. Hamstere skal bo alene. Bor de sammen sloss de og lager unger (men en fra hvert kjønn selvsagt). Det kan gå om det er brødre eller søstre som har bodd sammen hele livet, men som regel vil de begynne å sloss en gang. Og da sloss de som regel til døden. Men marsvin, kanin og rotter skal være to. Anonym poster: c8370532de356cf12986a61b7f66b14d Endret 7. mai 2013 av Daenerys
Ellevill Skrevet 7. mai 2013 #18 Skrevet 7. mai 2013 En hamster skal bo alene. De er glad i å klatre rundt på deg, men er for stressa til å kose. De klatrer opp gardiner og grove tapeter, du må passe på. En av mine forsvant en gang inn gjennom en ventilluke og falt ut av en annen ventilluke i den andre enden av huset dagen etter... Marsvin er flokkdyr, må ha mye plass og mye sosialisering. Du må alltid ha et tykt håndkle i fanget om du koser med dem - de bæsjer og tisser som om de skulle fått betalt. Jeg har hatt både fugler og gnagere, og vil aldri ha burdyr igjen da jeg synes det blir et uverdig liv for dem.
Gjest Daenerys Skrevet 7. mai 2013 #19 Skrevet 7. mai 2013 Tråden er ryddet for personhets. Daenerys, mod.
~white lady~ Skrevet 7. mai 2013 #20 Skrevet 7. mai 2013 Hvordan takler de å bli håndtert? Kan jeg ha den i senga mi mens jeg sitter og leser eller surfer på mobilen uten at den prøver å bite meg eller stikke av? Har sett flere videoer av folk som masserer /koser med hamsteren sin. Er dette vanlig å kunne gjøre med hamstere? For flere steder har jeg lest at de ikke takler å bli tatt på eller håndtert i særlig grad.... Jeg har hatt 3 gullhamstere. De kan bli ganske tamme, de to siste kom luskende ifra redet sitt når jeg lokket på de. Var vant til å få en brokkoli eller ostebit, men likte også å bli strøket på ryggen. Man skal håndtere de forsiktig i begynnelsen, da de skvetter lett. Når de kjenner igjen stemmen din og kroppslukta di kommer de gjerne krypende opp i handa av seg selv. Som ei annen skrev lenger oppe bør du vaske fingrene etter å ha håndert (fristende) mat. Ellers kan du risikere å bli tygget på. Hamstere har sterke kjever, fikk jeg erfare en gang. Måtte skille far og sønn som sloss, da sønnen tok skikkelig tak og bet nesten ned til beinet i fingeren min. Han var nok både sint og redd, og mente vel egentlig å skade faren sin. De er koselige dyr med hver sin personlighet, men kan på ingen måte sammenlignes med å ha hund eller katt. Dessuten lever de ikke særlig lenge, toppen 3 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå