Gå til innhold

"straffe" 2 åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men helst skal man ikke si at ungen er flink, fordi det kan skape prestasjonsangst. Hvordan skal man rose bra?

Anonym poster: b13637f60a9d445a6e9171f881d756b6

Selvfølgelig skal man rose barnet sitt.

For meg er dette nesten som en jobb nå. Jeg har uttallige timer i uken til veiledning og trening av mitt barn for å få bort den uønskede atferden og de som veileder er nesten overdrevent ekstreme når det kommer til ros. Vi jubler og klapper for han når han gjør noe bra fordi han responderer godt på sosial belønning. Vi bruker andre belønninger og (kaller det forsterker egentlig altså), men veldig greit med ros fordi da trenger man ikke ha noe i lomma.

For min sønn er all oppmerksomhet positiv oppmerksomhet. Så lenge han får noe oppmerksomhet så syns han det er gøy og fortsetter med det han holdt på med. Nå har vi endelig, nesten fått han til å slutte å henge på tven og det gjorde vi ved å ignorere og avlede. Når vi har avledet har vi satt oss på gulvet og lekt og når han har sett det og kommet bort for å leke med oss så har vi klappa og jubla for han og sagt han var flink og da blir han kjempe fornøyd og syns det er gøy.

Med "normale" barn trenger man kanskje ikke ta så veldig i med rosen, men min sønn forstår ikke så mye av det vi sier og siden vi ikke kan snakke med han om tingene han gjør galt så må vi appelere til han på en annerledes måte.

Håper du skjønner litt av det jeg forteller :)

Jeg har hatt kontakt med uttallige innstanser og INGEN har sagt at det er galt å gi barnet sitt ros. Syns ikke du det er koselig å høre at du har vært flink? Når jeg får ros så blir jeg mer motivert, når jeg ikke får noe oppmerksomhet på noe jeg har gjort så føler jeg meg mer at det jeg har gjort ikke betydde så mye.

Anonym poster: 87edd7032cb0e1714f24e8bfefb73898

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mente er at man helst skal rose på andre måter enn å si at barnet er flink. Det kan skape assosiasjoner til at man må prestere noe (å være flink) for å føle seg godtatt.

Altså, å rose er bra, men at man bør si andre ting enn "flink", men vet ikke hva man skal erstatte det med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mente er at man helst skal rose på andre måter enn å si at barnet er flink. Det kan skape assosiasjoner til at man må prestere noe (å være flink) for å føle seg godtatt.

Altså, å rose er bra, men at man bør si andre ting enn "flink", men vet ikke hva man skal erstatte det med.

Jeg vet ikke, vi sier at han er flink og. Veilederen vi har i barnehagen jubler som ei lita skolejente og sier hele tiden at han er flink. Ser tydelig på han at han liker det så da er det en god forsterker for han.

Tror ikke man skal la være å si at barnet er flink altså. Skryt for de tingene hu gjør bra og ikke si noe på de tingene som hu gjør galt så vil hu jo velge det hu får god tilbakemelding på :) jeg har fått beskjed om å "ta han i å gjøre bra ting" og da mener de at jeg skal skryte av han når han er flink og leker fint selvstendig f.eks. Ofte glemmer man å rose barna for sånne ting for man merker det ikke like godt som når de gjør ugang.

Også må du huske at dette er en periode hu er i, det er jo sånn i den alderen. Med sønnen min er det ikke bare en fase, han er ikke som alle andre så det kreves intensiv trening for å lære han hver minste lille ting, men jeg vet at den alderen han er i nå er ekstrem og fordi 2åringer vanligvis er litt sånn i den alderen

Skrevet

I nevnte situasjon kan man vel bare si "sånn, nå har du ny bleie på - så bra!" eller noe i den duren? Bare så ungen skjønner at det er positivt, så er vel det nok av og til.

