Gå til innhold

vanskelige blodårer og blodgivr

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å være blodgiver men "tør" ikke. Hver gang jeg tar blodprøve hos fastlegen så stikker de meg 6-7 ganger med den aller tynneste nåla de har før de treffer og noen ganger treffer de ikke og gir opp. (alle 3 sekretærene prøver) Det er ikke de som er dårlige til å ta prøvene, akkurat samme greia var det på det forrige legekontoret jeg hadde. Og når de gir opp så må jeg dra på sykehuset og ta prøven og de stikker og mange ganger før de treffer, da på to forskjellige sykehus fordi jeg har flyttet. Og det er alltid forskjellige personer som stikker meg på sykehuset.

Har ikke nålskrekk (aldri hatt det men er sikkert "immun" mot det nå pga all den stikkingen jeg har blitt utsatt for) men gidder ikke sitte i blodbanken og bli stukket massevis av ganger før de treffer. Tar kun blodprøver hos legen fordi jeg vet at jeg må pga helsa. Noen andre som har det sånn som er blodgiver? Hvordan går det?

Anonym poster: e5caefa9280edad43bfe4178cded6f49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia :) De er generelt VELDIG mye flinkere til å stikke på blodbanken enn på legekontoret.. :) Jeg har tidenes synligste og enkleste blodårer, men på legekontoret bommer de hver gang..:P Blodbanken treffer på første forsøk, null sviing. :) Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for det .:)

Så flott at du vil bli blodgiver, det trengs flere!! :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er typen som trenger gjelp av anestesien om jeg skal ha lagt inn et venekateter. Men på blodbanken er de like flinke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heia :) De er generelt VELDIG mye flinkere til å stikke på blodbanken enn på legekontoret.. :) Jeg har tidenes synligste og enkleste blodårer, men på legekontoret bommer de hver gang.. :P Blodbanken treffer på første forsøk, null sviing. :) Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for det . :)

Men jeg har jo vært på sykehuset og blitt stukket av de samme folka som i blodbanken! Jeg kjenner flere av de privat, så jeg vet at de jobber både med å ta prøver og tappe blodgivere. Så jo, de bommer de og :(

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo nevne at jeg har bodd i Oslo og en av de gangene jeg måtte dra på Ullevål sykehus for en liten blodpøve så sleit de veldig, to damer der kjente på meg men turte ikke stikke, de undersøkte til og med anklene mine. Da hentet de ei dame fra blodbanken, hun bommet og bommet, så til slutt stakk hun meg i en finger og melket fingeren for blod! De trengte bare litt blod.

Her jeg bor nå er det de samme folka som tapper blod i blodbanken og som tar prøver på sykehuset.

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg opplevde også at blodbanken er i en klasse for seg. Jeg har blodårer som går litt dypere akkurat i albuen, så på legekontoret tar de ofte blodprøver en tomme ned på underarmen (fordi jeg ber om det, så de ikke trenger å stikke meg X antall ganger før de ber om å teste andre hånda). Har vært blodgiver i mange år, og kun en gang fomla de litt. Hun var ny og fant blodåren, men hadde ikke helt teken med å plassere nåren i åren - så blodet fløt ut veldig sakte og det strammet litt i armen.

Nålene de bruker er endel større enn blodprøvenålene - men jeg synes blodprøver er vondere enn å gi blod.

Eneste jeg gruer meg til er å drikke en halvliter væske på så kort tid (halvtime ca). Jeg klarer det fint ellers, men når jeg drikke, så slår magen knute på seg og nekter å ta i mot mer bensin på tanken. :fnise:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde også at blodbanken er i en klasse for seg. Jeg har blodårer som går litt dypere akkurat i albuen, så på legekontoret tar de ofte blodprøver en tomme ned på underarmen (fordi jeg ber om det, så de ikke trenger å stikke meg X antall ganger før de ber om å teste andre hånda). Har vært blodgiver i mange år, og kun en gang fomla de litt. Hun var ny og fant blodåren, men hadde ikke helt teken med å plassere nåren i åren - så blodet fløt ut veldig sakte og det strammet litt i armen.

Nålene de bruker er endel større enn blodprøvenålene - men jeg synes blodprøver er vondere enn å gi blod.

Eneste jeg gruer meg til er å drikke en halvliter væske på så kort tid (halvtime ca). Jeg klarer det fint ellers, men når jeg drikke, så slår magen knute på seg og nekter å ta i mot mer bensin på tanken. :fnise:

Hvis de må bruke en større nål i blodbanken så sier det jo seg selv at de ikke kan tappe meg. De finner jo bare syltynne blodårer hos meg, og bommer med de tynneste nålene. Smerten bryr jeg meg ikke om.

• Liker 1
Skrevet

Altså, jeg sier jo ikke at blodbanken ALLTID treffer, men mine egne erfaringer tilsier at de er flinkere enn andre til å stikke :)

Gjest Tirkes
Skrevet

Hvis de må bruke en større nål i blodbanken så sier det jo seg selv at de ikke kan tappe meg. De finner jo bare syltynne blodårer hos meg, og bommer med de tynneste nålene. Smerten bryr jeg meg ikke om.

Det kan ikke jeg svare på. :) MEN! De tar ikke tapping første gang du er der - de tar vanlig blodprøve, så om du ønsker å bli blodgiver så oppsøk dem og bli testet og spør når de tapper deg om blodårene dine blir et problem. Ikke alle kan gi blod, og det er en ærlig sak. Men om du ønsker å forsøke, så er det nok de ansatte i blodbanken som kan gi deg beste svaret - etter å ha stukket deg med en vanlig størrelse nål.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De har allerede sagt på sykehuset at jeg ikke burde bli blodgiver, men jeg trur at det var ment som en spøk da de lo samtidig.

Akkurat her og nå er jeg gravid så må uansett utsette det en del mnd ;)

AnonymBruker
Skrevet

Heia :) De er generelt VELDIG mye flinkere til å stikke på blodbanken enn på legekontoret.. :) Jeg har tidenes synligste og enkleste blodårer, men på legekontoret bommer de hver gang.. :P Blodbanken treffer på første forsøk, null sviing. :) Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for det . :)

Hei :) Det er ikke nødvendigvis riktig. Har selv vært blodgiver. Det går rett og slett på hvor flink den enkelte er å ta blodprøve/blod. Har vært bordi sykepleiere som fikser det greit og smertefritt, andre fomler og ikke får det til så veldig bra -på blodbanken. Det er også sammenlignet med legesekretærer på legekontoret. Sykepleierne på blodbanken er som sykepleiere flest. Har også vært på andre avdelinger hvor de tar mye blod, feks på avdeling for prøvetakninger, her er det det samme.

Anonym poster: c9a1ee8e3d55abc5d0afe796e3524513

Skrevet

Hei :) Det er ikke nødvendigvis riktig. Har selv vært blodgiver. Det går rett og slett på hvor flink den enkelte er å ta blodprøve/blod. Har vært bordi sykepleiere som fikser det greit og smertefritt, andre fomler og ikke får det til så veldig bra -på blodbanken. Det er også sammenlignet med legesekretærer på legekontoret. Sykepleierne på blodbanken er som sykepleiere flest. Har også vært på andre avdelinger hvor de tar mye blod, feks på avdeling for prøvetakninger, her er det det samme.

Anonym poster: c9a1ee8e3d55abc5d0afe796e3524513

Herremann, så vanskelig dette var i dag da..! Som sagt lenger oppe : Altså, jeg sier jo ikke at blodbanken ALLTID treffer, men mine egne erfaringer tilsier at de er flinkere enn andre til å stikke :)

AnonymBruker
Skrevet

De som jobber på blodbanken er ofte bioingeniører, som er opplært i å ta blodprøver på en ganske annen måte enn sykepleiere. Jeg har også dyptliggende, tynne blodårer og å ta blodprøver med sykepleiere på legekontor er nesten umulig. De bruker ofte studentblodåren (nede på armen). Bioingeniører (og noen sykepleiere) på blodbanken treffer hver gang uten noe tull.

Anonym poster: e3eec66d4f8ec2550c949f2059f1c608

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er bioingeniører de jeg kjenner på sykehuset :)

Merkelig hvis samtlige av de som har stukket meg er dårlige på å stikke, er snakk om ca 15-20 personer de siste årene. Tar ikke ofte blodprøve selv om det høres sånn ut, er bare at flere prøver hver gang.

Skrevet

Men herlighet, er det så vanvittig vanskelig, så lar du vær, enkelt og greit. Skjønner ikke hvorfor du spør dersom 20 bioingeniører har stukket deg i løpet av få år og ingen får det til.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å være blodgiver men "tør" ikke. Hver gang jeg tar blodprøve hos fastlegen så stikker de meg 6-7 ganger med den aller tynneste nåla de har før de treffer og noen ganger treffer de ikke og gir opp. (alle 3 sekretærene prøver) Det er ikke de som er dårlige til å ta prøvene, akkurat samme greia var det på det forrige legekontoret jeg hadde. Og når de gir opp så må jeg dra på sykehuset og ta prøven og de stikker og mange ganger før de treffer, da på to forskjellige sykehus fordi jeg har flyttet. Og det er alltid forskjellige personer som stikker meg på sykehuset.

Har ikke nålskrekk (aldri hatt det men er sikkert "immun" mot det nå pga all den stikkingen jeg har blitt utsatt for) men gidder ikke sitte i blodbanken og bli stukket massevis av ganger før de treffer. Tar kun blodprøver hos legen fordi jeg vet at jeg må pga helsa. Noen andre som har det sånn som er blodgiver? Hvordan går det?

Hvis du har generelt dårlig helse er sjansen for at du blir blodgiver veldig liten. Jeg har og vanskelige årer. Ble godkjent som blodgiver men de klarte ikke og sette nålen der de skulle pga vanskelige årer. De prøvde og tappe 1 gang men ingen ting kom ut så det ble men den ene gangen. Har en blodtype som er sjelden og de trenger den sårt men nytter ikke når man har dårlige årer.

Du må gjennom mye testing før du blir blodgiver og da må de ta flere blodprøver av deg. Etter graviditet må du vente ganske lenge før du kan gi, vi snakker for om et par år for deg.

Anonym poster: dc970f84bc7293ab7dde05a93f5bcf95

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke poenget med denne tråden her. Du spør oss om du bør bli blodgiver, men diskuterer med alle som svarer deg.

De som jobber i blodbanken har aldri bommet på mine årer. Enten så gir du blod, eller så gir du ikke. Det er ikke slik at de blåser opp ballonger og kaster konfetti over deg når du åpner døra til blodbanken. Du går inn, svarer på noen spørsmål, setter deg ned, de pumper, du tar en juiceboks og går.

Eneste spesielle jeg får der, er ett papirark over blodposen så jeg ikke skal besvime grunnet fobi.

Anonym poster: 2d0b514a8b33498f972282e79e736d58

• Liker 2
Skrevet

Men herlighet, er det så vanvittig vanskelig, så lar du vær, enkelt og greit. Skjønner ikke hvorfor du spør dersom 20 bioingeniører har stukket deg i løpet av få år og ingen får det til.

Signerer!

Jeg har også opplevd at de er mye flinkere til å treffe på blodbanken enn andre steder. Men hvis du tror det er så umulig, og ikke vil innom for å sjekke om det går bedre enn du tror, så lar du bare være. Det er ingen som tvinger deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var da svært, la vær å svare hvis dere ikke liker hva jeg spør om og syns at jeg er en idiot, hehe. Jeg spurte etter erfaringer fra de som har slike vanskelige årer som meg, og jeg må da få lov å utdype og diskutere problemet mitt. Dette er jo et diskusjonsforum er det ikke?

Jeg trur ikke at det er umulig nødvendigvis, derfor jeg spurte om folks erfaringer, og nesten samtlige har sagt at jeg ikke skal tru at det blir noe problem fordi de i blodbankene er så superflinke til å stikke, og da har jeg fortalt min min erfaring som ikke er det samme. Skulle jeg ikke fortalt min erfaring og bare jattet med svarene så dere ikke vet at jeg faktisk har blitt stukket av folk fra blodbanken?

Har lyst å gi blod da jeg vet at for få mennesker gir blod, forventer ikke ballonger og konfetti, mange i slekta mi gir blod og min samboer. Syns at det er en flott ting å gjøre.

Hvis du har generelt dårlig helse er sjansen for at du blir blodgiver veldig liten. Jeg har og vanskelige årer. Ble godkjent som blodgiver men de klarte ikke og sette nålen der de skulle pga vanskelige årer. De prøvde og tappe 1 gang men ingen ting kom ut så det ble men den ene gangen. Har en blodtype som er sjelden og de trenger den sårt men nytter ikke når man har dårlige årer.

Du må gjennom mye testing før du blir blodgiver og da må de ta flere blodprøver av deg. Etter graviditet må du vente ganske lenge før du kan gi, vi snakker for om et par år for deg.

Anonym poster: dc970f84bc7293ab7dde05a93f5bcf95

Tusen takk for svaret ditt :) Endelig noen med samme erfaring som meg. Jeg har ikke dårlig helse egentlig, så helsa mi har ikke noe å si for å gi blod. Det kan hende at jeg ikke kan gi blod pga en medisin jeg går på, det må jeg forresten undersøke. Det kom jeg ikke til å tenke på før nå, hehe, siden du nevnte det med sykdommer :) Har ikke tenkt på at jeg kanskje må vente veldig lenge med å gi blod pga graviditeten, kjekt å vite det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...