Gå til innhold

Til dere med bunad...


Lillie

Anbefalte innlegg

Hanekam?

Oooo. Det høres interessant ut. Next up on my bucket list :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg fikk øredobber til sølvet så brukte jeg helt enkle små sølv eller gull øredobber som ikke henger ned fra flippen. Nå har jeg søljeøredobbene som henger litt ned, bruker da å ha håret vekk fra ansiktet men løst.

Deler det i den vanlige sideskillen min og fletter den siden med mest hår litt på skrå bakover og fester med en hårnål eller to, retter enten håret helt ut eller lager litt krøller i det. Håret mitt er nok litt kortere enn ditt, rekker så vidt ned til bunn av halsen min. :)

Har også nordlandsbunaden, men ikke med korrekt sølv dessverre.

Anonym poster: 17171b9ff3398ed9245ded7f44d63206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke øredobber til bunaden min. Synes ikke det er så fint med "bunadsøredobber", skal jeg ha noe i ørene bruker jeg evt noen enkle sølvkuler eller små ringer.

håret pleier jeg som oftest å ha løst også flette eller tvinne håret foran litt tilbake med noen spenner. Har også hatt et tynt bånd som matcher det røde i bunaden i håret, og fletter i forskjellige varianter. Men synes løst er det peneste.

Anonym poster: ae2c9abc746a47bce8a7b7bdc6b66328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet bunadsrelatert spørsmål; har arvet bunaden til min mormor som døde i vinter. Problemet er at skjorten som hører til ser ut som den er spist på av en hund :(

Er det heeeelt krise å kjøpe en helt enkel bunadskjorte fra Husfliden som ikke koster flesk, men som egentlig ikke hører til? Som fattig student har jeg ikke råd til å betale flere tusen for skjorte akkurat nå.

Eller er det bare å stue bunaden inn i skapet og vente til neste år? Har jo så lyst til å bruke den! :)

Anonym poster: 9768246405cec753c0be3879a1af0b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuperelleskjorter koster ikke så veldig mye. Rundt 1000-lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jeg har flere enn ett hull pr øre. Har bunadsdobber i ørene og små sølvdobber i de andre hullene ved siden av.

Jeg har lagt hår og ikke noe hodeplagg til min bunad. Jeg pleier å ta halve håret og flette løst. Jeg har også noen ganger samlet halve håret i en løs strikk og flettet litt løst på siden av hodet. Ikke så langt unna dette bildet, feks. Da får jeg håret bort fra ansiktet men beholder "løst hår", følelsen. Synes det skal være jordnært til bunad. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet bunadsrelatert spørsmål; har arvet bunaden til min mormor som døde i vinter. Problemet er at skjorten som hører til ser ut som den er spist på av en hund :(

Er det heeeelt krise å kjøpe en helt enkel bunadskjorte fra Husfliden som ikke koster flesk, men som egentlig ikke hører til? Som fattig student har jeg ikke råd til å betale flere tusen for skjorte akkurat nå.

Eller er det bare å stue bunaden inn i skapet og vente til neste år? Har jo så lyst til å bruke den! :)

Anonym poster: 9768246405cec753c0be3879a1af0b7d

Det er ikke krise, det finnes ikke noe bunadspoliti ute i det virkelige liv! De finner du bare her på kg..

Anonym poster: 8c29ba1196190e0719ebf1b50848c03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet bunadsrelatert spørsmål; har arvet bunaden til min mormor som døde i vinter. Problemet er at skjorten som hører til ser ut som den er spist på av en hund :(

Er det heeeelt krise å kjøpe en helt enkel bunadskjorte fra Husfliden som ikke koster flesk, men som egentlig ikke hører til? Som fattig student har jeg ikke råd til å betale flere tusen for skjorte akkurat nå.

Eller er det bare å stue bunaden inn i skapet og vente til neste år? Har jo så lyst til å bruke den! :)

Anonym poster: 9768246405cec753c0be3879a1af0b7d

edit; Never mind, leste feil.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet bunadsrelatert spørsmål; har arvet bunaden til min mormor som døde i vinter. Problemet er at skjorten som hører til ser ut som den er spist på av en hund :(

Er det heeeelt krise å kjøpe en helt enkel bunadskjorte fra Husfliden som ikke koster flesk, men som egentlig ikke hører til? Som fattig student har jeg ikke råd til å betale flere tusen for skjorte akkurat nå.

Eller er det bare å stue bunaden inn i skapet og vente til neste år? Har jo så lyst til å bruke den! :)

Anonym poster: 9768246405cec753c0be3879a1af0b7d

Jeg ville uten å blunke valgt den enkle "Husflidsskjorta" fremfor å ikke bruke bunaden i det hele tatt. Så kan du heller investere i den "riktige" skjorta når du får råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet bunadsrelatert spørsmål; har arvet bunaden til min mormor som døde i vinter. Problemet er at skjorten som hører til ser ut som den er spist på av en hund :(

Er det heeeelt krise å kjøpe en helt enkel bunadskjorte fra Husfliden som ikke koster flesk, men som egentlig ikke hører til? Som fattig student har jeg ikke råd til å betale flere tusen for skjorte akkurat nå.

Eller er det bare å stue bunaden inn i skapet og vente til neste år? Har jo så lyst til å bruke den! :)

Anonym poster: 9768246405cec753c0be3879a1af0b7d

Beklager, jeg leste av en eller annen grunn at det var på mansjettene. Støtter de andre over her. Finn en billigere skjorte og bruk i år. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh. Da gjør jeg det! Havnet i en bunadspoliti-tråd istad og så for meg de verste skrekkscenarioer i toget på 17.mai.. takk!

AB med skjortedilemma :-)

Anonym poster: 9768246405cec753c0be3879a1af0b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at kg en gang i verden hadde en artikkel om diverse fine frisyrer til bunadsbruk?

Det er mulig det var i fjor, eller året før det om så....Noen som husker eller har link til en slik side?

Takk for svarene forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjorte: Ingen problem med enkel bunadskjorte, om du ikke har den som hører til bunaden din! Vet mange som bruker bunad MYE(omvisere på museum, folkemusikere osv.), som velger slike skjorter i stedet for å slite på dyre, broderte.

Øredobber: Jeg synes bunadsøredobber kan gå til nød. Men har egentlig ikke sansen, "vanlige" øredobber blir veldig feil. Men det er min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har øredobber som hører til bunaden. Håret varierer veldig, men i år blir det nok krøllet. Synes det er fint med fletter i alle typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sognebunad og bruker såkalte løvøredobber.

Og jeg liker å krølle håret eller å ha det i en flette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker etter så har jeg faktisk noen søljøredobber liggende. Ble ødelagt for noen år siden. Noen som vet hvor mye det koster å få hektet sammen deler igjen hos gullsmeden? Mulig jeg kan får gjort det selv og, men usikkert om det vil holde. Fant bare en øredobb når jeg lette så det blir vel ikke til bruk i år uansett.

Når det gjelder hårfrisyre, så har jeg sett flere fletteinstruksjoner på Pinterest. Sikkert masse på youtube og

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man skal ikke ha øredobber i det hele tatt, selv ikke de som ‹‹hører til››. Håret skal være enkelt!

Anonym poster: 2a7fffe221d46567aa3663e14a6dc4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ha øredobber i det hele tatt, selv ikke de som ‹‹hører til››. Håret skal være enkelt!

Anonym poster: 2a7fffe221d46567aa3663e14a6dc4cd

Når det gjelder øredobber så hører det ikke med til bunaden nei. Men det er ingen regler på hvordan man skal ha håret, annet enn at det finnes gamle måter å sette opp håret på. F.eks å vippe håret. Man kan fint sette opp håret i fletter hvis man vil det. Utstyr slik som paraplyer hører ikke med til bunad, men trengs jo ofte likevel.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har øredobber som matcher ene bringesølja (har veldig gammelt sølv til bunaden min, da jeg arvet min manns bestemor sitt bunadsølv), de er ikke så store, men henger litt ned. Har sunnmørsbunad/sort ørstabunad.

Har langt hår som jeg bruker å enten flette, eller å sette opp i en løs knute i nakken.

Men; ser at en får kjøpt hårband til bunad, som ikke er til en bestemt bunad (så det på ei håndarbeidsside på facebook), er det noe som kan brukes tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...