DSilva21 Skrevet 26. april 2013 #1 Skrevet 26. april 2013 Hei Jeg er student og har slitt med panikkangst en stund. Dessverre har jeg også endt opp med å bli redd for sykdom Jeg kan ha murring/småvondt diverse steder i kroppen, og siden jeg har vært så mye på google (ja, jeg vet) og søkt opp symptomer, så kan jeg knytte de fleste vondter og ondter til diverse sykdommer. Jeg er spesielt redd for å oppleve akutt uutholdelig smerte, særlig i situasjoner det ikke er enkelt å få hjelp. Så med en gang jeg opplever litt smerte, så dukker tanken opp "hva om det blir helt forferdelig vondt nå? Tenk så fælt det hadde vært" Jeg tror situasjonen ved mitt første panikkanfall står bak mye av det her. Jeg trodde jeg hadde fått blodpropp, var livredd og ANTE IKKE hvor jeg skulle henvende meg, da jeg var langt unna fastlegen. Ofte dukker tankene opp mens jeg studerer, og ofte ender jeg da opp med å måtte f.eks trene for å refokusere. Men særlig nå i eksamensperioden kan jeg ikke det like ofte. Jeg bare lurer på om det er noen her som sliter/har slitt med det samme og hvordan dere eventuelt har klart å "ta dere sammen". Jeg er veldig klar over at sannsynligheten for at noe skal skje akkurat der og da er lav, men jeg tenker alltid at det hadde vært min flaks og tankene kan gjøre meg så redd at jeg blir fysisk uvel...
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #2 Skrevet 26. april 2013 Huff, det er ikke lett. Jeg tror jeg plages med helseangst selv, og har desverre gått i samme fellen som deg og lest alt for mye på nett om sykdommer. Jeg sliter veldig med magesmerter, og det er nokk den uvissheten om hva det er (etter lang utredning og ingen resultater) som har gjort at jeg er blitt veldig redd for alvorlig sykdom, og slike situasjoner som du beskriver, om å være redd for plutselige og voldsomme smerter ol. Jeg har av og til vært så paranoid og redd for komplikasjoner i magen at jeg har vært redd for å legge meg ned å sove i frykt for å aldri våkne igjen. Man tenker litt for mye, men hvis jeg prøver å si det høyt, det som jeg er redd for kan skje, eller skriver det ned og vurderer sannsynligheten og hvorfor det skulle skje, så klarer jeg faktisk å fnøse av det. Det er jo høyst sannsynlig urealistiske tanker. Aner dessverre ikke hvordan man kommer til bunns i slike problemer. Er ikke kommet så langt enda selv Men den boblen er ubehagelig å være inni, og det fører jo ingenting godt med seg. Anonym poster: 9379bb679a8a639fda721f8cdb4397b0
Kira-delta Skrevet 26. april 2013 #3 Skrevet 26. april 2013 Det må være fryktelig slitsomt å streve med, hvertfall med tanke på at angst kan skape mange forskjellige stikkinger og ubehageligheter i kroppen -som du igjen kan bli livredd for. Men jeg blir litt nysgjerrig på hva som ligger bak helseangsten. Hva er det du frykter skal skje etter uutholdelige smerter? Er det faren for å dø? At ingen vil hjelpe deg? At ingen kommer til å bry seg?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #4 Skrevet 26. april 2013 Å stille slike spørsmål tror jeg faktisk kan være med å ta knekken på helseangst. Det var i hvertfall en metode jeg fikk anbefalt (og brukte) for å bli kvitt panikkangst Anonym poster: 9379bb679a8a639fda721f8cdb4397b0
isbjørnungen Skrevet 26. april 2013 #5 Skrevet 26. april 2013 Kan anbefale å ta en kikk på bøkene til Ingvard Wilhelmsen, som er lege og spesialist innenfor hypokondri. De er utrolig underholdende, og kan ikke minst hjelpe deg mot et bedre tankemønster Han har jobbet mye med pasienter med helseangst. Som AB over meg skriver, bare det å bli bevisst på at det er en irrasjonell frykt er veldig bra! Et skritt videre, dersom du ikke allerede er i helsevesenet, kan være å ta kontakt med fastlege og få ordnet med henvisning til psykolog. Husk at når du søker på diverse symptomer på nettet, er det ikke nødvendigvis de vanlige og sannsynlige årsakene som kommer opp. Eks. søk på hodepine gir masse treff om hjernesvulst, neseblod er "mest sannsynligvis" tegn på kreft i nesen.. Med andre ord helt tullete for å finne ut av hva som feiler én! Masse lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå