Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

post-37809-0-90127900-1367131864_thumb.jHei.

Jeg går på universitet og er alenemor til mitt barn på 2 år.

Da jeg begynte på skolen forrige høst, så var det en nabo som spurte om hun kunne sitte på fra skolen. Denne naboen begynte etter hvert å spørre hver dag. Hun satt på, men reagerte på at hun ALDRI tilbudte seg å betale parkering eller disel.

På skolen oppførte hun seg som om vi var venner. Jeg ble kjent med hun via andre felles venner på skolen. Jeg inviterte Hun og noen andre venner på taco et par ganger. De var flere ganger også, og da sa jeg ifra at vi måtte spleise pga at jeg ikke hadde råd til å kjøpe alt hver gang osv. De fleste hadde ikke problemer med dette. De tilbudte seg å betale litt fra starten osv og hjalp til med oppvasken ol. Ingen av oss har spesiellt god råd siden vi alle er studenter.

En gang kom naboen på besøk, jeg og en anna fra klassen hadde laget taco og vi ble enige om å spleise. Naboen spleisa aldri men kom inn døra og sa "jeg er student jeg så har ikke så mye penger", men vi var alle studenter.....

Uansett, de andre vennene mine kjøre jeg på butikken av og til, og det er greit. Men det er når man kjøre noen hver dag at jeg synes det er greit de bidrar.

Andre tilbyr seg å betale disel osv, selv om jeg kjøre de sjeldent. Mens hun som sitter på hver dag aldri tilbyr seg noe.

Etter en stund inviterte naboen felles venner på besøk bortsett fra meg. Jeg synes det var litt rart, med tanke på at hun samt andre hadde vært hos meg flere ganger tidligere, og rart med tanke på hvor mye jeg hadde hjulpet hun. Jeg reagerte på dette og tenkte at hun ikke så på meg som en venn osv.

Etter en stund sa jeg "du jeg har tenkt litt og jeg synes at hvis du skal sitte på framover at du skal betale litt. du kan betale 200 kr i mnd. det er ikke mer enn det koster for taxi en vei. Jeg er litt lei av å bli utnytta". Da merket jeg hun ble veldig fornærma. Hun gjentok 500 ganger at hun skulle ta buss, og da svarte jeg at det måtte hun bare gjøre. Så begynte hun å blande inn en billås hun betalte tidligere som hun ødela. Jeg spurte den gang om hun kunne betale 300 kr for den, men den kosta mye mer å fikse! Hun sa hun ikke likte å føle seg utnytta heller. Akkurat som jeg hadde utnyttet hun....... Etterpå gikk jeg på skolen og naboen var veldig rar, hun hadde sladra til felles venner og jeg vet ikke hva hun sa, men plutselig kom en felles venn og sa foran 4 andre i klassen "jeg hører dere har krangla" osv. Jeg så mer på det som en diskusjon. Menmen. Da sa jeg bare rett ut at hun var fornærma for at hun ikke fikk sitte på gratis og alle rundt var enige med meg. Jeg hadde ikke tenkt å blande inn masse folk men følte at jeg hadde rett til å forklare meg når jeg skjønte naboen hadde gått å snakka drit pga at hun ikke takla det så bra.

Jeg orker ikke bry meg om naboen mer, men er synd vi har felles venner og går på samme skole.. Det gjør hele greia litt mer komplisert.

Etter de første dagene la jeg dette bak meg og tenkte på andre ting. Jeg snakket ikke mer med naboen. Men etter et par uker så jeg det stod "fuck you" og pil mot min leilighet utfor døra mi skrevet med kritt. Jeg skjønte med en gang hvem som hadde gjort det. Naboen og typen hennes. Jeg har ikke konflikt med noen andre her og ser at det ikke er skrevet av et barn men en voksen. Jeg tenkte å gå opp og konfrontere de og spørre rett ut om det var de, men kjæresten stoppet meg. Hva er vitsen? Det er jo akkurat det de vil jeg skal gjøre, de vil ha en reaksjon?

Det som bekymrer meg er at når de som voksne er villige til å skrive slikt, hva er de da villige til å gjøre neste gang dersom de ikke får reaksjonen de vil ha??

Jeg synes det er ganske sykt, og tenker at de kan finne på å knuse ruta mi eller lignende. Er bekymret pga at jeg har et lite barn også.

Jeg hadde ikke brydd meg så mye hvis det var en unge men siden jeg vet hvem som har skrevet det og at jeg har et lite barn bekymrer det meg.

Jeg tok bilde av det som var skrevet. Fortalte dette til utleier som sa jeg skulle ignorere det i første omgang.... Jeg kan vet ikke gjøre annet da.

Hva synes dere? Har dere noen tips?

Anonym poster: b2e8b19722699e3f9340e70d403b59d7

Videoannonse
Annonse
Gjest MamaQuilla
Skrevet

Ignorer til hun gir seg. Det er det enkleste, såfremt hun da ikke truer deg på noe vis eller gjør noe annet alvorlig. Litt krittskriverier tåler du.

• Liker 2
Skrevet

wow, neg er imponert over hvor barnslig hun tillot seg å bli. Ignorer det, hun ødelegger bare for seg selv. Det var ikke store beløpet du krevde fra henne, og det er bare rett og rimelig at man betaler for seg. Tenk alle pengene hun har spart ved å slippe og ta buss?

• Liker 6
Skrevet

Haha, ikke la dette mennesket komme innunder huden din!

Stakkars dumme jente....

Skrevet (endret)
:) Endret av Zim0na
Skrevet (endret)
:) Endret av Zim0na
Skrevet

Som de andre her skriver, ignorer hele dama så gir hun seg nok :)

Gjest pærecider
Skrevet

Ignorer henne, hun har vist at hun ikke er voksen nok til å takle en konfrontasjon. Skjønner at det er ekkelt mtp barnet ditt, men det er ikke så mye du kan få gjort. En ting er bra, vennene dine tror på deg, og ikke henne.

Skrevet (endret)

Ignorer det! En konfrontasjon vil ikke hjelpe når hun er så innmari lite reflektert i utgangspunktet.

Innlegg redigert, slettet sitat som er fjernet fra tråden.

Estrella, mod

Endret av estrella
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Ignorer det! En konfrontasjon vil ikke hjelpe når hun er så innmari lite reflektert i utgangspunktet.

Var det jeg også tenkte, ikke vits å konfrontere hun egentlig når hun skriver "fuck you" utfor døra, da ser jeg ikke for meg at vi kan ha en konstruktiv samtale med løsning.. Våre felles venner har sagt til meg "dere må skvære opp", men skjønner ikke helt hva jeg skal si. Skal jeg si "hei du det er greit at du får sitte på gratis til og fra skolen, du ble jo så sur", føle liksom ikke at det blir helt rett heller :P Føler meg litt presset til å "skvære opp" men skjønner ikke helt hva jeg har gjort galt her. Det må i såfall være at jeg ikke sa fra første gang hun satt på "hvis du skal sitte på til butikken skal jeg ha 10 kr". for min del blir det unaturlig. Jeg mener jeg ikke skal måtte forsvare når jeg ønsker å hjelpe noen ved at de får sitte på meg gratis og når jeg ikke gidder å kjøre noen og om jeg vil ha betalt eller ikke. Det er jo min bil uansett. Hvis noen får sitte på gratis, så se på det som en bonus. Jeg har heller ikke sagt til naboen at hun skal betale noe for at hun har sittet på tidligere, men at dersom hun skal sitte på videre FRAMOVER, så vil jeg ha betalt. Men uansett gidder jeg ikke å kjøre hun mer nå uansett. Ikke hjelp noen for mye, da forventer de at du skal gjøre "alt" for dem, og hvis du ikke orker hjelpe plutselig så blir du "forhatt" til tross for at det ikke var en selvfølge du skulle hjelpe.

Anonym poster: b2e8b19722699e3f9340e70d403b59d

Innlegg redigert pga slettet innlegg som er fjernet.

Estrella, mod.

Endret av estrella
Skrevet

Jeg tror du må få deg nye venner!

Jeg er helt enig i det du skriver om dette, og huff så ekkel situasjon å komme i!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må få deg nye venner!

Jeg er helt enig i det du skriver om dette, og huff så ekkel situasjon å komme i!

Ja merker jeg er blitt litt lei nå både naboen og felles venner. Vi har en felles veninne som jeg liker veldig godt og som er hyggelig. Men synes hun er litt feig fordi hun sier "hun ikke vil være mellomperson" eller blande seg, samtidig som jeg vet naboen prater med hun og veninnen tok opp foran flere i klassen "at vi hadde kranglet". hvorfor tar du det opp hvis du ikke vil bli innblandet? jeg har vist veninnen det som stod utenfor døra, og det eneste jeg fikk til svar er "jeg vil ikke ta parti" osv, når jeg ikke vet hva JEG har gjort galt her. Blir litt skuffa. Vil ikke naboen skal ødelegge andre vennskap jeg har heller, så har valgt å ikke snakke mer med vennen våres om det. Men merker at jeg ikke har så lyst å henge med veninna mi mer heller.. Pga at føle det blir overfladisk. Etter min mening skal man kunne snakke med gode venner om sånt. Er greit at gode venner sier fra om man har gjort noe galt, men også at de støtter deg om du har rett..

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare "fuck you", men "fuck you LOL", det får jo naboen til å virke mildt sagt tilbakestående.

Anonym poster: 274568cb3d582cb9dd90d65b13a08305

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi går på samme skole og skal gjøre det 2 år framover også.. Derfor er det ekstra viktig for meg å ha et ok forhold til de i klassen. Må ha noen å være på gruppe med når man skal ha arbeidskrav framover osv. Vi er tross alt sammen på skolen nesten hver dag. Men er litt lei pga at jeg er den eneste av de jeg henger med som har barn. Har lyst å bli kjent med flere som også har barn og som "er som meg". Prater en del med en som er eldre enn meg som er veldig kul, hun er som en "storesøster", men hun har heller ikke barn og det er ikke naturlig for oss å "henge sammen hele tiden" . Får bare håpe det begynner noen kule studenter til høsten i 1 klasse ;D hehe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med noen som sa at "kanskje de ser på deg som på et annet nivå enn dem selv. Pga at du har barn og bil, så tror de du kan ta så mye ansvar". Jeg sa rett ut at jeg ikke gadd ta mer ansvar for naboen, at jeg ikke var mora hennes og at jeg er mora til datra mi og har ansvar for henne og at det er nok. Irriterer meg litt når jeg føle det ikke blir tatt hensyn til. Nå blir jeg sett på som "evil" for at jeg ikke kjører naboen mer. Hun har beinhinnebetennelse eller noe sånt. Senere satt jeg å studerte i et grupperom med felles studenter og naboen, så sier naboen "jeg har så vondt i hodet", sitter med hodet ned og vil folk skal synes synd på hun for at jeg ikke kjøre. Da sa veninnen "skal jeg bestille taxi til deg", og da så naboen ENDA mer fornærma ut.Har ikke snakket med de i det siste for blir lei og føle jeg trenger tid for meg selv osv, så har trent en del i det siste.

Skrevet

Hvor mye kostet det deg å la naboen din sitte på, ts? Sparer du mye penger på bilhold nå som hun ikke sitter på lenger?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye kostet det deg å la naboen din sitte på, ts? Sparer du mye penger på bilhold nå som hun ikke sitter på lenger?

Jeg vet ikke akkurat hva det koster. For hun hadde det kostet mer å ta buss eller taxi. Noen ganger kjører jeg hun til butikken og lege, evt andre plasser. Flere ganger når vi er ferdig på skolen har jeg kjørt hun hjem før jeg har kjørt i barnehagen for å hente min datter og det blir en omvei for meg.

AnonymBruker
Skrevet

kjørte*

AnonymBruker
Skrevet

Uansett sitter jeg med en følelse av å bli utnytta. I allefall i det siste, derfor gidder jeg ikke kjøre hun mer.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er enig med din husvert som sier at du skal la det gli forbi i stillhet denne gangen. Men skjer det nye episoder så snakk med husverten om det slik at de vet at det foregår. Det kan jo være at husverten har egne problemer med henne (ofte er det det når noen ikke eier folkeskikk).

Og nei, du skal ikke kjøre rundt på folk gratis. Det er selvfølgelig hvem som helst sitt valg om de ønsker å sitte på når de må betale men det er absolutt ingen grunn til at du skal sponse andres liv med dine midler.

Når det gjelder dine venner og deres manglende vilje til å blande seg eller ta side: her er nok tanken fra dem at enhver sak har to sider, og hvordan kan de vite at din side er rett og trollet sin side er feil? Erfaring - den vil de etterhvert få selv. Respekter deres valg om dette, det som skjer da er at du blir den som ikke snakker om saken, mens trollet ikke får oppmerksomhet for sitt syn lenger. Verken du eller dine medstudenter bør vie dette noe mer oppmerksomhet.

Dersom dette eskalerer ytterligere regner jeg med at all sympati vil ligge hos deg så fremt du har latt saken i fred i mellomtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...