Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nordlandsbunad.

Skal i konfirmasjon nå i mai, samt bruke den 17.mai.

Har ikke brukt den på et par år, og lurer på hva slags øredobber dere bruker til bunaden deres? Og tips til hvilken hårsveis som er fin til bunadsbruk? (håret mitt har lengde til under skuldrene).

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke skikkelige bunadøredobber, og går derfor uten noen ting.

Har selv halvlangt hår, og det retter jeg, evnt krøller litt i fronten, og har det hengene løst ned.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker øredobber som hører til bunaden. Jeg har som regel håret løst, gjerne med litt bølger i. Noen ganger fletter jeg luggen.

• Liker 1
Gjest MamaQuilla
Skrevet

Bruk kysen, er så fin kyse til Norlandsbunaden, men nesten ingen som bruker den :/

• Liker 3
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg har øredobber som er kjøpt sammen med resten av sølvet til bunaden, de matcher.

Skrevet

Jeg ville gått for noe som sto i stil til søljene du skal bruke. En enkel liten kule, tradisjonelt filigran eller en sten som evt. er i søljen.

Tradisjonelt skal håret være oppsatt, men gå med det slik du føler for. Personlig syns jeg det er finest med enkle krøller eller fletter i en eller annen form.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes øredobber som hører til bunaden, om du ikke har de må/bør du gå uten ørepynt.

Eller så må/bør du gjøre hva du vil.

Anonym poster: 8c29ba1196190e0719ebf1b50848c03c

• Liker 6
Skrevet

Takk for svarene alle sammen :)

Jeg har ørepynten som hører til bunaden, men synes de er litt "too much" :sjenert: Eller rettere sagt, jeg er ikke vant til ørepynt som henger, så er vel derfor jeg føler det slik...(vet jeg brukte de for mange år siden, men da var jeg yngre, og syntes de faktisk var litt fine). Men bør vel kanskje ta de på meg, alternativt ikke ha ørepynt i det hele tatt.

Ang. håret...kan jeg ha litt store krøller i det (har ei bølgetang, blir fine krøller av det). Til vanlig har jeg litt fall i håret, men blir jo litt mer "stæsja" med krøller. Litt usikker....derfor jeg spør dere :)

Skrevet

Hvis du syns øredobbene blir litt for mye kan jo du bruke en liten tang for å fjerne de noen av delene du syns blir litt voldsom. Du bare åpner de små ringene som holder alt sammen, hekter av det du ikke vil ha, og så sette det sammen igjen slik du vil ha det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller så må/bør du gjøre hva du vil.

Selvfølgelig må/bør man gjøre som man vil, men om man vet hva man vil, spør man vel ikke på forum?

Anonym poster: 7808f15aba938c29cdd659629bf09a4a

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må/bør man gjøre som man vil, men om man vet hva man vil, spør man vel ikke på forum?

Joda, kan hende man ikke tør å gjøre som man vil, leter etter bekreftelse, vil sjekke andres reaksjoner.. I dette tilfellet så er det jo ikke sånn at hun må gå med de som hører til eller gå uten, det blir nok strengt tatt like fint om hun bruker noen hun har hjemme :)

Skrevet

Har Lundebydrakten, og går alltid uten øredobber da jeg ikke har noen som matcher. I år tenker jeg å gå med fiskebeinsflette.

Jeg syntes det meste av frisyrer passer til bunad, så det er bare å bruke fantasien :)

AnonymBruker
Skrevet

Joda, kan hende man ikke tør å gjøre som man vil, leter etter bekreftelse, vil sjekke andres reaksjoner.. I dette tilfellet så er det jo ikke sånn at hun må gå med de som hører til eller gå uten, det blir nok strengt tatt like fint om hun bruker noen hun har hjemme :)

Jeg synes det ser ganske teit ut å gå med ørdedobber som ikke matcher sølvet, men det er nå så.

• Liker 4
Gjest avocadoen
Skrevet

Bruker bunadøredobber :)

Jeg har nordmørsbunad.

Kanskje lurt å ikke velge øredobber i det hele tatt om man ikke har øredobber som hører til? Ikke vet jeg altså.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ser ganske teit ut å gå med ørdedobber som ikke matcher sølvet, men det er nå så.

Det kan jo matche og passe godt i lag selv om det ikke er "bunadsøredobber". Trenger jo ikke akkurat være fjærøredobber, da :) Men hver sin mening, jeg legger ikke merke til om noen bruker øredobber som ikke "hører til", feks sølv eller en liten kule som er nevnt lenger oppe.

Skrevet

Har øredobbene som hører til bunadsølvet og bruker alltid dem. (Faktisk var det de som i sin tid fikk meg til å ville ha hull i ørene :fnise: ) Hadde jeg ikke hatt bunadøredobbene så ville jeg nok brukt helt enkle og ikke for store ringer, i enten gull eller sølv. Alternativt ville jeg gått uten ørepynt.

Har ikke store valget når det gjelder hårfrisyre siden jeg er kortklipt. Det blir nyvasket og that's it. Da jeg enda hadde halvlangt hår, pleide jeg alltid ha det hengende løst når jeg hadde bunaden på.

Skrevet

Har øredobbene som hører til bunadsølvet og bruker alltid dem. (Faktisk var det de som i sin tid fikk meg til å ville ha hull i ørene :fnise: ) Hadde jeg ikke hatt bunadøredobbene så ville jeg nok brukt helt enkle og ikke for store ringer, i enten gull eller sølv. Alternativt ville jeg gått uten ørepynt.

Har ikke store valget når det gjelder hårfrisyre siden jeg er kortklipt. Det blir nyvasket og that's it. Da jeg enda hadde halvlangt hår, pleide jeg alltid ha det hengende løst når jeg hadde bunaden på.

:tommel: Fantastisk enkel frisyre :ler:

Skrevet

:tommel: Fantastisk enkel frisyre :ler:

"Det enkle er ofte det beste." Særlig når man ikke har noe valg. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...