Gå til innhold

Mest effektiv og lettvint flytting?


Gjest Spiderpig

Anbefalte innlegg

Gjest Spiderpig

Vi må flytte, og vi må være ute innen 1.juni. Med andre ord har vi en mnd på oss til å få ut alt, og vaske ned leiligheten. Jeg har aldri flyttet helt før (kun fra faren min og inn i denne leiligheten), så jeg aner ikke hvor lang tid det tar å f.eks vaske ned leiligheten..

Hvordan kan man flytte mest effektivt? Jeg tenkte å begynne allerede nå med f.eks dvd-er og sånne ting som jeg klarer meg uten i en mnd. Men når bør leiligheten være tom i forhold til å ha tid til å vaske ut? Tips og triks til å få dette fort unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Vær systematisk i nedpakken! Kjøp esker i ulike størrelser for å optimalisere. Clas Ohlson har veldig allrighte flyttekasser i to størrelser. Den lille er genial for bøker, for selv om den stappes full blir den akkurat passe tung. Og merk dem for all del godt!

Alt småplukk tar tid, så begynn gjerne nå. Kast/gi bort ting dere ikke trenger i samme slengen. Klær går fint i kofferter og søppelsekker. Har dere mye tunge bøker kan en trillekoffert også være himla praktisk for det. DVDer går forresten veldig fint i søppelsekker! Vi hadde dem i kasser første flytterunde, men å legge dem pent i søppelsekker var enda bedre :jepp:

Utvask tar sjeldent mer enn en dag eller to, litt avhengig av størrelse på leilighet, hvor effektiv man er, hvor mange som hjelper til og slikt. Vi pakket oss ut fra soverommet først så det kunne vaskes ned helt. Bad og kjøkken er vel det som tar mest tid. Spesielt med vasking av skap, kriker og kroker, stekeovn, dusjen kan være klønete osv.

Også her er det lurt å være systematisk. Skriv gjerne en liste som du kan krysse av for sånt som fort glemmes. Persienner, gulvlister, stikkontakter, oppå skap, inni skap, vifte over komfyren osv :)

Vi flyttet to ganger på et halvår i fjor, litt lei av flytting ja :ler:

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderpig

Kaste ting er nok ikke dumt, er ikke noe vits i å ta med den ødelagte pc-en som står i boden :ler:

Men hvor hiver man f.eks en gammel hundeseng og ødelagte dyner?

Hva bør jeg bruke for å vaske vifta ved komfyren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har kommunen du bor en gjenvinningsstasjon - dit kan du kjøre med alt som skal kastes. Eller du kan leie en container dersom du har mye.

To til tre personer vasker ut en leilighet på noen timer.

Hvis du tømmer skap helt kan det være lurt å vaske av inne i de skapene etterhvert som de tømmes.

Bruk silkepapir eller tørkepapir istedenfor aviser - da slipper du å vaske opp service, glass og bestikk når du pakker ut.

Bruk håndklær i bunnen og på toppen av kartongene så får du pakket noen av de også og sparer litt på papiret.

Og ja: rydd, sorter og kast og gi bort ting du ikke trenger lenger. Jo før du starter på den jobben, jo mindre må du pakke ut på ny plass.

Ha en kartong og en koffert eller bag med viktige ting som brødkniv, saks, boksåpner en panne, glass, tallerken, skje,making og gaffel lett tilgjengelig slik at dere ikke må lete gjennom samtlige kartongene for å kunne lage mat. Mye av dette vil jo være i daglig bruk og derfor noe av det siste som pakkes ned. Det er jo naturlig at det er det første som skal pakkes ut igjen.

Ting som går direkte fra bod til bod som ikke er sesongutstyr bør kontrolleres nøye om det kan kastes eller gis bort for hvis det ikke har vært ute av boden der du flytter fre hvorfor skal det da være med videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...