Gå til innhold

Jeg har trolig hatt kyssesyken

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok for noen uker siden en blodprøve hos legen siden jeg har vært veldig slapp og sliten siden tidlig i høst. Fikk i dag svar hvor det står "Det er også svakt utslag på kyssesyken på prøvene (...) Det anbefales nye prøver for å avklare dette."

Har lest så mye jeg kan på sykdommen nå, og det står tydelig at man ikke burde trene eller fysisk anstrenge seg under sykdommen eller perioden etter. Jeg har trent mye og hardt det siste året, fordi jeg skal inn i Forsvaret fra høsten av. Det var en periode på tre måneder i vinter hvor jeg rett og slett ikke klarte, og da trente jeg ingenting. Men utenom det har jeg forsøkt å være så aktiv jeg klarer, til tross for at jeg har vært veldig slapp. Kyssesyken gir mening, selv om jeg ikke kan huske å ha hatt noe spesielt vondt i halsen. I denne perioden har jeg også inntatt alkohol og jeg har kysset en del personer :(

Det jeg egentlig lurer på, er hvilke skader som kan ha kommet av det? Har lest noe om leverskader og også noe om utvikling til kroniske sykdommer, for eksempel ME... Jeg er fortsatt veldig sliten og utmattet. Jeg sover lite og dårlig, får i meg lite mat og er egentlig et vrak når jeg tenker over det. De siste to ukene har jeg ikke hatt ork til å trene.

Det sto på nettet at sykdommen varer oftest i 1-2 uker, mens man blir veldig slapp det neste halve året. For meg har det gått over et halvt år nå.

Jeg lurer også på om jeg kanskje burde droppe å ta nye tester hos legen, i frykt for at Forsvaret vil avvise meg på grunn av dette? Jeg kom videre på sesjon del to som var i høst med gode resultater, så jeg er jo i form og god nok sånn sett. Det er ingenting jeg vil mer enn å være i Forsvaret.

Tror kanskje dette egner seg bedre å spørre om på klara-klok, men jeg håper på raskt svar. Er alltid så nervøs når noe blir påvist "galt" med meg :P

Hilsen jente, 18 år

Anonym poster: 591d989834868731a6918c13a8bf0ac1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket litt med moren min, og hun sa at jeg var hos legen for cirka 1,5 år siden også, og at de da også hadde sagt jeg trolig hadde hatt kyssesyken. (Jeg hadde glemt dette).

Men det vil jo si at jeg har vært slapp i nesten to år... Kanskje det er en utmattelsessykdom? Kanskje jeg faktisk har ME eller lignende?

Skrevet

Jeg snakket litt med moren min, og hun sa at jeg var hos legen for cirka 1,5 år siden også, og at de da også hadde sagt jeg trolig hadde hatt kyssesyken. (Jeg hadde glemt dette).

Men det vil jo si at jeg har vært slapp i nesten to år... Kanskje det er en utmattelsessykdom? Kanskje jeg faktisk har ME eller lignende?

Hvis du har hatt kyssesyke, vil dette som regel vises på serologiske tester (undersøkelse mhp antistoff mot kyssesykevirus) for resten av livet. Det er godt mulig at du fikk smitten allerede som småbarn, da småbarn som regel ikke merker at de får sykdommen.

Skrevet

Hvis det var kyssesyken du hadde relativt nylig, så er det ganske vanlig å bli slapp og utslitt i lange tider etterpå.

Noen slipper pent unna, andre får ME-lignende symptomer i flere år etterpå.

Jeg har to forskjellige venninner som begge fikk kyssesyken på nesten samme tid. Hun ene er frisk og fin i dag, hun var spretten igjen et halvt år etter at hun ble syk. Hun andre er fortsatt dårlig, seks år etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var kyssesyken du hadde relativt nylig, så er det ganske vanlig å bli slapp og utslitt i lange tider etterpå.

Noen slipper pent unna, andre får ME-lignende symptomer i flere år etterpå.

Jeg har to forskjellige venninner som begge fikk kyssesyken på nesten samme tid. Hun ene er frisk og fin i dag, hun var spretten igjen et halvt år etter at hun ble syk. Hun andre er fortsatt dårlig, seks år etterpå.

Seks år???

Oh no :( :(

Skrevet

Om du faktisk har blitt syk med ME eller noe annet hjelper det jo ikke å stikke hodet i sanden. Det vil være der selv om du lar være å ta videre prøver hos legen. Og er det ME vil du bare bli sykere om du fortsetter å presse deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med slapphet etter kyssesyke. Jeg er usikker på når jeg hadde det, men jeg gikk til legen for en stund siden på grunn av slapphet og hovne lymfeknuter i nakken og blodprøver viste da at jeg hadde hatt kyssesyken, men at dette var over tre måneder siden. Over påsken slappet jeg mye av, og følte jeg var den "gamle meg" igjen. Men nå etter en stressende periode er jeg veldig slapp og sliten igjen. Jeg sover like mye som normalt, så da er det vel ikke ME? Men jeg må ofte slappe av, og klarer ikke holde samme tempo som før. Hva er de beste tipsene for å komme over dette? Bør jeg ta en ny tur til legen, eller bør det gå over av seg selv? Redd for at det ikke skal gå over.

Anonym poster: e1731570fc98756d9498fa85e7c5eeb9

Skrevet

Jeg sliter også med slapphet etter kyssesyke. Jeg er usikker på når jeg hadde det, men jeg gikk til legen for en stund siden på grunn av slapphet og hovne lymfeknuter i nakken og blodprøver viste da at jeg hadde hatt kyssesyken, men at dette var over tre måneder siden. Over påsken slappet jeg mye av, og følte jeg var den "gamle meg" igjen. Men nå etter en stressende periode er jeg veldig slapp og sliten igjen. Jeg sover like mye som normalt, så da er det vel ikke ME? Men jeg må ofte slappe av, og klarer ikke holde samme tempo som før. Hva er de beste tipsene for å komme over dette? Bør jeg ta en ny tur til legen, eller bør det gå over av seg selv? Redd for at det ikke skal gå over.

Anonym poster: e1731570fc98756d9498fa85e7c5eeb9

Ikke press deg for hardt! Tenk på at du ikke skal bruke 100% av energien din, men at du skal bruke ca 80% av energien din:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist kyssesyken for fire år siden, og jeg sliter litt fortsatt. Jeg har ikke like mye energi som før, og immunforsvaret mitt er redusert så jeg blir oftere syk enn før kyssesyken. Slapp av, si nei selv om du har lyst til aktiviteter og egentlig ikke orker, ha et balansert kosthold og ikke overanstreng deg.

Anonym poster: 8956a34f62277f2352748fcf0122a0a9

Skrevet

Jag har haft det, då sov jag två veckor i sträck (åt nästan ingenting og var helt borta bokstavligt talt hela tiden). Efter det så var jag helt bra igen :)

Skrevet

Utrolig mange blir slitne i noen dager etter å ha hatt kyssesyken. For de fleste går denne perioden med slapphet over, mens for andre kan den vedvare. Den hyppigste årsaken til at dèt er at det er vanskelig å motivere seg for aktivitet etter et langt sykeleie med påfølgende slapp periode. Også har du jo den lille promillen man mistenker er i fare for å kunne ha utviklet ME som følge av denne virusinfeksjonen. Sistnevnte er tidlig forskning og langt fra konklusiv.

Grunnen til at du ikke skal drive fysisk aktivitet i perioden du har sykdommen, er for å unngå at milten sprekker. Faren for dette forsvinner med sykdommen når du blir frisk. Man får heller aldri sykdommen en gang til hvis man først har hatt den (som med vannkopper). Viruset blir liggende latent i kroppen resten av livet uten å gi symptomer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...