Gå til innhold

Endelig! Tenk at jeg er gravid ♡

Frufly

Anbefalte innlegg

Har begynt å tenke på fødsel siden jeg er godt på vei. Gruer meg veldig siden jeg ikke aner hva jeg går til. Har hele tiden tenkt at det får gå som det går, men nå er alt plutselig veldig nærme. Kanskje det hjelper å se på fødeavdelingen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du se fødeavdelingen, så se den britiske. Den amerikanske er nesten litt urealistisk synes jeg, alt fremstilles jo helt spinnvilt slik som alt annet fra amerikaland. Ti ville familiemedlemmer på fødestua som står med kamera og filmer og tar bilder RETT HJEM liksom, leger og jordmødre som kler seg i romdrakter for å ta imot babyen. Nei fy flate. Den britiske, den er gull! ;) Vet ikke om Jordmødrene som gikk på nrk fortsatt ligger på nrk.no, men det var en veldig fin serie synes jeg.

Tror jeg gleder meg mer enn jeg gruer meg, og jeg har liksom sett veldig for meg hvordan det skal skje, men når/hvis det går for seg annerledes får jeg nok litt panikk :fnise: Jeg er livredd for å revne da, haha, fy faen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å tenke på fødsel siden jeg er godt på vei. Gruer meg veldig siden jeg ikke aner hva jeg går til. Har hele tiden tenkt at det får gå som det går, men nå er alt plutselig veldig nærme. Kanskje det hjelper å se på fødeavdelingen? :P

Før jeg ble gravid tenkte jeg om fødsel: :bond: Men som gravid så har jeg ikke gruet meg noe særlig, fikk bittelitt panikk de første gangene jeg så på fødeavdelingen men så gikk det over og føler meg faktisk mer roet ang fødselen. Jeg vet at babyen må ut. Skjønner nå at man kan ikke planlegge noe som helst, fordi alt kan gå skeis (at samboer f.eks ikke rekker fødselen, at jeg føder i 40 timer ol), men i de aller fleste tilfellene så går det bra til slutt. Det gjør vondt ja, men det kommer en nusselig baby ut :rodmer:

Skal du se fødeavdelingen, så se den britiske. Den amerikanske er nesten litt urealistisk synes jeg, alt fremstilles jo helt spinnvilt slik som alt annet fra amerikaland. Ti ville familiemedlemmer på fødestua som står med kamera og filmer og tar bilder RETT HJEM liksom, leger og jordmødre som kler seg i romdrakter for å ta imot babyen. Nei fy flate. Den britiske, den er gull! ;) Vet ikke om Jordmødrene som gikk på nrk fortsatt ligger på nrk.no, men det var en veldig fin serie synes jeg.

Tror jeg gleder meg mer enn jeg gruer meg, og jeg har liksom sett veldig for meg hvordan det skal skje, men når/hvis det går for seg annerledes får jeg nok litt panikk :fnise: Jeg er livredd for å revne da, haha, fy faen!

Enig med du! Den amerikanske er veldig urealistisk, for oss, for dem er jo det naturlig. Har noen amerikanske venner som har postet bilder fra fødselen på facebook (heldigvis ikke av dåsa når ungen kommer ut), og "hele" slekta er jo der.

Jeg gleder meg og, gruer meg litt for smertene men tenker egentlig ikke på det, gleder meg til å få se lillegutten min og få han på magen min :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de andre her ang føde-programmer. Unngå den amerikanske..det er bare too much altså! Det er liksom ikke sånn det foregår i Norge.

Britiske fødeavdelingen og Jordmødrene er koselig og ikke så masete :) De gir et mer virkelig bilde av hvordan ting egentlig er.

Jeg grudde meg ikke i det hele tatt til forrige fødsel nettopp fordi jeg ikke visse hva jeg gikk til. Så jeg tenker litt motsatt :fnise:

Men nå gruer jeg meg for nå vet jeg hva som venter. Men samtidig gleder jeg meg også mer fordi at sist så var liksom det at jeg skulle få en baby så fjernt..Jeg skjønte det liksom ikke. Nå vet jeg at jeg skal få barnet mitt opp på brystet og jeg skal bli så forelsket og glad i det. Det er virkelig det vakreste som finnes :rodmer: Jeg kjenner pulsen stiger bare ved tanken!

Revning er noe man ikke burde bekymre seg for, men som man alikevel gjør. De fleste kjenner det ikke. Jeg fikk bare noen få "sår". Sydde 4 små "pyntesting" som JM kalte det. Et her og et der liksom. Og nå er jo dette finske-grepet i praksis på de fleste sykehus og det har forebygget enormt mange og alvorlige rifter. Så det er jo en trøst :)

Tenk at du tar det som det kommer du, Frufly. Man kan jo ikke planlegge en fødsel. Den går som den går. Prøv å lytte til kroppen og ikke motarbeid den. Kan være lettere sagt enn gjort altså.

Er du åpen for alt av smertelindring og sånn eller vil du helst føde "naturlig"? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg iverfall styre unna den amerikanske :) Ser overhode ikke for meg at hele slekta skal være med på fødselen :P Fant jordmødrene på nkr sine sider. Har sett litt på den før, men får se litt flere episoder.

Jeg er også livredd for å revne og livredd for den syke smerten når ungen kommer ut. Riene ser jeg for meg at neste ner litt som de menssmertene jeg har hatt. Siden jeg hatt endometriose har jeg alltid hatt enorme smerter 1 og 2 dag med mensen. Tenker også litt at den forferdelige smerten sikkert varer veldig kort. At plutselig er det over liksom. Har også litt tanker om at vi har en kjøretur på 1,5 time til nærmeste fødeavdeling så ser for meg hvor j.... den turen blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg ble gravid tenkte jeg om fødsel: :bond: Men som gravid så har jeg ikke gruet meg noe særlig, fikk bittelitt panikk de første gangene jeg så på fødeavdelingen men så gikk det over og føler meg faktisk mer roet ang fødselen. Jeg vet at babyen må ut. Skjønner nå at man kan ikke planlegge noe som helst, fordi alt kan gå skeis (at samboer f.eks ikke rekker fødselen, at jeg føder i 40 timer ol), men i de aller fleste tilfellene så går det bra til slutt. Det gjør vondt ja, men det kommer en nusselig baby ut :rodmer:

Enig med du! Den amerikanske er veldig urealistisk, for oss, for dem er jo det naturlig. Har noen amerikanske venner som har postet bilder fra fødselen på facebook (heldigvis ikke av dåsa når ungen kommer ut), og "hele" slekta er jo der.

Jeg gleder meg og, gruer meg litt for smertene men tenker egentlig ikke på det, gleder meg til å få se lillegutten min og få han på magen min :rodmer:

Får prøve å tenke slik som du at jeg ikke aner hvordan det blir, også den fine premien jeg får :hjerte: . Være litt positiv rett og slett :) Kanskje det ikke blir så ille som jeg forestiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer de andre her ang føde-programmer. Unngå den amerikanske..det er bare too much altså! Det er liksom ikke sånn det foregår i Norge.

Britiske fødeavdelingen og Jordmødrene er koselig og ikke så masete :) De gir et mer virkelig bilde av hvordan ting egentlig er.

Jeg grudde meg ikke i det hele tatt til forrige fødsel nettopp fordi jeg ikke visse hva jeg gikk til. Så jeg tenker litt motsatt :fnise:

Men nå gruer jeg meg for nå vet jeg hva som venter. Men samtidig gleder jeg meg også mer fordi at sist så var liksom det at jeg skulle få en baby så fjernt..Jeg skjønte det liksom ikke. Nå vet jeg at jeg skal få barnet mitt opp på brystet og jeg skal bli så forelsket og glad i det. Det er virkelig det vakreste som finnes :rodmer: Jeg kjenner pulsen stiger bare ved tanken!

Revning er noe man ikke burde bekymre seg for, men som man alikevel gjør. De fleste kjenner det ikke. Jeg fikk bare noen få "sår". Sydde 4 små "pyntesting" som JM kalte det. Et her og et der liksom. Og nå er jo dette finske-grepet i praksis på de fleste sykehus og det har forebygget enormt mange og alvorlige rifter. Så det er jo en trøst :)

Tenk at du tar det som det kommer du, Frufly. Man kan jo ikke planlegge en fødsel. Den går som den går. Prøv å lytte til kroppen og ikke motarbeid den. Kan være lettere sagt enn gjort altså.

Er du åpen for alt av smertelindring og sånn eller vil du helst føde "naturlig"? :)

Sikkert enda værre å ha opplevd en fødsel før ja for da vet en hvordan den grusomme smerten er. Aner jo ikke så kan jo bli positiv overrasket :P men har min tvil :fnise:

Skal prøve å tenke det, selv om det ikke er lett :sjenert:

Ser for meg at jeg vil prøve uten smertelindring, men er jammen ikke sikker heller. Eneste jeg har for meg er at jeg vil prøve badekar. Virker godt, men kan være det kek er noe for meg. Er det alltid det tilgjengelig? eller er det slik jeg må si fra om på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også for meg at det blir som menssmertene bare kraftigere. Oj 1,5 time, skjønner at du gruer deg til det. Om det ikke er rushtrafikk tar det oss 10 min til sykehuset.

Jeg kan godt bruke lystgass men sterkere ting har jeg lyst å prøve å unngå. På mitt sykehus er der ett badekar og det er forbeholdt de som er veldig opptatt av å føde helt naturlig. Men man kan låne det om det er ledig men så fort man vil ha epidural el annet så må man bytte rom, el hvis det kommer en naturlig fødende. Ikke alle sykehus har badekar, du kan spørre jordmora di om hun vet rutinene på ditt sykehus. Hvilket sykehus skal du føde på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur forresten at jeg og skal se den norske fødeserien, så bare en episode når det gikk på tv og det var fordi jeg kjenner hun som fødte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Den norske serien er veldig fin :)

Ellers anbefaler jeg deg til å ta det som det kommer. Vær åpen for det meste. Jeg misunner deg ikke kjøreturen altså... Men blir du ikke sjekket av jm og får velge om du vil kjøre selv eller kjøre med ambulansen?

Uansett - jeg har hatt god hjelp av pusteteknikk under mine fødsler. Det vondeste har vært fra 5-10 cm også har det vært en befrielse med pressrier. Første gang sovnet jeg faktisk mellom dem - andre gang hadde jeg bare halvannen. Det er ikke behagelig når hodet står i åpningen da, men det er fantastisk etterpå når hele kroppen kommer ut :hjerte:

Og når det gjelder revning: få godt med bedøvelse når de syr ;) Pga mine raske fødsler har jeg revnet en del begge gangene, men man kan ikke se det nå.

Jeg hadde heller tatt ti fødsler enn en graviditet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur forresten at jeg og skal se den norske fødeserien, så bare en episode når det gikk på tv og det var fordi jeg kjenner hun som fødte :)

Er det jordmødrene du mener eller er det en annen også?

Åh, sikkert litt merkelig å se en du kjenner på et sånt program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske serien er veldig fin :)

Ellers anbefaler jeg deg til å ta det som det kommer. Vær åpen for det meste. Jeg misunner deg ikke kjøreturen altså... Men blir du ikke sjekket av jm og får velge om du vil kjøre selv eller kjøre med ambulansen?

Uansett - jeg har hatt god hjelp av pusteteknikk under mine fødsler. Det vondeste har vært fra 5-10 cm også har det vært en befrielse med pressrier. Første gang sovnet jeg faktisk mellom dem - andre gang hadde jeg bare halvannen. Det er ikke behagelig når hodet står i åpningen da, men det er fantastisk etterpå når hele kroppen kommer ut :hjerte:

Og når det gjelder revning: få godt med bedøvelse når de syr ;) Pga mine raske fødsler har jeg revnet en del begge gangene, men man kan ikke se det nå.

Jeg hadde heller tatt ti fødsler enn en graviditet ;)

Vil mye heller kjøre selv enn å havne i ambulansen så komemr nok til å ringe jm veldig raskt for å bli sjekket. Er jo veldig redd for at fødselen skal skje i ambulansen å det vil jeg ikke. Uff, hvorfor flytta vi egentlig her før fødsel :ler:

Er pressriene jeg frykter mest så det var litt greit å høre :) Fikser det nok, er bare litt skummelt :sjenert:

Uff, får vondt av deg. Du har hatt to tøffe graviditeter :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt med hjemmedag i dag siden jeg er vond bak på rumpeskalkene og nedover beina. Merkelig det der :P Kjære og jeg tenkte dra på kveldstur til ekstrahuset foreldrene mine har for der er det nylig kommet et utendørs boblebad. Det gjør sikkert godt for vondtene mine ;) Er ca. 40 min kjøretur fra oss.

I morgen har jeg feriedag så det er da jeg skal på cafè og kanskje litt shopping med ei venninne. Vi skal også møte ei felles venninne sener på dagen. Gleder meg :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jordmødrene du mener eller er det en annen også?

Åh, sikkert litt merkelig å se en du kjenner på et sånt program.

Jordmødrene ja, gravidhjernen min husket ikke hva det heter i farta :P Det var litt rart ja, men kjenner ikke henne veldig godt, kjenner mora bedre og hun var med på fødselen.

Du vil vel heller føde i ambulansen enn bilen? Også kan ambulansen kjøre fort ;)

Hehe har sagt flere ganger at jeg har vondt i rumpa når det er bekkenet, for det er jo inni rumpeskinkene jeg har hatt mest vondt :) Boblebad er sikkert veeeldig godt for bekkenet!! ;) Heldig dere!

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmødrene ja, gravidhjernen min husket ikke hva det heter i farta :P Det var litt rart ja, men kjenner ikke henne veldig godt, kjenner mora bedre og hun var med på fødselen.

Du vil vel heller føde i ambulansen enn bilen? Også kan ambulansen kjøre fort ;)

Hehe har sagt flere ganger at jeg har vondt i rumpa når det er bekkenet, for det er jo inni rumpeskinkene jeg har hatt mest vondt :) Boblebad er sikkert veeeldig godt for bekkenet!! ;) Heldig dere!

Joda vil mer føde i ambulansen enn i bilen :P men aller helst vil jeg ha kommet til sykehuset i god tid før.

Jeg har ikke hatt så mye vondt på rumpeskalkene som jeg har hatt på innsiden av lårene helt oppe og stråling nedover beina. Kommer sikkert mer av det. Håper boblebad hjelper litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda vil mer føde i ambulansen enn i bilen :P men aller helst vil jeg ha kommet til sykehuset i god tid før.

Jeg har ikke hatt så mye vondt på rumpeskalkene som jeg har hatt på innsiden av lårene helt oppe og stråling nedover beina. Kommer sikkert mer av det. Håper boblebad hjelper litt :)

Jeg har nå mest vondt i lårene, var rumpa før, då mtsatt rekkefølge her :)

Husk å ikke bli for varm i boblebadet for det er ikke bra for gravide, altså for fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Pysepusen! For de aller fleste er pressriene en befrielse. Jeg gikk fra helvete til himmel når jeg endelig kunne presse. Det er ikke godt det heller,men mye bedre enn åpningsriene :)

God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...