Gå til innhold

Lappen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei. Jeg holder på med sertifikatet, og er par ting jeg sliter med. Jeg og Kjørelærern min kjører som oftest på forskjørsvei, og når vi kommer til " vanlig" vei, så glemmer jeg vikeplikten helt. Har dere noen tips til hva jeg skal se etter?

Sliter også med rundkjøring, jeg vet hvor jeg skal plassere meg og alt det, men når det er mye trafikk så blir jeg usikker på korti jeg kan kjøre inn, og oppholder trafikken. Dette er noe vi har øvd mye på, men kjørelæren forklarer meg aldri hva jeg skal se etter osv.

Anonym poster: 9585c9a6789368f4e08c7390b3a7d994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Nå holder jeg fortsatt på med kjøreopplæring selv, så jeg er nok ikke den aller beste til å svare. Men jeg skal forsøke så godt jeg kan.

Jeg kan egentlig bare si at det er kjempe viktig å følge med på skilting og veimerking. Etter det jeg har forstått (kan hende jeg tar feil altså) så skal biler som kommer inn på din vei fra høyre ha et vikeplikt skilt og/eller trekant merking på selve veien. Har veien de kommer fra ikke det, så har du vikeplikt sånn generelt. Husk også å følge med på om veien du kjører på har forkjørveg skilt eller ikke. Det er veldig tungt å følge med på alt av skilter til å begynne med, men det går seg til. Men det er vanskelig med vikeplikt altså.

Rundkjøringer sleit jeg også mye med. Men nå har jeg heldigvis en veldig flink kjørelærer. Les om rundkjøringer før neste kjøretime. Og be kjørelæreren din spørre deg i god tid hvor du skal ligge. Hvis du blir spurt i god tid, får du tid til å tenke gjennom rundkjøringen og planlegge.

Spør du meg så virker kjørelæreren din relativt slapp. Min er helt super. Hun spør meg hele tiden om alt som foregår. "kommer det noen fra høyre nå?" "Du skal rett frem i rundkjøringen, hvor skal du ligge da?" "Hva slags veg og hvilken fartsgrense er det nå?"

Hun spør hele tiden, tvinger meg til å tenke. Hun jobber, sitter ikke bare på. Hvis du ikke lærer noe av han/hun du har nå, hadde jeg virkelig vurdert å bytte lærer eller skole altså. Du skal ikke betale folk for at de skal sitte på mens du prøver å lære. De skal jobbe de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Om rundkjøring:

I tillegg til å følge med på om det kommer noen fra venstre, så hold et utkikk med de som kommer til venstre for disse igjen (dvs. i armen rett ovenfor deg selv). De som er til venstre for deg har jo vikeplikt for disse, og når du ser at det kommer noen/flere fra armen ovenfor deg så bør du gjør deg klar til å kjøre ut (dvs. lette litt på clutchen). Hvis disse skal rett frem, og det ser du på plasseringen deres, så er det bare å kjøre på som regel.

Ellers er jeg enig med Atomica. Om du ikke lærer noe av kjørelæreren din, så er det noe galt. De skal ikke bare sitte på og observere, de skal aktivt hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå holder jeg fortsatt på med kjøreopplæring selv, så jeg er nok ikke den aller beste til å svare. Men jeg skal forsøke så godt jeg kan.

Jeg kan egentlig bare si at det er kjempe viktig å følge med på skilting og veimerking. Etter det jeg har forstått (kan hende jeg tar feil altså) så skal biler som kommer inn på din vei fra høyre ha et vikeplikt skilt og/eller trekant merking på selve veien. Har veien de kommer fra ikke det, så har du vikeplikt sånn generelt. Husk også å følge med på om veien du kjører på har forkjørveg skilt eller ikke. Det er veldig tungt å følge med på alt av skilter til å begynne med, men det går seg til. Men det er vanskelig med vikeplikt altså.

Rundkjøringer sleit jeg også mye med. Men nå har jeg heldigvis en veldig flink kjørelærer. Les om rundkjøringer før neste kjøretime. Og be kjørelæreren din spørre deg i god tid hvor du skal ligge. Hvis du blir spurt i god tid, får du tid til å tenke gjennom rundkjøringen og planlegge.

Spør du meg så virker kjørelæreren din relativt slapp. Min er helt super. Hun spør meg hele tiden om alt som foregår. "kommer det noen fra høyre nå?" "Du skal rett frem i rundkjøringen, hvor skal du ligge da?" "Hva slags veg og hvilken fartsgrense er det nå?"

Hun spør hele tiden, tvinger meg til å tenke. Hun jobber, sitter ikke bare på. Hvis du ikke lærer noe av han/hun du har nå, hadde jeg virkelig vurdert å bytte lærer eller skole altså. Du skal ikke betale folk for at de skal sitte på mens du prøver å lære. De skal jobbe de også.

Tusen takk for gode svar! Jeg sliter med å bruke øynene, flytte på de rett og slett. Jeg får med meg skilt, men " glemmer" hva jeg har sett, så har begynt å si inni meg" forskjørsvei, 60 sone, skal til høyre i rundkjøring osv osv. Visst ikke kan jeg bli stresset og glemme hvor jeg skal osv.. Som sagt så kan jeg det med plassering å det, men er for usikker, og tørr liksom ikke å ta de små lukene i rundkjøring. Tror jeg må ha mye mer mengde trening:-) samboeren min synes også at Kjørelærern min virker litt lat. Han er ganske flink, vi har en kjempe god tone osv. Men han er dårlig på og forklare HVORFOR. Vet man grunnen, så blir jo det mer naturlig og man skjønner liksom litt mer.

Anonym poster: 9585c9a6789368f4e08c7390b3a7d994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

Er på mobil, får ikke sett de:-( men som sagt så er ikke plassering noe problem, men korti jeg kan kjøre:-)

Se på disse klippene om kjøring og plassering i rundkjøringer fra vegvesenet ;)

Anonym poster: 9585c9a6789368f4e08c7390b3a7d994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å si ifra til kjørelæreren din. Se om han faktisk jobber litt hvis du spør han direkte om å forklare for deg. Hvis han fremdeles er like apatisk må du virkelig vurdere å bytte altså.

Det er en skam om late folk skal tjene penger på å ikke gjøre jobben sin. Han sin jobb er tross alt å lære deg alt dette her. Ikke vær flau eller noe slikt, det er dette han er der for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å si ifra til kjørelæreren din. Se om han faktisk jobber litt hvis du spør han direkte om å forklare for deg. Hvis han fremdeles er like apatisk må du virkelig vurdere å bytte altså.

Det er en skam om late folk skal tjene penger på å ikke gjøre jobben sin. Han sin jobb er tross alt å lære deg alt dette her. Ikke vær flau eller noe slikt, det er dette han er der for :)

Hittil har jeg brukt 30 000 kr. Har hatt maaange kjøretimer( kjøre ikke hjemme). Så blir jo veldig dyrt! Han er en utrolig hyggelig og grei fyr, og vi ler utrolig mye. Men han er virkelig ikke flink å forklare, og jeg vet liksom aldri " hvor jeg står". Samboeren min har tegnet og forklart en del ting, så lærer jo mye av han. Kan dessverre ikke øvelsekjøre med han, da han bare har hatt lappen i ca 2 år.

Jeg leser mye på nettet om forskjellige ting, og lærer mye der

Anonym poster: 9585c9a6789368f4e08c7390b3a7d994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Angående å se om du har vikeplikt eller ikke - om du HAR vikeplikt har asfalten fra veien som kommer inn på din ingen merker. Om du IKKE HAR vikeplikt er det sånne små tagger i veien der bilen som skal kjøre inn må stoppe og vente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg var å øvelseskjøre hjemme også. Med foreldre eller en voksen som har hatt lappen i minst 5 år og er over 25 år.

Jeg begynte med kjøretimer i desember 2012 og fram til rundt i slutten av februar kjørte jeg bare 1-2 ganger i uka og det bare med kjørelæreren. Da tok det lang tid før jeg ble trygg, og jeg ble det egentlig aldri. Jeg var usikker på rundkjøring og vikeplikt osv, og da bestemte jeg meg for å utsette oppkjøringen (hadde oppkjøring i mars egentlig) for å kjøre mer. Jeg fikk foreldrene mine til å kjøre med meg, og fra og med mars til nå kjørte jeg minst 2 ganger i uka med foreldrene mine og en gang i uka med kjørelærer,så altså hadde jeg ihvertfall 3 kjøredager i uka og det hjalp MASSE!

Vips så følte jeg meg tryggere på veien og ting ble mer automatisk, jeg bare gjorde det. Besto på oppkjøring i dag og fikk beskjed om at jeg hadde god samhandling med andre trafikanter og var veldig flink med plassering på kryss og rundkjøringer. Minuset var at jeg kløna med giret to-tre ganger, som ikke var så vennlig mot bilen. Men jeg klarte det.

Klarer jeg det, klarer du også det! Men da må du øvelseskjøre mye oftere enn 2 ganger i uka. Helst 3. GJERNE hver dag :)

Anonym poster: a4f8c2b53437b1b7027d67411878d6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg var å øvelseskjøre hjemme også. Med foreldre eller en voksen som har hatt lappen i minst 5 år og er over 25 år.

Jeg begynte med kjøretimer i desember 2012 og fram til rundt i slutten av februar kjørte jeg bare 1-2 ganger i uka og det bare med kjørelæreren. Da tok det lang tid før jeg ble trygg, og jeg ble det egentlig aldri. Jeg var usikker på rundkjøring og vikeplikt osv, og da bestemte jeg meg for å utsette oppkjøringen (hadde oppkjøring i mars egentlig) for å kjøre mer. Jeg fikk foreldrene mine til å kjøre med meg, og fra og med mars til nå kjørte jeg minst 2 ganger i uka med foreldrene mine og en gang i uka med kjørelærer,så altså hadde jeg ihvertfall 3 kjøredager i uka og det hjalp MASSE!

Vips så følte jeg meg tryggere på veien og ting ble mer automatisk, jeg bare gjorde det. Besto på oppkjøring i dag og fikk beskjed om at jeg hadde god samhandling med andre trafikanter og var veldig flink med plassering på kryss og rundkjøringer. Minuset var at jeg kløna med giret to-tre ganger, som ikke var så vennlig mot bilen. Men jeg klarte det.

Klarer jeg det, klarer du også det! Men da må du øvelseskjøre mye oftere enn 2 ganger i uka. Helst 3. GJERNE hver dag :)

Anonym poster: a4f8c2b53437b1b7027d67411878d6fb

Åå gratulerer såå mye :-D og tusen takk for svar!

Jeg skulle gjerne øvelsekjørt mye mer, men jeg har en datter og da er det ikke lett å få kjørt hver dag :-/ min stefar som kjører med meg jobber også mye.

Anonym poster: 9585c9a6789368f4e08c7390b3a7d994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Åå gratulerer såå mye :-D og tusen takk for svar!

Jeg skulle gjerne øvelsekjørt mye mer, men jeg har en datter og da er det ikke lett å få kjørt hver dag :-/ min stefar som kjører med meg jobber også mye.

Anonym poster: 9585c9a6789368f4e08c7390b3a7d994

Å kjøre ofte er ikke et must, så lenge man utnytter den tiden man faktisk har til rådighet. Jeg kjørte sjelden to og tre ganger i uken. Som regel bare én.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...