AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #1 Skrevet 1. mai 2013 Hei! Min samboer og jeg leier en leilighet, der vi nå har en hund. Utleier sa at det var lov med husdyr før vi flyttet inn, og i kontrakten står det ingenting om forbud mot dyrehold. Hunden er veldig rolig, ligger stort sett og sover når vi er hjemme. Nå har oppdretteren hans spurt om vi kunne tenke oss å være fôrvert for en valp, og det er noe jeg har veldig lyst til. Det er ikke en veldig stor leilighet, men siden hund nr. 1 er så rolig og grei inne, og begge hadde lært at lek og løping hovedsakelig foregår ute, fant vi ut at det burde gå greit. Da jeg spurte utleier om det var greit med en hund til, var han litt skeptisk, men lurte på om han kunne komme og se hvor mye slitasje og lukt det var blitt i leiligheten før han bestemte seg. Så nå har han vært her og sett, og sa selv at det ikke var noen riper i gulvet eller andre skader, ikke luktet det hund heller. Men likevel så sa han altså nei. Fordi han synes det var litt lite plass for to hunder (han har sagt selv at han ikke har peiling på hunder, det har der i mot vi - og vi synes det går helt fint). Det er for øvrig snakk om to whippeter, altså ikke store hunder. Problem nummer to var at han trodde at de sikkert kom til å leke og løpe rundt når vi var borte, altså bråke. Jeg regner med at det ikke vil bli så mye av det, så lenge de får nok stimuli ellers. Jeg er også hjemme på formiddagen, og min samboer på ettermiddagen, så de er lite alene. Det står skrevet i kontrakten at han skal lydisolere mellom etasjene, noe som ikke har blitt gjort fordi taket nede er for lavt. Det er altså ikke vår feil at det ikke har blitt gjort, så det burde jo ikke påvirke om vi får ha hunder eller ikke... Hun som bodde her før oss hadde forresten tre små hunder, og leiligheten var i fin stand da hun flyttet ut. Så jeg aner ikke hvorfor det plutselig har blitt et problem. Jeg har ikke lyst til å gi opp, så hvordan skal jeg forholde meg til dette? Hva skal jeg si, eller gjøre? Han har vel egentlig ikke lov til å nekte dyr så lenge det ikke påvirker han, noe han har sagt selv at det ikke gjør. Jeg har også sagt at det er snakk om å være fôrvert til nr. 2, så om det skulle bli mye bråk eller andre problemer har oppdretter sagt at hun gjerne tar den tilbake. Anonym poster: b84ea4d98360239b42b30fc6c33f8ae9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #3 Skrevet 1. mai 2013 Hvor stor er leiligheten da? Vet ikke nøyaktig. Lite soverom, lite kjøkken, middels stor stue, ganske stort bad og gang. Helt grei størrelse. Det er egentlig ikke poenget, det er plass til to hunder. Anonym poster: b84ea4d98360239b42b30fc6c33f8ae9
Maneo Skrevet 1. mai 2013 #4 Skrevet 1. mai 2013 Jeg synes egentlig dere skal være fornøyd med at dere har en fin leilighet hvor dere har lov til å ha hunden deres - uten å mase om en hund til. Et fåtall leiligheter der ute som tillater husdyr. Jeg skjønner deg absolutt, og forstår at dere skal holde de mest mulig i ro inne osv., men det kan ikke husutleieren stole på, dessverre. 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #5 Skrevet 1. mai 2013 Jeg synes egentlig dere skal være fornøyd med at dere har en fin leilighet hvor dere har lov til å ha hunden deres - uten å mase om en hund til. Et fåtall leiligheter der ute som tillater husdyr. Jeg skjønner deg absolutt, og forstår at dere skal holde de mest mulig i ro inne osv., men det kan ikke husutleieren stole på, dessverre. Jeg synes ikke det stemmer at det er et fåtall som tillater husdyr. Hadde med hunden min på visning på 10 stk ca og fikk tilbud på alle! Men det vil jo alltid være vanskeligere å få lov til å ha valp.. Kan dere vurdere å flytte? Anonym poster: bc2e56d79cd2350448fab68d823666a8
Gjest Nigiria Skrevet 1. mai 2013 #6 Skrevet 1. mai 2013 Dette er helt og holdent opp til utleier. Selv om du synes at argumentene hans ikke er like sterke som dine, så har det ingenting å si når det tross alt er hans leilighet. Dere er heldige som får ha hund der! Jeg hadde ikke tillatt det som utleier, uansett hvordan hunden var. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #7 Skrevet 1. mai 2013 ikke hør på alle som kun dribver meningsutveksling her, og ikke egentlig vet hva de snakker om. Les husleieloven du, og så er det selvfølgelig opp til deg hvor godt forholdt du ønsker å ha til utleier vidre. Anonym poster: da50ca364c7b4b90c38f400f50345748 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #8 Skrevet 1. mai 2013 Jeg tenker at så lenge man leier og ikke eier egen bolig så kan man ikke gjøre alt man har lyst til. Jeg fikk ha hund der jeg bor, og huseier er glad i dyr, men satte likevel en begrensing på antall. Helt greit, så kan jeg fylle opp huset med firbeinte den dagen jeg har råd til å kjøpe. Anonym poster: ed561fa8c896fa7138bd6b1e1611045c 5
Maneo Skrevet 1. mai 2013 #9 Skrevet 1. mai 2013 (endret) Jeg synes ikke det stemmer at det er et fåtall som tillater husdyr. Hadde med hunden min på visning på 10 stk ca og fikk tilbud på alle! Men det vil jo alltid være vanskeligere å få lov til å ha valp.. Kan dere vurdere å flytte? Anonym poster: bc2e56d79cd2350448fab68d823666a8 Kommer helt an på hvilken by du bor i. Her er det tilnærmet umulig. Endret 1. mai 2013 av Maneo 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #10 Skrevet 1. mai 2013 Hei! Min samboer og jeg leier en leilighet, der vi nå har en hund. Utleier sa at det var lov med husdyr før vi flyttet inn, og i kontrakten står det ingenting om forbud mot dyrehold. Hunden er veldig rolig, ligger stort sett og sover når vi er hjemme. Nå har oppdretteren hans spurt om vi kunne tenke oss å være fôrvert for en valp, og det er noe jeg har veldig lyst til. Det er ikke en veldig stor leilighet, men siden hund nr. 1 er så rolig og grei inne, og begge hadde lært at lek og løping hovedsakelig foregår ute, fant vi ut at det burde gå greit. Da jeg spurte utleier om det var greit med en hund til, var han litt skeptisk, men lurte på om han kunne komme og se hvor mye slitasje og lukt det var blitt i leiligheten før han bestemte seg. Så nå har han vært her og sett, og sa selv at det ikke var noen riper i gulvet eller andre skader, ikke luktet det hund heller. Men likevel så sa han altså nei. Fordi han synes det var litt lite plass for to hunder (han har sagt selv at han ikke har peiling på hunder, det har der i mot vi - og vi synes det går helt fint). Det er for øvrig snakk om to whippeter, altså ikke store hunder. Anonym poster: b84ea4d98360239b42b30fc6c33f8ae9 Husleieloven § 5-2: ”Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen”. Jusstorget Hans begrunnelse for nekt er lovstridig. Du har retten på din side. Google husleieloven og husdy så finner du enda mer materiale. Ett medlemskap i Leieboerforeningen er absolutt å anbefale. Jeg har ringt dem flere ganger angående vår utleiers antikviteter og fått god hjelp. Du har også rett på en times gratis advokatbistand i året. Lykke til med valp! Anonym poster: 48a86cebfb2388f61b6c92cc85fd1103 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #11 Skrevet 1. mai 2013 Takk for svar. Ja, jeg vet at jeg har loven på min side - men vil helst ikke dra inn det om det ikke er nødvendig, vil gjerne fortsette å ha et godt forhold til utleier. Så jeg spurte egentlig etter tips om hvordan jeg skal ta opp dette på en ordentlig måte, altså gode argumenter eller en ny måte å se ting på. Jeg aksepterer faktisk ikke uten videre det utleier sier. Jeg aksepterer det som står i kontrakten, og som er avtalt. Det til tross for at han bryter kontrakten ved å ikke lydisolere, noe som i første omgang går utover oss (vi hører bedre han enn omvendt, og han har to unger som vekker oss tidlig på morgenen i helger, relativt høy musikk på kvelden o.l), og så går det ut over oss igjen når det kommer til det å ha hund. Vi betaler også en del mer enn det som er vanlig for en leilighet på denne størrelsen, som attpåtil er veldig usentral, nettopp for dyreholdet. Det er nettopp det som betyr mest for meg, så jeg er ikke litt skuffet. For å dekke eventuelle skader er det vel bare å ta av depositumet..? For å oppsummere; Han har sagt at dyrehold er greit. Det har bodd tre hunder her før, uten problemer. Han har sagt at det er greit med to dyr tidligere (han trodde vi hadde ilder og hund samtidig på et tidspunkt, hadde glemt å si at ilderen var omplassert). Han har selv sagt at det er null slitasje, lukt, bråk eller andre problemer hittil - og om det skulle bli det med hund nr. 2, går det som sagt an å returnere til oppdretter. Vi har også fulgt denne valpen fra den var kun et par dager gammel, og var alltid helt sikre på at det bare var å si fra til utleier før valpen kom i hus. Hadde aldri forventet at han skulle ombestemme seg uten spesiell grunn. Vi har planlagt alt fra utstyr, til henting, til valpekurs... Og gledet oss masse. Det her betyr så mye for oss at vi vurderer å flytte nå, men det er ikke så lett. Får se om vi finner noe... Men før det evt blir nødvendig, vil jeg gjerne prøve å snakke med utleier i hvert fall en gang til, derfor spurte jeg om tips i den sammenheng. TS Anonym poster: b84ea4d98360239b42b30fc6c33f8ae9
Barcelone Skrevet 1. mai 2013 #12 Skrevet 1. mai 2013 Husleieloven § 5-2: ”Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen”. Jusstorget Hans begrunnelse for nekt er lovstridig. Du har retten på din side. Google husleieloven og husdy så finner du enda mer materiale. Ett medlemskap i Leieboerforeningen er absolutt å anbefale. Jeg har ringt dem flere ganger angående vår utleiers antikviteter og fått god hjelp. Du har også rett på en times gratis advokatbistand i året. Lykke til med valp! Anonym poster: 48a86cebfb2388f61b6c92cc85fd1103 Slik jeg ser det så er ikke det at TS ønsker seg en hund til en god grunn. Det er bare en grunn. Det er tross alt huseier som EIER leiligheten og han har da sin fulle rett til å bestemme om det skal flere dyr inn der eller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #13 Skrevet 1. mai 2013 Slik jeg ser det så er ikke det at TS ønsker seg en hund til en god grunn. Det er bare en grunn. Det er tross alt huseier som EIER leiligheten og han har da sin fulle rett til å bestemme om det skal flere dyr inn der eller ikke. Loven blåser i hvordan både du og huseier ser det, den er klinkende klar. Utleier har med mindre husdyret er til plage for noen ingen rett til å nekte, samme om han har betalt dobbelt for huset/leiligheten. Uansett, TS søkte å få seg forelagt en samtale mellom seg og utleier hvor hun faktisk ikke måtte ta en konfrontasjon og vise til loven. Da....får dere ta halene mellom bena og stikke da.... Anonym poster: 48a86cebfb2388f61b6c92cc85fd1103 1
Barcelone Skrevet 1. mai 2013 #14 Skrevet 1. mai 2013 Loven blåser i hvordan både du og huseier ser det, den er klinkende klar. Utleier har med mindre husdyret er til plage for noen ingen rett til å nekte, samme om han har betalt dobbelt for huset/leiligheten. Uansett, TS søkte å få seg forelagt en samtale mellom seg og utleier hvor hun faktisk ikke måtte ta en konfrontasjon og vise til loven. Da....får dere ta halene mellom bena og stikke da.... Anonym poster: 48a86cebfb2388f61b6c92cc85fd1103 Det kommer jo helt an på hvordan man leser loven og hva man legger vekt på. Jeg legger vekt på at leietaker kan holde dyr dersom det er gode grunner som taler for det. Da ser jeg for meg at det f.eks er en førerhund e.l. At hun ønsker seg en hund til er sikkert en god grunn for henne, men ikke for huseier. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #15 Skrevet 1. mai 2013 Slik jeg ser det så er ikke det at TS ønsker seg en hund til en god grunn. Det er bare en grunn. Det er tross alt huseier som EIER leiligheten og han har da sin fulle rett til å bestemme om det skal flere dyr inn der eller ikke. Som sagt, dyrehold er noe av det viktigste for meg. En god grunn kan være at depresjonen min ble langt bedre da jeg fikk hund. Nå har jeg litt dårlig samvittighet da jeg ikke liker å ha dyr alene, og ser hvor mye han trives med hunder han er trygg på. Det tar dog litt tid for han er litt skeptisk til nye, så ''hundretreff'' og lignende får han lite ut av, blir bare stresset. Uansett, TS søkte å få seg forelagt en samtale mellom seg og utleier hvor hun faktisk ikke måtte ta en konfrontasjon og vise til loven. Anonym poster: 48a86cebfb2388f61b6c92cc85fd1103 Ja. Trives faktisk på KG til vanlig, men det er da måte på å snakke rundt det jeg spør om. Det hjelper ikke å kritisere meg, gi heller tips og råd, eller la være å skrive - vær så snil. TS Anonym poster: b84ea4d98360239b42b30fc6c33f8ae9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #16 Skrevet 1. mai 2013 Det kommer jo helt an på hvordan man leser loven og hva man legger vekt på. Jeg legger vekt på at leietaker kan holde dyr dersom det er gode grunner som taler for det. Da ser jeg for meg at det f.eks er en førerhund e.l. At hun ønsker seg en hund til er sikkert en god grunn for henne, men ikke for huseier. Jeg leser loven på samme måte som deg. At "gode grunner for dyrehold" betyr førerhund. En venninne av meg leier leilighet, og fikk anbefaling av psykologen sin om å skaffe seg hund til å hjelpe mot depresjon. Men huseieren hennes leste loven på samme måte som meg, og mente at en sånn terapihund ikke var god nok grunn til å få ha dyr. Så vær fornøyd med det hundeholdet du får lov å ha, TS . Ikke mange som er så heldige. Anonym poster: 23a9b2c79b7c422af7017424e611e8c0 2
Barcelone Skrevet 1. mai 2013 #17 Skrevet 1. mai 2013 Som sagt, dyrehold er noe av det viktigste for meg. En god grunn kan være at depresjonen min ble langt bedre da jeg fikk hund. Nå har jeg litt dårlig samvittighet da jeg ikke liker å ha dyr alene, og ser hvor mye han trives med hunder han er trygg på. Det tar dog litt tid for han er litt skeptisk til nye, så ''hundretreff'' og lignende får han lite ut av, blir bare stresset. Ja. Trives faktisk på KG til vanlig, men det er da måte på å snakke rundt det jeg spør om. Det hjelper ikke å kritisere meg, gi heller tips og råd, eller la være å skrive - vær så snil. TS Anonym poster: b84ea4d98360239b42b30fc6c33f8ae9 Hvis du virkelig vil ha en hund til så må du nesten ha en skikkelig samtale med utleier. Jeg ville nok ikke bare tatt inn en hund bare fordi loven sier sånn eller sånn, det kan skape dårlig stemning og er nok heller ikke så bra hvis du sliter med depresjon. For han så spiller det jo egentlig ikke noen rolle om du bare er fôrvert, du skal jo uansett ha to hunder i leiligheten, men synes det er rart at du ikke får prøve heller når du sier at du kan få levere tilbake hunden hvis det ikke fungerer. Jeg ville kanskje ventet litt og så prøvd å ta det opp med han igjen om en liten stund.
Barcelone Skrevet 1. mai 2013 #18 Skrevet 1. mai 2013 Jeg leser loven på samme måte som deg. At "gode grunner for dyrehold" betyr førerhund. En venninne av meg leier leilighet, og fikk anbefaling av psykologen sin om å skaffe seg hund til å hjelpe mot depresjon. Men huseieren hennes leste loven på samme måte som meg, og mente at en sånn terapihund ikke var god nok grunn til å få ha dyr. Så vær fornøyd med det hundeholdet du får lov å ha, TS . Ikke mange som er så heldige. Anonym poster: 23a9b2c79b7c422af7017424e611e8c0 Jeg ville ha godtatt en anbefaling av en psykolog om at leier bør få ha dyr hvis dette er helsebringende. Depresjon kan være ganske alvorlig og jeg syned faktisk det er en god grunn. Om man derimot bare har lyst på en hund til, uten noe god grunn, da blir det noe annet...
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #19 Skrevet 1. mai 2013 Jeg leser loven på samme måte som deg. At "gode grunner for dyrehold" betyr førerhund. En venninne av meg leier leilighet, og fikk anbefaling av psykologen sin om å skaffe seg hund til å hjelpe mot depresjon. Men huseieren hennes leste loven på samme måte som meg, og mente at en sånn terapihund ikke var god nok grunn til å få ha dyr. Så vær fornøyd med det hundeholdet du får lov å ha, TS . Ikke mange som er så heldige. Anonym poster: 23a9b2c79b7c422af7017424e611e8c0 Det er ikke opp til utleier å tolke loven, det er ikke kun førerhund som går under dette. Fysiske/psykiske problemer der hund kan hjelpe er også god nok grunn (f.eks depresjon). Hadde hun fått legeerklæring på at hund kunne hjelpe henne kan ikke utleier nekte. Egenlig ikke uansett, det er hovedsaklig utleier som skal ha gode beviser for at hunden er en ulempe enn leietaker som skal bevise at h*n har gode grunner. Det er uansett ikke poenget. For tiende gang, tips til å ta opp dette. Vil helst ikke dra inn loven, som faktisk er på min side. Vil prøve å bli enige om dette på en rolig og saklig måte i første omgang. TS Anonym poster: b84ea4d98360239b42b30fc6c33f8ae9 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #20 Skrevet 1. mai 2013 Får plutselig ikke til å sitere deg Barcelone. Men ja, jeg synes det er litt rart i og med at jeg har sagt at jeg kan levere tilbake hunden om det ikke fungerer. Vil heller strekke meg litt og si at det går greit (da jeg tror og håper at det ikke blir nødvendig). Tror jeg skal ta det opp igjen når jeg har fått tenkt litt. Han sa også at han ville vurdere dette på nytt om det var slik at vi var villig til å flytte på grunn av det, for vi har som sagt hatt et godt forhold hittil, så det ønsker han ikke. Og det er jo noe vi gjør... Så kanskje jeg skal nevne det om ikke så alt for lenge, og se hva han sier da. Vet bare ikke helt hvordan. Sliter litt med å snakke om valpen i det hele tatt, får bare tårer i øynene og ordene stopper opp litt. Men får prøve å bestemme meg for hva jeg skal si på forhånd, øve litt kanskje, så jeg klarer å få frem det jeg skal si. TS Anonym poster: b84ea4d98360239b42b30fc6c33f8ae9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå