AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #1 Skrevet 1. mai 2013 Dumt spørsmål, og litt ubehagelig kanskje, men når man tar blodprøver, vil det synes om man har tatt avføringspiller da? Blodprøvene er forresten for å sjekke om det er noen mangel av vitaminer osv i kosten. Jeg har tatt et pr piller 4-5 ganger pr uke en tid, om jeg ikke gjør det blir magen veldig, veldig vond. Det er ikke noe jeg vil ta opp med legen med det første (er et litt vel personlig problem, føler meg så ekkel) men samtidig er jeg redd for at pillene har lagt igjen noen "spor" og at jeg da må forklare meg. Jeg vet at noen bruker disse pillene til å slanke seg, men det er altså ikke tilfellet hos meg. Og ja, jeg er allerede klar over at det er farlig å ta slike piller over tid. Det er noe jeg skal ta tak i snart. Takk for svar. Anonym poster: ac634057da04d5724edb49d6f458191e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #2 Skrevet 1. mai 2013 Punkt 1: Fortell om problemet ditt med magen til legen. Han/hun kan hjelpe deg til å finne andre løsninger på problemet. Avføringspiller kan gjøre vondt verre hvis du ikke får ordnet opp i årsaken til at du er treg i magen. Ærlig talt, det er jo ikke flaut? Kan tenke meg 100 andre ting som er verre å gå til legen med. Punkt 2: man kan ikke oppdage selve stoffet i avføringspillene på blodprøver. Grunnen er at disse som regel virker lokalt (altså i tarmen) og vil ikke bli tatt opp i blodet i særlig grad. Noen avføringspiller kan imidlertid gjøre at du blir litt dehydrert, slik at elektrolytter (salter) i blodet er unormale. Det er ganske vanlig å sjekke elektrolytter ved standard blodprøver. Hvis dette blir nevnt er det helt nødvendig at du nevner avføringspillene. Anonym poster: 9ea27945592305da47901b9f65e8dc17 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #3 Skrevet 1. mai 2013 Punkt 1: Fortell om problemet ditt med magen til legen. Han/hun kan hjelpe deg til å finne andre løsninger på problemet. Avføringspiller kan gjøre vondt verre hvis du ikke får ordnet opp i årsaken til at du er treg i magen. Ærlig talt, det er jo ikke flaut? Kan tenke meg 100 andre ting som er verre å gå til legen med. Punkt 2: man kan ikke oppdage selve stoffet i avføringspillene på blodprøver. Grunnen er at disse som regel virker lokalt (altså i tarmen) og vil ikke bli tatt opp i blodet i særlig grad. Noen avføringspiller kan imidlertid gjøre at du blir litt dehydrert, slik at elektrolytter (salter) i blodet er unormale. Det er ganske vanlig å sjekke elektrolytter ved standard blodprøver. Hvis dette blir nevnt er det helt nødvendig at du nevner avføringspillene. Anonym poster: 9ea27945592305da47901b9f65e8dc17 Takk for svar! Du har nok rett. Men jeg merker det ofte etter å ha spist, for veldig vondt i magen. Og bukser som passet da jeg tok de på meg tidligere på dagen, blir for små...magen vokser seg utrulig etter å ha spist. Jeg kan gå lenge uten å ha få vært "ordentlig" på do om jeg ikke tyr til piller...og da bare vokser og vokser magen... Vet liksom ikke hvordan jeg skal ta det opp med ham? Det er en mann, ville vært lettere med en kvinnelig lege, men alternativt kan jeg kanskje bestille time hos et privat legekontor, om det går? Okei. Nei, får da ikke håpe jeg har latt det gå så langt. Kan umulig være særlig bra for kroppen heller. Men takk for svar, da er jeg klar over det:) Anonym poster: ac634057da04d5724edb49d6f458191e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #4 Skrevet 2. mai 2013 Takk for svar! Du har nok rett. Men jeg merker det ofte etter å ha spist, for veldig vondt i magen. Og bukser som passet da jeg tok de på meg tidligere på dagen, blir for små...magen vokser seg utrulig etter å ha spist. Jeg kan gå lenge uten å ha få vært "ordentlig" på do om jeg ikke tyr til piller...og da bare vokser og vokser magen... Vet liksom ikke hvordan jeg skal ta det opp med ham? Det er en mann, ville vært lettere med en kvinnelig lege, men alternativt kan jeg kanskje bestille time hos et privat legekontor, om det går? Okei. Nei, får da ikke håpe jeg har latt det gå så langt. Kan umulig være særlig bra for kroppen heller. Men takk for svar, da er jeg klar over det:) Anonym poster: ac634057da04d5724edb49d6f458191e Både menn og kvinner bæsjer, så du kan like gjerne ta det opp med en mann som en kvinne Fortell at du er plaget med forstoppelse, så plaget at du har brukt piller for å ha avføring. Det er ingenting å skamme seg over, og er veldig vanlig! Sannsynligvis vil han spørre deg om hvor lenge det har pågått, hva du spiser og slik, og kjenne på magen din. Du kan selvsagt gå privat, men jeg ville heller spart de pengene. Anonym poster: 9ea27945592305da47901b9f65e8dc17
Djungelvrål Skrevet 2. mai 2013 #5 Skrevet 2. mai 2013 Gå til legen før du ødelegger peristaltikken din helt. Og SLUTT å ta piller, kjøp heller Movicol på apoteket. Det er et pulver du rører ut i vann. Vannet tas med til tarmen og øker volumet slik at du lettere kommer deg på do. Når du er ung og frisk skal du normalt ikke ha problemer med avføringen. Drikk mye vann og beveg deg mere. Du har blitt avhengig av disse pillene og du trenger dem helt sikkert ikke.
MilleVanille Skrevet 2. mai 2013 #6 Skrevet 2. mai 2013 Dette med fordøyelsesproblemer er jo faktisk ikke pinlig i det hele tatt(med mindre det inneholder litt mer pinlige detaljer som diaré, luft i magen++). Jeg er en typisk person som synes AAALT er flaut, men selv det skulle jeg ha klart å gå til legen med!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå