AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #1 Skrevet 26. april 2013 I fjor hadde jeg en skikkelig runde hos tannlegen med borremaskinen. Måtte ut med maaange tusen, som knuste studentbudsjettet mitt. Var nylig på sjekk igjen, og hadde fått TO hull som må borres. Jeg har lyst til å grave meg ned! Er så lei av å betale tusenvis av kroner. Føles så bortkastet, selv om jeg vet at det er nødvendig. Synes det er så urettferdig når jeg er så nøye med tannpuss morgen og kveld, samt tanntråd og fluorskyld HVER kveld. Er det noe annet jeg kan gjøre for å slippe tannlegen? Anonym poster: e70295c00743ebc0f0a50570e0b545c1
sajk Skrevet 26. april 2013 #2 Skrevet 26. april 2013 Hva og hvor ofte spiser du da? Det kan ha stor invirkning. Og pusser du bra nok på alle flater?
Dragonfly84 Skrevet 26. april 2013 #3 Skrevet 26. april 2013 Pusser du med elektrisk tannbørste? Den billigste til oral-b koster vel 3-400 kroner, og er definitivt billigere enn å borre hele tida Bruk nok tannkrem, munnskyllevann både morgen og kveld - og hvis du bruker noen medisiner bør du sjekke om disse har munntørrhet som bivirkning.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #4 Skrevet 26. april 2013 Enkelte mennesker er dessverre bare mer utsatte for hull i tennene. Tror det blant annet kan skyldes bakteriefloraen i munnen (uten at jeg er noe ekspert på dette) http://www.forskning.no/artikler/2012/juni/325527 Anonym poster: 9dfb82b5026c72846bb9586b0d0f078e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #5 Skrevet 26. april 2013 Hva og hvor ofte spiser du da? Det kan ha stor invirkning. Og pusser du bra nok på alle flater? Jeg er ganske flink til småspising. Kan det kanskje ha noe med det å gjøre? Prøver å drikke masse vann med en gang for å "skylle" vekk rester. Pusser du med elektrisk tannbørste? Den billigste til oral-b koster vel 3-400 kroner, og er definitivt billigere enn å borre hele tida Bruk nok tannkrem, munnskyllevann både morgen og kveld - og hvis du bruker noen medisiner bør du sjekke om disse har munntørrhet som bivirkning. Jeg er litt skeptisk til elektrisk tannbørste. Kan ikke den ødelegge emaljen? Trodde munnskyllevann morgen og kveld var litt for mye av det gode Anonym poster: e70295c00743ebc0f0a50570e0b545c1
Kjempeliten Skrevet 26. april 2013 #6 Skrevet 26. april 2013 Gnisser du tenner når du sover? Det kan være vanskelig for deg å vite.. men om du har en kjæreste så kan det jo godt hende han har hørt det. Eller så kan tannlegen se spor etter gnissing. Sånt sliter på emaljen og man får gjerne hull... Drikker du mye brus? Det er vel det som er det aller verste for tennene...
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #7 Skrevet 26. april 2013 Jeg har ingen hull i tennene men var hos tannlegen og har fått henvisning til spesialist. Har fått tannkjøtt sykdom. Da hadde jeg lyst å grave meg ned. Er visst ganske ille etter hva tannlegen sa. Tror noen ganger man bare får ting selv om man er flink til å pusse tennene , bruke tanntråd og skylle. Dessverre! Gruer meg veldig for tror de skal skjære i tannkjøttet mitt. AU!!!!!!!!!!! Anonym poster: ee644abc00c6894219052aa8bf28e273
sajk Skrevet 27. april 2013 #8 Skrevet 27. april 2013 Jeg er ganske flink til småspising. Kan det kanskje ha noe med det å gjøre? Prøver å drikke masse vann med en gang for å "skylle" vekk rester. Jeg er litt skeptisk til elektrisk tannbørste. Kan ikke den ødelegge emaljen? Trodde munnskyllevann morgen og kveld var litt for mye av det gode Anonym poster: e70295c00743ebc0f0a50570e0b545c1 Små spisning er ille ja!!! Vär gang man spiser eller drikker noe ( ikke vann) synker phen i munnen og tennene demineraliseres og det blir lettere å få hull. I tilllegg vil bakteriene i munnen starte å Lage en slags syre som lager hull i tennene. ( vanskelig å forklare kort og ute. Fagutrykk). Man anbefaler å ikke ha noe i munnen mer enn 5 ganger om dagen altså 5 måltider. Og fluorskyllet du bruker er det fra Apoteket? De fra matbutiker inneholder nemlig ikke nok fluor. Og ang elektrisk tannbörste. Det er Mange diskusjoner rundt dette på jobben nemlig. Og man kan börste like bra med en vanlig tannbörste. Men for noen kan det väre lettere med elektrisk. Om du foretrekker vanlig anbefaler jeg deg å se på youtube eller noe så du ser vad som er riktig börsteteknikk. Vanlig tannpuss bör vare i minst 2 min. Svarer litt kort fordi jeg skriver fra mobilen
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #9 Skrevet 27. april 2013 Jeg kan dele med deg min rutine, siden jeg har munntørrhet grunnet medisiner og er spesielt utsatt for hull grunnet det. Jeg tar først en runde med tanntråd, og bruker den godt oppunder tannkjøttkanten. Så tar jeg en runde med den elektriske tannbørsten, bruker mellom 3 og 4 minutter med denne. En gang i uken tar jeg også en runde med en børste som er ekstra god på plakk. Bruker den i mellom 3 og 4 minutter. Etter børstingen bruker jeg fluortannskyll fra apoteket, Listerin, tror jeg den heter. Også avslutter jeg med fluortabletter. Dette gjøres morgen og kveld. Jeg er blant dem som drikker hele dagen, og det er som regel pepsi max det går i. Jeg bruker så ofte som mulig sugerør, og har ifølge tannlegen ikke mer syreskader enn hva som er normalt for en på min alder. Dette fungerer i allefall for meg. Anonym poster: 025d6b4b106ecd9f4b176d178838fd61
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #10 Skrevet 27. april 2013 Små spisning er ille ja!!! Vär gang man spiser eller drikker noe ( ikke vann) synker phen i munnen og tennene demineraliseres og det blir lettere å få hull. I tilllegg vil bakteriene i munnen starte å Lage en slags syre som lager hull i tennene. ( vanskelig å forklare kort og ute. Fagutrykk). Man anbefaler å ikke ha noe i munnen mer enn 5 ganger om dagen altså 5 måltider. Og fluorskyllet du bruker er det fra Apoteket? De fra matbutiker inneholder nemlig ikke nok fluor. Og ang elektrisk tannbörste. Det er Mange diskusjoner rundt dette på jobben nemlig. Og man kan börste like bra med en vanlig tannbörste. Men for noen kan det väre lettere med elektrisk. Om du foretrekker vanlig anbefaler jeg deg å se på youtube eller noe så du ser vad som er riktig börsteteknikk. Vanlig tannpuss bör vare i minst 2 min. Svarer litt kort fordi jeg skriver fra mobilen Hva med tyggis da? Tygger tygges mer eller mindre konstant... Anonym poster: e70295c00743ebc0f0a50570e0b545c1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #11 Skrevet 27. april 2013 Jeg kan dele med deg min rutine, siden jeg har munntørrhet grunnet medisiner og er spesielt utsatt for hull grunnet det. Jeg tar først en runde med tanntråd, og bruker den godt oppunder tannkjøttkanten. Så tar jeg en runde med den elektriske tannbørsten, bruker mellom 3 og 4 minutter med denne. En gang i uken tar jeg også en runde med en børste som er ekstra god på plakk. Bruker den i mellom 3 og 4 minutter. Etter børstingen bruker jeg fluortannskyll fra apoteket, Listerin, tror jeg den heter. Også avslutter jeg med fluortabletter. Dette gjøres morgen og kveld. Jeg er blant dem som drikker hele dagen, og det er som regel pepsi max det går i. Jeg bruker så ofte som mulig sugerør, og har ifølge tannlegen ikke mer syreskader enn hva som er normalt for en på min alder. Dette fungerer i allefall for meg. Anonym poster: 025d6b4b106ecd9f4b176d178838fd61 pleier du å få hull da? Anonym poster: e70295c00743ebc0f0a50570e0b545c1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #12 Skrevet 27. april 2013 Pusser man ikke tennene kan man dø. Jeg overdriver ikke, det er fakta. Anonym poster: ded537fcea1de57d299eb8df2af89c4d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #13 Skrevet 27. april 2013 Små spisning er ille ja!!! Vär gang man spiser eller drikker noe ( ikke vann) synker phen i munnen og tennene demineraliseres og det blir lettere å få hull. I tilllegg vil bakteriene i munnen starte å Lage en slags syre som lager hull i tennene. ( vanskelig å forklare kort og ute. Fagutrykk). Man anbefaler å ikke ha noe i munnen mer enn 5 ganger om dagen altså 5 måltider. Og fluorskyllet du bruker er det fra Apoteket? De fra matbutiker inneholder nemlig ikke nok fluor. Og ang elektrisk tannbörste. Det er Mange diskusjoner rundt dette på jobben nemlig. Og man kan börste like bra med en vanlig tannbörste. Men for noen kan det väre lettere med elektrisk. Om du foretrekker vanlig anbefaler jeg deg å se på youtube eller noe så du ser vad som er riktig börsteteknikk. Vanlig tannpuss bör vare i minst 2 min. Svarer litt kort fordi jeg skriver fra mobilen Er jeg inne på noe når jeg tror du kanskje jobber med tenner? Lurer på om det er noen ulemper med fluortabletter over lengre tid? (utenom fluorose på tennene da) Jeg pleier å ta en hver morgen og en hver kveld på 0,75mg, altså anbefalt dose for en voksen (mann). Har tatt de i noen måneder nå, som forebygging. Har forøvrig helt grei tannhelse. Anonym poster: e95f589cca57fd6743021d5d275e5c1a
sajk Skrevet 27. april 2013 #14 Skrevet 27. april 2013 Hva med tyggis da? Tygger tygges mer eller mindre konstant... Anonym poster: e70295c00743ebc0f0a50570e0b545c1 Om det er sukkerfri tygegummi er det bare bra. Öker spyttproduksjon og får opp phen i munnen igjen. Extra reklamen er faktisk sann!;-) tygg i vei.
sajk Skrevet 27. april 2013 #15 Skrevet 27. april 2013 Er jeg inne på noe når jeg tror du kanskje jobber med tenner? Lurer på om det er noen ulemper med fluortabletter over lengre tid? (utenom fluorose på tennene da) Jeg pleier å ta en hver morgen og en hver kveld på 0,75mg, altså anbefalt dose for en voksen (mann). Har tatt de i noen måneder nå, som forebygging. Har forøvrig helt grei tannhelse. Anonym poster: e95f589cca57fd6743021d5d275e5c1a Jobber med tenner ja:) fluor är bra for tenne ig forbygger mot hull som du sier. Men i store doser er det giftig. Jeg kan faktisk ikke så mye om fluor så jeg vågar ikke helt å påstå at det er helt trygt. Men etter vad jeg har lest skal så små doser ikke ha noe å si. Jeg tar selv fluor, men anbefaler deg å Google. For jeg kan ikke nok om det enda ;-) Også ville jeg heller skyldt med fluor, det spyttet man jo ut igjen. Og det kommer bedre Mellom tennene.
trekull Skrevet 27. april 2013 #16 Skrevet 27. april 2013 Tygg tyggis hver gang etter du har drukket eller spist noe, 100% xylitol er det beste og kan kjøpes på iherb. Sorbitol som de fleste vanlige tyggismerkene inneholder er ikke bra for tennene. For de fleste er det nok ikke et problem, men om du har problemer med tennene ville jeg unngått det. Melkeprodukter er også bra, så det og avslutte et måltid med en bit ost kan være en god ide. Spis faste måltider, og drikk kun vann mellom måltidene. Pass også på å få i deg A, C og D vitaminer og kalsium. Det er ikke bare sukker som er dårlig for tennene men også all mat med mye stivelse, så om du spiser mye av dette ville jeg kuttet ned. Hull i tennene var ikke-eksisterende før menneskene startet med jordbruk, og det var før tannbørstens og fluorens tid. Tannhygiene er selvfølgelig det viktigste, men om du er flink på det og fortsatt har mye problemer, ville jeg gjort om på kostholdet og rutinene. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #17 Skrevet 28. april 2013 Tygg tyggis hver gang etter du har drukket eller spist noe, 100% xylitol er det beste og kan kjøpes på iherb. Sorbitol som de fleste vanlige tyggismerkene inneholder er ikke bra for tennene. For de fleste er det nok ikke et problem, men om du har problemer med tennene ville jeg unngått det. Melkeprodukter er også bra, så det og avslutte et måltid med en bit ost kan være en god ide. Spis faste måltider, og drikk kun vann mellom måltidene. Pass også på å få i deg A, C og D vitaminer og kalsium. Det er ikke bare sukker som er dårlig for tennene men også all mat med mye stivelse, så om du spiser mye av dette ville jeg kuttet ned. Hull i tennene var ikke-eksisterende før menneskene startet med jordbruk, og det var før tannbørstens og fluorens tid. Tannhygiene er selvfølgelig det viktigste, men om du er flink på det og fortsatt har mye problemer, ville jeg gjort om på kostholdet og rutinene. Lykke til tror du det lønner seg å pusse forsiktig over tennene, uten tannkrem, etter hver gang man har spist? Anonym poster: e70295c00743ebc0f0a50570e0b545c1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #18 Skrevet 28. april 2013 Tygg tyggis hver gang etter du har drukket eller spist noe, 100% xylitol er det beste og kan kjøpes på iherb. Sorbitol som de fleste vanlige tyggismerkene inneholder er ikke bra for tennene. For de fleste er det nok ikke et problem, men om du har problemer med tennene ville jeg unngått det. Melkeprodukter er også bra, så det og avslutte et måltid med en bit ost kan være en god ide. Spis faste måltider, og drikk kun vann mellom måltidene. Pass også på å få i deg A, C og D vitaminer og kalsium. Det er ikke bare sukker som er dårlig for tennene men også all mat med mye stivelse, så om du spiser mye av dette ville jeg kuttet ned. Hull i tennene var ikke-eksisterende før menneskene startet med jordbruk, og det var før tannbørstens og fluorens tid. Tannhygiene er selvfølgelig det viktigste, men om du er flink på det og fortsatt har mye problemer, ville jeg gjort om på kostholdet og rutinene. Lykke til Hull i tennene var ikke-eksisterende? Hvor har du det fra? Kilder? Anonym poster: 025d6b4b106ecd9f4b176d178838fd61
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #19 Skrevet 28. april 2013 pleier du å få hull da? Anonym poster: e70295c00743ebc0f0a50570e0b545c1 Glemte å skrive det, ja.... nei, jeg har ikke mye hull i tennene, er faktisk flere år siden sist, selv om jeg pga depresjoner ikke brydde meg om tannpuss i over et år. Pusset kanskje totalt 30 ganger på et år - men, ingen hull. Startet denne rutinen min for noen måneder siden. Anonym poster: 025d6b4b106ecd9f4b176d178838fd61
trekull Skrevet 28. april 2013 #20 Skrevet 28. april 2013 Hull i tennene var ikke-eksisterende? Hvor har du det fra? Kilder? Anonym poster: 025d6b4b106ecd9f4b176d178838fd61 Det finnes endel om det i diverse journaler for både odontologi og arkeologi. Unntak finnes selvfølgelig, men hull i tennene var på langt nær så vanlig som det er i dag. Arkeologer bruker ofte å se på tannhelsen til funn for å få en pekepinn på om det ble drever jordbruk eller ikke i området de undersøker. Ellers er det bare å søke litt rundt på nettet om man ikke gidder å dykke så dypt i journalene http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=oral-mystery-are-agriculture-and-rates-responsible-for-tooth-decay Jeg er ingen ekspert meg jeg syntes det er et veldig spennende tema, og har lest en god del om det. tror du det lønner seg å pusse forsiktig over tennene, uten tannkrem, etter hver gang man har spist? Anonym poster: e70295c00743ebc0f0a50570e0b545c1 Nei, det tror jeg ikke. Etter du har spist er emaljen ekstra utsatt, så da kan du skade emaljen ettersom den er noe mykere etter mat (eller syreholdig drikke). Eventuelt kan du pusse tennene før du spiser, slik at du får vekk belegg på tennene som bakteriene liker
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå