Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #1 Skrevet 3. april 2004 Jeg har ca. 10 kg til jeg gjerne ville gått ned for å se ut som jeg gjerne vil. Vet at det går fint, for har klart det tidligere. (Er IKKE jojoslanker, men var 76 kg for noen år siden..) Det jeg lurte på var: Hvordan klarer folk her på forumet å holde seg slanke? (Sikter nå til de som er str. 38 eller mindre, forutsetter da høyde på under 170 cm) Nå er jeg 168 cm høy og veier 66-67 kg. Synes fremdeles det er litt for mye, merker at jeg er dorskere nå enn den tiden da jeg veide 55-60 kg. Her er det jeg spiser i løpet av en dag; jeg har en aktiv hverdag, men trimmer ikke regelmessig. (Skal begynne med det når jeg får tid, håper jeg) frokost: 3 rugknekkebrød med pålegg, eple, vann (har pålegget noe å si, egentlig? hva er best å ha på?) lunsj: 3 rugknekkebrød med pålegg, vann (eller varm lunsj, da ofte risgrøt eller suppe) mellommåltid: fruktyoghurt eller eple middag: 1 eller 2 porsjoner, ingen fete sauser, ofte grønn salat til mellommåltid: en frukt eller et glass iste eller noe kvelds: 2 eller 3 rugknekkebrød med pålegg Ser dette greit ut, eller bør jeg forandre på kostholdet?? Står stille i vekt nå, merker det på klærne. Vil gjerne ha en livsstil og et kosthold jeg kan leve med resten av livet.
Gjest gjest1 Skrevet 3. april 2004 #2 Skrevet 3. april 2004 Hei! Jeg er 168 cm høy, og trives best på ca 57 kg. Altså som deg. Akkurat nå slanker jeg meg, etter å ha lagt på meg endel under svangerskap. På det meste veide jeg 64, som er alt for mye til min kropp. Jeg kontaktet ernæringsfysiolog, og følger nå en diett som skal sikre meg en jevn og trygg vektnedgang. Siden jeg ikke er overvektig fikk jeg beskjed om å spise så mye som 1800 kcal om dagen. Overvektige blir ofte bedt om å ligge på mellom 1200 - 1500 kcal. Jenter på min alder og vekt er estimert å forbruke ca 2000 kcal om dagen, og jeg skal altså spise litt mindre enn jeg bruker. Slik ser min diett ut: Frokost: 2 grove brødskiver, 1 grønnsak og 2 dl lettmelk Lunsj: 2 brødskiver, 1 frukt, 1 glass appelsinjuice Middag: ca 180 g fisk eller kylling, evt 150 g rødt kjøtt. (Veid når rått), med ca 2 dl kokt ris. (Hvis poteter: 2-3 stk, pasta: 3 dl kokt) Aftens: 1 brødskive, 1 lettyoghurt. Av pålegg anbefales jeg å spise makrell i tomat, cottage cheese, mager skinke, kalkunpålegg, lettsyltetøy, sild og magerost. Altså er dette en diettplan som passer hvis man ikke skal gå ned så mange kilo. Jeg har nå i løpet av 3 uker gått ned 2.6 kilo på denne dietten. Skal du ned så mye som 10 kilo kan det tenkes at du må spise mindre enn du gjør. Jeg har sett diettplanen for 1200 kcal, og da er det kun én brødskive til frokost og lunsj, og 120 g kylling til middag, samt skummet melk istedetfor lettmelk. (Man kan selvfølgelig spise gulrøtter, kålrabi etc innimellom måltidene da, så man går ikke rundt sulten.) Det beste tipset for å holde seg slank etter en slik vektnedgang er å alltid passe på hva man spiser. Smør kommer aldri inn i mitt hus, heller ikke potetgull. Dressing kan man lage på fettfattig vis, og brus er en uting. Poenget mitt er altså at det er en tilvenning, man må lære seg en ny type kosthold. (Nå høres det jo ikke ut som om ditt kosthold er usunt altså, dette er ment generelt.) Selv er jeg usedvanlig avhengig av sjokolade, men har nå innsett at jeg får la være å kjøpe det. Jeg har nå ikke spist godteri på 3 uker - og det går helt fint! Når jeg er nede i matchvekt skal jeg tillate meg sjokolade om lørdager altså, men aldri ellers. Jeg må rett og slett lære meg måtehold. Dette ble visst et veldig langt innlegg. Jeg tror det viktigste å huske på når du skal slanke deg er at det ikke skal gå for fort. Ha et mål om at alt som puttes i munnen skal ha en ernæringsmessig funksjon, altså tilføre deg nødvendige næringsstoffer. Tenk på hvor snill du da er mot kroppen din. Og skaff deg informasjon! Det er mye motivasjon å hente på nettet. www.dinkost.no, www.greteroede.no osv. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #3 Skrevet 3. april 2004 Selv er jeg et av disse ufyselige menneskene som liker cottage cheese, skummet melk og grønnsaker, synes smør smaker ekkelt og synes det er morsomt å trene:D Men jeg har lett for å legge på meg, og må passe litt på for å holde vekta.Derfor passer jeg på å få i meg nok, men ikke for mye karbohydrater, ikke for mye fett og rikelig med protein.Dette gjør meg mett og kroppen min fungerer optimalt. Når det gjelder kostplanen din er det et par ting: 1.Pålegg har endel å si.Smør og fete oster utgjør fort mange kalorier.Bruk lett kremost, lette kjøttpålegg (kalkun etc), lettere norvegia osv.Lettere norvegia inneholder fortsatt endel kalorier og fett, men du trenger litt fett, og det er en ypperlig kilde til protein. 2.Spiser du rugknekkebrød fordi du liker det eller fordi det er slankende? Du har lov til å spise brød også! 3.Du spesifiserer ikke hva du vanligvis spiser til middag.To porsjoner pasta, selv uten fet saus, utgjør ofte endel kalorier. Du forbrenner nok endel kalorier på å ha en aktiv hverdag, men forsøk om du kan å få lagt inn litt ekstra mosjon.En rask gåtur noen ganger i uka gjør faktisk forskjell:) (og det er sunt og deilig :-) Det kan hende du spiser litt for lite (eller for mye-vanskelig å vite når jeg ikke vet hva du spiser til middag).Litt ekstra proteiner skader nok ikke.Prøv fet fisk, magert kjøtt etc med masse gode grønnsaker (wok?) til middag.Fortsett også med den grønne salaten (men hold deg unna fete dressinger!=) Det aller beste rådet jeg kan gi deg er kanskje å få oversikt over hvor mye/lite du egentlig spiser.Om du får nok kalorier, om du får for mange, om du får nok proteiner etc.Du trenger ikke fortsette å telle kalorier, men det kan være greit å gjøre det noen dager for å få oversikt og en pekepinn på hva du kan gjøre bedre.Et lite tips:Last ned demoversjonen av programmet helsevakten på www.nutris.com.Dette kan du bruke gratis i en ukes tid, og det er lenge nok til at du får gransket kostholdet ditt litt.Og det koster ingenting:) Det er vanlig at man slutter å gå ned i vekt en kortere periode når man har slanket seg lenge.Forbrenningen din kan også ha gått ned.Tror du når målet ditt til slutt, jeg :-) Du har allerede gått ned masse :-) Grunnregel for å holde vekta etter slankekur: det aller viktigste er å fortsette med de sunne vanene, men spise mer enn når du slanket deg.Mosjon hjelper godt på.Og unn deg en sjokolade innimellom! Det er ikke sunt å nekte seg selv alt som er godt! :-) Lykke til :-)
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #4 Skrevet 3. april 2004 svaret fra "gjest" var meg, glemte å logge inn:)
Gjest Den første gjesten Skrevet 3. april 2004 #5 Skrevet 3. april 2004 Tusen hjertelig takk for tips, Matahari og Gjest! Jeg innser nok selv at kostholdet mitt kan forandres litt; bl.a spiser jeg av og til middag med bare pasta og skinke, eller bare kotelett og ris. Sikkert ikke sunt i lengden. Hva med Sjysaus, er det fetende? (posesaus, for mye salt kanskje?) Jeg spiser rugknekkebrød fordi jeg liker det, og fordi magen min føles mindre oppblåst av det enn av brød. Jeg spiser 1-2 poser popcorn hver eneste helg, bør jeg slutte med det? Brus er allerede kuttet, og sjokolade er jeg ikke sånn superbegeistret for. Har skjønt at jeg er heldig der. Noen dager saboterer jeg meg selv grundig. Stapper inn opptil 5 knekkebrød med TYKT lag sjokoladepålegg på en gang, hogger innpå med frukt og is-te, osv. Men det skjer ikke ofte, mindre enn en gang i uka. Likevel, irriterende. Dette skjer mest om kvelden, noen timer etter middag. Må nesten bare slutte å ha sjokopålegg i huset..
Gjest Den første gjesten Skrevet 3. april 2004 #6 Skrevet 3. april 2004 Av pålegg sånn til vanlig liker jeg: cottage cheese, makrell i tomat, kokt skinke, pastramiskinke, lettost (smøreost), kaviar, egg & majones i helgene, mager prim. Hørtes det ok ut?
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #7 Skrevet 3. april 2004 Hei! :-) Jeg har en MASSE personlig erfaring omkring tema "kropp, mat, vekt, trening, slanking." Klarte lett å gå opp tjuefem (!) kg - men brukte flere år før jeg klarte å ta av kiloene igjen på en sunn og vaaarig måte. I dag veier jeg 52 kg, er 163cm høy - denne vekten har jeg hatt de siste tre år, helt uten strev og fokus omkring hva jeg putter i munnen. Det jeg gjorde FEIL, var å fokusere alt omkring mat. Jeg telte kalorier, fettprosenter, mengde mat, osv.....men resultatet av det, er jo at man blir helt oppslukt av tanken på mat heeele tiden Det jeg gjorde RIKTIG, etter inspirasjon fra en bok jeg fant på biblioteket (som jeg dessverre ikke husker navnet på), var å begynne å TRENE regelmessig. I begynnelsen fikk jeg med diverse venninner på å gå laaange kveldsturer minst 4 ganger i uken...etterhvert erstattet jeg noen av turene med å jogge/gå i minst 30 min (det er i tiden etter disse 30 minuttene at kroppen tar av fett) Det var TØFT i begynnelsen, for jeg var i dårlig form. men med støtte fra venninner, og beinhard disiplin, pustet jeg og peste jeg meg gjennom joggeturene, og vips! Plutselig en dag klarte jeg å jogge heeele rundten min uten å ta gå-pauser I tillegg, meldte jeg meg inn i et treningssenter og trente vekter, og det er den beste investeringen jeg har gjort i livet mitt, for den vekttreningen gav meg resultater allerede etter en uke!!!! Når man trener jevnlig, øker man forbrenningen sin. Sultlysten tilpasses også kroppens behov på en riktigere måte, enn når man f.eks slanker seg. Det er kjempeviktig å spise nok for å få energi til å orke å trene. det å kombinere slankekurer med trening er altså omtrent ensbetydende med at man ikke klarer å gjennomføre treningsmålene sine over tid. Mitt råd er derfor (og værsåsnill og prøv, jeg kan LOVE at du vil få overraskende raske og fine resultater) flytt fokuset vekk fra maten, og over på å trene kroppen! Spis heller tre brødskiver ekstra til kveldsmat, når du kjenner du er sulten etter en lang tur, enn å sette kroppen din på sparebluss, og humøret ned i kjelleren, ved å sulte kroppen med knekkebrød. Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #8 Skrevet 3. april 2004 for forrige innlegg! Helt i tråd med mine egne erfaringer..
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #9 Skrevet 3. april 2004 Tusen hjertelig takk for tips, Matahari og Gjest! Jeg innser nok selv at kostholdet mitt kan forandres litt; bl.a spiser jeg av og til middag med bare pasta og skinke, eller bare kotelett og ris. Sikkert ikke sunt i lengden. Hva med Sjysaus, er det fetende? (posesaus, for mye salt kanskje?) Jeg spiser rugknekkebrød fordi jeg liker det, og fordi magen min føles mindre oppblåst av det enn av brød. Jeg spiser 1-2 poser popcorn hver eneste helg, bør jeg slutte med det? Brus er allerede kuttet, og sjokolade er jeg ikke sånn superbegeistret for. Har skjønt at jeg er heldig der. Popp popkornet ditt selv! Micropopcorn og popcorn du kjøper selv er nesten like fett som potetgull.Hjemmepoppet popcorn (poppet i lite fett) er mye sunnere. Posesaus er som regel ganske magert (bortsett fra de der du tilsetter fett, bernaise etc), men les utenpå pakken-der står det kalori og fettinnhold pr.dl.
Rapitap Skrevet 3. april 2004 #10 Skrevet 3. april 2004 flytt fokuset vekk fra maten, og over på å trene kroppen! Er hjertens enig ! :-)
Nigella Skrevet 3. april 2004 #11 Skrevet 3. april 2004 Er hjertens enig ! :-) Må bare få si meg enig! Dette er kjempeviktig!
momo Skrevet 3. april 2004 #12 Skrevet 3. april 2004 Veldig enig med alle dere som mener trening er tingen. Jeg skal selv gå ned 10 kg nå, og sefølgelig kan ikke jeg sitte og proppe i meg mat og godt. Men det viktigste for meg det er at jeg må trene regelmessig. Nå veier jeg 70 kg og er utrent, jeg er ikke for glad i kroppen min nå. Når jeg veide 60 kg og var veltrent (før jeg fikk barn), hadde jeg kjempefin kropp. Når jeg trente kunne jeg spise hva jeg ville og la ikke på meg, nå er det nok og lukte på en sjokolade, så går jeg opp i vekt. :-) :-)
Gjest DenSmarte Skrevet 3. april 2004 #13 Skrevet 3. april 2004 Jeg er 1.62 høy og veier 52 kg. Skulle også gjerne likt å tatt av litt. ikke fordi det er så pent å være tynn, men en merker at en orker mer når en er veldig slank.
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #14 Skrevet 3. april 2004 Trening er tingen, enten man ønsker vektreduksjon eller ikke. Det er lettere å holde vekta vedlike ved trening. Trener ergometersykkel hver dag og kondisen er blitt utrolig god. Nå merker jeg det først og fremst i lårene. Har fått mye muskler der, og dermed har forbrenninga økt betraktelig. Noe som fører til at en kan spise endel uten å bry seg så mye med kaloriene. Man kan ha et sunt kosthold samtidig med at en kan unne seg noen utskeielser innimellom. Man får egentlig i pose og sekk når man trener
Gjest DenSmarte Skrevet 3. april 2004 #15 Skrevet 3. april 2004 Trening er tingen, enten man ønsker vektreduksjon eller ikke. Det er lettere å holde vekta vedlike ved trening. Trener ergometersykkel hver dag og kondisen er blitt utrolig god. Nå merker jeg det først og fremst i lårene. Har fått mye muskler der, og dermed har forbrenninga økt betraktelig. Noe som fører til at en kan spise endel uten å bry seg så mye med kaloriene. Man kan ha et sunt kosthold samtidig med at en kan unne seg noen utskeielser innimellom. Man får egentlig i pose og sekk når man trener Jeg trener tre ganger i uken. Men vekten står fremdeles på 52kg. Bør jeg trene flere ganger i uken om jeg vil gå ned fire fem kilo da?
Gjest 1111 Skrevet 3. april 2004 #16 Skrevet 3. april 2004 Jeg trener tre ganger i uken. Men vekten står fremdeles på 52kg. Bør jeg trene flere ganger i uken om jeg vil gå ned fire fem kilo da? Husk at hvis du trener mye, så går du opp i muskelmasse, og muskler veier tre ganger mer enn fett. derfor burde du ikke se på vekten når du trener såpass mye. stol heller på målebåndet eller speilet.
Gjest DenSmarte Skrevet 3. april 2004 #17 Skrevet 3. april 2004 Husk at hvis du trener mye, så går du opp i muskelmasse, og muskler veier tre ganger mer enn fett. derfor burde du ikke se på vekten når du trener såpass mye. stol heller på målebåndet eller speilet. Men hvis vi tenker klesstørrelse da. Bruker 36. Og den samme buksen prøvde jeg i 34, men den satt litt for stramt... Og det er etter at jeg har trent som en Gud...(føler jeg da!)
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2004 #18 Skrevet 4. april 2004 Den smarte(?): Du lurer på hvorfor du ikke går ned når du er 162 cm høy og veier 52 kg? Surprise: Du er kjempetynn allerede! Hva skal du lenger ned å gjøre? Kroppen din har funnet sin trivselsvekt, og nå må du passe deg for å forsøke å gå ned noe mer, dette lukter av spiseproblemer, synes jeg. Du kommer definitivt ikke til å orke mer om du veier mindre enn du gjør nå. Om du klarer å gå ned et par kilo, er det antakelig bare muskler som forsvinner. Kroppen må ha en viss vekt for å klare å bygge (ellers er det bare musklene den tærer på etter en treningsøkt). Mindre muskler = mindre styrke, mindre ork, mindre forbrenning. Tenk nøye igjennom om du vil ned i vekt, virkelig.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2004 #19 Skrevet 4. april 2004 Og hvis man skal kose seg litt ekstra i helgene, kan man jo kjøpe "sunn" sjokolade, som f.eks Freia Premium eller Bocca (som jeg tror har 70% kakao, og som altså ikke er så usunn som annen sjokolade) Disse smaker faktisk veldig godt også
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2004 #20 Skrevet 4. april 2004 Og hvis man skal kose seg litt ekstra i helgene, kan man jo kjøpe "sunn" sjokolade, som f.eks Freia Premium eller Bocca (som jeg tror har 70% kakao, og som altså ikke er så usunn som annen sjokolade) Disse smaker faktisk veldig godt også Mørk sjokolade er riktignok sunnere, men ikke mer kalori/fettfattig enn vanlig sjokolade.Det betyr derfor ingenting for vekten om man velger bocca eller snickers.. Trening er fantastisk for kropp og sjel (jeg er treningsfantast selv), og det bidrar til å opprettholde muskelmassen, brenne kalorier og regulere apettitten når man slanker seg eller forsøker å holde vekta.Men trening alene er ikke alltid nok for å slanke seg, spiser man for mye går man ikke ned i vekt av å trene 3-4 ganger i uka, uansett! (men man kan bli fastere og sprekere..).Trening fungerer optimalt kombinert med et bevisst kosthold!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå