AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #1 Skrevet 7. mai 2013 Jeg gikk til psykolog i 3 måneder, men droppa det videre siden jeg ikke følte jeg fikk noe ut av det. Jeg har litt angst og negative tanker, men ikke verre enn at jeg fungerer greit. Har dog ikke jobb, og sliter voldsomt med det. Pga motivasjonen bl.a. Er også redd for å ikke kunne mestre jobben, at jeg driter meg ut foran andre osv.. Så nå har jeg tenkt til å behandle meg selv. En psykolog er jo bare en slags rådgiver uansett, så hvorfor skulle jeg ikke klare det alene. Jeg skal eksponere meg selv for ting jeg er redd for, så godt det går iallefall. Jeg skal lese selvhjelpsbøker for å forandre tankemønsteret mitt. Kan jeg klare dette alene, mon tro? Anonym poster: 890afcc0d3dccae07159489f1937f306
QueenOfTheSidewalk Skrevet 7. mai 2013 #2 Skrevet 7. mai 2013 (endret) Håper det hjelper for deg. Det hjelper sikkert de med lettere angst, men for meg har det aldri hjulpet. Jeg prøvde i 3 år med å gjøre det som utløste angsten mest, det eneste resultatet jeg fikk, var at jeg ble helt utmattet og angsten var fortsatt like ille. Jeg hadde tilslutt ikke krefter igjen og ble deppa av det. Ikke gi opp psykolog så fort Endret 7. mai 2013 av Evilposelos
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #3 Skrevet 7. mai 2013 Gå heller til en psykiater. Anonym poster: 7d8b1a4162055a177e61cc208277318a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #4 Skrevet 7. mai 2013 Kjenner meg litt igjen i din situasjon. Først vil jeg si, det er stor forskjell på psykologer, jeg ga opp psykologene, før jeg mange år senere fikk en depresjon. Gikk da til en privat psykolog, og han var lysår fra de andre jeg hadde vært hos. Første gang jeg følte jeg hadde noe igjen for dette. Men ihvertfall, da jeg var 20 ga jeg opp psykologene. Jeg slet med sosialangst, var ute av stand til å snakke med andre. Jeg begynte å utfordre meg selv, meldte meg inn i x antall studentforeninger. Tvang meg til å gjøre ting jeg var redd for. Og ja, det har tatt mange år, men det er fullt mulig. Jeg vet jo lite om din situasjon, men hvis du ikke føler du har noe igjen for å sitte hos psykologen ville jeg også droppet det, eller prøvd å finne en som kan hjelpe deg mer. Og å utfordre seg selv er absolutt mulig. Anonym poster: d0989ae839f9c44a7b9e8ba9e0eafffe
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #5 Skrevet 7. mai 2013 Selvhjelpsbøker bør du imidlertid være forsiktig med med mindre de er skrevet av en fagperson. Mange ukompetente synsere der ute. Anonym poster: d0989ae839f9c44a7b9e8ba9e0eafffe
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #6 Skrevet 7. mai 2013 Jeg prøvde i mange år å gjøre ting selv. Prøvde å gjøre ting alene. Tvang meg selv ut på sosiale ting og meldte meg inn i diverse organisasjoner osv, men det er nok ikke løsningen alene. Hjelper ikke å møte sin største frykt hvis man ikke jobber med alt det som ligger bak. Husker jeg var frustrert og mye lei meg etter at jeg hadde vært på et eller annet sosialt, for jeg klarte fortsatt ikke å prate med folk. Uansett hvor mye jeg prøvde å selvbehandle meg selv så klarte ikke jeg det, men mine problemer ligger ganske dypt forankret i meg så det er ikke bare å møte frykten min uten å jobbe med alt som ligger bak. Det finnes utrolig mange forskjellige psykologer og ikke alle klikker man med. Ikke alle har nok kunnskap om alle diagnoser og behandlingsmetoder selv om de tror det selv, men da bytter man til en annen. Men det finnes jo de som har klart å behandle seg selv. Kommer vel litt an på person og problem tror jeg. Anonym poster: bfab441187dcdfa91e023a81f01f384d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #7 Skrevet 7. mai 2013 Jeg kom meg ut av sosial angst og generell angst ved å snu tankemønsteret mitt (være mer positiv til ting og folk) og ved å utsette meg for ubehagelige ting (være mer sosial). Det tok tid, og om det funker på alle med slik angst vet jeg ikke. Jeg hadde hatt angsten i over 10 år (begynte som barn) og sleit veldig i arbeidslivet, det skremte meg så jeg fant ut at jeg måtte gjøre noe med meg selv. Var kanskje ikke den som var hardest rammet, men jeg sleit for det. Du kan jo om du vil prøve det litt men funker det ikke så dra til en psykolog! Ikke sats på å hjelpe seg selv alene siden noen andre har klart det, ikke alle klarer det. Anonym poster: 6b502c550ed9637544eb14fb6763cd0c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #8 Skrevet 7. mai 2013 Jeg tenker at om man kan "kurere" seg selv eller ikke i stor grad avhenger om man har noen underliggende årsaker til angsten. Går man med vonde opplevelser bør man få bearbeidet disse. Selv slet jeg alltid med angst uten noen spesiell grunn, så hadde liksom ikke noe å snakke med psykologen om. Anonym poster: d0989ae839f9c44a7b9e8ba9e0eafffe
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #9 Skrevet 7. mai 2013 Jeg kom meg ut av sosial angst og generell angst ved å snu tankemønsteret mitt (være mer positiv til ting og folk) og ved å utsette meg for ubehagelige ting (være mer sosial). Det tok tid, og om det funker på alle med slik angst vet jeg ikke. Jeg hadde hatt angsten i over 10 år (begynte som barn) og sleit veldig i arbeidslivet, det skremte meg så jeg fant ut at jeg måtte gjøre noe med meg selv. Var kanskje ikke den som var hardest rammet, men jeg sleit for det. Du kan jo om du vil prøve det litt men funker det ikke så dra til en psykolog! Ikke sats på å hjelpe seg selv alene siden noen andre har klart det, ikke alle klarer det. Anonym poster: 6b502c550ed9637544eb14fb6763cd0c Oh,hjalp det å bare være positiv og utsette deg for ting? Du har vært kjempeflink! Jeg er i en periode hvor jeg prøver på nøyaktig det samme,men virker som om angsten tar overhånden av og til,når den er sterkest og da er det umulig å tenke positivt.. Må bare la den bølgen skylle over meg til ting har roet seg ned.. Kanskje du kunne prøvd en annen psykolog ts? Du kunne jo både gått til han og prøvd å være positiv..Men som sagt tidligere her, det spørs om du egentlig har noe som ligger i underflaten som skaper angsten. Anonym poster: bfecd619ae4dca5de66b6180290b00fd
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #10 Skrevet 7. mai 2013 Jeg har prøvd fem forskjellige psykologer og bare to av dem hjalp meg. Så det er veldig stor forskjell på psykologer og hvem du passer best med. Ikke gi opp etter å ha prøvd bare en Anonym poster: 3cd4372b48d70a9fbb1ec9a3da6f927b 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #11 Skrevet 7. mai 2013 Takker for svar! Jeg håper jeg kan klare dette, og det motiverer meg å høre at enkelte andre også har klart det. Føler ikke angsten er så alvorlig, for jeg fungerer greit i de fleste situasjoner. Psykolog er ikke aktuelt lenger, og det er for sent å angre på valget mitt nå. Da må jeg isåfall først til legen min igjen og be om henvisning. Men er MEGET interessert i tips fra dere som har slitt, og greid dere bra på egenhånd, uten proff hjelp! TS Anonym poster: 890afcc0d3dccae07159489f1937f306
Berentsens Skrevet 7. mai 2013 #12 Skrevet 7. mai 2013 Om du vil forsøke selv vil jeg på det varmeste anbefale boken til Berge og Repål: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=142678
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå