Gå til innhold

Lektor eller adjunkt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snart ferdigutdannet adjunkt som lurer på om jeg skal ta master, eller søke jobb neste år. Er usikker på om jeg vil jobbe i mellomtrinnet, ungdomsskolen eller vgs...

Lektor:

+ Høyere lønn

+ Tilfredsstillende å "bli ferdig med det"

+ Mer ettertrakta i vgs (?)

- Vanskeligere å få jobb i grunnskolen?

Adjunkt:

+ Lettere å få jobb i grunnskolen?

+ Får begynne å jobbe allerede neste år

- Vanskeligere å skulle ta igjen master senere, dersom ønskelig

- Lavere lønn

Det vil i så fall være snakk om master i enten norsk eller engelsk, ikke helt bestemt enda. Hva ville dere ha gjort? Hvordan er arbeidsmarkedet for lektorer i ungdomsskolen?

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det samme. Har bachelorgrad og skal ta PPU og er usikker på om jeg vil ta master også eller bare ta PPU og jobbe. Er det så vanskelig å ta master etterpå, egentlig? Man kan jo ta det deltid?

Anonym poster: e8940233960c336a701931b9faa2d61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det samme. Har bachelorgrad og skal ta PPU og er usikker på om jeg vil ta master også eller bare ta PPU og jobbe. Er det så vanskelig å ta master etterpå, egentlig? Man kan jo ta det deltid?

Anonym poster: e8940233960c336a701931b9faa2d61a

Det vet ikke jeg, egentlig, tenker kanskje bare at det er lett for at det aldri blir noe av?

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart ferdigutdannet adjunkt som lurer på om jeg skal ta master, eller søke jobb neste år. Er usikker på om jeg vil jobbe i mellomtrinnet, ungdomsskolen eller vgs...

Lektor:

+ Høyere lønn

+ Tilfredsstillende å "bli ferdig med det"

+ Mer ettertrakta i vgs (?)

- Vanskeligere å få jobb i grunnskolen?

Adjunkt:

+ Lettere å få jobb i grunnskolen?

+ Får begynne å jobbe allerede neste år

- Vanskeligere å skulle ta igjen master senere, dersom ønskelig

- Lavere lønn

Det vil i så fall være snakk om master i enten norsk eller engelsk, ikke helt bestemt enda. Hva ville dere ha gjort? Hvordan er arbeidsmarkedet for lektorer i ungdomsskolen?

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Ta master. Du får deg jobb uansett. Sjekk lønnsforskjellen mellom adjunkt og lektor - ikke så stor i starten, men med 16 år ansiennitet(orker ikke sjekke hvordan det skrives) utgjør det en del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta master. Du får deg jobb uansett. Sjekk lønnsforskjellen mellom adjunkt og lektor - ikke så stor i starten, men med 16 år ansiennitet(orker ikke sjekke hvordan det skrives) utgjør det en del.

Tusen takk :) Ja, jeg lurer på om jeg bare må få gjort det. Har attraktive fag i fagkretsen, og får heller leve med å gå i vikariat en stund...

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk :) Ja, jeg lurer på om jeg bare må få gjort det. Har attraktive fag i fagkretsen, og får heller leve med å gå i vikariat en stund...

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Har du 60 stp i engelsk og norsk? Da er du jo allerede attraktiv for arbeidsmarkedet, uansett hva du velger :) Er jo snakk om at 60 stp i norsk, engelsk og matematikk skal bli et krav for ungdomsskolelærere som underviser i de fagene, så det ser nok arbeidsgiver på når de skal ansette. Forresten ikke sikker på om det allerede er et krav, men det har nok ikke tilbakevirkende kraft for de som allerede er ansatt. Kan være lurt å ta "ekstrafag" senere, med tanke på at man sikkert må undervise i fag man ikke har studiepoeng i. Men det er jo sann sett ikke noe hast med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 60 stp i engelsk, norsk, samfunnsfag og RLE :)

TS

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lektor og jobber på barneskolen, småtrinnet. Er lektor innen spesial pedagogikk, så blir kanskje litt annerledes enn om en har master innen undervisningsfag. Fikk fast stilling rett etter studiene. Tjener en god del mer på å ta master ift bare adjunkt, absolutt verdt det. Ville bare tatt det mens du er i gang, mye lettere da:)

Anonym poster: 8d570c73d3804e9f5854b4a230cb1ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill, #9. Virker som det heller i den retningen, ja :)

TS

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du jobbe i Oslo har det veldig lite for seg å ta master. Lønnsforskjellen er svært liten mellom for.eks adjunkt/m opprykk og lektor. Det er egentlig bedre å et ekstra undervisningsfag om du kun er adjunkt, og slik få opprykk.

Det kan du til og med få til samtidig som du er i jobb.

Anonym poster: 449978572fc6ad3518d10813cd0675fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart ferdigutdannet adjunkt som lurer på om jeg skal ta master, eller søke jobb neste år. Er usikker på om jeg vil jobbe i mellomtrinnet, ungdomsskolen eller vgs...

Lektor:

+ Høyere lønn

+ Tilfredsstillende å "bli ferdig med det"

+ Mer ettertrakta i vgs (?)

- Vanskeligere å få jobb i grunnskolen?

Adjunkt:

+ Lettere å få jobb i grunnskolen?

+ Får begynne å jobbe allerede neste år

- Vanskeligere å skulle ta igjen master senere, dersom ønskelig

- Lavere lønn

Det vil i så fall være snakk om master i enten norsk eller engelsk, ikke helt bestemt enda. Hva ville dere ha gjort? Hvordan er arbeidsmarkedet for lektorer i ungdomsskolen?

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Hei.

Jeg er lektor og jobber i ungdomsskolen. Det var null problem å få jobb i ungdomsskolen. Det er i videregående det er vanskeligere å få jobb har jeg hørt, selv om man er lektor.

Du stiller jo automatisk først i køen også om andre søkere til stillingen "bare" er adjunkter og du er lektor.

Anonym poster: 0ef42d06fee8b7f65b69ba0a79bc5691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 60 stp i engelsk og norsk? Da er du jo allerede attraktiv for arbeidsmarkedet, uansett hva du velger :) Er jo snakk om at 60 stp i norsk, engelsk og matematikk skal bli et krav for ungdomsskolelærere som underviser i de fagene, så det ser nok arbeidsgiver på når de skal ansette. Forresten ikke sikker på om det allerede er et krav, men det har nok ikke tilbakevirkende kraft for de som allerede er ansatt. Kan være lurt å ta "ekstrafag" senere, med tanke på at man sikkert må undervise i fag man ikke har studiepoeng i. Men det er jo sann sett ikke noe hast med.

Det er allerede et krav ja; 60 studiepoeng i engelsk, norsk og matematikk kreves for å kunne undervise i disse. De som ble fast ansatte før dette kravet trådte i kraft, slipper unna, men ikke de som blir ansatt senere.

Anonym poster: 0ef42d06fee8b7f65b69ba0a79bc5691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg er lektor og jobber i ungdomsskolen. Det var null problem å få jobb i ungdomsskolen. Det er i videregående det er vanskeligere å få jobb har jeg hørt, selv om man er lektor.

Du stiller jo automatisk først i køen også om andre søkere til stillingen "bare" er adjunkter og du er lektor.

Anonym poster: 0ef42d06fee8b7f65b69ba0a79bc5691

Så fint! Trodde kanskje lektorer var for dyre for ungdomsskolene, og at det derfor var vanskelig å få jobb. Vil du si hvilke fag du har?

TS

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint! Trodde kanskje lektorer var for dyre for ungdomsskolene, og at det derfor var vanskelig å få jobb. Vil du si hvilke fag du har?

TS

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Hei igjen.

Jo, lektorer er dyrere, men samtidig er de forpliktet til å ansatte den søkeren som er mest kvalifisert. Så om du og en adjunkt søker på samme stilling som f.eks. engelsklærer og du har mastergrad i engelsk og adjunkten har 60 studiepoeng, så skal normalt du få jobben fordi du har høyest kompetanse.

Var noen på jobben en gang som spøkte med dette siden det på skolen hvor jeg jobber ble ansatt nesten kun lektorer høsten 2012 av de som var nyansatte - at dette ble dyrt for skolen, men at de er nødt til det(altså å ansette lektorer fremfor adjunkter).

Er også en jeg kjenner som har jobbet i skolen i 15 år(er adjunkt), og søkte på jobb på en ungdomsskole, men ble forbigått til fordel for en ung lektor. Bittert for han, men slik er det. Bra at utdanning lønner seg på en måte i alle fall. :-)

Jeg har undervisningskompetanse i engelsk, norsk, rle og samfunnsfag(har mastergrad i historie).

Anonym poster: 0ef42d06fee8b7f65b69ba0a79bc5691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tatt master deltid ved siden av å jobbe som lærer? Jeg har igjen et år med studielån fra lånekassa og tenker å ta PPU med det. Vil gjerne også ta master for å bli lektor, men da må jeg nesten jobbe ved siden av.

Anonym poster: e8940233960c336a701931b9faa2d61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snart ferdigutdannet adjunkt som lurer på om jeg skal ta master, eller søke jobb neste år. Er usikker på om jeg vil jobbe i mellomtrinnet, ungdomsskolen eller vgs...

Lektor:

+ Høyere lønn

+ Tilfredsstillende å "bli ferdig med det"

+ Mer ettertrakta i vgs (?)

- Vanskeligere å få jobb i grunnskolen?

Adjunkt:

+ Lettere å få jobb i grunnskolen?

+ Får begynne å jobbe allerede neste år

- Vanskeligere å skulle ta igjen master senere, dersom ønskelig

- Lavere lønn

Det vil i så fall være snakk om master i enten norsk eller engelsk, ikke helt bestemt enda. Hva ville dere ha gjort? Hvordan er arbeidsmarkedet for lektorer i ungdomsskolen?

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Jeg skjønner ikke - får man status som lektor om man har en mastergrad + PPU, og status som adjunkt om man har en bachelor + PPU? :klo:

Anonym poster: 61f814821326fdfe835084385267038b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke - får man status som lektor om man har en mastergrad + PPU, og status som adjunkt om man har en bachelor + PPU? :klo:

Anonym poster: 61f814821326fdfe835084385267038b

Ja

Anonym poster: e8940233960c336a701931b9faa2d61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jo, lektorer er dyrere, men samtidig er de forpliktet til å ansatte den søkeren som er mest kvalifisert. Så om du og en adjunkt søker på samme stilling som f.eks. engelsklærer og du har mastergrad i engelsk og adjunkten har 60 studiepoeng, så skal normalt du få jobben fordi du har høyest kompetanse.

Var noen på jobben en gang som spøkte med dette siden det på skolen hvor jeg jobber ble ansatt nesten kun lektorer høsten 2012 av de som var nyansatte - at dette ble dyrt for skolen, men at de er nødt til det(altså å ansette lektorer fremfor adjunkter).

Er også en jeg kjenner som har jobbet i skolen i 15 år(er adjunkt), og søkte på jobb på en ungdomsskole, men ble forbigått til fordel for en ung lektor. Bittert for han, men slik er det. Bra at utdanning lønner seg på en måte i alle fall. :-)

Jeg har undervisningskompetanse i engelsk, norsk, rle og samfunnsfag(har mastergrad i historie).

Anonym poster: 0ef42d06fee8b7f65b69ba0a79bc5691

Dette er jo fullstendig tull.

Man er ikke nødt å ansette en lektor fremfor en adjunkt bare fordi den andre er lektor. Det gjøres en helhetlig vurdering av søkeren, og en adjunkt med 5-6 år erfaring og gode referanser vil faktisk gå foran en nyutdannet lektor med ingen erfaring.

Det har blitt skrevet en del som dette fra arbeidsgivers side, og det finnes lite som tyder på at mastergrad skal spille avgjørende rolle.

Fagkombinasjon og relevant erfaring er gjerne det aller viktigste når man ansetter nye lærere. En adjunkt med de riktige fagene, eller kanskje tre undervisningsfag skolen har behov for vil nok gå foran en lektor med ett eller to fag.

Anonym poster: 449978572fc6ad3518d10813cd0675fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skal du jobbe i Oslo har det veldig lite for seg å ta master. Lønnsforskjellen er svært liten mellom for.eks adjunkt/m opprykk og lektor. Det er egentlig bedre å et ekstra undervisningsfag om du kun er adjunkt, og slik få opprykk.

Det kan du til og med få til samtidig som du er i jobb.

Anonym poster: 449978572fc6ad3518d10813cd0675fb

Skal ikke jobbe i Oslo :)

TS

Anonym poster: 71b0e3031e5e61fb2f9a7b6fa535792b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...