Gå til innhold

Ta samboer sitt etternavn.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er usikker på hvor jeg skal poste dette, men satser på at dette er greit?

Jeg har et spørsmål til dere, siden jeg ikke finner det ut selv. Jeg fikk et navn til i 2010 eller 2011. Etter at jeg ble samboer med kjæresten min gjennom snart 5 år, så har jeg tenkt litt på å ta hans etternavn, i tillegg til mitt eget. Jeg vet man må ha vært samboere i 2 år først. Det vil da være i 2015. Kan jeg da ta hans etternavn, siden jeg fikk et nytt navn i 2010/2011, eller må jeg vente til de 10 årene har gått? Gjelder dette for ekteskap også? Hvis vi skulle giftet oss før de ti årene, så kan jeg ikke ta hans etternavn ved giftermål, for eksempel?

Jeg er litt grønn her, hehe :)

Endret av Sokkesko
Videoannonse
Annonse
Gjest MamaQuilla
Skrevet (endret)

Hentet fra navneloven:

§ 10. Alminnelige begrensninger

Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

Personer over 18 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Vedkommende kan likevel innen ti år:

1. ta som etternavn etternavnet til en ektefelle eller en samboer som vedkommende har bodd sammen med i minst to år eller har barn sammen med, eller for navn som har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn, ektefellens eller samboerens fornavn,

Ja, du kan endre etternavnet ditt.

Endret av MamaQuilla
Skrevet

Hentet fra navneloven:

Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

Personer over 18 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Vedkommende kan likevel innen ti år:

1. ta som etternavn etternavnet til en ektefelle eller en samboer som vedkommende har bodd sammen med i minst to år eller har barn sammen med, eller for navn som har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn, ektefellens eller samboerens fornavn,

Tusen takk :) Jeg leste på regjeringen.no, så jeg fant det ut. Haha, smarte meg :P

Men må jo ha vært samboere i 2 år først, eller? Vi har vært samboere siden desember 2012.

Gjest MamaQuilla
Skrevet

Tusen takk :) Jeg leste på regjeringen.no, så jeg fant det ut. Haha, smarte meg :P

Men må jo ha vært samboere i 2 år først, eller? Vi har vært samboere siden desember 2012.

Ja, du nevner ikke noe om barn så da er det toårsregelen som gjelder.

Skrevet

Ja, du nevner ikke noe om barn så da er det toårsregelen som gjelder.

Nei, vi har ikke barn sammen enda.

Gjest avocadoen
Skrevet

Hentet fra navneloven:

Jeg skjønner ikke helt denne loven (unnskyld for at jeg kupper den sokkesko)

for jeg vil gjerne ta etternavnet til morssiden min som mellomnavn. Dvs at jeg ikke endrer navnet mitt, men bare legger til ett ekstra navn.

Så lurer jeg på: hva om jeg gifter meg innen 10 år og dermed får 2 etternavn og 1 mellomnavn, kan jeg da ta vekk det mellomnavnet selv om det har gått mindre enn 10 år siden jeg la det til? For det kan være litt upraktisk å ha så mange navn.. :P

Vet du dette? Står bare om fornavn og etternavn i den loven der og ikke mellomnavn.

Skrevet

for jeg vil gjerne ta etternavnet til morssiden min som mellomnavn. Dvs at jeg ikke endrer navnet mitt, men bare legger til ett ekstra navn.

Så lurer jeg på: hva om jeg gifter meg innen 10 år og dermed får 2 etternavn og 1 mellomnavn, kan jeg da ta vekk det mellomnavnet selv om det har gått mindre enn 10 år siden jeg la det til? For det kan være litt upraktisk å ha så mange navn.. :P

Vet du dette? Står bare om fornavn og etternavn i den loven der og ikke mellomnavn.

Det har ikke jeg peiling på. Jeg er like grønn som deg der, haha. Går bra at du kupper den, som du så fint sier :)

Jeg lurer også på dette, faktisk. Jeg vil da fjerne mitt ene mellomnavn, eller så får jeg jo på en måte tre etternavn, noe som blir aaalt for mye! Så blir samme spørsmål som deg, avocadoen :) Flott profilbilde, forresten! ^^

Gjest avocadoen
Skrevet

Det har ikke jeg peiling på. Jeg er like grønn som deg der, haha. Går bra at du kupper den, som du så fint sier :)

Jeg lurer også på dette, faktisk. Jeg vil da fjerne mitt ene mellomnavn, eller så får jeg jo på en måte tre etternavn, noe som blir aaalt for mye! Så blir samme spørsmål som deg, avocadoen :) Flott profilbilde, forresten! ^^

Hehe, ja.. Skulle gjerne visst dette før jeg la til ett ekstra navn.

Takk for det :)

Gjest MamaQuilla
Skrevet

Ja, du kan ta etternavnet til morssiden din og sløfye dette når du eventuelt gifter deg.

AnonymBruker
Skrevet

To-årsregelen gjelder ikke så lenge navnet ikke er beskyttet. (Hvis det er flere enn 200 personer som heter det.)

Heter han Hansen, kan du endre til dette navnet uten å begrunne navneendringen for eksempel.

Anonym poster: e5e75864700cb6bbce873d90f3702b36

Gjest MamaQuilla
Skrevet

To-årsregelen gjelder ikke så lenge navnet ikke er beskyttet. (Hvis det er flere enn 200 personer som heter det.)

Heter han Hansen, kan du endre til dette navnet uten å begrunne navneendringen for eksempel.

Anonym poster: e5e75864700cb6bbce873d90f3702b36

Joda, men det er mange som har beskyttede etternavn så greit å vite om det.

Uansett er det vel bare å sende en søknad og se? Nå kan man jo levere den elektronisk også, det tar bare noen minutter å sende inn :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...