Gå til innhold

Paralgin Forte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har fått en pakke med STERKE paralgin forte av legen og stapper innpå omtrent som om det var sukkertøy :o (ikke sikker på hvor sterke, etter at jeg kommenterte forbruket har han gjemt dem vekk)..

Noen som vet omtrent hvor sterke piller de pleier å gi bort (kjæresten har gjennomgått en liten operasjon, om det har noe å si), og hvor mye man må spise av disse om dagen/ på en gang for at det skal være skadelig? Er så redd for ham... vet at han har slitt med depresjoner også, så den tanken at det kan være dødelig kommer sikkert ikke til å skremme ham heller. :(

Skrevet

Om han ikke klarer følge legens anbefaling og tar en del mer/oftere ville jeg kastet medisinene og heller latt han hatt vondt (kommer selvsagt ann på hvor ille det er og hvor hvor mange dager han skal spise dem)

For mye piller kan gi leverskader. Det er bra du passer på ham

Paralgin forte

Gjest gjest1
Skrevet
Om han ikke klarer følge legens anbefaling og tar en del mer/oftere ville jeg kastet medisinene og heller latt han hatt vondt (kommer selvsagt ann på hvor ille det er og hvor hvor mange dager han skal spise dem)

For mye piller kan gi leverskader. Det er bra du passer på ham

Paralgin forte

Og avhengighet, skal forbausende lite til.

Skrevet

I følge www.felleskatalogen.no er anbefalt maks dose for voksne 4 Paralgin forte om dagen.

Disse pillene inneholder kodein og kan være vanedannende. Men han skal spise temmelig mange for å få en dødelig dose.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kodein omdannes i en viss grad til morfin. Dette er den vanedannende årsaken.

Vet du om han har effekt av disse tablettene??

Det finnest de som har raskere metabolisme av virkestoffer enn andre.

Husker ikke hva dette heter.

Skrevet

Da faren min falt ned fra taket for en del år siden, måtte han ta MYE paralgin forte for å dempe på smertene i ettertid. Det var snakk om flere stykk i gangen flere ganger for dagen. Så måtte han gradvis trappe ned i bruken.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at kjæresten skal ta skade av disse pillene, så lenge han ikke skal bruke de over lengre tid så han kan bli avhengig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hatt perioder hvor jeg har måttet ta 2xparalgin forte hver fjerde time døgnet rundt. Dette varte i et par mnd ca (husker ikke nøyaktig) før jeg fikk behandling .Da smertene forsvant hadde jeg ikke noe problemer med å kutte tvert over - merket ingenting til avhengighet.

vet at noen tar mye PF - mener å ha hørt dem si at du blir avhengig av stadig sterkere dose for å få effekt mot kroniske smerter, men det gjelder jo ikke etter en operasjon - da vil jo smertene avta av seg selv. Pass litt på ham, du, vis at du bryr deg.

Skrevet

Sist jeg fikk utskrevet Paralgin Forte, var doseringen 6 pr. dag.

Ellers har kroppen min fått i seg nok morfin og paralgin forte opp gjennom tidene, men har aldri hatt problemer med å slutte etter at jeg ikke behøvde det mer.

Har han hatt en mindre operasjon, vil nok smertene og behovet for smertestillende være størst de 2-3 første dagene.

En vanlig pakke inneholder ikke mer enn 20 tabletter, og det skal en del til for å bli avhengig av så "lite".

Når pakken er tom, må han uansett få ny resept, og legen skriver nok ikke ut ny dersom han er sikker på at det ikke er behov for det. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan jo tipse ham om at forstoppelse kan være en vanlig bivirkning av paralgin forte.. :wink:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Min kjære blir ikke engang sløv av å ta tre på en gang, men det er det han må ta for å ta toppen av smertene noen ganger. Han har ikke tatt noen som helst skade av å ta så mange på en gang, og har sluttet med en gang han ble bra igjen.

Tror det skal mye til for å bli avhendig, og for å få en overdose av det.

Skrevet

Jeg er livredd for slike medikamenter.

En person i sambos familie ble pillemisbruker etter en mindre operasjon. H*n fikk Paralgin Forte for å unngå smerter de første to ukene etterpå.

3-4 år etter operasjonen døde h*n av skader etter å ha proppet i seg pillene (både PF og andre, men lignende medikamenter) daglig siden h*n fikk den første resepten.

Jeg trodde også at PF var relativt ufarlig når de ble brukt etter f.eks en operasjon, men små ting kan gjøre at man blir avhengig i en fei.

Selv har jeg tatt en HALV Paralgin Forte EN gang i mitt liv og sovnet med det samme. Pilla gjorde det den skulle og ferdig med det.

Synes at du gjør rett i å passe på.

Men du kan sikkert ta det med ro frem til neste resept dukker opp (hvis den IKKE dukker opp, så er det kanskje ingen fare).

Skrevet

Jeg fikk en halv PF av faren min for noen år siden fordi jeg hadde skikkelig hodepine. Men det endte med at jeg kasta opp. Har prøvd å ta en halv PF seinere også når jeg har hatt smerter, men kaster opp hver gang. Tror det er noen stoffer i de pillene jeg ikke tåler...

Skrevet

Jeg har også noe slekt som er avhengig. Kodein. Og hørt om andre. Jeg er også derfor meget skeptisk til PF.

Selv blir jeg også kvalm de gangene jeg har spist PF, men tror det er det stoffet som gjør pillene røde...

Skrevet

Har man sterke smerter, blir man ikke like lett avhengig. Men fortsetter man å spise pillene når smertene blir mindre, er det lett å bli det...

Hvis dagsdosen er seks p.forte - bør han supplere med Ibux eller Ibuprofen dersom han trenger mer smertestillende (for å unngå å få i seg for mye paracetamol, som er belastende for leveren. For all del ikke paracet.) Legen kan skrive ut en resept på 600 mg. Ibux, som han kan bruke i tillegg - f.eks. om natta dersom smertene er ille.

Brakk ankelen og ble operert, da fikk jeg utskrevet 100 stk. paralgin forte - ikke tjue som en her sa var maks. Etter noen uker, trappet jeg ned - merket at alle elendige såpeserier plutselig var interessante - og skjønte at jeg var rimelig pillefjern...

Er han deprimert, og du er redd for han - kan du ikke oppbevare pillene og utlevere døgndosa..? Det er ikke sikkert at han er klar over at han kan få leverskader, og også nyrestein - på sikt - i tillegg til avhengighet. Fristelsen for å ta flere enn nødvendig - kan bli stor, særlig om man er deppa. Det legger jo et lokk på følelsene.

Synes ikke det er greit at samboer /ektefelle spiser så mye piller at de er euforisk og i halvtåka (en grunn er faren for avhengighet - en annen er at man skal omgås og forholde seg til et pilleskevt menneske...). Snakk med han om saken?

Når det gjelder paracet - (som inneholder paracetamol som også finnes i paralgin forte) så får man kjøpt maks tjue av gangen, for å ikke få overdose av paracetamol. Da er vel cirka 20 piller grensa kanskje, for en døgndose, før det begynner å likne alvorlig overdosering?

(vet ikke om paralgin forte inneholder samme mengde paracetamol som paracet)

Skrevet

Jeg har tatt min del av P.G. i mitt liv og har også gått på det nå siste fjorten dagene for å dempe smerter i forb med en hissig betennelse.

Ja, det er vanedannede og ja, det finnes leger som skriver ut mer enn nødvendig. Da jeg var ungjente fikk jeg det foreskrevet mot menssmerter og ble relativt avhengig. Det er ikke til å spøke med. Men å foreslå at du skal dossere ut medisin som kjæresten din har fått av legen sin, er regelrett overformynderi.

Skrevet

Det er ikke så lurt å spise mengerdav det for man kan ikke dø av overdose, men av leverskader som kommer etter overdosen. Og leverskader er ikke det kuleste å leve med. For paracet gjelder overdose over 20 tabl, er ikke sikker på hvor mange paragin f som er like skadelig, kanskje 12 - 15?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...