Gå til innhold

Blodprøver, blodgiver..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge tar det som regel fra man tar blodprøver i forbindelse med registrering som blodgiver, til man får resultatene hvis det er noe som er galt?

Jeg tok prøver for 2-3 uker siden og har ikke hørt noe..

Kan jeg da regne med prøvene var negative?

Anonym poster: 44155fef3665a00d2688b8bedcd92850

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg fikk svar etter 3 uker, tror jeg. Du vil få tilbakemelding uansett. Ring dem om du lurer - bedre å få vite at prøvene ikke er klare enn å ligge søvnløs å bekymre deg over hva som er galt.

PS: Når du blir blodgiver, vurdér om du skal registrere deg som beinmargdonor også. Prøven til beinmargregisteren tar de ut fra en blodgiverpose (så ingen ekstra stikk!) og blir du mot alle odds utvalgt til å redde et liv, så henter de ut beinmargen fra hoftekammen din i narkose. Sprøyter tykke som strikkepinner satt i korsryggen er skremsel! :)

Og vi trenger både blodgivere og beinmargsdonorer!

HURRA FOR DEG! \o/

• Liker 11
Skrevet

Husker ikke helt hvor lang tid det tok når jeg begynte å gi blod, men du hører fra de uansett. De vil si ifra om noe er galt og hvis alt er bra så ringer de for å avtale time for blodgivning :) men som personen over meg her sier så kan du jo ringe hvis det plager deg å ikke ha hørt noe :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg fikk ikke tilbakemelding, og skulle ikke få det heller med mindre noe var galt. De poengterte også at hvis man fikk en tilbakemelding om at noe var galt, kunne dette være falsk positiv, at man ikke skulle få panikk :) Dette var på Ullevål for et par år siden.

Skrevet

Fikk ikke noe tilbakemelding på blodet mitt, annet enn nesten et år etter jeg registrerte meg. "Vi trenger ikke blodtypen din, vi".

Men fikk beskjed da jeg var der for registrering at jeg kun ville bli kontaktet hvis det var noe galt.

Gjest Gjest
Skrevet

Like greit å be om å få prøveresultatene utlevert. Mener de ser på blodprosent ol også, og det er alltids greit å ha oversikt over. Og tabber skjer, jeg ville ikke våget stole på at jeg ikke var smittet, bare for at de ikke sa noe.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke sykdommer blir man testet for forresten når man gir blod?

Anonym poster: de2dabbf0c9c694d7666a8c698f9a049

Skrevet (endret)

Da jeg registrerte meg så ringte de meg etter 10 dager og sa at prøvene var fine, og om jeg hadde anledning til å komme ned om noen timer for å tappe blod! Gikk egentlig fort.

Registrerte meg og som beinmargsdonor, det anbefaler jeg alle å gjøre:)

Endret av maya76
Skrevet

Hvilke sykdommer blir man testet for forresten når man gir blod?

HIV og Hepatitt.

AnonymBruker
Skrevet

"Vi trenger ikke blodtypen din, vi".

Hvilken blodtype har du? Jeg blir litt forvirret av hva de egentlig trenger. Jeg har AB- som er 'sjelden', det vil si at færre trenger den, men det vil jo også si at for de som faktisk trenger den er det færre givere. Jeg har lest noe om holdbarheten på blod og visualiserer at jeg gir en liter blod i året og at de kaster det fordi ingen får brukt det. Det er ikke SÅ gøy å gi blod at jeg vil gi når det ikke er nødvendig, spesielt siden jeg har tidvis jernmangel (for tiden godt nok til å kunne donere).

Anonym poster: 0f89a716da21a66760e4dbf06dba0d14

Skrevet

Hvilken blodtype har du? Jeg blir litt forvirret av hva de egentlig trenger. Jeg har AB- som er 'sjelden', det vil si at færre trenger den, men det vil jo også si at for de som faktisk trenger den er det færre givere. Jeg har lest noe om holdbarheten på blod og visualiserer at jeg gir en liter blod i året og at de kaster det fordi ingen får brukt det. Det er ikke SÅ gøy å gi blod at jeg vil gi når det ikke er nødvendig, spesielt siden jeg har tidvis jernmangel (for tiden godt nok til å kunne donere).

Jeg har også AB minus :)

Det som er så kult med oss, er at vi kan ta blod fra alle de andre som er rhesus minus. Vi er liksom de som tar fra alle de andre, men kan ikke GI til andre enn andre AB minus'ere. Det er vel derfor de ikke trenger blodet vårt. Fordi de få som trenger AB, gjerne kan få annet blod om det er krise. Etter slik jeg har skjønt det, iallefall.

Jeg visste ikke hvilken blodtype jeg hadde før jeg meldte meg til å gi blod. Jeg hadde nemlig et par egoistiske grunner til å ønske å gi blod, bak den der "hjelpsom"-biten :) Å vite blodtypen og å bli testet for sykdommer er jo en fin bonus.

Skrevet

Jeg blir litt forvirret av hva de egentlig trenger. Jeg har AB- som er 'sjelden', det vil si at færre trenger den, men det vil jo også si at for de som faktisk trenger den er det færre givere. Jeg har lest noe om holdbarheten på blod og visualiserer at jeg gir en liter blod i året og at de kaster det fordi ingen får brukt det. Det er ikke SÅ gøy å gi blod at jeg vil gi når det ikke er nødvendig, spesielt siden jeg har tidvis jernmangel (for tiden godt nok til å kunne donere).

De trenger mest 0-blod, da det i tilleg til å gis til 0-mottakere også gis som kriseblod i akuttsituasjoner der man ikke har typet mottaker enda. (0-blod brukes også til trombocytt og plasmaproduksjon) Så kommer vel A-blod på andreplass fordi man også her bruker det både plasmaproduksjon og trombocyttproduksjon. Så deler vel AB og B sisteplassen, fordi man ikke lager trombocytter av disse, men kun plasma. Også gis jo alle blodtypene som fullblod/SAG til sine respektive pasienter.

AnonymBruker
Skrevet

HIV og Hepatitt.

Trodde de testet for andre ting, som mangelsykdommer, kreft, og slikt også jeg?

Skrevet

Altså, de tar jo en blodprøve av deg, som kanskje vil avdekke indikasjoner på noen mangelsykdommer, men det er ingen systematisk screening for dette, nei. Kreft blir ikke sjekket på den måten du tenker på. En blodprøve alene avdekker uhyre sjeldent kreft altså.

AnonymBruker
Skrevet

De sjekker og for syfilis, i tillegg til hiv og hepatitt.

Anonym poster: 52cad0b67e8d26edd7b5c8370e909af0

Skrevet

De sjekker og for syfilis, i tillegg til hiv og hepatitt.

Anonym poster: 52cad0b67e8d26edd7b5c8370e909af0

Stemmer. Glemte/tenkte ikke på det.

Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar på det. Alt trengs i utgangspunktet. Det kommer helt an på hvor det er og hvordan situasjonen er. Jeg har AB- og har gitt fem ganger det siste året. At du blir kalt inn og at blodet går i bosset er uansett ikke et reelt problem å tenke på.

Det er forøvrig en misforståelse som står i flere andre innlegg. Blod blir brukt til å lage flere ulike produkter: konsentrater av røde blodceller, konsentrater av blodplater, blodplasma, samt ulike plasmabaserte produkter. Alle kan lages av alle blodtyper, og det brukes først og fremst det som passer med blodtypen. Det som vanligvis gis som "blodoverføring" er ikke blod, men en væske inneholdende røde blodceller. Røde blodceller fra O- er det universale som gis i krisesituasjoner da de ikke inneholder A- og B-antigener, mens AB er det tilsvarende for plasma da det ikke inneholder A- og B-antistoffer. Rent blod er ikke noe som gis utover i militær sammenheng og ekstreme kriser, og det finnes strengt talt ingen universell type der.

Poenget er først og fremst å teste for de mest aktuelle smitsomme sykdommene som er en fare for den som mottar blodet ditt, per i dag minst HIV, parvorvirus B19 (5. barnesykdom), syfilis og hepatitt A, B og C.

Det tas ikke prøver for å utrede sykdom hos deg utover de som kan føre til negative helseeffekter for deg dersom du gir blod, først og fremst blodprosent (hemoglobin) og jern (ferritin). Altså jernmangelproblematikk. Det er altså snakk om prøver som er direkte relevant for blodgiving, ingenting annet. Det er altså ikke en måte å få sjekket den allmenne helsetilstanden din, da må du til fastlegen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...