Gå til innhold

Endelig! Tenk at jeg er gravid ♡

Frufly

Anbefalte innlegg

Kom på et til tips :P Jeg var nettopp på Rema og handlet. Når jeg er alene og handler mer en bare bittelitt så bruker jeg alltid handlevogna, for en kurv blir for tungt (bortsett fra de med hjul men det har ikke min nærmeste Rema). Også putter jeg posene med varene i handlevogna og triller til bilen. For å bære bare litt tungt gjør vondt for bekkenet mitt, og gravide skal jo løfte minst mulig tungt uansett. Ellers får samboer bære alt. Det er et annet tips, utnytt samboeren din! :fnise: Du er tross alt gravid og ikke til evig tid, og selvsagt vis han at du setter pris på at han hjelper deg ;)

Så dumt at du ble verre :( Du får slappe av mest mulig i dag da, kose deg på "fridagen" ;)

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg virker det som at du skulle blitt sykemeldt 100% for en periode og se hvordan bekkenet ditt blir da.. Det var det første legen min gjorde og det var en befrielse og kunne styre dagene selv...

Bekkenløsning er jo egentlig ikke farlig, men det er så vondt! :( Og hvis du skal fortsette sånn framover så tror jeg ikke det vil være så veldig gunstig for deg. Det er viktig å ikke slite seg ut når man er gravid og det kan man fort gjøre om man sover dårlig, har vondt og i tilegg jobbe mye.

Bare et tips. Kanskje det vil hjelpe masse med full sykemelding i 2-3 uker også se an formen etter det igjen...

Håper du føler deg litt bedre snart :kose:

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et til tips :P Jeg var nettopp på Rema og handlet. Når jeg er alene og handler mer en bare bittelitt så bruker jeg alltid handlevogna, for en kurv blir for tungt (bortsett fra de med hjul men det har ikke min nærmeste Rema). Også putter jeg posene med varene i handlevogna og triller til bilen. For å bære bare litt tungt gjør vondt for bekkenet mitt, og gravide skal jo løfte minst mulig tungt uansett. Ellers får samboer bære alt. Det er et annet tips, utnytt samboeren din! :fnise: Du er tross alt gravid og ikke til evig tid, og selvsagt vis han at du setter pris på at han hjelper deg ;)

Så dumt at du ble verre :( Du får slappe av mest mulig i dag da, kose deg på "fridagen" ;)

Ikke dumt med handlevogn istedenfor handlekurv :) Pleier som regel å være flink å bruke handlevogn for vi handler Mandag og til helga. Vi handler stort sett alltid sammen å da bærer kjære de tyngste posene. Vi bor rett over butikken :)

Har ikke gjort annet enn å slappe av og strekt ut, det hjalp veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som at du skulle blitt sykemeldt 100% for en periode og se hvordan bekkenet ditt blir da.. Det var det første legen min gjorde og det var en befrielse og kunne styre dagene selv...

Bekkenløsning er jo egentlig ikke farlig, men det er så vondt! :( Og hvis du skal fortsette sånn framover så tror jeg ikke det vil være så veldig gunstig for deg. Det er viktig å ikke slite seg ut når man er gravid og det kan man fort gjøre om man sover dårlig, har vondt og i tilegg jobbe mye.

Bare et tips. Kanskje det vil hjelpe masse med full sykemelding i 2-3 uker også se an formen etter det igjen...

Håper du føler deg litt bedre snart :kose:

Har tenkt det samme i dag. Tenkte se ann natten og dagen i morgen så ringer jeg legekontoret om det ikke går. Kjære sa det samme til meg at om jeg har vondt i morgen må jeg bli hjemme.

Har legetime neste uke så tenkte ta opp hvordan jeg har det, men legen min er sykemeldt så skal til en vikar neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, de smertene hørtes helt grusomme ut! Bekkensmerter er noe dritt :\

Er jammen ikke lett med valg av vogn nei. Vi har jo kjøpt emmaljunga edge, men tror nok jeg kommer til å kjøpe en egen sportsvogn etter hvert. Føler at de vanlige vognene egner seg bedre som bagvogn fremfor sportsvogn egentlig, men det er nå meg da. Sportsvognene er jo heller ikke av de dyreste, og finner man en brukt kan man jo spare en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, de smertene hørtes helt grusomme ut! Bekkensmerter er noe dritt :\

Er jammen ikke lett med valg av vogn nei. Vi har jo kjøpt emmaljunga edge, men tror nok jeg kommer til å kjøpe en egen sportsvogn etter hvert. Føler at de vanlige vognene egner seg bedre som bagvogn fremfor sportsvogn egentlig, men det er nå meg da. Sportsvognene er jo heller ikke av de dyreste, og finner man en brukt kan man jo spare en del.

Ja det er noe skikkelig dritt.

Hehe, nei er ikke det. Kanskje jeg tenker for frundig på det? :ler: Tror vi reiser til babyutstyrsbutikken å bestiller så kjøper vi heller sportsvogn brukt. Må bare slå til nå for jeg er lei av å tenke på det rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er noe skikkelig dritt.

Hehe, nei er ikke det. Kanskje jeg tenker for frundig på det? :ler: Tror vi reiser til babyutstyrsbutikken å bestiller så kjøper vi heller sportsvogn brukt. Må bare slå til nå for jeg er lei av å tenke på det rett og slett.

Greit å bare få det unnagjort :) Men det er virkelig noe herk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å prøve 100% sykemelding en periode, noen er så plaget at de bare må kutte ut å jobbe frem til fødselen :(

Kom på et til tips :fnise: Varme! Når du har veldig vondt så ta en laaaang varm dusj, eller kjøp deg en hvetepute som du varmer i mikroen og legger på bekkenet. De selges på apotek, helsekost, Clas Ohlson og sikkert andre butikker. Varme er :danse: Selv om det ikke kurerer smertene så lindrer det veldig.

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme er helt fantastisk smertelindring! Har erfaringer fra jobb hvor varmeflasker har hatt bedre smertelindrende effekt enn Morfin, helt utrolig. Har en varmepute med ris i (tror jeg) som jeg i utgangspunktet bruker på ene bikkja på vinteren pga hun er plaget med ryggen, men har brukt den en del selv i det siste, himmelsk! Vurderer å kjøpe et slikt varmelaken for å ha i senga for å se om nettene kan bli litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Varme er helt fantastisk!

Nå høres jeg kanskje litt streng ut, men selv om du liker godt å gå tur så kutt det ut. Å gå sånn er noe av det verste du kan gjøre. Og fordel planer og sånn utover flere dager. Mandagen hørtes bare ut som om den var altfor full. Gjør et minimum. La mannen rydde og vaske, sitt når du lager middag (utenom når du MÅ stå). Ta vare på deg selv, og husk at du vil ikke ha så vondt etter fødselen heller.

Jeg trodde jeg skulle bli sengeliggende pga bekkenet denne gangen ettersom jeg hadde grusomme smerter allerede før positiv test, men med massasje en gang i uken, mye ro og mye varme og strekking gikk det helt OK. Det er mye man vil gjøre, også må man bare være fornuftig.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme er helt fantastisk smertelindring! Har erfaringer fra jobb hvor varmeflasker har hatt bedre smertelindrende effekt enn Morfin, helt utrolig. Har en varmepute med ris i (tror jeg) som jeg i utgangspunktet bruker på ene bikkja på vinteren pga hun er plaget med ryggen, men har brukt den en del selv i det siste, himmelsk! Vurderer å kjøpe et slikt varmelaken for å ha i senga for å se om nettene kan bli litt bedre.

En lang og varm dusj fant jeg ut at hjelpte, men skal prøve varmeflaske eller noe også :)

Takk for tips :)

Varme er helt fantastisk!

Nå høres jeg kanskje litt streng ut, men selv om du liker godt å gå tur så kutt det ut. Å gå sånn er noe av det verste du kan gjøre. Og fordel planer og sånn utover flere dager. Mandagen hørtes bare ut som om den var altfor full. Gjør et minimum. La mannen rydde og vaske, sitt når du lager middag (utenom når du MÅ stå). Ta vare på deg selv, og husk at du vil ikke ha så vondt etter fødselen heller.

Jeg trodde jeg skulle bli sengeliggende pga bekkenet denne gangen ettersom jeg hadde grusomme smerter allerede før positiv test, men med massasje en gang i uken, mye ro og mye varme og strekking gikk det helt OK. Det er mye man vil gjøre, også må man bare være fornuftig.

:klemmer:

Takk :hug:

Uff, ja jeg skjønte at det var alt for mange planer på en dag. Skal ikke skje igjen kjenner jeg. Blir lite tur fremover. Prøver å unngå å sitte for lenge om gangen også for da kommer smerten. Har lagt en treningsmatte midt på gulvet i stua som jeg har vært flink å bruke til å strekke ut når jeg begynner å bli stiv, det hjelper godt. Etter fødselen vil jeg ikke ha vondt for da skal jeg jo kose masse med lillegutt :Nikke::hjerte: så må bare lytte til kroppen fremover.

Har forresten hatt en grei dag på jobb i dag ;) Har funnet frem en stor ball jeg sitter på, det gjør godt. Prøvde også å ikke ta for mangen løft, men er ikke lett heller siden jeg jobber på en avd. med bare 1 åringer. Noen av de jeg jobber med tilbyr seg at de kan skifte og løfte, mens andre syns det er urettferdig å himler litt med øynene, men sånn driter jeg i altså!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Om de synes det er urettferdig så får sjefen din ta det opp på et personalmøte. Det er bedre for dem å være med på tilretteleggingen enn å miste deg helt. De ukene jeg jobbet med bekkenløsning bar alltid kollegaen min bøkene til klasserommet f.eks. ;) Som hun sa - det er lettere for henne å gjøre det enn å måtte jobbe med vikarer hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de synes det er urettferdig så får sjefen din ta det opp på et personalmøte. Det er bedre for dem å være med på tilretteleggingen enn å miste deg helt. De ukene jeg jobbet med bekkenløsning bar alltid kollegaen min bøkene til klasserommet f.eks. ;) Som hun sa - det er lettere for henne å gjøre det enn å måtte jobbe med vikarer hver uke.

Ja helt sant :Nikke:

For min del også er det godt å komme seg litt ut :) Lenge å gå hjemme å trø helt frem til fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja ikke bry deg om at de blir sure, de har sikkert ikke hatt bekkenløsning selv. Les det siste jeg skrev i dagboka til Favole. Kanskje aktiv sykemelding kan være noe for deg, om du holder ut en hel arbeidsdag med det. Å kunne styre arbeidsdagen din helt selv, gjøre det du vil og ta pauser når du vil, og ha en vikar for deg så du er i tillegg.

Er kjempe kjedelig å gå hjemme hele tiden, så håper at du slipper det! :)

Ang. å gå når du har ligget lenge så gå heller rundt i leiligheten og gjør småting eller bare gå rundt. For da blir det ikke mye gåing, men gå heller litt oftere ut av sofaen. Gå en tur ut i 10 min kan du gjøre hvis du har hatt null smerter fra du stod opp, det har jeg en sjelden gang og da går det fint å gå en liten tur. Men så er vi forskjellige, så du kan jo prøve det ut.

Pleier du å se på Fødeavdelingen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke bry deg om at de blir sure, de har sikkert ikke hatt bekkenløsning selv. Les det siste jeg skrev i dagboka til Favole. Kanskje aktiv sykemelding kan være noe for deg, om du holder ut en hel arbeidsdag med det. Å kunne styre arbeidsdagen din helt selv, gjøre det du vil og ta pauser når du vil, og ha en vikar for deg så du er i tillegg.

Er kjempe kjedelig å gå hjemme hele tiden, så håper at du slipper det! :)

Ang. å gå når du har ligget lenge så gå heller rundt i leiligheten og gjør småting eller bare gå rundt. For da blir det ikke mye gåing, men gå heller litt oftere ut av sofaen. Gå en tur ut i 10 min kan du gjøre hvis du har hatt null smerter fra du stod opp, det har jeg en sjelden gang og da går det fint å gå en liten tur. Men så er vi forskjellige, så du kan jo prøve det ut.

Pleier du å se på Fødeavdelingen? :)

Nei det har de nok ikke hatt for det er jo helt forferdelig vondt.

Jeg måtte gå hjem etter halv dag på jobb i dag. Denne uka var det satt opp at jeg skulle jobbe to dager etter hverandre å det gikk ikke med mine smerter. Skal ha feriedag i morgen så nå skal jeg ikke på jobb før Onsdag. Neste uke blir nok litt bedre for da har jeg ingen dager på jobb etter hverandre. Hvordan gjør jeg med de timene jeg ikke greide være på jobb i dag da? :vetikke: Egenmelding? Skal til legen neste uke så da må jeg be om mer sykemelding.

Pleier sitte litt å hekle, strekke ut, ligge på siden, også går jeg rundt i leiligehten.

I morgen slutter kjære litt tidlig så da skal vi dra for å bestille vogn :hoppendeglad:

Blir Emmaljunga city cross. Bagen vil jeg ha i Dark grey (mitt ønske) så vil kjære ha black/white sportsdel. Helt greit at begge får bestemme hver sin så er begge fornøyde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Aktiv sykemelding går jo dessverre ikke lenger.. Det hadde jo vært optimalt for deg med bekkenløsning. Får du behandling hos fysio, ikke bare trening?

Kos dere med vognhandel i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aktiv sykemelding går jo dessverre ikke lenger.. Det hadde jo vært optimalt for deg med bekkenløsning. Får du behandling hos fysio, ikke bare trening?

Synd da for det hadde vært lurt.

Bare trening. Tenkte ta det opp med legen neste Onsdag. Vet det er bassengtrening med fysio så kunne hørt om jeg fikk gå på det.

Takk :nigo: Gjør ingenting om vi får vognen litt før slik at jeg kan se på den hver eneste dag :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for vognbestilling! :biggrin:

Ang de timene på jobb, så tror jeg ikke man kan kombinere sykemelding og egenmelding, men hør med legen. Det ordner seg nok på et vis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for vognbestilling! :biggrin:

Ang de timene på jobb, så tror jeg ikke man kan kombinere sykemelding og egenmelding, men hør med legen. Det ordner seg nok på et vis! :)

Deilig å gå det ut av verden :)

Hvis ikke får jeg ordne det til med avspasering..eller de timene jeg skriver ekstra hver uke for jeg har egentlig 93% fast, mn har jobba 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har de nok ikke hatt for det er jo helt forferdelig vondt.

Jeg måtte gå hjem etter halv dag på jobb i dag. Denne uka var det satt opp at jeg skulle jobbe to dager etter hverandre å det gikk ikke med mine smerter. Skal ha feriedag i morgen så nå skal jeg ikke på jobb før Onsdag. Neste uke blir nok litt bedre for da har jeg ingen dager på jobb etter hverandre. Hvordan gjør jeg med de timene jeg ikke greide være på jobb i dag da? :vetikke: Egenmelding? Skal til legen neste uke så da må jeg be om mer sykemelding.

Pleier sitte litt å hekle, strekke ut, ligge på siden, også går jeg rundt i leiligehten.

I morgen slutter kjære litt tidlig så da skal vi dra for å bestille vogn :hoppendeglad:

Blir Emmaljunga city cross. Bagen vil jeg ha i Dark grey (mitt ønske) så vil kjære ha black/white sportsdel. Helt greit at begge får bestemme hver sin så er begge fornøyde ;)

Trur ikke at egenmelding og sykemelding kan kombineres nei. Men ta det opp med legen.

Vi har en ganske lik hverdag for tiden, hekling, sofa og litt gåing ;)

Gratulerer på forhånd med vogn! :hoppe: Er sikkert kjempe godt å bli ferdig med det! :)

Det heter sikkert ikke aktiv sykemelding lenger, men det finnes en ordning som den fastlegen min beskrev. Men det kan hende at det nå er bare for gravide, for syns at hun sa akkurat det. Fastlegen min har iallefall erfaring med det fra nyere dato, da det må gå igjennom legen. Hun kalte det for noe med "skygge", fordi arbeidsgiver må leie inn en vikar og den sykemeldte er en "skygge" på jobb, tilstede men kan ikke settes krav til. Men det kan sikkert ikke gjøres i alle type jobber, i en kontorjobb blir det sikkert vanskeligere. Og når man blir aktiv sykemeldt er det ikke krav til at arbeidsgiver må ha en vikar, hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...