Gå til innhold

Journal, legebytte.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man flytter langt og bytter fastlege.. Må man da betale for å få jounalen sendt til den nye legen eller skjer det automatisk og gratis, uten at man trenger å gjøre noe selv?

Anonym poster: 4799d3f01884518718ecc763db15d354

Videoannonse
Annonse
Gjest Miranda2011
Skrevet

Det går automatisk, koster ingenting. Flytter du til annen kommune, får du brev fra Helfo om du ønsker å bytte fastlege

AnonymBruker
Skrevet

Helt sikker?

Det er noen år siden jeg flyttet sist, og da tror jeg det gikk automatisk.

Men noen jeg snakket med som har vært på flyttefot i år, sa at de måtte få gamlelegen til å sende journalen, mot et gebyr. Sikkert ikke en stor sum men..

Anonym poster: 4799d3f01884518718ecc763db15d354

AnonymBruker
Skrevet

Journalen blir ikke automatisk sendt til den nye fastlegen, det er noe du må ringe å be om, å få den til sendt til den nye fastlegen. Det koster ikke noe å få den tilsendt til fastlegen, men det koster om du skal ha den selv.

Anonym poster: eaaec920507bc23fa43bab4988a20513

Gjest Miranda2011
Skrevet

Vi har nettopp flyttet til ny kommune. Vi fikk et brev fra Helfo om vi ville bytte fastlege, kunne gjøres på www.helfo.no

Gjest Miranda2011
Skrevet

Journalen blir ikke automatisk sendt til den nye fastlegen, det er noe du må ringe å be om, å få den til sendt til den nye fastlegen. Det koster ikke noe å få den tilsendt til fastlegen, men det koster om du skal ha den selv.

Ok, kan være jeg har misforstått dette med journalene, at en må be om å få dem oversendt, men det står vel på sida til Helfo. Sorry :(
AnonymBruker
Skrevet

Ok, kan være jeg har misforstått dette med journalene, at en må be om å få dem oversendt, men det står vel på sida til Helfo. Sorry :(

Dette er pga at noen ganger ønsker man en "fersk" start hos en ny lege. Og de har ikke rett på å vite hva som er blitt gjort hos den andre legen. Derfor må pasienten selv be om journalutskriften.

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Er det nye regeler? Når jeg flyttet fra en by til en annen i 2011 kosta det å få sendt journalen,men jeg gikk innom min gamle lege og fikk den i hånden sånn at jeg kunne levere den selv.

Skrevet

Jeg har byttet lege seks ganger i løpet av tjue år pga flytting, siste gang i fjor, og ingen av dem har fått journalen fra den forrige fastlegen. Ikke har de bedt om den heller, og jeg har strengt talt aldri tenkt på å be om å få den med meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har byttet fastlege seks ganger de siste fire årene og har måttet ringe og be de sende journalen til den nye fastlegen. Har fått faktura i posten to ganger, opplyst om kontonummer via telefon så jeg betalte i nettbanken og slapp fakturagebyr eller måtte ned på legekontoret og betale.

Anonym poster: 62fef26160d4604c530736d463be3713

AnonymBruker
Skrevet

Er bare et par år siden jeg byttet fastlege pga flytting til andre enden av landet. Jeg måtte sende et skriftlig brev til eks-legekontoret fordi de måtte ha min signatur på at jeg ville det, syns det var bra med tanke på at hvem som helst kan jo lyve over tlf. Og jeg fikk en faktura i posten på 80 kr noen uker senere.

Anonym poster: 458063136cfa7be181a015b18975bbbf

Gjest Daenerys
Skrevet

Det skjer ikke automatisk, du må betale om å få den selv fra gamle legen. Jeg har måtte hente den ut personlig også selv om jeg har flytta til annen landsdel.

Skrevet

Gidder ikke lese de andre svara, så sorry om det er gjentakelse...

Den blir IKKE automatisk sendt til ny fastlege, men man kan selvfølgelig ordne det slik. Det billigste og enkleste alternativet er at din nye fastlege ber om det, da er det ikke no trøbbel i det hele tatt.

Hvis du skal ha den tilsendt til deg koster det litt, trur det er rundt 80,- og du må sende inn skriftlig ønske om å få den utlevert.

Skrevet

Gidder ikke lese de andre svara, så sorry om det er gjentakelse...

Den blir IKKE automatisk sendt til ny fastlege, men man kan selvfølgelig ordne det slik. Det billigste og enkleste alternativet er at din nye fastlege ber om det, da er det ikke no trøbbel i det hele tatt.

Hvis du skal ha den tilsendt til deg koster det litt, trur det er rundt 80,- og du må sende inn skriftlig ønske om å få den utlevert.

Det er dessverre korrekt som du skriver, at pasientene må betale dyrt for å få utlevert det som skulle være deres egen eiendom, nemlig legejournalen. Dette er uhørt.

Nå som legejournalene er elektroniske, skulle det være en enkel sak å sørge for at pasientene alltid har tilgang til en oppdatert fil med egne, komplette journalopplysninger. Da kan samtidig pasientene til en hver tid kontrollere at alt som står i journalen er korrekt, og de kan kreve å få feil korrigert og uønskede journalopplysninger slettet.

Skrevet

Det er dessverre korrekt som du skriver, at pasientene må betale dyrt for å få utlevert det som skulle være deres egen eiendom, nemlig legejournalen. Dette er uhørt.

Nå som legejournalene er elektroniske, skulle det være en enkel sak å sørge for at pasientene alltid har tilgang til en oppdatert fil med egne, komplette journalopplysninger. Da kan samtidig pasientene til en hver tid kontrollere at alt som står i journalen er korrekt, og de kan kreve å få feil korrigert og uønskede journalopplysninger slettet.

Dyrt er vel kanskje litt å ta i... Og i enkelte tilfeller får faktisk ikke pasienten ut all info, derfor er det ikke fri tilgang =)

Skrevet

Loven sier at du ikke automatisk har rett til innsyn i din egen journal. På større steder som sykehus kan det være en ganske komplisert prosess med mange ledd. Først skal det registreres og dokumenteres i et saksbehandlingssystem, så må forespørselen gå til en ansvarlig lege for hver avdeling som har behandlet deg for å vurdere om du kan gis innsyn, så må det tilbake til saksbehandler som kan skrive det ut og sende det. 80 kroner er faktisk ikke mye i den sammenhengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...