Gå til innhold

I ulykke med syklist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal prøve å gjøre dette kort:

Jeg kom kjørende langs en riksveg/forkjørsvei i vinter.

Ut av det blå kom det en syklist fra en sidevei, ned en bakke, uten bremser og hjelm, og uten å holde vikeplikten. Syklisten braste rett i bilen, fløy over panseret, endte til slutt i veikanten. Jeg rakk såvidt å bremse.

Syklisten ble sendt til sykehus med ambulanse, jeg har fått klarhet i at det underlig nok ikke var skader der.

Jeg ble avhørt av politi like etter. Det er ganske klart at det er syklisten som er skyld i ulykken.

Skadene på bilen med knust frontrute, panserbulk og diverse ble takstet til nærmere 80000kr. Jeg har toppforsikring. Men for å få ut bilen etter oppretting måtte jeg ut med 10000 i egenandel.

Forsikringsbyrået venter på politirapport og en bekreftelse på skyldfordeling.

Hva skjer videre? Hvordan skal jeg få tilbake egenandelen, når det ikke var min skyld? Hva om syklisten ikke har forsikring (har forstått det slik at skademelding ikke er levert fra syklisten enda)?

Noen som har peiling?

Anonym poster: ec33eda60c3150c9790b9422e07e659e

Anonym poster: ec33eda60c3150c9790b9422e07e659e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker, men hvis syklisten gjør seg vanskelig risikerer du kansje å møtte gå til sak mot ham/henne. Jeg ville ringt forsikringsselskapet ditt og hørt med dem.

Anonym poster: 6b254d2bc808ed752caf983e50032d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Dette er noe helt annet, men.. Jeg hadde en venn som var i en ulykke som ikke var hennes feil. Her prøvde forsikringsselskapet å "lure" henne til å betale egenandel. Da hadde hun pratet med en av hennes mors venninner (som jobber i ett annet forsikringsselskap, mer rettet mot bedrifter), som sa at hun for all del ikke skulle betale egenandelen, og at den var vanskelig å få tilbake etterpå. Det var jo tross alt ikke hennes feil.

Vet ikke helt hva jeg vil med å si det til deg, men kanskje vær obs, og undersøkt litt nærmere om denne egenandelen.

Angående saken: Det er jo en god sannsynlighet for at syklisten ikke hadde forsikring. Og dette er jo ikke straffesak, så uten at jeg vet helt sikkert (nå bare tror jeg og mener noe), så vil jeg kanskje gjette på at du må ta opp sivil sak / søksmål mot syklisten for å få pengene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...