Gå til innhold

Solkremens holdbarhet

Anbefalte innlegg

Gjest Starya
Skrevet

Hvordan er det med solkremen "fra i fjor"? Jeg mener å ha hørt at solkrem taper seg i styrke (faktor) med tiden. Noen som vet hvor mye?

Fant en nesten ubruct eucerin-krem med faktor 35 i skapet, og har egentlig ikke råd til å kjøpe ny...

Skrevet

Har du åpnet de, så har den tapt seg med en del grader, ja. Stemmer det.

Skrevet

Tror d er en sånn "regel" som sier at man skal bytte solkrem hvert år...

Det spørs sikkert veldig da, skal du på påskefjellet og være i stekende sol timesvis trenger man bedre krem enn hvis man bare skal stikke nesa ut en liten tur..... ;)

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg leste en plass en gang at dette med at man måtte bytte solkrem bare var ett salgstriks fra levrandørene.

Gjest Anonymous
Skrevet

så akkurat på puls, der de snakket med en ekspert.

Han sa at solkremen holder vanligvis tre år.. Du kan gå ut ifra holdbarhetsdatoen, dersom kremen er oppbevart i romtempratur, i f.eks et skap.

Men hvis kremen f.eks har stått i sola, taper den seg fort.

Høres ut som at den ubrukte kremen du fant vil være i orden!

:)

Gjest Lizbet
Skrevet

Tror vi har sett samme program, gjest!

Oppbevarer dem i kjøleskap og kjøper nye med høy faktor hvert år. Så bruker jeg de gamle når jeg har fått litt basis slik at om de har tapt seg er det ikke krise. Og jeg har fått brukt dem opp.

Gjest Cuddly
Skrevet
Tror vi har sett samme program, gjest!

Oppbevarer dem i kjøleskap og kjøper nye med høy faktor hvert år. Så bruker jeg de gamle når jeg har fått litt basis slik at om de har tapt seg er det ikke krise. Og jeg har fått brukt dem opp.

Som jeg skulle sagt det selv :-)

Gjest DenSmarte
Skrevet

Kjøp en ny solkrem om den er fra i fjor. Uansett greit å være på den sikre siden. Solkrem er smart. :wink:

Gjest gjesta
Skrevet

Sakset fra TV2 testen av solkremer i fjor:

Er solkrem ferskvare?

Vi har flere steder lest velmente råd om at solkremens faktor halveres etter bare ett år. Veterinærinstituttet har gjort undersøkelser om dette, og ikke funnet noen tegn til at det stemmer. De har lagret et utvalg solkremer (ikke de samme som i denne testen) ett år i romtemperatur, og faktoren var akkurat den samme både før og etter. Undersøkelser i Finland støtter denne observasjonen.

Det anbefales at du lagrer kremen mørkt og alltid holder flasken unna direkte sollys.

Hele testen

Gjest Anonymous
Skrevet

Du vet jo ikke hvor lenge butikken har lagret solkremen før du kjøper den, så lenge de ikke er datostemplet. Tror de uten skrupler selger solkrem fra i fjor. Jeg bruker uten bekymringer solkrem fra året før. Bruker såpass mye solkrem at de ikke blir lagret i årevis uansett. Fem år gammel solkrem, eller solkrem som lukter vondt/harskt ville jeg ikke brukt.

Gjest DenSmarte
Skrevet
Sakset fra TV2 testen av solkremer i fjor:

Er solkrem ferskvare?

Vi har flere steder lest velmente råd om at solkremens faktor halveres etter bare ett år. Veterinærinstituttet har gjort undersøkelser om dette, og ikke funnet noen tegn til at det stemmer. De har lagret et utvalg solkremer (ikke de samme som i denne testen) ett år i romtemperatur, og faktoren var akkurat den samme både før og etter. Undersøkelser i Finland støtter denne observasjonen.

Det anbefales at du lagrer kremen mørkt og alltid holder flasken unna direkte sollys.

Hele testen

Uff, Tv2 testene er jo ikke til å stole på uansett. Har vært og sett hvorda n de jobber. Useriøst hele greia. :-x

Skrevet

De varer i ca 1 år og bør oppevares i kjøleskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...