Skrevet (endret)

Men helst skal man ikke si at ungen er flink, fordi det kan skape prestasjonsangst. Hvordan skal man rose bra?

Helt enig med deg, "flink" er et dårlig ord. Barn er ikke "flinke" som spiser opp maten sin, men man kan si at det var bra at hun likte maten, og at mamma/pappa blir glad for at hun syntes maten var så god.

"Så fint at vi fikk på den nye bleia, nå kan vi gå og lese en bok!"

"Så bra at du hjalp meg med å rydde, se så fint det ble!"

"Jeg blir så glad når du leker med lillebror. Det ser ut som han har det gøy, gjør det ikke?"

Å bruke ordet flink mener jeg er upresist, og det er særlig jenter som får beskjed om at de er "flinke" til alt mulig.

Edit: Her er en link til en artikkel der noen forskere sier litt om emnet.

Endret av Sushi
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg, "flink" er et dårlig ord. Barn er ikke "flinke" som spiser opp maten sin, men man kan si at det var bra at hun likte maten, og at mamma/pappa blir glad for at hun syntes maten var så god.

"Så fint at vi fikk på den nye bleia, nå kan vi gå og lese en bok!"

"Så bra at du hjalp meg med å rydde, se så fint det ble!"

"Jeg blir så glad når du leker med lillebror. Det ser ut som han har det gøy, gjør det ikke?"

Å bruke ordet flink mener jeg er upresist, og det er særlig jenter som får beskjed om at de er "flinke" til alt mulig.

Edit: Her er en link til en artikkel der noen forskere sier litt om emnet.

Jeg er tydeligvis litt lite informert når det kommer til å oppdra "normale barn" jeg.

Vi bruker ordet flink og det gjør andre som jobber med mitt barn og. Har aldri hørt at man ikke skal bruke det ordet.

Men så er det en forskjell og det er at om jeg bruker slike lange setninger som du skriver over her så ville ikke barnet mitt fått med seg hva jeg mente. Vi klapper, jubler, sier "så bra" og "flink".

Men da lærte jeg noe nytt idag og ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Kan du ikke heller bare overse når 2 åringen gjør noe såkalt galt da? For hvor mange gale ting kan egentlig en 2 åring gjøre??

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke heller bare overse når 2 åringen gjør noe såkalt galt da? For hvor mange gale ting kan egentlig en 2 åring gjøre??

Hoho, har du hatt en 2-åring? ;)

Anonym poster: 08f12b043e5063b800576d052cefd429

Skrevet

Jeg er tydeligvis litt lite informert når det kommer til å oppdra "normale barn" jeg.

Vi bruker ordet flink og det gjør andre som jobber med mitt barn og. Har aldri hørt at man ikke skal bruke det ordet.

Men så er det en forskjell og det er at om jeg bruker slike lange setninger som du skriver over her så ville ikke barnet mitt fått med seg hva jeg mente. Vi klapper, jubler, sier "så bra" og "flink".

Men da lærte jeg noe nytt idag og ;)

Men det er en forskjell mellom å si "så bra" og "flink". Flink er en egenskap, mens bra beskriver handlingen som ble gjort. Når jeg roser barnet mitt ønsker jeg å rose handlingen hun gjorde, ikke si at hun er sånn og sånn. På samme måte ber jeg henne ikke om å være "snill", men sier at ting hun gjør er "fint gjort" eller at jeg blir glad når hun gjør det. Man trenger ikke å bruke lange setninger.

Men poenget mitt var ikke å si at alle som sier at ungene er flinke gjør noe galt, jeg har bare reflektert rundt akkurat dette og er enig med forskerne i artikkelen. Jeg prøver også å unngå å si "så fiiin du er" hele tiden, særlig fordi jeg har en datter.

Gjest Gjest
Skrevet

Hoho, har du hatt en 2-åring? ;)

Anonym poster: 08f12b043e5063b800576d052cefd429

Jepp... Jeg har hatt to ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...