Gjest Knut Lavngard Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Alle har vore borti asiatisk mat. Heime har vi ofte anten kinesisk, indisk, thailandsk eller japansk mat. Mat frå andre europeiske land er også populært, og det er også innslag frå Amerikaene, som frå det meksikanskje kjøkenet. Men Afrika? Dette gigantiske kontinentet, kvifor ingen rettar derfrå så å seie? Nokon som har nokon tips til afrikansk mat som er bra, eller finst det ikkje? Kvifor er det så lite utbredt? 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #2 Skrevet 29. april 2013 Har ei venninne fra Eritrea som lager kjempe god mat! Husker ikke i farta hva rettene heter. Er kanskje det at det finnes nesten ingen afrikanske restauranter (i alle fall i Norge), så folk kjenner ikke til rettene og derfor spiser vi det aldri. Det finnes jo flust av Italienske, Franske, Kinesiske, Indiske, Mexicanske osv restauranter og retter man får kjøpt på butikken (taco, pizza, pasta osv). Kanskje det bare rett og slett er sånn fordi afrikanerne ikke gidder å starte restauranter eller ikke får muligheten fordi de kommer hit blakke som flyktninger og heller finner seg andre jobber enn å starte noe eget. Anonym poster: 83be9bb73cfb7f275313e68be5c9dbcf
sunshine93 Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 Har spist afrikansk mat, og det minner veldig om norsk mat egentlig! Mye lam, og mange retter som minner om brennsnut/lappskaus, eller gulasj(?)-suppe (ikke norsk forøvrig). Er ikke sikkert det var det beste av mat derifra, men kan skjønne at det ikke er så populært i Norge da det kan ha ganske lik smak, og egentlig være en smule kjedelig og simpelt. Iallefall det jeg spiste, men finnes sikkert bedre og mer spennende retter
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Afrikansk mat er best i Afrika synes nå jeg. Anonym poster: f1740a9397963852f356f1834795f3ce
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Det finnes jo markkanske restauranter. Anonym poster: 32d323ce78af1658f2df256ecdd39cb7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Det finnes jo markkanske restauranter. Anonym poster: 32d323ce78af1658f2df256ecdd39cb7 marokanske. Anonym poster: 32d323ce78af1658f2df256ecdd39cb7
Gjest Seajewel Skrevet 29. april 2013 #7 Skrevet 29. april 2013 Nordafrikansk mat er sterkt undervurdert. Beste maten jeg har spist, er i Marokko. 1
Pria Skrevet 30. april 2013 #8 Skrevet 30. april 2013 Ikke noe problem å finne retter fra Sør-Afrika, Egypt, Eritrea, Kenya, Marokko, Ghana mm.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #9 Skrevet 1. mai 2013 Injera wott er veldig godt! Etiopere er veldig vant med dette. Det finnes noen restauranter i Oslo som har dette. Jeg vil anbefale Mama Africa som er på Galleriet (ovenfor bussterminalen så vidt jeg husker). Anonym poster: 204c77fc05e588ef702e37572f460f52 2
Gjest Badabing Skrevet 1. mai 2013 #10 Skrevet 1. mai 2013 Å bruke couscous har vel i alle fall blitt ganske utbredt. Vi har testet ut en del afrikanske gryteretter, det er vel det som er mest vanlig. Mye god afrikansk mat, men kanskje uvant for noen å bruke frukt (som mango) og nøtter i maten.
CathFoto Skrevet 1. mai 2013 #11 Skrevet 1. mai 2013 Afrikansk mat er ikke ensartet, på samme måte som asiatisk eller europeisk ikke er det. Men det er sant at det er få afrikanske restauranter i Norge. I Nord-Afrika som Tunisia, Egypt og Marokko er maten veldig lik som den du finner i Midtøsten, og slike restauranter er det mange av i Oslo i allefall. I Nigeria bruker de mye innmat som mage og tunge, og de er glad i bitter kål og geit. Dette så jeg på tv i går faktisk, så aldri smakt selv. Men geit er visst mye brukt. Øst-Afrika som Kenya og Tanzania er de veldig glade i kjøtt, og på gaten er det lettere å finne grillet kjøtt enn mye annet. De har jo også mye indiskinspirert mat langs kysten av Kenya med mye curry. Også mye muslimsk inspirasjon i byer som f.eks Lamu. Jeg er veldig glad i Sør-Afrikansk mat, og da fra tradisjonell til moderne. Malaycurry er himmelsk, bunny chow, masse viltkjøtt, grillet blekksprut, amarulasaus, sjømatgryter. Nam! Er det et sted jeg nesten drar for å spise så er det Sør-Afrika. Er det en ting de er glade i der så er det grilling(braai), det er en egen kultur og helst skal det være helt spesielt utstyr, akkurat like opptatt av det som texanere eller australiere. Men det som er mest utbredt i Afrika nesten uansett hvor man er er maisstappe/grøt som kalles pap, ugali, sima osv avhengig av hvor du er. Relativt smakløs, men billig og mettende. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #12 Skrevet 1. mai 2013 Jeg forbinder afrikansk mat med kokt geit uten krydder, potet, brødlefser og kål. Kanskje kjedelig. Anonym poster: d3d91824f3aaf858e2a5404f2e58298a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #13 Skrevet 1. mai 2013 Arabisk mat (som i Nord-Afrika) er kjempegodt. Men den afrikanske maten jeg har smakt både lukter og smaker våt bikkje! Grusomt! Anonym poster: 48c31ec92fee74b4a48fe6ce1fd0a3e5
Binta Ba Skrevet 1. mai 2013 #14 Skrevet 1. mai 2013 Jeg forbinder afrikansk mat med kokt geit uten krydder, potet, brødlefser og kål. Kanskje kjedelig. Anonym poster: d3d91824f3aaf858e2a5404f2e58298a Mens jeg forbinder afrikansk mat med fisk og geit, kok og stekt, med sinnsykt mye sterkt krydder I Vest-Afrika lages det mye med fisk, geit, lam og okse. Aller mest fisk pga økonomi. De tre største rettene er benechin ( blir som en gryte med valgfrie grønnsaker og kjøtt mikset sammen ), domoda/maffe ( peanøttsmør/peanøtt-rett ) og supakanja ( lages med okra. ). Er flere afrikanske spisesteder i Oslo, men mest Marokko og Etiopia/Eritrea.
Gjest Lille-pus Skrevet 1. mai 2013 #15 Skrevet 1. mai 2013 Det nordafrikanske kjøkken er grovt undervurdert her hjemme. Kylling med syltede sitroner... ingefær, safran og kanel... tilberedt i tagine.... 3
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2013 #16 Skrevet 1. mai 2013 Det nordafrikanske kjøkken er grovt undervurdert her hjemme. Kylling med syltede sitroner... ingefær, safran og kanel... tilberedt i tagine.... Jaa! Og rainbow cuisine(braaied) fra Cape Town er undervurdert. 1
Gjest Bond Skrevet 1. mai 2013 #17 Skrevet 1. mai 2013 Har vært på flere etiopiske restauranter som er helt vidunderlige, både i Europa og i Sør-Afrika, og syntes at alt jeg har spist av afrikansk mat har vært helt nydelig. Men så har jeg ikke helt represenrativt utvalg - har kun vært i Marokko og Sør-Afrika, men sistenevnte hadde flere forskjellige afrikanske restauranter som var helt nydelige Tajine bruker vi hjemme ganske ofte - veldig enkelt å få smaksrik mak, og har fortsett et par kilo med krydder som ble kjøpt i Marokko for dette. Nam
Gjest Vampen Skrevet 1. mai 2013 #18 Skrevet 1. mai 2013 Det nordafrikanske kjøkken er grovt undervurdert her hjemme. Kylling med syltede sitroner... ingefær, safran og kanel... tilberedt i tagine.... Hjemmelaget kebab, fylt paprika, couscous, lammekjøtt som er så mørt at det nesten smelter på tunga og diverse gryter og former. Ah yes! Men det er ganske stor forskjell på det nordafrikanske og det jeg har smakt av afrikansk/vestafrikansk.
Gjest Inggolf Skrevet 1. mai 2013 #19 Skrevet 1. mai 2013 jeg har ikke så mye godt å si om det afrikanske kjøkkenet, men nå har jeg stort sett bare smakt mat fra sudan, så det er vell ikke akkuratt representativt for hele afrika Det kan ha noe med at jeg ikke er så innmari glad i linser, linser og atter linser. Jeg husker godt en rett som jeg sleit noe veldig med å få ned (man tørr ikke å ikke spise når man er på besøk hos afrikanere!! De er veldig nærtagne, og dess mer du spiser, jo mer takknemlighet viser man), denne retten besto av kjøtt, bønner, linser, tørr okra (en belgfrukt) og en snodig form for tomat som var helt tørr! Blant annet fordi krydder omtrent ikke brukes i matlagingen, og dette ble servert uten noen form for saus, så vokste det bra godt i munnen min ihvertfall. 1
Gjest Vampen Skrevet 1. mai 2013 #20 Skrevet 1. mai 2013 jeg har ikke så mye godt å si om det afrikanske kjøkkenet, men nå har jeg stort sett bare smakt mat fra sudan, så det er vell ikke akkuratt representativt for hele afrika Det kan ha noe med at jeg ikke er så innmari glad i linser, linser og atter linser. Jeg husker godt en rett som jeg sleit noe veldig med å få ned (man tørr ikke å ikke spise når man er på besøk hos afrikanere!! De er veldig nærtagne, og dess mer du spiser, jo mer takknemlighet viser man), denne retten besto av kjøtt, bønner, linser, tørr okra (en belgfrukt) og en snodig form for tomat som var helt tørr! Blant annet fordi krydder omtrent ikke brukes i matlagingen, og dette ble servert uten noen form for saus, så vokste det bra godt i munnen min ihvertfall. Dette virker kjent! En av mine mest minneverdige møter med afrikansk mat kan best beskrives som ta en kjele og kast oppi det du har. De to ingrediensene jeg husker var en hel høne og noen hele fisker, som ble kokt sammen i andre ymse greier. Dette duppet man en neve med semulegrøt oppi. Jeg turte ikke å takke nei, men slet alvorlig der jeg satt og trakk det ene fiskebeinet etter det andre ut av munnen. Og ja, det luktet faktisk våt hund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå