Gå til innhold

Hva stemmer om D-vitamin?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye ulik info om D-vitamin og mangel på det at jeg blir veldig usikker. Klarer ikke helt å orientere meg i jungelen av info.

Saken er at jeg lenge har hatt symptomer som tyder på D-vitaminmangel, men blodprøvene viser normale verdier. Det er tatt alskens andre prøver også, men ingenting ser ut til å være galt i teorien. Men jeg er jo like dårlig likevel.

Så har jeg prøvd meg fram med å ta de sterkeste D-vitamintablettene som finnes på apoteket på 20 miligram (eller hva betegnelsen nå kalles). Og når jeg bruker dem så blir alle symptomene veldig dempet. Det er svært lite igjen av symptomene etter en stund på disse pillene.

Jeg har lyst til å prøve enda mer D-vitamin for å bli helt 100% frisk, men da overskrider jeg grensen for det apoteket anser som trygt. Samtidig leser jeg på nett at det er stor uenighet om hvor mye D-vitamin man trenger og hvor mye man kan ta før det blir farlig mye.

Jeg skal til legen igjen for å diskutere dette, men skulle gjerne hatt litt kunnskaper før jeg drar dit sånn at jeg ikke bare sluker alt han sier rått.

Anonym poster: e8e5c559764c6c79ec6be65b38230634

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig jeg tar feil, men er det ikke sånn at kroppen har begrenset lagringsplass for d vitaminer?

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg tar feil, men er det ikke sånn at kroppen har begrenset lagringsplass for d vitaminer?

Jo, det er det. Men det er uenighet om hvor grensa går. Mange mener kroppen både tåler og trenger mye mer D-vitamin enn det som er anbefalt i Norge. Særlig med tanke på at vi får lite sol her nord i verden.

Gjest navnelapp
Skrevet

Jo, det er det. Men det er uenighet om hvor grensa går. Mange mener kroppen både tåler og trenger mye mer D-vitamin enn det som er anbefalt i Norge. Særlig med tanke på at vi får lite sol her nord i verden.

Dette har eg og høyrt. Eg har ikkje gjort noko research på det, men mannen min tek høgdose D-vitamin, og meiner å ha stort utbytte av det. Eg vil anbefale å søke litt rundt på seriøse nettsider, og finne ut noko om maksverdiar i nordlege strøk. At apoteket ikkje vil anbefale høgare dosar har vel noko med ansvar for eventuelle feildoseringar å gjere.

AnonymBruker
Skrevet

Dette har eg og høyrt. Eg har ikkje gjort noko research på det, men mannen min tek høgdose D-vitamin, og meiner å ha stort utbytte av det. Eg vil anbefale å søke litt rundt på seriøse nettsider, og finne ut noko om maksverdiar i nordlege strøk. At apoteket ikkje vil anbefale høgare dosar har vel noko med ansvar for eventuelle feildoseringar å gjere.

Ja, det er det jeg også tenker. Jeg har googlet dette i en periode nå, men jeg må innrømme at jeg sliter med å skille mellom seriøse nettsider og de ikke fullt så seriøse.

Hvor mange miligram/mikrogram (dette tegnet som ser ut som en slag u, vet ikke hva det står for) bruker mannen din daglig?

TS

Det er forresten jeg som er AB#3 også, glemte å signere som TS.

Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Han tek ein dose tilsvarande 100 mikrogram per dag gjennom vinteren. Det er høgaste tolerable dagsdose, ifølge denne kjelda.

Endret av Alt godt
Skrevet

Hva om du har en annen fysisk eller psykisk sykdom som gir deg sånne symptomer(Finnes mange sykdommer som har lignende symtpomer), og når du tar d-vitaminene så funker de som placebo's...Nei jeg vet ikke, mulig jeg tar helt feil nå, haha.

AnonymBruker
Skrevet

Hva om du har en annen fysisk eller psykisk sykdom som gir deg sånne symptomer(Finnes mange sykdommer som har lignende symtpomer), og når du tar d-vitaminene så funker de som placebo's...Nei jeg vet ikke, mulig jeg tar helt feil nå, haha.

Legen har tatt "en million" blodprøver og finner ikke noe galt. Det er mange sykdommer som ikke lar seg diagnostisere så lett. Jeg har gjort alt jeg kan for å løse dette og har prøvd ulike kosttilskudd og alternativ behandling. Ingenting har virket, før jeg begynte å ta D-vitamintilskudd. Om det er placebo så er det egentlig ikke så nøye, så lenge jeg blir frisk. :)

Skrevet

Legen har tatt "en million" blodprøver og finner ikke noe galt. Det er mange sykdommer som ikke lar seg diagnostisere så lett. Jeg har gjort alt jeg kan for å løse dette og har prøvd ulike kosttilskudd og alternativ behandling. Ingenting har virket, før jeg begynte å ta D-vitamintilskudd. Om det er placebo så er det egentlig ikke så nøye, så lenge jeg blir frisk. :)

Men hvis du tar de vitaminene og du føler deg bra så går det vel greit? D-vitaminer er vel ikke skadelig på lang sikt... Jeg har selv D-vitaminmangel og tar D-vitaminer hver dag, og tar blodprøver jevnlig for å sjekke at det ikke er for lavt

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du tar de vitaminene og du føler deg bra så går det vel greit? D-vitaminer er vel ikke skadelig på lang sikt... Jeg har selv D-vitaminmangel og tar D-vitaminer hver dag, og tar blodprøver jevnlig for å sjekke at det ikke er for lavt

Den dosen jeg tar i dag (20 mikrogram) er ok, men jeg har vurdert å prøve å ta mer for å blir helt frisk. Jeg er mye bedre nå enn før jeg begynte med D-vitaminer, men fortsatt ikke helt bra. Derfor har jeg lyst å prøve å ta mer. Og ut fra den linken Alt godt presenterte her så kan jeg nok trygt da to tabletter pr dag og dermed komme opp i 40 mikrogram uten at det skal være i nærheten av skadelig. Skal snakke med legen om det først da, men synes det er kjekt å ha litt bakgrunnskunnskap før jeg går dit.

Takk for linken, Alt godt! :blomst:

TS

Skrevet

Den dosen jeg tar i dag (20 mikrogram) er ok, men jeg har vurdert å prøve å ta mer for å blir helt frisk. Jeg er mye bedre nå enn før jeg begynte med D-vitaminer, men fortsatt ikke helt bra. Derfor har jeg lyst å prøve å ta mer. Og ut fra den linken Alt godt presenterte her så kan jeg nok trygt da to tabletter pr dag og dermed komme opp i 40 mikrogram uten at det skal være i nærheten av skadelig. Skal snakke med legen om det først da, men synes det er kjekt å ha litt bakgrunnskunnskap før jeg går dit.

Takk for linken, Alt godt! :blomst:

TS

Bare man passer på å ikke ta mer enn kroppen klarer å ta opp i systemet, da blir jo det som er til overs skilt ut av kroppen igjen fordi kroppen ikke kan lagre det som er til overs. Det er jo bortkasta penger, hehe

Gjest navnelapp
Skrevet

Det største problemet med for mykje vitamin d er at det hjelper på opptak av kalsium. Så ein skal ikkje ta høge dosar D og kalsium samtidig, då kan ein få nyrestein pga. for høgt kalsiumopptak.

Skrevet

Jeg må bare spør av nysgjerrighet, hvilke symptomer er det egentlig du har? Jeg har nemlig nettopp fått "påvist" D-vitaminmangel selv, men har egentlig ikke lagt merk til noen symptomer i det hele tatt.

Skrevet

Jeg for min del har muskelsmerter og stive ledd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også ganske stor D-vitamin mangel og jeg har smerter i muskler, er mye trøtt og sliten + har endel hodepine... Nå skal det sies at jeg også har jern-mangel da, så vet ikke om noen av symptomene kanskje kommer av dette også.

Anonym poster: cfba7a35d5c1ab76541ce02130ddfcfd

Gjest Blomst83
Skrevet

Hvis bp viser at du ikke har mangler så kan jeg ikke se hvorfor du ska pøse innpå med ekstra d vitamin.Selvom du har symptomer kan det faktisk være noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...