AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Hvis en person har odel og ønsker å bruke denne.. blir overtakelsestaksten tilpasset hans/hennes inntekt og er det noen nedre grense for overtakelsestakst? Kan en person forbigås av andre med dårligere odel om de sitter økonomisk bedre i det enn person med best odel? Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d
Gjest Skrevet 29. april 2013 #2 Skrevet 29. april 2013 Hvis en person har odel og ønsker å bruke denne.. blir overtakelsestaksten tilpasset hans/hennes inntekt og er det noen nedre grense for overtakelsestakst? Kan en person forbigås av andre med dårligere odel om de sitter økonomisk bedre i det enn person med best odel? Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d Så vidt jeg vet er det vanlig praksis at man betaler det gården er verdt, kanskje minus en liten rabatt. Om foreldrene ønsker å overlate gården til neste generasjon, kan den med best odel få en frist på seg til å skaffe fram pengene. Hvis han/hun ikke klare det, så går tilbudet til den neste i køen. Gårdens verdi skal jo deles på søsknene så den som overtar må betale nok til at de får sin del. Det er urimelig å forvente at søsken får mindre arv fordi den som vil overta har dårlig økonomi. Det er dyrt å være bonde i dag, og det tar ofte hardt på helsa. Om økonomi og helse ikke er topp i utgangspunktet, så bør man tenke seg godt om.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 Odelstakst er en god del lavere enn markedsverdi, men har ingenting med overtagerens økonomi å gjøre. Taksten kan du jo få før du bestemmer deg for å du vil ta over eller ikke, har du ikke råd så har du ikke råd. Anonym poster: 97ff48eb2603245c3585a6078add77bf
mocci Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 (endret) Jeg overtok min fars gård på odel ved årsskiftet, min far stod fritt til å bestemme kjøpesummen. Den ble dog satt en god del lavere enn om gården skulle bli solgt på det åpne markedet. Jeg driver ikke gården selv, leier ut både melkekvote og jord, både jeg og samboer har full jobb utenom gården. Dette fungerer utmerket, man er ikke nødt til å drive gården selv om man overtar på odel. Det har aldri vært aktuelt å drive gården selv da vi hadde fått redusert inntektene våre betraktelig. Endret 29. april 2013 av mocci
Gjest Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Det er åsetetakst som er redusert takst, ikke odelstakst. Var i hvert fall det jeg lærte en gang. Åsetetakst kan gis i rett nedadstigende linje, mens odelskrav kan komme fra sidelinjer om arvingene til den som har gården ikke selv ønsker å overta. På gårder med odel er det fortsatt bo- og driveplikt. Selv om man kan søke om å utsette det en periode. Nå praktiseres det sikkert ulikt her og der i forhold til å overholde reglene. Også mulig det kan ha kommet endringer siden jeg lærte om dette.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Ja da har jeg funnet ut følgende: 7.1 - Hva er åsetesrett? Det følger av odelsloven § 51 at ”[n]år eigaren av odelsjord eller odlingsjord døyr og jorda går i arv til etterkomarane hans, har ein av desse rett til på skifte å få denne utlagt til seg” på vilkår som fremgår i odelsloven kapittel XII. Denne retten kalles åsetesrett. Åsetesrett er en kvalifisert arverett som tilkommer den nærmeste blant siste eiers avkom. Den går ut på å kunne overta arvelaters eiendom udelt og etter ”billig takst”. Åsetesretten er ingen løsningsrett, slik som odelsretten. Fordi åsetesretten er knyttet til odelseiendommer, eller eiendommer det kan hevdes odel på, vil imidlertid den åsetesberettigede arving i all hovedsak også ha odelsrett. 7.2 - Formål med åsetesrett Åsetesreglene er gitt for å lette generasjonsskifter i landbruket hvor det er flere søsken. En har søkt å hindre at den som skal overta eiendommen kommer i en situasjon hvor vedkommende økonomisk sett ikke klarer å overta fordi vederlaget til søsken settes for høyt. Ts Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #7 Skrevet 29. april 2013 Så vidt jeg vet er det vanlig praksis at man betaler det gården er verdt, kanskje minus en liten rabatt. Om foreldrene ønsker å overlate gården til neste generasjon, kan den med best odel få en frist på seg til å skaffe fram pengene. Hvis han/hun ikke klare det, så går tilbudet til den neste i køen. Gårdens verdi skal jo deles på søsknene så den som overtar må betale nok til at de får sin del. Det er urimelig å forvente at søsken får mindre arv fordi den som vil overta har dårlig økonomi. Det er dyrt å være bonde i dag, og det tar ofte hardt på helsa. Om økonomi og helse ikke er topp i utgangspunktet, så bør man tenke seg godt om. Fullstendig feil dette Ts Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d
LittleJ Skrevet 29. april 2013 #8 Skrevet 29. april 2013 Enig med TS i siste her, den er feil... Ta mitt eksempel da, jeg har odel på et småbruk og har ei yngre søster. Hvis jeg overtar før pappa dør kan han sette prisen, vet at han betalte veldig lite for plassen når han overtok og regner med at jeg ikke trenger ut med mye jeg heller. Hvis derimot pappa dør må jeg betale halve verdien av gården til søstra mi. Hvertfall sånn jeg har lært det =)
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #9 Skrevet 29. april 2013 Enig med TS i siste her, den er feil... Ta mitt eksempel da, jeg har odel på et småbruk og har ei yngre søster. Hvis jeg overtar før pappa dør kan han sette prisen, vet at han betalte veldig lite for plassen når han overtok og regner med at jeg ikke trenger ut med mye jeg heller. Hvis derimot pappa dør må jeg betale halve verdien av gården til søstra mi. Hvertfall sånn jeg har lært det =) Feil, du kan overta, og det er også ganske vanlig, til åsetestakst også etter et døds/arve/oppgjør Iallefall det jeg har lest meg opp på i Odelsloven. Ts Ts Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d
Gjest Skrevet 29. april 2013 #10 Skrevet 29. april 2013 Enig med TS i siste her, den er feil... Ta mitt eksempel da, jeg har odel på et småbruk og har ei yngre søster. Hvis jeg overtar før pappa dør kan han sette prisen, vet at han betalte veldig lite for plassen når han overtok og regner med at jeg ikke trenger ut med mye jeg heller. Hvis derimot pappa dør må jeg betale halve verdien av gården til søstra mi. Hvertfall sånn jeg har lært det =) Jo da. Det er rett at det er mulig å gjøre det sånn. Men er det rimelig i forhold til din søster? Du overtar det billig. Kan eie stedet i 5 år, og selge det for et mye høyere beløp. Din søster taper store penger på at din far overlater stedet til deg før han dør. Vider er det ikke odel på småbruk under 100 da lenger, så vidt jeg husker. 1
Gjest Skrevet 29. april 2013 #11 Skrevet 29. april 2013 Fullstendig feil dette Ts Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d Mulig du missforsto en del av det jeg skrev. Jeg ser at jeg kunne formulert meg klarere. Rart det der, det var veldig tydelig i hodet mitt. Her er en utgave med forklaring: Så vidt jeg vet er det vanlig praksis at man betaler det gården er verdt, kanskje minus en liten rabatt. (Åsetetaksten) Om foreldrene ønsker å overlate gården til neste generasjon, kan den med best odel få en frist på seg til å skaffe fram pengene. Hvis han/hun ikke klare det, så går tilbudet til den neste i køen. - På hvilken måte mener du dette er feil? Om foreldrene ønsker å pensjonere seg, så har de rett til å sette en tidsfrist. Tror den var på et år. Gårdens verdi skal jo deles på søsknene så den som overtar må betale nok til at de får sin del. Det er urimelig å forvente at søsken får mindre arv fordi den som vil overta har dårlig økonomi. - Her uttrykte jeg meg uklart. Søsknene får selvsagt ikke verdiene straks, men betalingen for gården går inn i foreldrenes bo. Dermed vil pengene deles på søsknene den dagen det skal skiftes etter foreldrene. Det bør derfor være et rettferdig beløp. Det er dyrt å være bonde i dag, og det tar ofte hardt på helsa. Om økonomi og helse ikke er topp i utgangspunktet, så bør man tenke seg godt om. - Dette en generell betraktning til deg. Uansett, lykke til.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #12 Skrevet 29. april 2013 Jo da. Det er rett at det er mulig å gjøre det sånn. Men er det rimelig i forhold til din søster? Du overtar det billig. Kan eie stedet i 5 år, og selge det for et mye høyere beløp. Din søster taper store penger på at din far overlater stedet til deg før han dør. Vider er det ikke odel på småbruk under 100 da lenger, så vidt jeg husker. Den aktuelle odelseiendommen er i dette tilfelle større enn 100 da og dessuten drevet som landbrukseiendom i mere enn 20 år.. Praktisering av åsetesrett er jo godt begrunnet i odelsloven, og det sikrer at også dem med lav inntekt og mye gjeld har mulighet til å overta. Synes det er bra at de har en mulighet fremfor dem som er langt bedre økonomisk stilt... Ts. Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d
Gjest Skrevet 29. april 2013 #13 Skrevet 29. april 2013 Den aktuelle odelseiendommen er i dette tilfelle større enn 100 da og dessuten drevet som landbrukseiendom i mere enn 20 år.. Praktisering av åsetesrett er jo godt begrunnet i odelsloven, og det sikrer at også dem med lav inntekt og mye gjeld har mulighet til å overta. Synes det er bra at de har en mulighet fremfor dem som er langt bedre økonomisk stilt... Ts. Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d Det du siterte her var et svar til en annen, med mindre du er samme bruker. Den personen beskrev sitt tilfelle der det var snakk om et småbruk. Siden norske småbruk ofte er under 100da tenkte jeg det var på sin plass å nevne det. Men det jeg foreslår at du gjør for å få fakta på bordet er å 1. få en takst av eiendommen, så man kan regne ut hva åsetetakst vil utgjøre i ditt tilfelle. 2. prat med banken og se på muligheten for finansiering. Det er visse føringer på prissetting av landbrukseiendommer. Landbrukskontoret i din kommune vil trolig kunne være behjelpelige for deg i denne saken. Ellers så står det en del nyttig her: http://www.norsklandbruk.no/gaardsdrift/2011/04/15/ti-ting-du-boer-vite-om-odel.aspx http://gardsbruk.no/kjop-og-sal/ I den siste kommer det fram at åsetetakst vanligvis er 25-30% lavere enn ordinær takst. Dvs. at du må kunne finansiere 70-75% av kjøpesummen.
Gjest Skrevet 29. april 2013 #14 Skrevet 29. april 2013 Og jeg ser at jeg husket feil på størrelser. Det er krav om over 25da dyrket mark eller over 500 da produktiv skog for at det er snakk om odel.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #15 Skrevet 29. april 2013 Mulig du missforsto en del av det jeg skrev. Jeg ser at jeg kunne formulert meg klarere. Rart det der, det var veldig tydelig i hodet mitt. Her er en utgave med forklaring: Så vidt jeg vet er det vanlig praksis at man betaler det gården er verdt, kanskje minus en liten rabatt. (Åsetetaksten) Om foreldrene ønsker å overlate gården til neste generasjon, kan den med best odel få en frist på seg til å skaffe fram pengene. Hvis han/hun ikke klare det, så går tilbudet til den neste i køen. - På hvilken måte mener du dette er feil? Om foreldrene ønsker å pensjonere seg, så har de rett til å sette en tidsfrist. Tror den var på et år. Gårdens verdi skal jo deles på søsknene så den som overtar må betale nok til at de får sin del. Det er urimelig å forvente at søsken får mindre arv fordi den som vil overta har dårlig økonomi. - Her uttrykte jeg meg uklart. Søsknene får selvsagt ikke verdiene straks, men betalingen for gården går inn i foreldrenes bo. Dermed vil pengene deles på søsknene den dagen det skal skiftes etter foreldrene. Det bør derfor være et rettferdig beløp. Det er dyrt å være bonde i dag, og det tar ofte hardt på helsa. Om økonomi og helse ikke er topp i utgangspunktet, så bør man tenke seg godt om. - Dette en generell betraktning til deg. Uansett, lykke til. Vet ikke helt hvilket eksempel du sikter til iforhold til dette med dårlig helse, iallefall er det ikke relevant i tilfellet jeg skisserer. Den som driver trenger jo heller ikke pensjonere seg, ei heller stilles det i odelsloven særlig krav til vedkommendes drift av gården. Derfor ser man ofte ingen overtakelse før ved et evt dødsbooppgjør. Det finnes utallige rettseksempler på at åsetesberettigede har overtatt eiendommer til en svært rimelig penge og når jeg nå leser meg opp på odelsloven så skjønner jeg at jeg faktisk har en reel sjanse til å kunne overta, slik jeg alltid har ønsket. Ts Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d
mocci Skrevet 29. april 2013 #16 Skrevet 29. april 2013 Det er åsetetakst som er redusert takst, ikke odelstakst. Var i hvert fall det jeg lærte en gang. Åsetetakst kan gis i rett nedadstigende linje, mens odelskrav kan komme fra sidelinjer om arvingene til den som har gården ikke selv ønsker å overta. På gårder med odel er det fortsatt bo- og driveplikt. Selv om man kan søke om å utsette det en periode. Nå praktiseres det sikkert ulikt her og der i forhold til å overholde reglene. Også mulig det kan ha kommet endringer siden jeg lærte om dette. Vi fikk redusert kjøpesummen blant annet med åsetetakst. Vi bor på gården og driveplikten ivaretas ved forpakting (utleie av melkekvote og jord).
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #17 Skrevet 29. april 2013 Og jeg ser at jeg husket feil på størrelser. Det er krav om over 25da dyrket mark eller over 500 da produktiv skog for at det er snakk om odel. Jeg har undersøkt, så godt innenfor, .. kan ikke få understreket tydelig nok, viktigheten av, å ikke la jordene gro igjen Ts Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d
Gjest Skrevet 29. april 2013 #18 Skrevet 29. april 2013 Jeg har undersøkt, så godt innenfor, .. kan ikke få understreket tydelig nok, viktigheten av, å ikke la jordene gro igjen Ts Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d Lykke til i hvert fall. Håper ikke du oppfattet meg som "grumpy" her, siden jeg nevnte helse og sånt. Det er bare ofte en sammenheng mellom dårlig økonomi og helse. Og som nevnt, tror de har lagt om reglene både en og to ganger siden jeg lærte om dette. Kos deg som bonde.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #19 Skrevet 29. april 2013 Lykke til i hvert fall. Håper ikke du oppfattet meg som "grumpy" her, siden jeg nevnte helse og sånt. Det er bare ofte en sammenheng mellom dårlig økonomi og helse. Og som nevnt, tror de har lagt om reglene både en og to ganger siden jeg lærte om dette. Kos deg som bonde. Dårlig økonomi er et definisjonsspørsmål, mente igrunn at man i enhusholdning som regel er langt dårligere stilt enn om man er par,og det er da jeg kjente at det å virkeligggjøre min drøm trengte denne åsetesretten veldig. Takk. Ts Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d
LittleJ Skrevet 29. april 2013 #20 Skrevet 29. april 2013 Feil, du kan overta, og det er også ganske vanlig, til åsetestakst også etter et døds/arve/oppgjør Iallefall det jeg har lest meg opp på i Odelsloven. Ts Ts Anonym poster: aa0fbdc35ef51f586180c5951ed6371d Ja, jeg mente jo ikke full verdi av gården da =) Bare formulerte det litt feil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå