AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #1 Skrevet 4. mai 2013 Jeg er ei 24 år gammel jente. 172 høy og veier 84 kg. Altså er min BMI 28,4. Det tilsvarer at jeg er overvektig. Bruker alt fra M-L i overdeler, og str. L-40/42 i bukser. Når jeg måler med et målebånd rett overfor navelen, er jeg 93 cm. Synes selv jeg ser langt i fra overvektig ut Trener styrke 2-3 ganger i uken. Cardio er det verre med, fordi jeg synes det er så kjedelig. Prøver å være flink med kosthold, men spiser dersverre alt for mye dritt innimellom. Er mine mål og BMI et varsel om at jeg må ta meg sammen? Anonym poster: 470dcad6d5c8006626fc5e5eefeeb770 1
Gjest Blubberella Skrevet 4. mai 2013 #2 Skrevet 4. mai 2013 Midjemålet er viktigere å se på enn BMI da BMI kan lyve. Damer skal ligge under 88 cm i midjemål så du har litt for mye rundt magen i forhold til hva som er ideelt og sunt. Sjekk midje-hofte-ratioen din her: http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article540335.ece
Kira-delta Skrevet 4. mai 2013 #3 Skrevet 4. mai 2013 Ikke tenk for mye på BMI, det er egentlig bare en pekepinn, og burde egentlig bare eksistert i helsevesenet. Tenk mer på hvor opplagt du er i hverdagen, søvnvansker, om du ofte har tungt for å puste eller blir fort sliten. Har du det bra i hverdagen?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #4 Skrevet 4. mai 2013 Midjemålet er viktigere å se på enn BMI da BMI kan lyve. Damer skal ligge under 88 cm i midjemål så du har litt for mye rundt magen i forhold til hva som er ideelt og sunt. Sjekk midje-hofte-ratioen din her: http://www.klikk.no/...ticle540335.ece Takk for svar:) Jeg fikk 0,9 hvis jeg regnet ut på riktige steder. Kvinner skal ha 0,8, så det er jo ikke akkurat bra.. Ikke tenk for mye på BMI, det er egentlig bare en pekepinn, og burde egentlig bare eksistert i helsevesenet. Tenk mer på hvor opplagt du er i hverdagen, søvnvansker, om du ofte har tungt for å puste eller blir fort sliten. Har du det bra i hverdagen? Jeg føler meg egentlig bra. Som sagt trener jeg en del styrke, og føler at kroppen min er veldig sterk, spesielt bena. Men kondisen er veldig dårlig.. Jeg vet at jeg ikke ser ut som en sylfide, og at jeg ikke hadde tatt skade av å miste noen kg, men det er så vanskelig! Blir så forvirret av alle kostholdsdebatter. Vet ikke om jeg skal telle antall kalorier eller karbohydrater. Anonym poster: 470dcad6d5c8006626fc5e5eefeeb770
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #5 Skrevet 4. mai 2013 Jeg fikk 0.83. Da er jeg også i faresonen? Anonym poster: 7ca8e43008279ac04a2337ad25f7713a
Kira-delta Skrevet 4. mai 2013 #6 Skrevet 4. mai 2013 Jeg føler meg egentlig bra. Som sagt trener jeg en del styrke, og føler at kroppen min er veldig sterk, spesielt bena. Men kondisen er veldig dårlig.. Jeg vet at jeg ikke ser ut som en sylfide, og at jeg ikke hadde tatt skade av å miste noen kg, men det er så vanskelig! Blir så forvirret av alle kostholdsdebatter. Vet ikke om jeg skal telle antall kalorier eller karbohydrater. Anonym poster: 470dcad6d5c8006626fc5e5eefeeb770 Om du merker det på kondisen kan du kanskje begynne smått, f.eks gå 30 minutter i litt oppoverbakke på "fatburn"-modus et par ganger i uken? Etterhvert når du kjenner på mestringen kan du øke intensiteten. Jeg tror det viktigste med trening og kosthold er å ikke stresse i begynnelsen, da motvirker man alt som finnes av glede. Finn noe du trives med enten det er lavkarbo eller lavkalori, og begynn smått med cardio, etterhvert blir det rutine Bare for all del ikke stress!
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #7 Skrevet 4. mai 2013 Du sier du spiser dritt innimellom, kutt ut det så er du på god vei. Er ikke sikkert du behøver å gjøre noe annet. Anonym poster: e2953d389efe9bc160def9db69c52fc1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #8 Skrevet 4. mai 2013 Om du merker det på kondisen kan du kanskje begynne smått, f.eks gå 30 minutter i litt oppoverbakke på "fatburn"-modus et par ganger i uken? Etterhvert når du kjenner på mestringen kan du øke intensiteten. Jeg tror det viktigste med trening og kosthold er å ikke stresse i begynnelsen, da motvirker man alt som finnes av glede. Finn noe du trives med enten det er lavkarbo eller lavkalori, og begynn smått med cardio, etterhvert blir det rutine Bare for all del ikke stress! Men hvordan kan jeg finne en fin balanse mellom cardio og styrke? Ønsker ikke å miste mye muskler, men vil jo også ned i fettprosent. Anonym poster: 470dcad6d5c8006626fc5e5eefeeb770
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #9 Skrevet 4. mai 2013 Du sier du spiser dritt innimellom, kutt ut det så er du på god vei. Er ikke sikkert du behøver å gjøre noe annet. Anonym poster: e2953d389efe9bc160def9db69c52fc1 Jeg tror det jeg og, innerst inne. Men det er så vanskelig... Anonym poster: 470dcad6d5c8006626fc5e5eefeeb770
Kira-delta Skrevet 4. mai 2013 #10 Skrevet 4. mai 2013 Men hvordan kan jeg finne en fin balanse mellom cardio og styrke? Ønsker ikke å miste mye muskler, men vil jo også ned i fettprosent. Anonym poster: 470dcad6d5c8006626fc5e5eefeeb770 Her kommer det litt an på maten. Jeg har kun erfraring med såkalt "lavkalori" ikke lavkarbo. . Et moderat kaloriunderskudd, med nok fett og proteiner vil være enkelt nok til at du skal kunne beholde muskler og samtidig gå ned i fettprosent. Les punkt 5 og 6 i denne artikkelen http://fitnessbloggen.no/tips-lav-fettprosent/
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #11 Skrevet 4. mai 2013 Her kommer det litt an på maten. Jeg har kun erfraring med såkalt "lavkalori" ikke lavkarbo. . Et moderat kaloriunderskudd, med nok fett og proteiner vil være enkelt nok til at du skal kunne beholde muskler og samtidig gå ned i fettprosent. Les punkt 5 og 6 i denne artikkelen http://fitnessblogge...av-fettprosent/ Takk for tips Anonym poster: 470dcad6d5c8006626fc5e5eefeeb770
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #12 Skrevet 4. mai 2013 Har omtrent samme høyde som deg (litt lavere) og hadde samme vekt (litt lavere). BMI på 28,noe. Følte meg absolutt overvektig og har gått ned nesten 20 kg. Men - og det er et stort men - det kommer selvsagt an på hvordan du føler deg, hvor mye muskler du har og hvordan du ellers ser ut. BMI kan være en pekepinn, og 28 er igrunn ganske mye mer enn det man burde ha som kvinne, men vær likevel litt kritisk når du vurderer hva du skal veie. Jeg veier nå 63-64 kg, og har fått kommentarer her inne på at jeg veier for mye. Men med en fettprosent på 14 er det ikke aktuelt å gå ned mer i vekt, kan man si. Så vær litt kritisk til alle velmenende "råd" man får på et forum som dette. Det vil alltid finnes noen som mener du veier for mye og noen som mener det er ok med en BMI på 28. Anonym poster: 2ebed09d5988b26b7dfee29ea04aec7f
Charlie. Skrevet 4. mai 2013 #14 Skrevet 4. mai 2013 Du veier minst 20 kg for mye. Nei, det gjør hun ikke. BMI er et ubrukelig tøysemål, som ikke egner seg for enkeltpersoner. BMI ble først brukt til forskning, og da for store folkegrupper. 4
Trollmortil3 Skrevet 4. mai 2013 #15 Skrevet 4. mai 2013 Jeg er ei 24 år gammel jente. 172 høy og veier 84 kg. Altså er min BMI 28,4. Det tilsvarer at jeg er overvektig. Bruker alt fra M-L i overdeler, og str. L-40/42 i bukser. Når jeg måler med et målebånd rett overfor navelen, er jeg 93 cm. Synes selv jeg ser langt i fra overvektig ut Trener styrke 2-3 ganger i uken. Cardio er det verre med, fordi jeg synes det er så kjedelig. Prøver å være flink med kosthold, men spiser dersverre alt for mye dritt innimellom. Er mine mål og BMI et varsel om at jeg må ta meg sammen? Vist du trener mye styrke, så har du kanskje litt muskler også? Og de veier mere enn fett. Så det er ikke sikkert du er så overvektig som bmi skal ha det til. Anonym poster: 470dcad6d5c8006626fc5e5eefeeb770
Gjest Coolaid Skrevet 4. mai 2013 #16 Skrevet 4. mai 2013 Drit i bmi - det tar ikke hensyn til alt det andre i kroppen. Midjemålet er også en indikator. Bruk speilet for å se hvordan du ser ut. Det viktigste er å sjekke kondisjonen din. Vær aktiv i hverdagen, beveg deg og spis bra. En halvtimes gange har stor innvirkning på helsen. Ikke gå på slankeren.
Trollmortil3 Skrevet 4. mai 2013 #17 Skrevet 4. mai 2013 Jeg er ei 24 år gammel jente. 172 høy og veier 84 kg. Altså er min BMI 28,4. Det tilsvarer at jeg er overvektig. Bruker alt fra M-L i overdeler, og str. L-40/42 i bukser. Når jeg måler med et målebånd rett overfor navelen, er jeg 93 cm. Synes selv jeg ser langt i fra overvektig ut Trener styrke 2-3 ganger i uken. Cardio er det verre med, fordi jeg synes det er så kjedelig. Prøver å være flink med kosthold, men spiser dersverre alt for mye dritt innimellom. Er mine mål og BMI et varsel om at jeg må ta meg sammen? Anonym poster: 470dcad6d5c8006626fc5e5eefeeb770 Vist du trener mye styrke, så har du kanskje litt muskler også? Og de veier mere enn fett. Så det er ikke sikkert du er så overvektig som bmi skal ha det til. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #18 Skrevet 4. mai 2013 Du veier minst 20 kg for mye. Hvis jeg hadde gått ned 20 kg, tror jeg ikke det ville vært et pent syn. Tror ca. 70 kg ville vært bedre for meg Drit i bmi - det tar ikke hensyn til alt det andre i kroppen. Midjemålet er også en indikator. Bruk speilet for å se hvordan du ser ut. Det viktigste er å sjekke kondisjonen din. Vær aktiv i hverdagen, beveg deg og spis bra. En halvtimes gange har stor innvirkning på helsen. Ikke gå på slankeren. Ser i speilet at jeg ikke ser spesielt trent ut. Det er magen og hofta som bekymrer meg mest, selv om jeg ikke har veldig synlige bilringer. Synes liksom fettet på siden av hofta er så stramt, og at jeg kjenner beina veldig godt, så skjønner ikke at jeg kan bli smalere der. Hvis du skjønner.. Vist du trener mye styrke, så har du kanskje litt muskler også? Og de veier mere enn fett. Så det er ikke sikkert du er så overvektig som bmi skal ha det til. Det kan godt være det har litt å si, men jeg tror nok fettet ugjør en del Anonym poster: 470dcad6d5c8006626fc5e5eefeeb770
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #19 Skrevet 4. mai 2013 Målene dine er mer et varsel enn bmi. Selv har jeg en bmi som tilsvarer fedme og et midjemål på 85 cm, 169 høy. Men er faktisk ikke feit, jeg er bruker samme str som deg i klær. Prøv å kutt ut junken som du spiser og legg inn et par økter i uka hvor du enten trener lett intervall en gang og går fort i motbakke en gang, ca 30 min hver gang. Anonym poster: 87c3d4c91c19f2da4e5af9e6e55ced32
Trude.lutt Skrevet 4. mai 2013 #20 Skrevet 4. mai 2013 Du veier minst 20 kg for mye. Og poenget dit er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå