AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #1 Skrevet 7. mai 2013 For et år eller to siden sparket jeg foten i et bordbein, sånn at lilletåa havnet på ene siden av kanten og de andre tærne på andre siden. Det gjorde ganske så vondt. Etter noen måneder hadde jeg fortsatt litt vondt, så jeg fikk foten røntget. Ikke brudd. Legen sa bare at slike ting tar tid. Jeg ga opp, og trente uten å bry meg om foten, siden legen uansett bare sa det så fint ut. Jeg tenkte at da er det hvert fall ikke alvorlig. Smertene er på utsiden av foten, lenger opp enn lilletåa. Etter å ha googlet det ser jeg at det er ca midt på femte metatarsal-benet. For noen dager siden var jeg hos fysioterapeut for å få såler til joggeskoene. Jeg nevnte fotsmertene, og han så ut som han ikke ante hva det kunne være før han tippet tretthetsbrudd. Men det får man vel ikke av å sparke foten i et bord, det er vel overbelastningsskade? Dessuten gjør vel det skikkelig vondt? Det her gjør stort sett vondt etter trening og litt dagen etter, men ikke kjempevondt. Jeg gjetter på at det er en sene eller muskel, men problemet er at det aldri blir skikkelig bra. Det hadde nok blitt det hvis jeg ikke jogget, men nå har jeg endelig blitt i bedre form og vil nødig slutte med mindre jeg absolutt må. Fysioterapeuten mente jeg ikke trengte å slutte å jogge, og at disse sålene ville gjøre noe med vektfordelinga slik at jeg fikk mindre vondt. Men etter at jeg var der har jeg hatt vondt nesten konstant, fordi han dro og dyttet så mye i foten. Det peker vel også mer i retning seneskade? Hva tror dere dette kan være? Tretthetsbrudd, seneskade eller noe helt annet? Og må jeg bytte sport fra jogging til sykling? Anonym poster: c45ac96385166a315fa1484cb3b78e12
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #2 Skrevet 9. mai 2013 Dytter i tilfelle noen har opplevd noe lignende og har noen tips... Anonym poster: c45ac96385166a315fa1484cb3b78e12
Gjest xp Skrevet 9. mai 2013 #3 Skrevet 9. mai 2013 Kan være at du har strukket leddkapselen. Har gjort det selv to ganger, første gang to år før smertene ble borte, andre gang mer enn halvannet år. Røntget, ikke brudd. Snakket med fysio som forklarte. Snakk med fysioterapeuten din igjen og spør om du kan tape foten litt så leddkapselen ikke får så store belastninger. Be fysio om å vise eventuelt. For så vidt rart at ikke din fysio tenkte på dette da du spurte, er visst en ganske vanlig skade, og den kan gjøre vondt i uforholdsmessig lang tid. God bedring.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #4 Skrevet 9. mai 2013 Hm, kanskje det ble en betennelse i leddkapselen som har flyttet seg oppover eller noe... For i begynnelsen var det vondt lenger ned, sikkert der leddet er. Da gikk jeg til en fysio som prøvde å teipe det, men jeg fikk det aldri ordentlig til selv. Det ble bare vondt når jeg teipet selv. Så jeg ga opp til slutt. Men nå er det vondt litt høyere opp. Var vel derfor fysioen jeg gikk til nå ikke tenkte på det, fordi han sa det var midt på knokkelen. Kunne du trene som normalt? Hvis du trener, da. Nå har jeg ikke jogget de siste dagene, og da har det blitt en del bedre. Veldig kjedelig hvis jeg må slutte å jogge. Takk Anonym poster: c45ac96385166a315fa1484cb3b78e12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå