Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Jeg har ingen erfaringer med lavkarbo, men går nå på en diett (Dukan-dietten) der jeg skal holde meg unna karbohydrater :

Jeg spiser speltlomper som et alternativ til brød, men tallet på innholdsfortegnelsen sier meg ingen ting.

Per 100 g har lompene 27.1 g karbohydrater.

Spiser 2 speltlomper om dagen, sammen med egg eller tunfisk.

Er dette mye karbohydrater ? :vetikke:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke regne ut hvor mye to speltlomper veier?

Hvor gammel er du, fire år?

Anonym poster: 4941a278f2809c643f68ca12d113407f

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Dukan-dietten er rimelig omstridt og det er vanskelig å oppnå en varig effekt av den. Ellers må du jo skekke selv hvor mye karbohydrater dietten tillater deg å spise. Så vidt jeg vet er denne dietten ganske streng, hvordan kan du følge den når du knapt vet hva du kan spise?

Skrevet

Du kan ikke regne ut hvor mye to speltlomper veier?

Hvor gammel er du, fire år?

Jeg har veid lompene og vet hvor mye karbohydrater de inneholder.

Det jeg ikke vet er hvor mye karbohydrater egentlig er. Tallet jeg har regnet meg fram til sier meg ingen ting om det er for mye karbo eller for lite.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veid lompene og vet hvor mye karbohydrater de inneholder.

Det jeg ikke vet er hvor mye karbohydrater egentlig er. Tallet jeg har regnet meg fram til sier meg ingen ting om det er for mye karbo eller for lite.

EH?

Hvordan kan du gå på en diett når du har null peiling?

• Liker 4
Skrevet

EH?

Hvordan kan du gå på en diett når du har null peiling?

Tror du missforstår meg..

For eksempel vet vi alle at fløteis inneholder mer kalorier enn saftis.

Jeg vet hvilke produkter som inneholder for mange eller få kalorier i forhold til mettheten den gir.

Det jeg lurer på er da dette - bare at det dreier seg om karbohydrater.

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Tror du missforstår meg..

For eksempel vet vi alle at fløteis inneholder mer kalorier enn saftis.

Jeg vet hvilke produkter som inneholder for mange eller få kalorier i forhold til mettheten den gir.

Det jeg lurer på er da dette - bare at det dreier seg om karbohydrater.

Kalorier spiller liten rolle på lavkarbo, men ingen karbohydrater betyr ingen karbohydrater.. Og kaloriinnholdet står jo på pakken hvis du vil regne på det også...
AnonymBruker
Skrevet

Om du skal følge en diett, er vel første bud å finne ut av diettens regler. Det er jo hele poenget med dietten, nemlig å følge den..

Les deg opp på hva Dukan-dietten handler om (jeg kan forøvrig tipse deg om at i de tre første fasene skal du holde deg unna lomper og annet som inneholder karbohydrater). Så vet du hva du skal/ikke skal spise.

Det er bare å google "dukan diet", så får du helt konkrete lister over hva slags mat som er tillatt.

Anonym poster: 86933565a7fc775b0367f788631c8c56

• Liker 1
Skrevet

Noen som går på lavkarbo her som kan fortelle meg om 27 g karbohydrater i 100 g lomper er mye?

De to ab'ene over meg skjønner ikke spørsmålet mitt, dessverre.

Skrevet

Er du sikker på at to stk veier akkurat 100g?

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Noen som går på lavkarbo her som kan fortelle meg om 27 g karbohydrater i 100 g lomper er mye?

Ja, det er veldig mye. En gylden regel sier at du bør holde deg under 5g karbohydrater per 100g.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste som ikke ser ut til å ta poenget her, er deg. Når du spør om 27 g karbohydrater er mye, er det som å spørre om et 10 meter langt tau er langt nok (stikkord: kontekst).

Du sier du følger Dukan-dietten. Om du spiser lomper, følger du ikke Dukan-dietten. Om du spiser lomper, følger du ingen andre lavkarbo-kosthold heller. Men ja, Dukan-dietten er en av de strengeste, ihvertfall i den første fasen, og skiller seg ut fra andre lavkarbo-kosthold på mange måter.

Har du ikke lest en dritt om Dukan-dietten selv, før du "begynte" på den?

• Liker 3
Skrevet

Den eneste som ikke ser ut til å ta poenget her, er deg. Når du spør om 27 g karbohydrater er mye, er det som å spørre om et 10 meter langt tau er langt nok (stikkord: kontekst).

Du sier du følger Dukan-dietten. Om du spiser lomper, følger du ikke Dukan-dietten. Om du spiser lomper, følger du ingen andre lavkarbo-kosthold heller. Men ja, Dukan-dietten er en av de strengeste, ihvertfall i den første fasen, og skiller seg ut fra andre lavkarbo-kosthold på mange måter.

Har du ikke lest en dritt om Dukan-dietten selv, før du "begynte" på den?

Er nå i nestsiste fase før jeg kan spise så og si alt jeg vil, så lenge jeg holder meg til proteindager.

Det er ikke lenge til jeg kan inkludere karbo i kostholdet mitt, men skal spise så lite som mulig,derfor jeg spør :)

Skrevet

Er du sikker på at to stk veier akkurat 100g?

Glemte å skrive opp karbohydrater pr lompe :)

1 lompe veier 33 gram, som utgjør 9 g karbohydater.

Skrevet

Er nå i nestsiste fase før jeg kan spise så og si alt jeg vil, så lenge jeg holder meg til proteindager.

Det er ikke lenge til jeg kan inkludere karbo i kostholdet mitt, men skal spise så lite som mulig,derfor jeg spør :)

Har du fått gode resultater?

Skrevet

Har du fått gode resultater?

Gikk ned mye i starten (hovedsaklig vann), men etter den første fasen gikk det jevnt men bra nedover :)

Skrevet

Ja, det er veldig mye. En gylden regel sier at du bør holde deg under 5g karbohydrater per 100g.

Virker veldig ... usannsynlig ? :fnise:

Ingen som kan komme med seriøse innslag her ? :vetikke:

Gjest Vampen
Skrevet

Hvorfor er det usannsynlig? Som flere her sier, du må sjekke hva kuren du følger "sier". Jeg gikk en stund på ketolysekuren, og da var det maks 15 gr pr dag. Da er 5 pr 100 gr langt bedre enn 9 pr 33 gr. Følger man en streng lavkarbokur, som ketolyse, så er ei lompe mer enn halve dagsinntaket. Med andre lavkarbovarianter kan man spise mer.

• Liker 3
Gjest Fleecejakke
Skrevet

Det er faktisk sant, men det ville du vist om du satt deg inn i lavkarbo ;)

• Liker 7
Skrevet

Du virker veldig.... uvitende :fnise:

Hva med å faktisk sette seg ordentlig inn i lavkarbo?

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...