Gå til innhold

Spise opp det man har forbrent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt forivrra mellom alt dette! Jeg skal ned 3-4 kilo til idealvekten min på 57kg, og teller derfor kalorier. Jeg skal ha i meg ca 1400 kcal om dagen og det klarer jeg helt fint, men det jeg lurer på er: jeg trener veldig mye i tillegg, idag trente jeg feks 2 timer sykling og forbrente 1000kcal. Er det sånn at etter jeg har spist mine 1400 kcal må dytte i meg 1000 kcal til for å ikke gå aaaltfor mye i underskudd? Eller hvordan fungerer det? Hjelp, takk :)

Anonym poster: 75d6e88a133571a81a8577b55097d834

Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Ja. Du skal ha 1400 kalorier for å gå ned i vekt. Brenner du 400 skal du spise 400 kalorier ekstra ellers blir underskuddet for stort og du brenner bort muskelmasse(som du vil beholde for muskler brenner fett og gjør st du ser fit ut og stram ut)

:)

Skrevet

Hvis 1400 kcal er det du skal ha i deg for å ligge i riktig underskudd på en dag uten trening, så bør du spise ekstra de dagene du trener ja. Hvordan teller du forresten hvor mye du har forbrent Ila f eks en spinningsøkt?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis 1400 kcal er det du skal ha i deg for å ligge i riktig underskudd på en dag uten trening, så bør du spise ekstra de dagene du trener ja. Hvordan teller du forresten hvor mye du har forbrent Ila f eks en spinningsøkt?

Jeg har pulsklokke og har fått målt makspulsen min før så den stemmer ganske bra :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

"trøkke i deg" ekstra 1000 kcal? :hakleslepp:

Da jeg telte kalorier og hadde treningsdager nøøøt jeg de ekstra kaloriene jeg! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Du skal ha 1400 kalorier for å gå ned i vekt. Brenner du 400 skal du spise 400 kalorier ekstra ellers blir underskuddet for stort og du brenner bort muskelmasse(som du vil beholde for muskler brenner fett og gjør st du ser fit ut og stram ut)

:)

Oi, det visste jeg ikke. Har alltid spist samme antall kalorier uansett. Hm kanskje jeg får bedre resultater hvis jeg prøver det.

Anonym poster: 3d4007357c867a838e91c96c04d2b807

AnonymBruker
Skrevet

"trøkke i deg" ekstra 1000 kcal? :hakleslepp:

Da jeg telte kalorier og hadde treningsdager nøøøt jeg de ekstra kaloriene jeg! :)

Hehe ja, men nå trente jeg såpass sent at det føles som jeg spiser bare for å spise (de ekstra forbrente kaloriene), så det blir litt som å trykke i seg mat bare for å.. Men ja, koste meg litt ekstra igår kveld :) TS

AnonymBruker
Skrevet

Oi, det visste jeg ikke. Har alltid spist samme antall kalorier uansett. Hm kanskje jeg får bedre resultater hvis jeg prøver det.

Hehe, ikke sant! Det er så forvirrende alt dette.. Jeg tror man går fortere ned i vekt om man ikke spiser opp de kaloriene, men så mye som man går i underskudd er det jo farlig for kroppen.. Så tror jeg skal spise mer de dagene jeg trener så det blir 1400 kcal inntatt til sammen :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan det være forvirrende, det er bare enkel matte? Har man avtalt å gi 3 epler til læreren sin men spiser opp det ene på veien må man enten skuffe læreren eller skaffe et nytt. Slik er det med kroppen også. Jo oftere det skjer jo mindre fornøyd blir den som forventer 3 epler. Da kan det bli en hormonubalanse, eller lærer med PMS.

Anonym poster: ab92d36d1fdd0be58b3364955b49218f

• Liker 5
Skrevet

I min kostholdsplan står det jeg skal spise 200 kcal ekstra på treningsdager, jeg forbrenner antagelig mye mer enn dette.

Når jeg ikke går på diett har jeg aldri tenkt over de kaloriene jeg forbrenner ved trening, men tror det går opp i opp med tanke på hvor sulten jeg etter trening og resten av dagen :fnise:

Skrevet

Det er ikke slik at dersom du tror/antar at du har brukt 400kcal på trening så kan du spise 400kcal mer og alt bare er fryd og gammen.

Tallene er unøyaktig og forbrenning/energi-inntak er avhengige variabler som påvirker hverandre.

Hvis det hadde vært så utrolig viktig å være nøyaktig med energiinntak og forbruk hadde vi nok alle variert veldig i kroppsvekt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at dersom du tror/antar at du har brukt 400kcal på trening så kan du spise 400kcal mer og alt bare er fryd og gammen.

Tallene er unøyaktig og forbrenning/energi-inntak er avhengige variabler som påvirker hverandre.

Hvis det hadde vært så utrolig viktig å være nøyaktig med energiinntak og forbruk hadde vi nok alle variert veldig i kroppsvekt.

Men det gjør vi jo? Alle varierer i kroppsvekt? Jeg har aldri hørt om noen som er prikk like i kroppsvekt over høyde.. Så da er energiinntak og forbruk igrunn veldig viktig, i allefall om man vil holde vekten/gå ned i vekt?

Nå sier jeg ikke at jeg tror/antar at jeg har brukt 400kcal, det var forresten 1000kcal jeg hadde forbrukt. Jeg vet at jeg har forbrukt cirka så mye! Med mindre pulsklokken lyver drastisk.. Jeg tenker bare på at jeg ikke vil gå så mye i underskudd at kroppen fortærer muskler istedenfor fett. De kiloene jeg vil gå ned skal bestå av fett! Jeg går allerede i undeskudd, og derfor tror jeg faktisk at jeg om jeg spiser opp de kaloriene (trenger ikke spise alle) så vil kroppen fungere bedre og vektnedgangen være jevnlig, eller tar jeg helt feil mener du? En av grunnene til at folk trener er jo for at de skal kunne spise mer av det de har lyst på...

AnonymBruker
Skrevet

Men det gjør vi jo? Alle varierer i kroppsvekt? Jeg har aldri hørt om noen som er prikk like i kroppsvekt over høyde.. Så da er energiinntak og forbruk igrunn veldig viktig, i allefall om man vil holde vekten/gå ned i vekt?

Nå sier jeg ikke at jeg tror/antar at jeg har brukt 400kcal, det var forresten 1000kcal jeg hadde forbrukt. Jeg vet at jeg har forbrukt cirka så mye! Med mindre pulsklokken lyver drastisk.. Jeg tenker bare på at jeg ikke vil gå så mye i underskudd at kroppen fortærer muskler istedenfor fett. De kiloene jeg vil gå ned skal bestå av fett! Jeg går allerede i undeskudd, og derfor tror jeg faktisk at jeg om jeg spiser opp de kaloriene (trenger ikke spise alle) så vil kroppen fungere bedre og vektnedgangen være jevnlig, eller tar jeg helt feil mener du? En av grunnene til at folk trener er jo for at de skal kunne spise mer av det de har lyst på...

Det skal ganske mye til for å klare å forbrenne 1000 kalorier. Hva trente du egentlig, og hvor lenge?

Anonym poster: 525e7cc18aabaf00d7a5283bf6840fa5

• Liker 1
Skrevet

Det skal ganske mye til for å klare å forbrenne 1000 kalorier. Hva trente du egentlig, og hvor lenge?

Det skrives jo over her at det var 2 timer med sykling .

Vet selv at jeg som ikke er så godt trent enda fint kan forbrenner så mye på elixia sin 1t 45 min spinning intervall.:):)

Skrevet

Herregud så skeptisk det skal gå an å være. Når du sykler med relativt høy puls i over 2 timer(TS skrev 2 timer lengre oppe) så er 1000 kcal aboslutt godt mulig å forbrenne!

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Ja det vil du nok. Ikke bare bedre resultater, men også mer overskudd og energi siden kroppen får mer å gå på :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syklet i to timer, syklet da relativt fort og kom opp i 35 km ca! Så har jeg som sagt pulsklokke, så jeg tror ikke den lyver så mye for meg.. Så om jeg sier 1000kcal, så mener jeg ikke 500 kcal, men 1000 kcal! ;) Grunnen til at jeg spør om underskudd osv, er fordi jeg har slike langkjøringer ganske ofte.. Og til sammen blir det et stort underskudd om jeg ikke får i meg det jeg trenger for å faktisk gå ned i vekt på en sunn måte!

Skrevet

Pulsklokken din gir nok ikke et helt nøyaktig tall. Den beregner. Har den med distansemåling, hastighet, totalvekt, friksjon, vind, osv så regner den ut mer nøyaktig. Den vil aldri bli helt nøyaktig. Det samme gjelder mengde energi per mat. Energiinnhold i mat er målt ved å brenne maten i en maskin og ikke i en menneskekropp.

Poenget mitt er at finregning på kalorier er bortkastet. Du vet aldri om du gjør det riktig. Og skuffelsen blir fort stor når man går ut i fra at det du spiser kun er verdt energiinnholdet sitt.

Trening for brukt energi er også dumt. Hvordan vet du at du har fremgang?

Skrevet

Jeg er enig med deg Supraspinatus om jeg forstår deg riktig. Men jeg ville allkevel spist mer på en dag hvor jeg drev med pulstrening i to timer (dvs. jeg driver aldri med pulstrening i to timer:p ) enn på en dag hvor jeg ikke trente i det hele tatt. Ikke 1000kcal ekstra, men noe mer.

Skrevet

Husk at når du regner kalorier med pulsklokke så må du ta minus det du forbrenner via basalforbrenningen de to timene du trente. Så altså av disse 1000 kaloriene, har du trent vekk "bare" si 800, fordi 200 av de var for å holde deg i live generelt. Så hvis du nå spiser 1000 kalorier ekstra, betyr det nesten bare at du har fått i deg 200 for mye. Var skikkelig dårlig forklart dette her, beklager det :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...