AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #1 Skrevet 3. mai 2013 jeg er ei tynn og vanelig jente, spiser ekstremt sunt.. men når det kommer til godter får jeg alltid dårlig samvittighet og det ender alltid med at jeg mister kontrollen og spiser alt jeg orker og begynner på nytt igjen. skulle ønske jeg kunne spise EN godteriting hver lørdag og kose meg med det, for det er jo lov, i mitt hode... Anonym poster: d30547c5a8b061b4e48482f8905ce5c5
globalagogo Skrevet 3. mai 2013 #2 Skrevet 3. mai 2013 Hei! Det er kjempelov å spise godteri. Men husk å pusse tenna.. Man blir ikke feit av godteri på lørdager, men vekten kan bli usunn av det man spiser til vanlig :-) Og hvis du spiser sunt og sånn til hverdags så beeer jeg deg nesten om å kose deg litt ekstra på lørdag
nr.1 Skrevet 3. mai 2013 #3 Skrevet 3. mai 2013 ja ikke sant, man skal kose seg, OG det er lov. har slitt med anoreksia så det henger helt sikkert igjen der... åsså er det så typisk med sånne kaffe besøk til svigerforeldre og andre plasser, da blir på en måte hele uken ødelagt. ville bare lufte det, høre om noen har litt tips, kanskje sliter med det samme? fredagsklem!
globalagogo Skrevet 3. mai 2013 #4 Skrevet 3. mai 2013 Jeg har hatt det sånn før, eller i allefall litt.. Er det sånn at du gruer deg til å dra i bursdag/hjem til andre der du vet at det blir servert usunne ting? Kaker, kjeks osv? Jeg ville tatt en prat med noen jeg, en helsesøster, lege, venninne, eller noe i den duren. Det er ikke godt å ha det sånn. Husk at kg kun er tall, og tall er langt i fra det viktiste her i livet.
nr.1 Skrevet 3. mai 2013 #5 Skrevet 3. mai 2013 ja jeg gruver meg, gruver meg til å få den ubalansen og ikke ha kontroll etterpå. prøver blant annet å skrive hva jeg spiser hver dag, bare for at jeg må tenke selv, tenke på hva jeg vil, og ikke komme opp i den situasjonen der jeg må fråtse alt og prøve neste liv.. tusen takk for svar, tenker det er på tide å snakke med noen, så der er jeg veldig enig med deg i.
globalagogo Skrevet 3. mai 2013 #6 Skrevet 3. mai 2013 Vet ikke om det hjelper at jeg svarer, men noen ganger er det godt å sette fingern på hva det er som føles galt, og å finne ut at andre også har hatt det sånn, eller har det sånn enda. Det vil enten gå over, eller bli verre. Jeg ville tatt taki det før det blir verre. Spiseforstyrrelse er ikke noe man vil ha
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #7 Skrevet 3. mai 2013 Ikke bra. Du må jo ha næring! Det er minst like viktig som oksygen. Selv skal jeg varme meg en halv kylling jeg kjøpte tidligere i dag og spise den nå. Anonym poster: 5a22446bc8ccc3665d5cb4aefa8ef898
nr.1 Skrevet 3. mai 2013 #8 Skrevet 3. mai 2013 høres knall ut, kylling er så godt! selve maten, alt fra frokost og middag går kjempe bra, det er bare kakene, det usunne brødet, frokostblandinger med masse sukker i og skokoladene som er problemet... når og hvor mye og hva kan jeg spise for å ikke få dårlig samvittighet..
globalagogo Skrevet 3. mai 2013 #9 Skrevet 3. mai 2013 (endret) Tror ikke det hjelper å ha en slags restriksjon på hvor mye som er lov å og ikke. Går mer på vane det der. Hvis du er vant med å takke nei/ikke lage deg usunn mat, så går det bra. Men er det virkelig verdens undergang å spise litt usunt? Gjett om du kommer til å angre når du er par-og-tredve, med huslån, billån, studielån og kanskje unger, og angrer på at når du var ung og fri og frank så brydde du deg om hvorvidt lørdagsgodtet var litt usunt... Vet at det er vanskelig å se på det sånn; men du har virkelig blåst et bittelite problem ut av proporsjoner. Mat skal ikke være et fokusområde Hjelp jeg hadde en og/å-feil.. Endret 3. mai 2013 av vestia
punktum Skrevet 3. mai 2013 #10 Skrevet 3. mai 2013 Jeg har det akkurat som deg TS, bare at jeg får dårlig samvittighet av absolutt alt jeg spiser, uansett mengde og hvor sunt det er. Vet hvor slitsomt det er å ha det sånn.
Gjest Coolaid Skrevet 4. mai 2013 #11 Skrevet 4. mai 2013 Tror du muligens er altfor flink til hverdags og når helgen kommer så går du amokk ? Senk litt på kravene, bli venner med mat og snop, ikke uvenner. Det skal være matglede og man skal ikke pine seg med negative tanker fordi man spiser snop på helgene osv. Kanskje ditt forhold til mat og godteri er litt ubalansert ?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 4. mai 2013 #12 Skrevet 4. mai 2013 Hvis du sliter med å begrense deg må du nesten bare kjøpe mindre. Du kan for eksempel gå på butikken med kun 30 krone i kontanter og kjøpe godteri for dem Da går det jo ikke an å "kaste i seg alt", fordi du ikke har alt. Det kan eventuelt være en ide å kutte ut godteri totalt hvis du ikke klarer å begrense deg. Jeg har personlig erfaring med at alle cravings og alt fokus på godteri blir borte etter en liten stund. På et tidspunkt innser man at kroppen ikke trenger det, at man kan kose seg med en kurv jordbær. Og så plutselig mister man den ulvehungeren
Akvarium85 Skrevet 4. mai 2013 #13 Skrevet 4. mai 2013 Det høres ikke ut som at du er helt kvitt spiseforstyrrelsene enda TS.. Har du noen å snakke med om dette? Trangen til å kontrollere alt du putter i munnen og frykten for å miste denne er spiseforstyrrelse, og mye farligere enn godteriet i seg selv. Du er nødt til å snakke med psykologen din hvis du har en, evt få fastlegen din til å henvise deg på nytt hvis du gikk til en før. Det er ikke vits å gi tips til hvordan TS skal begrense seg (kontrollere matinntaket enda mer), det hun trenger er hjelp til å endre tankemønsteret, og det er ikke en jobb for oss her på KG!
Gjest Lille-pus Skrevet 4. mai 2013 #14 Skrevet 4. mai 2013 Da stenger jeg denne tråden nå, AB. Du har fått mange og gode, velmente råd. Jeg vil be deg om å følge rådene du har fått, og samtidig lytte til det Akvarium85 sier; snakke med helsepersonell om videre hjelp. Samtidig vil jeg opplyse om at IKS vil være en god samtalepartner som kan benyttes. De har telefon 22 94 00 10 Mvh, Lille-pus, mod.
Fremhevede innlegg