AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #1 Skrevet 4. mai 2013 Hvordan foregår det? Kan man ha hjelpemiddler og er det mye stryk i hjemmeeksamner? Vet det er individuelt og spørs hva slags fag, men del gjerne synspunkter:) Anonym poster: ab25e1e30eb8c5fa86be3ec831d0cfcb
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #2 Skrevet 4. mai 2013 Man får oppgaver man skal løse. Hjelpemidler er lov. Anonym poster: 6817c389d8c170202989af880054528c
sullå Skrevet 4. mai 2013 #3 Skrevet 4. mai 2013 De hjemmeeksamenene jeg har hatt, har gått ut på å drøfte noe. Da bruker jeg pensum, og eventuelt andre nødvendige kilder, og svarer på oppgaven. Så lenge man bruker egne ord, refererer skikkelig (søk på apa-standarden på Google) og faktisk svarer på det oppgaven spør om, er det vanskelig å stryke
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #4 Skrevet 4. mai 2013 En hjemmeksamen er som regel å få eller lage en problemstilling og dermed drøfte denne med litteratur du finner om emnet. Referanser er veldig viktig, ellers blir man tatt for plagiat. Hvor mange ord oppgaven skal ha er forskjellig, men de vi får er på ca 3000 ord. Anonym poster: 7345d0e07a7693bb22097cad0ddcb83e
Fantomina Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Jeg har hjemmeeksamen nå (og burde egentlig skrive på den, ikke her ... ) i et 7,5 stp-fag. Vi har fått seks forskjellige oppgaver som alle starter med "discuss". Så da skal man diskutere et tema med egen problemstilling. Essayet skal være på 2500-3000 ord eller 5-6 sider. Vi har valgfritt referansesystem og kan bruke alt av tilgjengelige hjelpemidler. Det er ikke nødvendig å gå utenfor pensum, men i noen tilfeller teller det positivt. Mitt pensum dekker ikke det jeg ønsker å skrive om, så jeg bruker noen artikler jeg har funnet på tema i tillegg til pensum. Eksamen går over 10 dager. I fjor hadde jeg hjemmeeksamen i et 15 stp-fag. Da hadde jeg en uke på meg og oppgaven skulle være ca 15-20 sider (maks 20) + vedlegg. Den største forskjellen mellom denne og den jeg har nå er at førstnevnte skulle være delt opp som en større oppgave (innledning, teori, metode, resultater, analyse), mens den jeg skriver nå er en sammenhengende tekst. Det var noen som strøk på eksamen jeg hadde i fjor, men jeg husker ikke i farta hvor mange.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #6 Skrevet 7. mai 2013 Ok så kildehenvisning er viktig...Og hjelpemiddler er tillat:) Anonym poster: ab25e1e30eb8c5fa86be3ec831d0cfcb
Fantomina Skrevet 7. mai 2013 #7 Skrevet 7. mai 2013 Kildehenvisning er ikke bare viktig, men superviktig. Refererer man ikke rett kan man stryke bare på grunn av det, selv om oppgaven er perfekt på alle andre måter. Forventningene til riktig kildebruk på hjemmeeksamen er skyhøye her hvor jeg går nå og det er nok med én feil for å stryke.
Eirasi Skrevet 7. mai 2013 #8 Skrevet 7. mai 2013 Er en stund siden jeg har hatt hjemme-eksamener, men da var det ihvertfall slik at enten fikk man en problemstilling eller et tema hvor man lager problemstillingen selv. Så må man lage hypotese og drøfte utifra pensum. De fleste vil nok godkjenne andre kilder enn pensum også, men et par av fagene jeg har tatt har hatt som krav at minst 2-3 kilder må være pensum. For å komme med et godt råd, tenk på det som en vanlig skriftlig eksamen, bare at du har mer hjelpemidler og tid og dermed er kravene som regel litt høyere. Lag deg en disposisjon over de emnene i pensum som kan svare på problemstillingen. Holde en rød tråd og spesielt holde seg til emnet. Er det ikke relevant så ikke ha det med, det er ikke vits i å fylle på med svada. Du kan godt komme med dine egne tolkninger(dersom det er et fag som er åpent for dette), vis at du forstår både problemstilling og pensum. Ei jeg kjenner bommet totalt på problemstillingen en gang, misforsto til de grader, så er du usikker spør andre, det er faktisk lov å diskutere eksamen med andre.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2013 #9 Skrevet 7. mai 2013 Jeg har hjemmeeksamen nå (og burde egentlig skrive på den, ikke her ... ) i et 7,5 stp-fag. Vi har fått seks forskjellige oppgaver som alle starter med "discuss". Så da skal man diskutere et tema med egen problemstilling. Essayet skal være på 2500-3000 ord eller 5-6 sider. Vi har valgfritt referansesystem og kan bruke alt av tilgjengelige hjelpemidler. Det er ikke nødvendig å gå utenfor pensum, men i noen tilfeller teller det positivt. Mitt pensum dekker ikke det jeg ønsker å skrive om, så jeg bruker noen artikler jeg har funnet på tema i tillegg til pensum. Eksamen går over 10 dager. I fjor hadde jeg hjemmeeksamen i et 15 stp-fag. Da hadde jeg en uke på meg og oppgaven skulle være ca 15-20 sider (maks 20) + vedlegg. Den største forskjellen mellom denne og den jeg har nå er at førstnevnte skulle være delt opp som en større oppgave (innledning, teori, metode, resultater, analyse), mens den jeg skriver nå er en sammenhengende tekst. Det var noen som strøk på eksamen jeg hadde i fjor, men jeg husker ikke i farta hvor mange. Jøss, det var en utrolig stor oppgave? i mine 15-poengsfag har hjemmeeksamen som regel vært på ca 2500 ord. Vi har hatt muntlig eksamen på slutten av semesteret i tillegg riktignok. Men likevel! Anonym poster: eb97348a9e488934b3ab418874ca6737
Fantomina Skrevet 8. mai 2013 #10 Skrevet 8. mai 2013 Jøss, det var en utrolig stor oppgave? i mine 15-poengsfag har hjemmeeksamen som regel vært på ca 2500 ord. Vi har hatt muntlig eksamen på slutten av semesteret i tillegg riktignok. Men likevel! Anonym poster: eb97348a9e488934b3ab418874ca6737 Ja, det var ikke en artig uke. De har visst moderert seg i år, bare 15 sider og ingen vedlegg. Men fortsatt en veldig stor oppgave. Jeg skal ha hjemmeeksamen i et 15 stp-fag i slutten av mai, da har jeg 9 dager og skal skrive 3-4000 ord.
Miah Skrevet 8. mai 2013 #11 Skrevet 8. mai 2013 Jeg har vel ca. en hjemmeeksamen hver andre måned, så de der er jeg vant med! Hvilke type oppgave du får varierer veldig av hvilket studie du går. I mitt studie er ikke kildehenvisninger viktig, i forrige trodde jeg hadde en eneste henvisning, og det er nettopp fordi alt vi gjør er å drøfte lover, forarbeider osv., men vil tro det i de fleste fag er ekstremt viktig. Og selvsagt er hjelpemidler tillatt, hvordan skulle de ha kontrollert det? Ordet "eksamen" tror jeg er det som gjør at folk blir litt usikker her, men det heter faktisk ikke egentlig "hjemmeksamen", i alle fall ikke der jeg går, men det er mer et ord studentene selv bruker. Det egentlige navnet er "obligatorisk kursoppgave", og det er nettopp det det der, en oppgave. Ikke alltid så mye å bekymre seg over. Det er som regel lite stryk på en "hjemmeksamen."
Fantomina Skrevet 8. mai 2013 #12 Skrevet 8. mai 2013 På alle mine hjemmeeksamener står det "hjemmeeksamen/home exam" og foreleserne omtaler det som en "take home exam". I studweb på Vurderingsmelding står det "hjemmeeksamen" under ordning og "hjemmeeks" under vurdering. Siden du nå tok det opp 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå