AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #1 Skrevet 4. mai 2013 hvordan håndtere en to åring i trassalder? time out? skammekrok? ingen av delene? vet ærlig talt ikke hva vi skal gjøre, for "nei" er ikke noe virkbart ;( Anonym poster: e1f499319ce121564cf2a0c92da8874e
onyx Skrevet 4. mai 2013 #2 Skrevet 4. mai 2013 Selv har jeg best erfaring med å tilpasse tilnærmingen situasjonen. Noen ganger er jeg diktatoren, noen ganger trenger de bare trøst og forståelse, innimellom er nei i det uendelige eller å ignorere som gir resultater. MEN av og til så er det greit å bare gi seg og avslutte situasjonen hvis alt låser seg. Husk at barnet lærer av det også, nemlig at det er greit å ombestemme seg eller gi seg, vi må bare gå foran som gode eksempler. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #3 Skrevet 4. mai 2013 Time out/skammekrok er bare noe tull som amerikanerene drivermed, på same måte som Ferbermetoden. Skulle vært forbudt. Anonym poster: efb0a12070de3feac3f523a1dc78050c 6
Gjest anonym Skrevet 4. mai 2013 #4 Skrevet 4. mai 2013 Time out/skammekrok er bare noe tull som amerikanerene drivermed, på same måte som Ferbermetoden. Skulle vært forbudt. Anonym poster: efb0a12070de3feac3f523a1dc78050c Nå er ikke en 2 åring et spedbarn da. Så å sammenligne det med Ferbermetoden er tull. En 2 åring skjønner mer enn en baby.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #6 Skrevet 4. mai 2013 Nå er ikke en 2 åring et spedbarn da. Så å sammenligne det med Ferbermetoden er tull. En 2 åring skjønner mer enn en baby. Jeg sammenligner det ikke med Ferbermetoden, jeg sier at time out og Ferbermetoden er erkeamerikansk og bare tull. Jeg mener det er et overgrep mot barnet. Anonym poster: efb0a12070de3feac3f523a1dc78050c
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #7 Skrevet 4. mai 2013 Jeg har en sønn i 2års alderen med atferdsproblemer og vi har fått beskjed om at trass og annen uønsket atferd skal ignoreres (så langt det går uten at barnet setter seg selv i fare). Dette funker. Men skal man gjøre dette så skal selvfølgelig ønsket atferd belønnes også! Anonym poster: 87edd7032cb0e1714f24e8bfefb73898
Perlå Skrevet 4. mai 2013 #9 Skrevet 4. mai 2013 Time out funker ikke på så små barn. De styres av følelser og har ikke forståelse for "hva de har gjort galt".. I min erfaring er det to strategier som fungerer, avledning der det går an (gjerne være på forskudd der man av erfaring "vet" det blir problemer) og ignorering av uønsket atferd. 2 åringen vår nektet å kle av seg når vi kom inn fra barnehagen en lang periode.. Javel, sitt i gangen og vær sint du - etterhvert ble han lei av å trasse og kom ut for å få hjelp med avkledning.. Det kunne ta opp til en time med raseri anfall og gråting, etterhvert innså han at det ikke hjalp å skrike seg til viljen sin - klærne måtte av etterhvert uansett... Så da begynte han å kle av seg med en gang... Det viktigste er å velge seg en strategi og følge den.. Vær konsekvent og bestem på forhånd hva som er akseptabel oppførsel og hvordan uakseptabel oppførsel skal møtes.. Det aller verste man kan gjøre er å begynne å "forhandle" med ungene - "om du tar på deg klærne skal du få is" er en felle man kan komme til å angre lenge på at man gikk i..... 4
Redbull Skrevet 4. mai 2013 #10 Skrevet 4. mai 2013 Vi ignorerer om hun trasser. snakker rolig til henne, virker ikke det ignorerer vi bare.
Edie Skrevet 4. mai 2013 #11 Skrevet 4. mai 2013 Det lurte jeg og på De snakker vel om Ferbermetoden. Som går ut på å la babyer gråte seg i søvn, eller noe liknende? Husker ikke helt, men det er i alle fall en metode som blir brukt for å få babyer til å sove om natten. Altså ikke plukke opp ungen umiddelbart, men la de gråte, alene. En omdiskutert metode som ikke blir så mye anbefalt lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #12 Skrevet 4. mai 2013 En timeout på et trappetrin funker kjempe bra på niesen min som er to. Hun sitter ikke der lenge eller noe heller. Hun forstår når hun har gjort noe gale! Jeg syns ikke man skal gi noe stor straff liksom, men det er bare tull å ikke gi dem noe konsekvenser. To åringer skjønner mye hvis man forklarer det til dem på en ordentlig måte. Anonym poster: 4b3f0c8698ee0aa114c8bcc98e91457b 2
Sushi Skrevet 4. mai 2013 #13 Skrevet 4. mai 2013 Det finnes ingen quick-fix eller "metode" man kan bruke. Man må forklare, ignorere, snakke, si nei et utall ganger, forklare mer, fjerne fra situasjonen, gjenta forklaringen... Det kommer helt an på situasjonen. Vil du ha et barn som skjønner forskjellen på rett og galt og ønsker å gjøre det rette (uavhengig av straff) så finnes det ingen enkel metode. Hvis du kommer med et eksempel på en situasjon du synes er vanskelig å er det sikkert mange som har gode råd til deg her inne.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #14 Skrevet 4. mai 2013 mange gode råd her, takk! Et eksempel kan være at hun heller ut vannet i koppen utover bordet. Et annet kan være at hun kaster ting (ikke særlig bra når vi har en baby på gulvet), tredje eksempel kan være at hun nekter å ta på seg ny bleie når hun først har fått den andre av. ts Anonym poster: 649b630be6185adb75f90c0eb6d36186
onyx Skrevet 4. mai 2013 #15 Skrevet 4. mai 2013 Her i huset fører sånn oppførsel til klar beskjed om at sånt er ikke ok, glasset fjernes (men gis tilbake etterhvert) og klut til å tørke opp utleveres... Samtidig er det jo greit å ha litt takhøyde for eksperimentering ved matbordet. Når risen først skal oppi glasset for så å drikkes, så prøver jeg å se gjenomfingrene med det. Rent griseri er derimot IKKE ok. Når det kommer til kasting av ting, så tar jeg de vekk etter advarsel. Det samme gjelder f.eks. krangling om leker etc... Bleiekrigen tar ingen ende her i huset, jeg ser bare frem til den dagen de er tørre... Nå er det slik at skal vi ut så MÅ bleien på, så da tas den på under tvang. Skal vi være hjemme, får de gå uten (en stund, dvs til de tisser på gulvet...) og da øves det på å huske å gå på potten etc. Da øver vi på å lage avtaler av typen "du kan få gå uten bleie, men husk at da må du også øve på å gå på potten". I tillegg er det jo greit å være i forkant med alt som lager trøbbel, f.eks om ungene er slitne/sultene så tar man høyde for det. 1
Sushi Skrevet 4. mai 2013 #16 Skrevet 4. mai 2013 mange gode råd her, takk! Et eksempel kan være at hun heller ut vannet i koppen utover bordet. Et annet kan være at hun kaster ting (ikke særlig bra når vi har en baby på gulvet), tredje eksempel kan være at hun nekter å ta på seg ny bleie når hun først har fått den andre av. ts Anonym poster: 649b630be6185adb75f90c0eb6d36186 Hvis min heller vann på bordet så tar jeg bort glasset hennes. Hun protesterer, og jeg forklarer hvorfor jeg tok det bort. Hvis hun kaster ting som ikke skal kastes så tar jeg bort disse tingene. Forklarer igjen at hun ikke får ha ditt og datt fordi hun kaster det og det kan bli ødelagt. Hvis hun nekter å ha på bleie distraherer jeg henne. Hvis det ikke funker holder jeg henne fast, eller tar på bleien i de rareste positurer - på fanget, mens hun ligger på magen på stellematta osv... Vi steller på gulvet, så det er ingen fare for at hun faller noe sted når hun spreller. Jeg prøver også å unngå at de verste situasjonene oppstår, og å ta noen å protestene med godt humør. Ofte begynner vi begge å le når hun spreller som verst og jeg strever med bleien mens hun prøver å stikke av 1
Gjest lisha Skrevet 4. mai 2013 #17 Skrevet 4. mai 2013 velg "kamper" med omhu Er ikke alt man trenger å bruke like mye energi på!
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #18 Skrevet 4. mai 2013 mange gode råd her, takk! Et eksempel kan være at hun heller ut vannet i koppen utover bordet. Et annet kan være at hun kaster ting (ikke særlig bra når vi har en baby på gulvet), tredje eksempel kan være at hun nekter å ta på seg ny bleie når hun først har fått den andre av. ts Anonym poster: 649b630be6185adb75f90c0eb6d36186 Hu tømmer ut koppen: du tar koppen vekk og gir ikke noe mer oppmerksomhet på det. La hu roe seg og spør om hu er klar for å drikke fint og gjør hu det så gir du mye ros. Hu kaster ting: du kan gå litt lenger bort på gulvet og begynne å leke med noe hu syns er gøy slik at du fanger oppmerksomheten hennes. (Uten å se mot hu). Når hu kommer bort og begynner å leke så gir du masse ros. Hu vil ikke ha ny bleie: få på hu bleia, vær konsekvent. Når bleia er på så gir du masse ros for at hu har vært flink og fått på ny bleie. Litt knotete forklart, men dette er iallefall slik vi lærer å takle slike ting. Altså ignorere uønsket atferd så langt det går, avlede og gi mye ros for positiv atferd Anonym poster: 87edd7032cb0e1714f24e8bfefb73898
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #19 Skrevet 4. mai 2013 Hu tømmer ut koppen: du tar koppen vekk og gir ikke noe mer oppmerksomhet på det. La hu roe seg og spør om hu er klar for å drikke fint og gjør hu det så gir du mye ros. Hu kaster ting: du kan gå litt lenger bort på gulvet og begynne å leke med noe hu syns er gøy slik at du fanger oppmerksomheten hennes. (Uten å se mot hu). Når hu kommer bort og begynner å leke så gir du masse ros. Hu vil ikke ha ny bleie: få på hu bleia, vær konsekvent. Når bleia er på så gir du masse ros for at hu har vært flink og fått på ny bleie. Litt knotete forklart, men dette er iallefall slik vi lærer å takle slike ting. Altså ignorere uønsket atferd så langt det går, avlede og gi mye ros for positiv atferd Anonym poster: 87edd7032cb0e1714f24e8bfefb73898 Men helst skal man ikke si at ungen er flink, fordi det kan skape prestasjonsangst. Hvordan skal man rose bra? Anonym poster: b13637f60a9d445a6e9171f881d756b6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #20 Skrevet 4. mai 2013 Men helst skal man ikke si at ungen er flink, fordi det kan skape prestasjonsangst. Hvordan skal man rose bra? Anonym poster: b13637f60a9d445a6e9171f881d756b6 Seriøst? Kan man ikke rose barn heller nå da? Anonym poster: 18c78e6eaffe2e21836dee917bd911a1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå